Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Sandy Koufax said:

Dette tallet ble nådd før jeg antok, jeg mente at dette skulle nås i januar. Vi må nok belage oss på langt større tall i vintermånedene etter nyåret og langt flere dødstall.

Det er for sent å protestere mot åpningen nå, men nå bør man vurdere en fullstendig stenging av samfunnet.

Var ikke spes. vanskelig å "spå" dette 20 November, kurven gikk jo rett i været - og kanskje ikke så rart når man går inn i "sesong"? koronavirus er sesongbetont.

Husk at det er bare 26 omikron tilfeller eller noe sånt oppdaget, så alt det vi ser nå er drevet av Delta. Sier du at vaksinen ikke er effektiv da? vi har jo 90%+ dekningsgrad i befolkningen, skulle vi ikke vært kjempegodt beskyttet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, basillen said:

Når det er sagt så mener jeg at - ja - i det store og det hele bør vi ha fullt frislipp av den enkle grunn at dette er en støyt som på et eller annet tidspunkt er uunngåelig uansett. Og før eller siden tror jeg at så og si alle sannsynligvis vil komme til samme konklusjon. Da er det bedre å bli ferdig med dritten så snart som mulig, for jo lenger vi venter, jo mer økonomisk og sosial lidelse påføres befolkningen, og jo større immunologisk gjeld risikerer vi å bygge opp.


Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på virus. Men er det ikke sånn at det ligger i et virus sin natur at det ønsker å infisere flest mulig? Så med mindre det er noe veldig spesielt med COVID-19 så vil nye varianter for det meste gå i en retning, det blir mer smittsomt med med mildere symptomer og skadeomfang?

Ergo så blir jo dette naturligvis en balansegang. Jo lenger man klarer å drenere dette med vaksiner, tiltak osv. for å holde ting noenlunde under kontroll jo nærmere kommer vi til det å få en variant som etterhvert blir såpass harmløs at risikoen begynner å bli så liten at tiltak ikke lenger kan forsvares.

Er temmelig glad for at jeg ikke har som jobb å skulle ta disse vurderingene og valgene. Damned if you do, damned if you don't hele greia. Dette innser nok heldigvis også regjeringen så de stoler nok mer eller mindre blindt på FHI, Helsedirektoratet osv.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Per H said:

Omikron kommer ganske sikkert til å være et "storm i en tekopp" som legen som oppdaget viruset selv sa.


Nå har man jo potensielt flere utfordringer enn dødeligheten på varianten i seg selv. Når helsevesenet allerede er bristepunktet så holder det jo mer enn nok at Omicron kan smitte folk som allerede har hatt COVID-19 fra før av, og/eller fullvaksinerte og det faktum at den sprer seg langt mer effektivt. Når helsevesenet bikker under så vil jo det selvsagt får store ringvirkninger som vil direkte påvirke en stor del av samfunnet uten at det går direkte på hvor dødelig akkurat denne varianten er.

Og ikke har man den luksusen av at man kan basere seg på etterpåklokskap heller. Vi kan ikke sitte i retrospekt og innse at faen, Omicron knakk helsevesenet fullstendig og på magisk vis hoppe tilbake i tid for å forsøke å minke smittespredningen i et håp om å berge situasjonen.

Situasjonen er at vi allerede ser for mange innleggelser så det påvirker planlagte operasjoner og gjøremål i helsevesenet. Og tallene vi sitter på i dag er for det meste fra Deltavarianten, vi vet jo at Omicron tilsynelatende allerede er i full blomst i landet så man forventer jo at tallene skal øke, og det nokså kraftig fremover og vi vet for lite om Omicron til å vite om det er forsvarlig å bare la den gå sin gang da vi allerede har et kraftig påvirket helsevesen fra før av så med svære tall fra Omicron på toppen av det igjen så er det jo ikke urimelig å anta at helsevesenet rett og slett ikke vil klare å gå rundt. Da er det jo plutselig langt mer enn selve skadeomfanget av Omicron direkte som er i spill.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det haster uansett å komme opp med en plan. Planen var vaksiner, nå har stort sett de som har ønsket vaksiner fått det. Dermed er den største nyttevirkningen av å ikke holde opp samfunnet tatt ut.

