Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Tror kanskje det man ser i diskusjoner på nettet, blant annet her inne, bunner i ut en trang til å fordele skyld og dele mennesker inn i grupper. Noen har et sterkere behov for å gjøre det enn andre, gjerne for å flytte fokuset fra seg selv eller noe annet.

Litt som man omtaler inngrupper og utgrupper i psykologien og sosiologien. Inngruppen er den man selv mener man er medlem av, mens en utgruppe ses jo ofte som en motstander eller konkurrent. Vi mennesker tenderer mot en negativ forståelse og stereotypifisering av personer som vi mener tilhører utgruppene. Slike typiske grupper er andre yrkesgrupper, kjønn, alder, geografisk bakgrunn, kulturbakgrunn, hvilke vaner en har og så videre.

Bingo! Oss og dem. De onde og oss; de gode. Og det skjer på flere fronter. Rasisme, kjønn, abort er noen andre hete emner for tiden. Spesielt i USA, og de formerer seg ut derfra. Dette er det jeg frykter mye mer enn Covid. Det har potensiale og sprengkraft til å rive samfunn i stykker og skape borgerkriger eller det som verre er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (6 minutter siden):

Skal lete lenge etter en gruppe som belaster helsevesenet som fortjener å bli hetset, men når det er folk der ute som håper at de uvaksinerte blir syke og dør... da burde kanskje fokuset bringes over på en annen gruppe iblant.

Hvorfor ikke adressere de som sier disse tingene istedet for å lete etter en annen uavhengig gruppe å få ut agresjonen sin på? Hvorfor burde fokuset bringes over på andre som ikke har noe med disse utalelsenne å gjøre, bare for å fyre oppunder mer hat og fordommer?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Skal lete lenge etter en gruppe som belaster helsevesenet som fortjener å bli hetset, men når det er folk der ute som håper at de uvaksinerte blir syke og dør... da burde kanskje fokuset bringes over på en annen gruppe iblant.

Jeg skjønner at det føles fælt å bli utpekt, og det er helt menneskelig å gå i forsvarsposisjon. Gjerne i motangrep, men husk.. Det eskalerer ofte problemet, heller enn at det blir bedre. Vold avler vold. Hat avler hat. Det er kjent. Omsorg, forståelse, trøst, beroligelse er veien å gå for å hjelpe et fryktskadet dyr i forsvarsposisjon. Mennesker er ikke så veldig forskjellig på disse områdene.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Based said:

For øvrig har jeg ikke hetset noen, men jeg stiller opp de to grupperingene som paralleller, noe som burde være helt legitimt. Det fungerer som et godt eksempel på hvordan retorikken kan benyttes en annen vei. Jeg har ikke advokert for å hetse overvektige, men jeg stiller opp spørsmålet rundt samfunnsansvaret de unnlater seg, dersom det å ikke vaksinere seg for en sykdom med litt lavere dødelighet enn en vanlig luftveisinfeksjon er å unnlate seg det samme ansvaret. 

Helt enig. Jeg også brukte sarkasme med overvektige i denne tråden KUN for å gjøre et poeng ut av at offentlig diskriminering ALDRI er greit - om det gjelder vaksinestatus, kjønn, alder vekt, fasong legning eller hva som helst.

At folk bare tar poenget når man snakker om overvektige, er direkte skremmende og sier mye om hvor lav status «de uvaksinerte» har i samfunnet om dagen - man kan ønske de døde, kalle de stygge ting, si at de er dumme, uopplyste, utestenge de fra samfunnet på tvilsomt grunnlag (koronapass) osv. selv om f.eks overvektige beviselig overbelaster helsevesenet mye mer enn «de uvaksinerte». når ble slik diskriminering og «scapegoating» egentlig greit? Jeg ser det her på forumet hver dag. Mange her som trenger en realitetsorientering om hva som skjer i samfunnet, om man må sette ting litt på spissen for å riste litt i folk, får det så være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksinebønn etter nye tall
https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinebonn-etter-nye-tall/74925088

Sitat

Nye tall fra Helse Sør-Øst viser at 56 prosent av coronapasientene på intensivbehandling er uvaksinerte. Nå kommer viseadministrerende direktør i Helse Sør-Øst med en klar oppfordring om å ta vaksinen.

