Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Tror kanskje det bunner i ut en trang til å fordele skyld og dele mennesker inn i grupper. Noen har et sterkere behov for å gjøre det enn andre, gjerne for å flytte fokuset fra seg selv eller noe annet.

Litt som man omtaler inngrupper og utgrupper i psykologien og sosiologien. Inngruppen er den man selv mener man er medlem av, mens en utgruppe ses jo ofte som en motstander eller konkurrent. Vi mennesker tenderer mot en negativ forståelse og stereotypifisering av personer som vi mener tilhører utgruppene. Slike typiske grupper er andre yrkesgrupper, kjønn, alder, geografisk bakgrunn, kulturbakgrunn, hvilke vaner en har og så videre.

 

Sier du som legger meste av skylden på uvaksinerte 😄 Jeg poster statistikk fra div kilder som tilser faktum om hvem som blir smittet, innlagte osv som da igjen ble brukt som grunnlag for tiltak. Men det har vel null verdi for deg at 30% av de innlagte er fra en gruppe som er ca maks 3-5% av Norges total befolkingen slikt har liksom ikke noe nytteverdi vite, man skuffer det bare under senga og glemmer det.

Er vel heller du med noen andre her inne som gjør det om til grupper eller en slags oss vs dem greie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (13 minutter siden):

Eller så kan det være at man vil finne årsaker til hvorfor ting går som de går. Om det viser seg at en bestemt gruppe er årsak til store problemer, kan det være at man må sette inn målrettede tiltak, som f.eks. vaksineringskampanjer og informasjonsarbeid.

Selvsagt, dette er jo blant annet hvorfor FHI og myndigheter fører statistikk som de gjør, for å få et kunnskapsgrunnlag. Mitt innlegg over siktet mest til det menneskelige og hvordan enkelte bruker, eller gjerne også misbruker slik informasjon.

Kazuo skrev (10 minutter siden):

Men det har vel null verdi for deg at 30% av de innlagte er fra en gruppe som er ca maks 3-5% av Norges total befolkingen slikt har liksom ikke noe nytteverdi vite, man skuffer det bare under senga og glemmer det.

Er vel heller du med noen andre her inne som gjør det om til grupper eller en slags oss vs dem greie.

?

Hvor du tar alt dette fra forstår jeg ærlig talt ikke helt. Det kan med slike innlegg virke som du mest har et ønske om å krangle med meg og andre her inne fremfor å diskutere. Hvis det er tilfellet så gjør det gjerne heller på en PM.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Statistikk brukes til å få oversikt og kunnskap om en situasjon, men den kan bli misbrukt. Ellers leste jeg her i går? i Aftenposten at smitten blant innvandrere har gått ned.

For meg er det underlig at etter så mange måneder med vaksinering og kunnskap om vaksinene, finnes det fortsatt en del som ikke vil vaksinere seg, når det er veien ut av uføret. Mange angrer når de blir lagt inn på sykehus med korona.

Tiltakene oppheves når smitten synker og vi får friheten tilbake. Disse dråpene er jo gull verdt. Mens man i noen land ikke får tak i dem, har vi i overflod.

Å ikke vaksinere seg er egentlig det samme som å gi opp kampen mot viruset.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):

Statistikk brukes til å få oversikt og kunnskap om en situasjon, men den kan bli misbrukt. Ellers leste jeg her i går? i Aftenposten at smitten blant innvandrere har gått ned.

For meg er det underlig at etter så mange måneder med vaksinering og kunnskap om vaksinene, finnes det fortsatt en del som ikke vil vaksinere seg, når det er veien ut av uføret. Mange angrer når de blir lagt inn på sykehus med korona.

Tiltakene oppheves når smitten synker og vi får friheten tilbake. Disse dråpene er jo gull verdt. Mens man i noen land ikke får tak i dem, har vi i overflod.

Å ikke vaksinere seg er egentlig det samme som å gi opp kampen mot viruset.

nettopp dette fokuset som kom på de gruppene var det som gjorde at de gikk fra sentrum av smitten til forbilde for mange andre bydeler i Oslo.

 

Endret av Kazuo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Selvsagt, dette er jo blant annet hvorfor FHI og myndigheter fører statistikk som de gjør, for å få et kunnskapsgrunnlag. Mitt innlegg over siktet mest til det menneskelige og hvordan enkelte bruker, eller gjerne også misbruker slik informasjon.

?

Hvor du tar alt dette fra forstår jeg ærlig talt ikke helt. Det kan med slike innlegg virke som du mest har et ønske om å krangle med meg og andre her inne fremfor å diskutere. Hvis det er tilfellet så gjør det gjerne heller på en PM.

Du antar at folk misbruker det. Du antar at innleggene har rasistiske undertoner, du antar ekstremt mye, så blir du overrasket at man virker kranglete ovenfor deg ? Hadde noen utenfor dette forumet antydet at jeg eller du for den saks skyld var en rasist så hadde det vel blitt et problem.

