Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

OVER 6000 NYE CORONASMITTEDE REGISTRERT SISTE DØGN – REKORD

Det er registrert 6003 nye smittetilfeller siste døgn.

Det er det høyeste tallet registrert på ett døgn i Norge i løpet av pandemien. Forrige rekord var 5413 registrert smittede 10. desember i år.

Dette er 1270 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er 4733.

Det er 860 tilfeller flere enn tirsdag i forrige uke, da tilsvarende tall var 5143.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende – 169 kommuner har stigende trend.

Tirsdag var 363 personer innlagt på sykehus med coronavirus i Norge – det høyeste antallet så langt i pandemien.

Av disse lå 118 på intensivavdeling, hvorav 63 på respirator.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/over-6000-nye-coronasmittede-registrert-siste-doegn-rekord.St4502VcP

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Snikpellik said:

2 meter eller mindre i 15 minutter eller mer har vært definisjonen på nærkontakt nesten siden starten av pandemien, det er ikke noe nytt.

Og det er vel få som blir dømt/tatt for å bryte med oppfordringen. Dette er vel mest laget for å hjelpe folk til å ta gode smarte valg. Utvise forsiktighet i den grad de får det til. Vi har ikke politiressurser av noen særlig størrelse i Norge uansett.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Kazuo said:

 

Levde helt normalt med samboeren min nå mens hun hadde covid også etter positivt testsvar, ga henne kyss, klem og kos noe man trenger når man har det kjipt, noe som overrasket mange av noe rar grunn, ikke sjuk her. Ikke om jeg gidder leve livet mitt i frykt for noe så lite som covid. 

Flere av hennes kolleger smittet sine nærkontakter selv ved nesten ikke ha kontakt. Flere isolerte seg i egne rom osv 😄 Snakk om det er gått galskap i dette, skulle tro det var ebola.

 

Drakula gjør vel dette.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Kazuo said:

Du antar at folk misbruker det. Du antar at innleggene har rasistiske undertoner, du antar ekstremt mye, så blir du overrasket at man virker kranglete ovenfor deg ? Hadde noen utenfor dette forumet antydet at jeg eller du for den saks skyld var en rasist så hadde det vel blitt et problem.

Velger heller sende deg en avklaring på pm så slipper andre lese såpeoperaen her noe mer.

 

Noe som kunne tilført disse mørkhudete noe var konkrete tips om at de må passe på f.eks. inntaket sitt av D-vitaminer når de lever på nordlig halvkule. Er en del indisier som tilsier at det kan være "hele" forklaringen på dette innleggelsesdilemmaet. Likevel så har jeg ikke hørt at norske helsemyndigheter har løftet fram dette som noe særlig viktig når de holder sine pressekonferanser. Snodig, det burde jo være kremen av kremen i fra legestanden som driver helsebyråkratiet. Og at de så ikke får med seg et så vesentlig punkt i covid-debatten er meg nokså ubegripelig.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Evil-Duck said:

For uvaksinerte må en holde døren åpen, komme med faktuelle og faglige argumenter rundt hvorfor de bør ta vaksinen å ønske de velkommen med åpne armer på vaksine senterne om de skulle ombestemme seg å ikke lage noen stor fuzz rundt det. For overvektige sin del ligge det nok mye i å få hjelp med underliggende ofte psykiske problemer samt veiledning for å få seg en sunnere livsstil, hetsing kommer ikke til å gjøre folk sunnere eller få folk til å ta vaksiner. Det hele er totalt meningsløse forsøk på å prøve å få seg selv til å føle seg bedre ved å hetse grupper en selv føler er mindreverdige mennesker, som bare ender opp med å gjøre seg selv til et kjipere, dårligere menneske. 

Gjelder det dersom du spør om de kan aspirere før injeksjonen også?

Eller blir man møtt med statistikk midt i trynet tilbake i fra de på vaksinesenteret da?

Endret av G
Lenke til kommentar
12 hours ago, Based said:

Det refererer jeg ikke til, jeg henviser til at du velger å kommentere mitt og ikke andres innlegg. 

 

For øvrig har jeg ikke hetset noen, men jeg stiller opp de to grupperingene som paralleller, noe som burde være helt legitimt. Det fungerer som et godt eksempel på hvordan retorikken kan benyttes en annen vei. Jeg har ikke advokert for å hetse overvektige, men jeg stiller opp spørsmålet rundt samfunnsansvaret de unnlater seg, dersom det å ikke vaksinere seg for en sykdom med litt lavere dødelighet enn en vanlig luftveisinfeksjon er å unnlate seg det samme ansvaret. 

Korrelasjon er en fin ting

Korrelasjon_15des2021.thumb.png.82b97bdf949f87c1be4870d1a7c5b839.png

Lenke til kommentar
12 hours ago, Per H said:

Helt enig. Jeg også brukte sarkasme med overvektige i denne tråden KUN for å gjøre et poeng ut av at offentlig diskriminering ALDRI er greit - om det gjelder vaksinestatus, kjønn, alder vekt, fasong legning eller hva som helst.