Helse sør-øst delte tirsdag tall som viser hvor mye av kapasiteten på norske sykehus som skyldes uvaksinerte.

Norske helsemyndigheter poengtere at det viktigste tiltaket vi har i samfunnet er vaksinen, selv om den ikke nødvendigvis hindrer smittespredning.

Sitat

Tallene fra Helse sør-øst viser at 56 prosent av de innlagte coronapasientene er uvaksinerte.

Det til tross for at bare 8 prosent av befolkningen over 18 år er uvaksinert.

Nesten 15 av hver hundre tusen uvaksinerte er dermed innlagt, til sammenlikning med litt over én av hver hundre tusen vaksinerte.

- Det er et stort flertall av de sykeste med covid-19 som ikke er vaksinert, og det forteller oss at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom, sier viseadministrerende direktør i Helse Sør-Øst, Jan Frich.

Sitat

- Mange av de yngre er uvaksinerte, mens vaksinerte ofte er eldre og flere med tilstander som gjør at de går på immundempende medisiner slik at vaksinen fungerer dårligere.

Av de 153 coronapasientene som var innlagt i november på Ahus, fordelte de seg aldersmessig slik:

  • 5 innlagte i alderen 0–19 år.
  • 12 innlagte i alderen 20–29 år.
  • 16 innlagte i alderen 30–39 år.
  • 19 innlagte i alderen 40–49 år.
  • 20 innlagte i alderen 50–59 år.
  • 23 innlagte i alderen 60–69 år.
  • 58 innlagte over 70 år.

781918029_Screenshot2021-12-14at14_39_33.thumb.png.b8eb98b2cd1a71a2976a50da2cf48b5f.png

Forhåpentligvis kan sykehustallene få noen av de som er litt i tvil til å ombestemme seg fremover.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/flertallet-av-de-sykeste-er-ikke-vaksinert

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

 

Forhåpentligvis kan sykehustallene få noen av de som er litt i tvil til å ombestemme seg fremover.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/flertallet-av-de-sykeste-er-ikke-vaksinert

En tidligere kollega av meg som var skeptisk bestemte seg vertfall i går for at han ville vaksinere seg likevel. Så det kan nok absolutt ha en effekt  🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

God informasjon fra Line Vold i FHI: Dette sier hun om vaksine-effekten

Her bekrefter hun at vaksine-beskyttelsen mot smitte og symptomatisk sykdom er svekket for Omikron (kanskje 20 % svekkelse), mens beskyttelsen mot alvorlig sykdom er beholdt. I tillegg til at Omikron synes å gi en noe mildere sykdom (færre sykehusinnleggelser). Det er de gode nyhetene. Omikron's smitteevne er såklart fremdeles de dårlige nyhetene.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pressekonferanse for barn om korona
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pressekonferanse-for-barn-om-korona/id2892177/

Sitat

Måndag vart det varsla nye nasjonale tiltak for å avgrense koronasmitta og mange barn har spørsmål om korona før jul. Statsminister Jonas Gahr Støre, barne- og familieminister Kjersti Toppe, helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og kunnskapsminister Tonje Brenna inviterer derfor til pressekonferanse for barn.

Sendinga lagast i samarbeid med NRK Super. Andre barnemedia er også invitert. Pressekonferansen er ikkje open for journalistar i vaksen-media.

Stad: Marmorhallen i Klima- og miljødepartementet, Kongens gate 20.
Tidspunkt: Onsdag 15. desember klokka 17:00

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Forhåpentligvis kan sykehustallene få noen av de som er litt i tvil til å ombestemme seg fremover.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/flertallet-av-de-sykeste-er-ikke-vaksinert

Tja. Nå har jeg lest minst en vaksinediskusjon for mye, og de som ikke vil ta vaksine kontrer alltid slike opplysninger med "vi får ikke det hele bildet. Hvem er de uvaksinerte? Hvilke underliggende sykdommer har de, hvilket opphavsland har de, hvilken BMI har de, hvilken skostørrelse har de ... "

Sykdommen er åpenbart bare farlig for alle andre, som har et eller annet jeg kan bruke som argument for at de blir syke. Den er ikke farlig for akkurat meg

Jeg lurer på om det ville hatt noen effekt hvis en frontfigur i "anti"-miljøet ble alvorlig syk og var åpen om det. Men, samtidig så daua jo Hans Gaarder uten at det gjorde noen forskjell, så.. antakelig ikke. Noen må rett og slett kjenne ting på kroppen selv. 