Ville vi før korona akseptert nedstengning av samfunnet fordi at det er litt fult på sykehuset og at de ikke har tilstrekkelig kapasitet? Mest sannsynlig ikke. Det vill blitt satt krav til å få kapasiteten opp slik at ikke samfunnet skal styres etter sykehuskapasiteten. Det er i skrivende stund 229 innlagt med korona. Totalt er det 1500 innlagte med luftveisinfeksjoner på norske sykehus. 

 

image.png.f79f7d77dd4c3ce5621c003b7a717aef.png

Aftenposten hadde også en svært god artikkel om dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/pWVR5w/frykter-du-kapasiteten-paa-sykehusene-det-har-vaert-flere-innlagte-foer

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, RamGuy said:

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på virus. Men er det ikke sånn at det ligger i et virus sin natur at det ønsker å infisere flest mulig? Så med mindre det er noe veldig spesielt med COVID-19 så vil nye varianter for det meste gå i en retning, det blir mer smittsomt med med mildere symptomer og skadeomfang?

Ergo så blir jo dette naturligvis en balansegang. Jo lenger man klarer å drenere dette med vaksiner, tiltak osv. for å holde ting noenlunde under kontroll jo nærmere kommer vi til det å få en variant som etterhvert blir såpass harmløs at risikoen begynner å bli så liten at tiltak ikke lenger kan forsvares.

Det ekspertene sier er at det er en slags "golden rule" at virus muterer mot mer smittsomhet og mindre dødelighet - slik som du sier at de har best mulighet for selv å overleve. Er du "for" dødelig som virus (ex: Ebola) så kommer du aldri ut av "startgropa" fordi verten ikke rekker å gå rundt og smitte folk, siden han heller ligger og dør et sted....

Det som kan kødde litt med denne gyldne regelen er "lekk" vaksiner som bare demper symptomer, men som ikke i vesentlig grad stopper smittespredning. Disse vaksinene kan i visse tilfeller skape enda dødligere virus, fordi viruset må bli mer "virulent" for å overleve. Et praktisk (skrekk) eksempel på dette er Mareks disease. Så det er ikke gitt at vaksinering er en kjempegod strategi her...

https://www.healthline.com/health-news/leaky-vaccines-can-produce-stronger-versions-of-viruses-072715

Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Lenge siden du skrev dette, eller? I går hadde vi 320, tenker vi kommer til 340~ish i dag. 

Ser det ble gamle tall fra i november. Uansett står prinsippet fast om at sykehusene må dimensjoneres og samfunnet åpnes. Frihetsberøvingen kan ikke få fortsette uten at det er en plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Wisd0m said:

Det haster uansett å komme opp med en plan. Planen var vaksiner, nå har stort sett de som har fått vaksiner fått det. Dermed er den største nyttevirkningen av å ikke holde opp samfunnet tatt ut.

Dette er et kjempegodt poeng. Hva er planen? de ekstreme tallene vi ser nå er faktisk med 90%+ av befolkningen over 18 år vaksinert. Hvis vaksinene var super-effektive ville rett og slett tallene under ikke sett ut som det gjør. Synd å innrømme det, men det er jo åpenbart sant. Dette er jo i høyeste grad pre-omikron tall. Så hva er planen? en evig runddans av lockdowns og nye eksperimentelle vaksiner er en uaktuell strategi synes jeg.

image.thumb.png.be80a57b63d5e933a4ff41b9290f81ce.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (8 minutter siden):

Det haster uansett å komme opp med en plan. Planen var vaksiner, nå har stort sett de som har fått vaksiner fått det.