Velger heller sende deg en avklaring på pm så slipper andre lese såpeoperaen her noe mer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Based skrev (57 minutter siden):

Tja, når uvaksinerte kan hetses, hvorfor kan ikke overvektige det? De (stor andel) har valgt det selv?

De færreste her i verden våkner vel  opp en dag å tenker, "nå skal jeg bli overvektig, fordi det er det jeg vil" . Grunnen til folk blir overvektige kan jo bunne ut i forskjellige ting som plutselige endringer i livsstil en ikke klarer å regulere seg inn for, psykiske vansker og utvikling av usunne cooping mekanismer, plutselige uforutsette og ufrivillige hendelser som endrer på en persons mobilitet og mulighet til å være aktiv osv. osv. Overvekt problemet er mye mer komplekst enn bare folk som velger å bli overvektige just because. 

For uvaksinerte sin del kan det jo og bunne seg ut i mye psykisk, om det så er sprøyteskrekk, urasjonelle frykter rundt eventuelle bivirkninger eller paranoide tanker om at det hele er en stor konspirasjon som skal ta livet av folk med en sprøyte. Så her er det nok og mer komplekse problemer enn bare folk som ikke vil ta vaksinen just because. 

Jeg mener det ikke er noe grunn å hetse noen av gruppene, at uvaksinerte føler seg hetset og går rett for å hetse andre grupper som ikke engang hetset de er vel og i overkant lite produktivt. Hetsing er ikke veien å gå uansett hva problemet måtte være. For uvaksinerte må en holde døren åpen, komme med faktuelle og faglige argumenter rundt hvorfor de bør ta vaksinen å ønske de velkommen med åpne armer på vaksine senterne om de skulle ombestemme seg å ikke lage noen stor fuzz rundt det. For overvektige sin del ligge det nok mye i å få hjelp med underliggende ofte psykiske problemer samt veiledning for å få seg en sunnere livsstil, hetsing kommer ikke til å gjøre folk sunnere eller få folk til å ta vaksiner. Det hele er totalt meningsløse forsøk på å prøve å få seg selv til å føle seg bedre ved å hetse grupper en selv føler er mindreverdige mennesker, som bare ender opp med å gjøre seg selv til et kjipere, dårligere menneske. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Snip

Neida, jeg er klar over dette, men her forsøker jeg å sette det veldig på spissen, samt å aktualisere noe som faktisk er et reelt problem. Ser man på kostander, ressursbruk og hvor mye overvekt påvirker samfunnet vårt, er det mer rasjonelt å rette fokuset her, kontra en pandemi som tar livet av færre enn en vanlig luftveisinfeksjon på verdensbasis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Men det du sier er : En gruppe blir hetset, hvorfor skal vi da ikke også hetse en annen uavhengig gruppe?

Ser du ikke selv hvor lite produktivt dette er? Det er heller ikke bare deg, jeg ser dette gå for seg gjentatte ganger i denne tråden, det er bare meningsløst å helt verdiløst, uansett hvem en føler for å hetse. Hets er ikke veien å gå uansett. 

Igjen, det er satt på spissen, mulig det ikke kommer frem i det ene innlegget, men de resterende har vært relativt saklige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Based skrev (2 minutter siden):

Igjen, det er satt på spissen, mulig det ikke kommer frem i det ene innlegget, men de resterende har vært relativt saklige. 

Syns du denne spissformuleringen din stimulerer til et bedre debattmiljø rundt problemet? Jeg syns den gjør intet annet enn å bygge under på mer hat og fordommer, som kun gjør skade og ingen nytte :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 minutter siden):

Er det uklart for deg hvilket kjønn denne personen har? 

Er det plutselig ugreit å anonymisere kjønn?

Jeg aner ikke hvilke grunner han har til det, men nå er det ikke min sak, derfor legger jeg meg heller ikke borti det eller kommer med slengkommentarer.

Endret av Simen1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Syns du denne spissformuleringen din stimulerer til et bedre debattmiljø rundt problemet? Jeg syns den gjør intet annet enn å bygge under på mer hat og fordommer, som kun gjør skade og ingen nytte :) 

Det gjør jeg ikke, derav mitt éne innlegg som er formulert slik. Regner med du tar tak i andre meddebattanter som har den samme spissformuleringen, ref. de jævla late uvaksinerte:

 

Comma Chameleon skrev (16 timer siden):

Faen ta de egoistiske, late og dumme som ikke vaksinerer seg. Hadde sluppet dette hvis de bare skjerpet seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Syns du denne spissformuleringen din stimulerer til et bedre debattmiljø rundt problemet? Jeg syns den gjør intet annet enn å bygge under på mer hat og fordommer, som kun gjør skade og ingen nytte :) 

Det setter fokus på et alvorlig problem i samfunnet også rundt covid innlagte så ganske relevant og det startet med at folk mente uvaksinerte kun var det alvorlig problemet rundt innlagte, greit ikke glemme det..At man blir provosert av det og ønsker en debatt er å bygge opp under hat og fordommer ?