Endret av :utakt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 minutter siden):

Tja. Nå har jeg lest minst en vaksinediskusjon for mye, og de som ikke vil ta vaksine kontrer alltid slike opplysninger med "vi får ikke det hele bildet. Hvem er de uvaksinerte? Hvilke underliggende sykdommer har de, hvilket opphavsland har de, hvilken BMI har de, hvilken skostørrelse har de ... "

Sykdommen er åpenbart bare farlige for alle andre, som har et eller annet jeg kan bruke som argument for at de blir syke. Den er ikke farlig for akkurat meg

Jeg lurer på om det ville hatt noen effekt hvis en frontfigur i "anti"-miljøet ble alvorlig syk og var åpen om det. Men, samtidig så daua jo Hans Gaarder uten at det gjorde noen forskjell, så.. antakelig ikke. Noen må rett og slett kjenne ting på kroppen selv. 

Samme retorikken går andre veien når vaksinerte blir innlagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En million utsatte borgere i Norge er vaksinert med boosterdose. Nå kom det ny studie som viser at to doser er hele 70% effektiv mot alvorlig sykdom. Hvor effektiv er tre doser? La oss anta omlag 90%. Så 3.8 millioner med 70% og 1 million av disse med 90% er ganske høy grad av beskyttelse. Sleng på 400 000 som har tatt første dose og et par titalls tusen som har oppnådd naturlig immunitet, så klarer jeg ikke å se at omikron «endrer spillereglene».

Kanskje reversere de nye tiltakene som er basert på spekulasjoner fra FHI, for nå kom det reelle data på bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (17 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/de-sykeste-koronapasientene-er-ikke-vaksinert-1.15771711

Ganske utrolig at så mange som halvparten av intensivpasientene ikke er vaksinert når de aller aller fleste er vaksinert... Skal tross alt være glad for at såpass mange er vaksinerte i Norge, situasjonen kunne vært veldig mye verre. 

Hadde andelen uvaksinerte i alderen 50+ vært dobbelt så høy, altså i størrelseorden 10% i stedet for 5%, så ville det antagelig vært over 50% flere innlagte. Det er egentlig et ganske enkelt regnestykke. La oss si denne aldersgruppa er 95% vaksinert i snitt (aldersvektet) og at 5% er uvaksinert, og at akkurat halvparten av innlagte er uvaksinerte. Gitt at ingen andre faktorer påvirker så ville 10% uvaksinerte gitt dobbelt så mange uvaksinerte innlagte og antall vaksinerte innlagte hadde gått svakt ned, 90/95 = ca 5% nedgang). Totalt ca 45% økning. Så kan man se for seg Polsk og Romansk vaksineringsgrad... Jeg er glad nordmenn har god tillit til myndighetene og vaksineringsgraden er god.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er helt reell data at intensiv plassene fylles opp av covid pasienter og at helsevesenet sliter med å holde følge nå.

Hele regionene Helse Nord, Helse Midt og helse Vest har like mange innlagte som det bruker å være på et normalt vorspiel. Det er helse sørøst som har den store andelen. Det er svært lokalt. I 85% av helsenorge går ting rolig for seg, så å krisemaksimere pga de 25% som må jobbe ekstra hardt er ganske hårreisende.

Lenke til kommentar
18 hours ago, thatguy83 said:

Såvidt jeg har forstått det går smitten opp fordi uvaksinerte ikke ser vitsen i eget liv for å ta vaksinen, når det å ta vaksinen handler mest om å ikke bli smittet i utgangspunktet. Vaksinen er en felles innsats et samfunn gjør, det er ikke kun for enkelt individer og deres helse, det er et helhetsbilde her.

Veldig mange som kan får vaksinen har takket nei?

Leste en avis i dag, må ha en 3 dose for å være bedre beskyttet mot omikron?

Leste at neste oppdatert vaksine kommer ca mars😀

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (1 time siden):

Hele regionene Helse Nord, Helse Midt og helse Vest har like mange innlagte som det bruker å være på et normalt vorspiel. Det er helse sørøst som har den store andelen. Det er svært lokalt. I 85% av helsenorge går ting rolig for seg, så å krisemaksimere pga de 25% som må jobbe ekstra hardt er ganske hårreisende.