Kjerkol sa i går at de skal evaluere i april. Jeg synes at det er totalt uholdbart at de venter så lenge. De burde hatt en langt bedre plan for denne vinteren, og det som skjer nå  er direkte skremmende og nærmest uakseptabelt. Men når jeg så på Guldvog i Debatten i går, så blir jeg ikke overrasket. Virker ikke som Hdir engang vurderer noe andre virkemidler enn nedstengning og frata befolkningen friheten.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Hvis vaksinene var super-effektive ville rett og slett tallene under ikke sett ut som det gjør.

Se nøye på bildet du la inn. Sammenlikn antall innlagte i mars '20 med antall smittede i samme tidsrom. Se på antall innlagte og antall smittede i dag.

Hvordan er det mulig å i det hele tatt antyde at vaksinene ikke er svært effektive [mot alvorlig sykdom]?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, SambaSamba said:

Nå har den idiot regjeringen som har vært total passiv i fire uker, i full gang med å skylde på Solberg regjeringen, i stedet for å innrømme egne feil

Det er så vanvittig AP arroganse at jeg blir kvalm

Akkurat som Støre og Raymond

Skulle Solberg regjeringen holdt landet stengt når smitten var lav? Tiltakene må følge situasjonen, og nå har vi vært altfor trege. Det er nåværende regjerings sitt ansvar

Nja, erna & co har ganske klart ansvar for at mange fekk trua på at pandemien var over sommaren 2021 sjølv med over 20 ganger meir smitte enn sommaren 2020. Erna & co har og ansvar for at man har kjørt type høgt smittetrykk er ok utan å tenke gjennom korleis det ville slå ut når di åpna opp sommaren 2021. Erna & co burde fått ned smitten hausten 2020 eller jaffal våren 2021 og lagt om til ein forenkla strategi med munnbind og avstand der det er mykje smitte/smitteutbrudd samt mykje betre kontroll på importsmitten. Da hadde folk flest hatt eit nøkternt forhold til at vi er i ein pandemi der normalen blir styrt etter smitte og ikkje innlagte som gjerne blir 3-4 veker forsinka styringsmål. 

 

Men klart støre har styrt etter fhi og unnlete å ta inn over seg konsekvensane av å sitte på gjerdet. Nesten så man kan lure på om støre & co ville prøve å ri ann av type tengele-stil sia det alltid før har gått i bølgedaler, at støre ikkje skjønte problemet med at mange av folket var blitt lurt til å oppføre seg som om pandemien var over. Blir dog for seint for støre å klage på erna når han ikkje er eit hakk betre sjølv. Tåkefyrsten slår til igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Theo343 said:

Jeg er ikke motstander av tiltak og jeg jatter med på det meste. Men det som irriterer meg litt nå er denne idiotiske og symbolske meteren. I hvilken fantasiverden vil 1 meter avstand i et rom hindre deg fra å bli smittet av dette.

Treningsstudioer har også hivd seg på målestokk tullet og sier 1 meter ved lavintensitet og 2 meter ved høyintensitet. Vel hvis jeg fortsatt kan lukte treningstøy du burde bytta ut eller hvitløken du spiste i går så har det nok lite for seg.

Kan man kutte ut fantasibaserte tiltak i det minste.

2 meter burde det være. Da er sjansen for å få store mengder virus i seg liten. 1 meteren til erna har vore svada fra hu kom med den. Who har holdt seg til 2 meter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, :utakt said:

Se nøye på bildet du la inn. Sammenlikn antall innlagte i mars '20 med antall smittede i samme tidsrom. Se på antall innlagte og antall smittede i dag.

Hvordan er det mulig å i det hele tatt antyde at vaksinene ikke er svært effektive [mot alvorlig sykdom]?

