Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

29 minutes ago, Morromann said:

Kritikken mot Campell skyldes nok i høy grad at noe han det han redegjør for, med bruk av tall, empiriske data og statistikk ikke passer med det offisielle narrativet for eksempel om omicron som det er en ganske så ekstrem motvilje til å ta til seg positive data om til tross for at rapporter verden over om hvor atskillig mye mildere den er enn andre varianter er overveldende og blir vanskeligere og vanskeligere å snakke vekk jo lenger man kommer. OK, så er ikke Campell virolog, men det er vel strengt talt ikke Dag Svanæs heller? Eller for den saks skyld noen som diskuterer her inne. Det kan jo ikke være slik at det kun er de som støtter et bestemt narrativ som skal ha mulighet til å uttale seg. Når det gjelder Wikipedia-artikkelen om ham lukter jeg en organisert svertekampanje; det foregår en redigeringskrig der som er så intens at nettstedets grunnlegger har uttalt at han ikke lenger stoler på det. Det meste av artikkelen handler om ivermctin; vel han har tolket data fra Japan uten å treffe noen bestemt konklusjon; jeg konkluderer heller ikke om noe som helst rundt det men det er mye som er påfallende.

Du sier en del interessante ting her. Utover at Campbell er litt optimistisk med omikron, så har jeg hørt at han mener man bør forsøke å bremse litt på spredningen, fordi helsevesenet kan knekke. Han tenker altså hverken svart eller hvitt om det.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, RichardNoname said:

Jeg har ingen grunn til å tro at feilen er bevisst fra hans side. Mitt overordnede poeng er at mange kan virke overbevisende (og selv være overbevist), men uten at det de sier medfører riktighet. Vi ser lett at det han sier ikke stemmer, fordi vi er fra Norge og kjenner godt til det han snakker om. Men mange av hans følgere i utlandet sitter nå igjen og tenker at omikron herjer i Norge, men uten at det har fått betydning for innleggelser og dødsfall. Og tilsvarende når han omtaler ting som skjer i et annet land enn Norge, er det lett at vi tar det for god fisk. Det jeg prøver å få frem er altså at man må ha litt kritiske øyne nær man får ting presentert av YouTube-eksperter etc. De kan virke overbevisende, og det de sier kan fremstå tilforlatelig, men det er kanskje en grunn til at de er er på YouTube (og ikke er ansatt i helsemyndighetene). 

Også må jeg innrømme at jeg nok blir litt provosert av at han uttaler seg som om han er Englands helsemyndigheter, og at han vet noe myndighetene i Norge ikke vet, når han sier at "vi" har grunn til å tro at andelen omikron i Norge er mye høyere enn det grafen viser. Realiteten er vel at "vi", det er han og kona. 

Ja det kan godt være at han tar feil. Men, det kan også forholde seg slik at han baserer seg på omikron spredningspotensiale i å gjette at det kan hende det er en del skjult omikronsmitte.

Noe de siste tallene rundt omikron i en del land. F.eks. USA hvor vi har havnet på 70 % på noe helt sykt kort tid. Nå er jo ikke USA lik Norge. Og jeg regner med at folk er litt mer samlet i hodet og oppfører seg noenlunde i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger. I USA så er det mer polariserte i to leire basert på all skaden som Trump-tilhengere og antivaxx-bevegelser har satt i sving der borte. Så at det kan spre seg hurtigere i USA enn i Norge ser jeg nesten på som at er helt garantert egentlig.

Enig man bør ha kritiske øyne til mye. Selv til norske myndigheter som fortsatt ikke aspirerer vaksinene bør man være kritisk til.

At han er så i mot engelske helsemyndigheter som du vil ha det til er jeg uenig i. Oppfatter det som at han ønsker å hjelpe helsemyndighetene. Han er kritisk på f.eks. aspirering, som jo WHO har misledet verden i forhold til. Man må kunne kritisere der hvor det er nødvendig å kritisere mener nå jeg. Det er helt innenfor den type kritikk som John Campbell driver med.

Campbell var også kritisk til at grensekontrollen i Storbritannia kom så sent i gang, slik at det nå er alt for sent å tenke for hardt på det. Omikron er kommet for å bli. Så man bør booste sitt eget immunforsvar så godt man kan og leve litt smart. For Campbell's konklusjon er at vi alle vil få i oss dette viruset pga. dets smittsomhet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, RichardNoname said:

Ingen av oss mener at han har gjort det med vilje. Men han har ikke et stort apparat til å kvalitetssikre det han sier, i motsetning til våre egne helsemyndigheter. Og det gjør noe med hvor mye vekt man kan legge på det han formidler. 