At folk bare tar poenget når man snakker om overvektige, er direkte skremmende og sier mye om hvor lav status «de uvaksinerte» har i samfunnet om dagen - man kan ønske de døde, kalle de stygge ting, si at de er dumme, uopplyste, utestenge de fra samfunnet på tvilsomt grunnlag (koronapass) osv. selv om f.eks overvektige beviselig overbelaster helsevesenet mye mer enn «de uvaksinerte». når ble slik diskriminering og «scapegoating» egentlig greit? Jeg ser det her på forumet hver dag. Mange her som trenger en realitetsorientering om hva som skjer i samfunnet, om man må sette ting litt på spissen for å riste litt i folk, får det så være.

Men bestemormordere, der går visst grensen. Det tolereres ikke på dette forumet :p

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Roger Moore said:

For det er belt gratis å stenge ned?

Stråmann?

 

5 minutes ago, Roger Moore said:

Har jeg eplehage i blokka O_o

Var et eksempel. Du kan gå i det offentlige også, mener jeg. Det var ihvertfall slik for de på hotellkarantene i sin tid. Men hold litt avstand. Kanskje blokken din har en lekeplass, et skogholt eller noe annet da vet du.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, fredrik2 said:

Noen som vet vad som menas med individual trening i:
"Treningssentre, svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng og lignende skal drive smittevernfaglig forsvarlig, jf. § 14a, og holde stengt for annet tilbud enn:

a. individuell trening. Ved trening med høy intensitet skal det holdes 2 meter avstand."

Ser ut som att samma paragrafer gäller för svömmehaller och treningssenter men svömmehaller tvingas stänga helt för allmänheten medans treningssenter kan vara öppna*. Hade faktiskt trott att reglerna öppnade opp för motionssimning också för allmänheten. 

Har hittills varit rimeligt inkonsista regler i svömmehaller. Ibland har man kunnat motionssimma medans masters simmare ikke fått träna på banorna på sidan om oberoende av hur få de är. Når svömmehallerna var stängda för all voksen simning så föregick det vanngympa i andra bassenger.

*Har i alla fall ikke funnet noe annan information. 

Vet ikke helt. Men jeg ser for meg at det kanskje går på tilrettelagt trening i sammen med fysioterapeut eller noe i den gaten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Roger Moore said:

Merkelig så lite det skrives om smittetall i Sverige om dagen. Liker ikke VG at Tegnell har hatt litt rett?

Er lite vits i å skrive om smittetall i sverige, der blir ikkje vaksinerte testa. Så di smittetala tengele & co støtter seg på forteller lite om den egentlige tilstanden i sverige. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nrk (evt. Ntb) tullar voldsomt:

Sitat

15. desember 2021 kl. 00:29 

Over 6000 nye koronasmittede

 

Det siste døgnet er det registrert 6003 koronasmittede i Norge. Det er 3.644 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 4856 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 3844, så trenden er stigende.

Tirsdag var 363 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var fem flere enn dagen før. (NTB)

Det rette er (i følgje Vg) 860 fleire enn forrige tysdag.

Lenke til kommentar

Nrk:

Sitat

Stoltenberg vil ha Moderna-booster

PUBLISERT KLOKKEN02:10 IKORONAVIRUSET

Direktør Camilla Stoltenberg i Folkehelseinstituttet sier til VG at en Moderna-booster vil gi bedre beskyttelse enn Pfizers vaksine.

– Begge vaksinene er gode, men selv vil jeg gjerne ha Moderna som oppfriskningsdose, hvis jeg får velge, sier Stoltenberg til VG.

– Det er fordi jeg tenker at det kan øke muligheten for å få god beskyttelse samlet sett, sier FHI-direktøren, som tidligere har fått to Pfizer-doser.

Er det ikkje slik at FHI har bestemt at det berre er Pfizer-vaksinen som skal brukast til oppfriskingsdosar? Er det i det heile mogeleg å velje Moderna dersom ein ynskjer det?

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Er lite vits i å skrive om smittetall i sverige, der blir ikkje vaksinerte testa. Så di smittetala tengele & co støtter seg på forteller lite om den egentlige tilstanden i sverige. 

Så de som er vaksinert legges heller ikke inn på sykehus? Svenskene har langt lavere tall per 100 000 enn oss der og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
G skrev (5 timer siden):

Vi betaler alle allerede for helsevesenet via skatte- og avgiftsinntektene til staten. Er det høyere skatter du er for eller?

If i speak, I am in trouble. Jeg er ikke for høyere skatter, nei. Jeg bare kaster ting på veggen, og ser hva som blir sittende.

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...