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Based skrev (11 minutter siden):

Det gjør jeg ikke, derav mitt éne innlegg som er formulert slik. Regner med du tar tak i andre meddebattanter som har den samme spissformuleringen, ref. de jævla late uvaksinerte:

 

Jeg er intet annet enn en debattant i denne tråden så det er ikke noe for meg å "ta tak i" om du referer til den grønne teksten under avataren in. Jeg mener både ditt og @Comma Chameleon sine innlegg her er ca like lite saklige og skadelige i det store og det hele. 

Kazuo skrev (8 minutter siden):

Det setter fokus på et alvorlig problem i samfunnet også rundt covid innlagte så ganske relevant og det startet med at folk mente uvaksinerte kun var det alvorlig problemet rundt innlagte, greit ikke glemme det..At man blir provosert av det og ønsker en debatt er å bygge opp under hat og fordommer ?

Denne unnskylde seg fra gjøre alt ubehagelig mentaliteten alt for mange har er jeg faktisk ganske lei ref til innlegg litt lenger opp, ser folk i rullestol på sats hele tiden, flere har tydelig fått flere skader en bare i lammelse også ennå står de på. Et problemer betyr ikke man trenger pøse på med flere.

Det er helt greit det, men hvorfor skal alle hetses? Hvorfor mener du det skal være greit å hetse en uavhengig gruppe fordi du føler en gruppe du sympatiserer med hetses? At du har et ganske spisset fokus på overvektige har jeg jo sett oppigjennom dine innlegg her i tråden og ellers på forumet. Men hvilket problem løser det å hetse disse menneskene? Tror du at folk kan hetses til å bli sunnere? Tror du folk kan hetses til å ombestemme seg å ta en vaksine? Hets funker ikke, saklige diskusjoner rundt psykisk helse, fysisk helse, veiledning og åpenhet uten å male spesifikke grupper som mindreverdige eller ubrukelige mennesker er hva som hjelper. Det du og mange andre har drevet med om det så gjelder overvektige eller vaksine nektere har null, nada og nix for seg, om noe så forverrer det problemet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Er det plutselig ugreit å anonymisere kjønn?

Jeg aner ikke hvilke grunner han har til det, men nå er det ikke min sak, derfor legger jeg meg heller ikke borti det eller kommer med slengkommentarer.

Kollega til kona ja.. hmm.. da er det opplagt at om kjønn oppgis så er identiteten kjent..

Eller så er det andre grunner som ligger bak. Og ja, kjønn er viktig i medisin siden kvinnekroppen og mannekroppen er forskjellig. Men tenker vi skal la denne være så vi ikke forsøplet en ellers veldig bra tråd.

Lenke til kommentar

Var innom et kjøpesenter nå. På kaféen der var det fullt av eldre "stamkunder" som satt og pratet, gjerne 5-6 stykker rundt samme kaffebord.

Det er påfallende hvor mange eldre som ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om restriksjonene, så tror vi skal være forsiktige med å kjefte på mye på festende ungdommer. Kanskje er det slik at 70-80-åringer er mer opptatt av å være sosiale den tiden de har igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (34 minutter siden):

Jeg er intet annet enn en debattant i denne tråden så det er ikke noe for meg å "ta tak i" om du referer til den grønne teksten under avataren in. Jeg mener både ditt og @Comma Chameleon sine innlegg her er ca like lite saklige og skadelige i det store og det hele. 

Det er helt greit det, men hvorfor skal alle hetses? Hvorfor mener du det skal være greit å hetse en uavhengig gruppe fordi du føler en gruppe du sympatiserer med hetses? At du har et ganske spisset fokus på overvektige har jeg jo sett oppigjennom dine innlegg her i tråden og ellers på forumet. Men hvilket problem løser det å hetse disse menneskene? Tror du at folk kan hetses til å bli sunnere? Tror du folk kan hetses til å ombestemme seg å ta en vaksine? Hets funker ikke, saklige diskusjoner rundt psykisk helse, fysisk helse, veiledning og åpenhet uten å male spesifikke grupper som mindreverdige eller ubrukelige mennesker er hva som hjelper. Det du og mange andre har drevet med om det så gjelder overvektige eller vaksine nektere har null, nada og nix for seg, om noe så forverrer det problemet. 

Det refererer jeg ikke til, jeg henviser til at du velger å kommentere mitt og ikke andres innlegg. 

 

For øvrig har jeg ikke hetset noen, men jeg stiller opp de to grupperingene som paralleller, noe som burde være helt legitimt. Det fungerer som et godt eksempel på hvordan retorikken kan benyttes en annen vei. Jeg har ikke advokert for å hetse overvektige, men jeg stiller opp spørsmålet rundt samfunnsansvaret de unnlater seg, dersom det å ikke vaksinere seg for en sykdom med litt lavere dødelighet enn en vanlig luftveisinfeksjon er å unnlate seg det samme ansvaret. 

Endret av Based
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...