Forsåvidt fornuftig nok det du sier. Men, Campbell for min del blir en lettelse å lytte til. For han setter fingeren på en del ting som virker logisk. Og han beroliger også med at omikron muligens er så mildt at du tåler å få det i deg, for de fleste.

Long covid derimot vet vi vel for lite om ift. omikron. Man kan ikke blindt basere alt på hva som skjedde med Raymond Johansen heller. At han tapte lukt og smak er ikke ensbetydende med at alle kommer til å oppleve det. Det kan stikke begge veier, altså at ikke alle får det, eller at flere enn forventet får disse ettervirkningene på sanseapparatet.

Det er også viktig å tenke på andre enn seg selv. Viruset er ikke en medisin. Så dersom du tåler det så er det ikke sikkert at bestemor tåler det like godt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/Oremk1/er-koronatiltakene-riktige-naa-faller-stoetten-i-befolkningen

Sitat

Helsedirektoratets befolkningsundersøkelselse kartlegger også om folk har tillit til helsemyndighetens håndtering av koronaviruset».

67 prosent svarer nå at de i stor grad har tillit. For to måneder siden, i begynnelsen av oktober, lå nivået på 80 prosent.

Blant dem under 34 år har bare 47 prosent tillit til helsemyndighetene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/47XWde/restauranter-maa-stenge-tusener-blir-permittert-men-fhi-vet-lite-om-h

Sitat

– Det er nærmest skandaløst at vi ikke har forsket på hvordan tiltakene virker, sier Anne Kjersti Befring.

Hun er ekspert på helserett og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo (UiO).

– Det er veldig uheldig at vi ikke vet mer om tiltakene som innføres, sier hun.

Skjenkestopp gjør at mange mister jobben. Folk permitteres over en lav sko. I tillegg mister mange et viktig sosialt møtested.

– Tiltaket er ikke logisk. Jeg forstår ikke begrunnelsen. Det kan umulig være avgjørende om du drikker et glass vin til maten eller ikke, sier Befring.

– Skjenkestopp har enorme konsekvenser. Å fjerne det kunne avhjulpet ensomhet. Mange er alene, sier hun.

 

Lenke til kommentar

Skjenkestoppen er vrien. Jeg tror ingen er uenig i at smitterisiko på nattklubb, og andre steder der folk mingler tett, er høy. Ref. julebord på Aker Brygge. Om man setter som kriterie at "det skal serveres mat" så vil noen av aktørene begynne med servering av posesuppe eller pølse i lompe. Alt for å kunne holde åpent. Og jeg skjønner det, for all del. Det er jobbene til folk. Det er krise. Men, ved å lete etter slike smutthull og tøye strikken så langt det går gjør man samtidig at folk mingler sammen likevel, og tiltaket har ikke lenger noen effekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Når folk er ferdig med karantenefrykten i jula, tipper jeg det braker løs med masse hjemmefester fra nyttår og utover. Store fester ute av kontroll er jo mye bedre enn at folk sitter ved bordene på uteplasser...

Forutsatt at folk sitter ved bordene ... hjemme har folk kanskje plass til 15-20 gjester? Mens ute på byen er det mye større forsamlinger. Selv om ingen av delene er gunstig om man bare skal tenke smittevern, så er kanskje hjemmefest bedre likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 minutter siden):

Skjenkestoppen er vrien. Jeg tror ingen er uenig i at smitterisiko på nattklubb, og andre steder der folk mingler tett, er høy. Ref. julebord på Aker Brygge. Om man setter som kriterie at "det skal serveres mat" så vil noen av aktørene begynne med servering av posesuppe eller pølse i lompe. Alt for å kunne holde åpent. Og jeg skjønner det, for all del. Det er jobbene til folk. Det er krise. Men, ved å lete etter slike smutthull og tøye strikken så langt det går gjør man samtidig at folk mingler sammen likevel, og tiltaket har ikke lenger noen effekt. 

Bare å begrense antallet og kun ha servering ved bord.

Lenke til kommentar

Kjenner litt på at jeg smågruer meg litt til julaften allerede. Møte disse tilreisende i fra to andre kanter av landet :ohmy:

Spesiellt siden det kan virke som om det er "null" forståelse for smittevern. Gidder ikke å ha avstand mellom gjestene ved bordet. Noe jeg kan forstå vil være utfordrende for mange å følge 1 meter. Er lett å gi opp, kan forstå det. Men, det skaper en ekkel dynamikk i familien.