Hele 37,5% av alle innlagte på intensivavdeling i norske sykehus er covid-19-pasienter ifølge Helsedirektoratets faglige grunnlag (per 11. desember). Antall koronainnlagte på intensivavdeling har økt siden.

I det faglige grunnlaget heter det også:

Sitat

Sykehusene rapporterer om utfordrende drift i alle helseregioner som skyldes generelt høyt pasientbelegg ved avdelingene kombinert med høyt sykefravær blant ansatte. Det er iverksatt omlegging av drift og omdisponering av personell samt koordinering av innsats på tvers av sykehus for å utnytte den samlede kapasiteten best mulig.

Og i det faglige grunnlaget før forrige tiltakspakke (7. desember):

Sitat

Helsedirektoratet har mottatt rapporter om utfordrende drift ved flere av helseforetakene i alle helseregioner, og at situasjonen har forverret seg relativt raskt og oppleves krevende. Dette skyldes generelt høyt pasientbelegg ved avdelingene kombinert med høyt sykefravær blant ansatte. Driften vanskeliggjøres av at en høy andel pasienter krever spesielle smitteverntiltak, og at det stedvis har vært utfordringer med å skrive ut pasienter til kommunal helse- og omsorgstjeneste. En rekke helseforetak har iverksatt regionale og lokale tiltak for å sikre forsvarlig drift

Videre er det naturligvis ikke bare antall innlagte generelt på sykehus som er flaskehalsen, men intensivkapasiteten på grunn av rekordmange covid-19 innleggelser sammen med en rekke andre faktorer som høyt fravær, sykdom, andre innleggelser, og den pressede kapasiteten i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Sykehusene tilknyttet Oslo har faktisk færre innlagte nå (120) enn på toppen i april (154), selv om det er rekordmange innlagte nasjonalt.

- Helse Nord har økt beredskapsnivået til grønt
- Helse Midt-Norge har økt beredskapsnivået til gult
- Helse Vest har økt beredskapsnivået til gult
- Helse Sør-Øst har økt beredskapsnivået til grønt

Alle helseregionene utsetter planlagte operasjoner. På Helsedirektoratets statistikk over innlagte har ingen av helseregionene hatt flere innlagte med covid-19 tidligere enn de har nå i denne perioden, bortsett fra Helse Sør-Øst - og Helse Vest helt i starten av pandemien i mars 2020. Det er kun Helse Sør-Øst av helseregionene som har færre innlagte nå enn toppen i april.

Så konklusjonen min er, etter å ha brukt 10 minutter på å sjekke opp, at dette slettes ikke er et regionalt problem bare i Helse Sør-Øst. Faktisk er det mer jevnt fordelt nasjonalt nå enn det har vært på noe annet tidspunkt tidligere i pandemien.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Vaksinebønn etter nye tall
https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksinebonn-etter-nye-tall/74925088

781918029_Screenshot2021-12-14at14_39_33.thumb.png.b8eb98b2cd1a71a2976a50da2cf48b5f.png

Forhåpentligvis kan sykehustallene få noen av de som er litt i tvil til å ombestemme seg fremover.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/flertallet-av-de-sykeste-er-ikke-vaksinert

Hvor mange av dem kan få vaksinen?

Hvor mange vil ikke ta vaksinen, Ser ikke noe tall på det.

Ser bare at de er uvaksinerte?

  • 5 innlagte i alderen 0–19 år.
  • 12 innlagte i alderen 20–29 år.
  • 16 innlagte i alderen 30–39 år.
  • 19 innlagte i alderen 40–49 år.
  • 20 innlagte i alderen 50–59 år.
  • 23 innlagte i alderen 60–69 år.
  • 58 innlagte over 70 år.
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (20 minutter siden):

Hvor mange av dem kan få vaksinen?

Hvor mange vil ikke ta vaksinen, Ser ikke noe tall på det.

Ser bare at de er uvaksinerte?

Eldre pasienter har i større grad sykdommer og tilstander som gjør at de ikke kan ta vaksine. Men andelen uvaksinerte øker ikke med alderen, den synker. Denne mismatchen kan bare forklares med at yngre kvier seg, somler eller er bastant motstander av vaksinene i mye større grad enn de eldre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...