Tenker også litt på det om dersom det skal luftes så er det sikkert noen som kommer til å klage på at det er trekkfullt før en vet ordet av det :blink:

En av partene foreslo hurtigtester (var ikke meg), men det ble visst parrert med at det ikke finnes nok hurtigtester til at alle i landet skal teste seg før julaften.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Kjenner litt på at jeg smågruer meg litt til julaften allerede. Møte disse tilreisende i fra to andre kanter av landet :ohmy:

Spesiellt siden det kan virke som om det er "null" forståelse for smittevern. Gidder ikke å ha avstand mellom gjestene ved bordet. Noe jeg kan forstå vil være utfordrende for mange å følge 1 meter. Er lett å gi opp, kan forstå det. Men, det skaper en ekkel dynamikk i familien.

Tenker også litt på det om dersom det skal luftes så er det sikkert noen som kommer til å klage på at det er trekkfullt før en vet ordet av det :blink:

Hm, jeg gleder meg til julaften, faktisk. Vi blir ikke så mange, men vi har ikke plass til å ha noen "meter" mellom gjestene likevel. Alle tar ansvar og holder seg hjemme hvis man er forkjøla, så lufter vi litt underveis og så får det gå som det går.

Alle kommer til å få viruset før eller senere. Nå satser vi på en hyggelig julefeiring, og om vi ligger sjuke fra nyttårsaften så får det heller være. Det nytter ikke å gjemme seg for all evighet heller.

Poenget med tiltakene der ute er at ikke for mange skal bli syke samtidig. Ikke at ingen skal bli syke i det hele tatt.

Jeg gleder meg ikke til å bli syk, ikke i det hele tatt. Men, med denne nye varianten som smitter bare du tenker på det, så kommer man ikke unna. Bare å krysse fingrene for at man blir en av de veldig mange som får et rimelig greit forløp.

Vi har levd så isolert vi bare kan i to uker nå, alt for å få til den julefeiringa. Blir det smittekarantene på oss nå rett før jul så tilter jeg litt. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ja det kan godt være at han tar feil. Men, det kan også forholde seg slik at han baserer seg på omikron spredningspotensiale i å gjette at det kan hende det er en del skjult omikronsmitte.

Noe de siste tallene rundt omikron i en del land. F.eks. USA hvor vi har havnet på 70 % på noe helt sykt kort tid. Nå er jo ikke USA lik Norge. Og jeg regner med at folk er litt mer samlet i hodet og oppfører seg noenlunde i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger. I USA så er det mer polariserte i to leire basert på all skaden som Trump-tilhengere og antivaxx-bevegelser har satt i sving der borte. Så at det kan spre seg hurtigere i USA enn i Norge ser jeg nesten på som at er helt garantert egentlig.

Enig man bør ha kritiske øyne til mye. Selv til norske myndigheter som fortsatt ikke aspirerer vaksinene bør man være kritisk til.

At han er så i mot engelske helsemyndigheter som du vil ha det til er jeg uenig i. Oppfatter det som at han ønsker å hjelpe helsemyndighetene. Han er kritisk på f.eks. aspirering, som jo WHO har misledet verden i forhold til. Man må kunne kritisere der hvor det er nødvendig å kritisere mener nå jeg. Det er helt innenfor den type kritikk som John Campbell driver med.

Campbell var også kritisk til at grensekontrollen i Storbritannia kom så sent i gang, slik at det nå er alt for sent å tenke for hardt på det. Omikron er kommet for å bli. Så man bør booste sitt eget immunforsvar så godt man kan og leve litt smart. For Campbell's konklusjon er at vi alle vil få i oss dette viruset pga. dets smittsomhet.

Hvor har jeg skrevet at han er imot Engelske - eller Norske - helsemyndigheter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Kjenner litt på at jeg smågruer meg litt til julaften allerede. Møte disse tilreisende i fra to andre kanter av landet :ohmy:

Ville ikke tenkt for mye på det, om det er korona du sikter til selvsagt. Viktigere å kose seg enn å tenke på pandemi. Så lenge dere følger anbefalinger og forskrifter så har dere gjort det dere kan og fortsatt hatt det trivelig. Liten fare for at det skjer noe verre enn karantene/og eller isolasjon i romjula hvor dere bare er litt småsyke hvis dere først skulle være uheldige med smitte (om man er vaksinert).

Jeg har begrenset mine sosiale lag litt nå før jul sånn at jeg minimerer risikoen for å havne i karantene nå før jeg skal være med familien. Det jeg har vært med på har vært kalkulert risiko. Skulle det skje at det plutselig blir karantene, så koste jeg meg i hvert fall. Det er verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karantene anser jeg som verre enn smitte, og det tror jeg ganske mange gjør nå før jul. Merker godt at folk er ekstra forsiktige nå, så de slipper å feire jul alene. For det å feire jul sammen med familien er ganske viktig for folk. Viktigere enn å unngå smitte for enhver pris. For hvilket liv har vi om vi aldri mer kan møtes i frykt for å få korona?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 timer siden):

En mulig årsak kan være at ved dose 2 er det rundt 3-8 uker siden dose 1 (det var noe utvikling i hvilket intervall en la seg på). Når en tar bosteren har det gått rundt 4-7 måneder siden dose 2, et lengre intervall. De som har mottatt dose 3 er foreløpig også i snitt eldre enn de som har fått dose 1+2, med de variasjoner det kan gi.
Boosteren fra Moderna har også mindre virkestoff enn dose 2, men fortsatt mer enn pfizers. Så her er flere faktorer som kan gjøre at immunsystemet er noe mer primet i ukene etter dose 2 enn etter dose 3. Vet ikke om noen har forsket på akkurat det, og evt. forskjeller mellom de to vaksinene i akkurat denne sammenhengen.

Tjo.. man skal få best effekt av vaksinen ved å vente 12 uker mellom første og andre dose. For tredje dose skal man få best effekt ved å vente 6 måneder. Dette har flere sagt. Husker ikke hvem eller hvor jeg leste/hørte det i Norsk sammenheng, men det var fra en i FHI mener jeg. Grunnen til at ventetiden er satt ned i Norge er pga smitteutviklingen som kom, og man ønsket å få opp beskyttelsen mot smitte raskere. Storbritannia har satt dose 3 med enda litt kortere mellomrom mellom dosene enn Norge. De fikk en heftigere oppblomstring av Omikron. Tiden mellom dose 1 og 2 var for de fleste mye kortere enn 12 uker, ihvertfall i Norge, men vi "skrøt" også av at vi hadde hatt et litt lengre intervall enn mange andre. Så dette burde gi utslag i en dårligere beskyttelsesprosent for dose 2, samt dose 3 i studien skulle man tro. Skulle gjerne visst mer her merker jeg. Finner det fremdeles litt rart at dose 2 er såpass bedre enn dose 3. Norge vil nok ligge noe høyere enn dette, både for dose 2 og 3.

Studien grafen baserer seg på er fra England, men mulig de for det meste kun hadde vaksinert eldre de også på tidspunktet studien ble gjennomført. Skulle tro det. I tilfelle bør dette være nevnt i studien, for dette vil jo ha betydning. Eldre har jo ofte et svakere immunsystem, noe som gir dårligere vaksineeffekt. Skulle gjerne sett vaksinebeskyttelse differensiert etter alder. Blander man inn eldre, syke med svekket immunforsvar etc, så blir tallene misvisende for yngre med godt immunforsvar. Da påvirkes yngre og friske til å ta oppfriskningsdoser (de kanskje ikke trenger?) basert på tall påvirket av eldre.

Vet ikke hvor mye de bruker Moderna i England. Har inntrykk av at det er mest Astrazeneca og Pfizer, men usikker. De differensierer ikke mellom disse i VG's gjengivelse. Mulig studien gjør det. Vi vet at Astrazeneca gir noe dårligere beskyttelse, så hvis grafene er en sammensetning av alle de brukte vaksinene skulle det bety at vi har bedre beskyttelse enn dette i Norge, ettersom vi ikke bruker Astrazeneca lenger, men den er jo mye brukt i Storbritannia.

Det er mulig noen av tingene du nevner har betydning her, men det blir vel mye spekulasjoner. Skulle gjerne hatt forklaringen merker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (34 minutter siden):

Kjenner litt på at jeg smågruer meg litt til julaften allerede. Møte disse tilreisende i fra to andre kanter av landet :ohmy:

Spesiellt siden det kan virke som om det er "null" forståelse for smittevern. Gidder ikke å ha avstand mellom gjestene ved bordet. Noe jeg kan forstå vil være utfordrende for mange å følge 1 meter. Er lett å gi opp, kan forstå det. Men, det skaper en ekkel dynamikk i familien.

Tenker også litt på det om dersom det skal luftes så er det sikkert noen som kommer til å klage på at det er trekkfullt før en vet ordet av det :blink:

En av partene foreslo hurtigtester (var ikke meg), men det ble visst parrert med at det ikke finnes nok hurtigtester til at alle i landet skal teste seg før julaften.

Dette er et dilemma som jeg tror mange deler med deg, og føler på! 

Endret av RichardNoname
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...