Du glemmer en variabel som heter "testkapasitet". Hvor mange x1000% prosent bedre testkapasitet har vi ikke i dag enn i mars 2020? Vi tester nå vanvittig mye mer. Vaksinene har en liten effekt på smittespredning (dokumentert i studien i lenken under). Om de har noe særlig mer en maks 50% effektivitet på alvorlig sykdom og død på dette tidspunktet betviler jeg sterkt - da ville ikke tallene sett ut som de gjør. Poenget er: Tallene er værre enn noensinne. Hvis "vaksinestrategien" hadde vært en suksess skulle ikke tallene sett slik ut med 90%+ vaksinasjonsgrad. Det er åpenbart at noe har feilet.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Du glemmer en variabel som heter "testkapasitet". Hvor mange x1000% prosent bedre testkapasitet har vi ikke i dag enn i mars 2020? Vi tester nå vanvittig mye mer. Vaksinene har en liten effekt på smittespredning (dokumentert i studien i lenken under). Om de har noe særlig mer en maks 50% effektivitet på alvorlig sykdom og død på dette tidspunktet betviler jeg sterkt - da ville ikke tallene sett ut som de gjør. Poenget er: Tallene er værre enn noensinne. Hvis "vaksinestrategien" hadde vært en suksess skulle ikke tallene sett slik ut med 90%+ vaksinasjonsgrad. Det er åpenbart at noe har feilet.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00648-4/fulltext

Vi tester mer nå enn i mars '20, ja. Å spekulere i mørketall blir en gjettelek og det tenker jeg ikke å begynne med, men jeg har liten tro på at smitten var kraftig utbredt i hver eneste krik og krok av landet den gangen. Problemene startet etter vinterferien, det er i februar. Det tar litt tid før ting eksploderer skikkelig.

Vaksinene hjelper ikke så godt mot smitte som vi hadde håpet, men det snakket jeg heller ikke om. Jeg snakket om beskyttelse mot alvorlig sykdom, og det poenget mener jeg står.

Så har vi dessverre rundt 10 % voksne som ikke vaksinerer seg, og en stor porsjon eldre mennesker der vaksineeffekten avtar / generelt dårligere immunforsvar, og da går det kjapt til helvete likevel. 😕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Vaniman said:

Når det gjelder mutasjoner av viruset, kan vi neppe vaksinere oss ut av det, slik at vi til syvende og sist er nødt til å gå for flokkimmunitet. Det blir ikke så ille som enkelte forestiller seg, tenker jeg, for snittalder på covid-døde er godt over forventet levealder på 82 år, og gruppen har i tillegg alvorlige, underliggende sykdommer, slik at flere av dem ville dødd innen kort tid uansett.

Samfunnet har ofret i bøtter og spann med tiltak og nedlagt produksjon, og befolkningen er vaksinert. Kan ikke da eldre endelig tre til siden og la samfunnet få tilbake friheten? Jeg mener, jeg ville selv ofret meg for barn hvis det ble nødvendig, og jeg er i min beste alder og et lykkelig menneske. Så hvorfor skal da samfunnet stenges for eldre og syke som nærmer seg slutten likevel? 

Korleis vil du oppnå flokkimmunintet med eit corona-virus som stadig muterer og sender verden tilbake til start. Skal du spille monopol til det bare sitter att di som overlever alle mutasjonane utan nevneverdig langtidsskade? Kva verdenssamfunn trur du det ville blitt om mest alt stopper opp pga langtidssjuke og døde?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (14 minutter siden):

Korleis vil du oppnå flokkimmunintet med eit corona-virus som stadig muterer og sender verden tilbake til start. Skal du spille monopol til det bare sitter att di som overlever alle mutasjonane utan nevneverdig langtidsskade? Kva verdenssamfunn trur du det ville blitt om mest alt stopper opp pga langtidssjuke og døde?

Det er forskjell på flokkimmunitet og endemisk ekvilibrium. Det er sistnevnte vi må strebe etter å oppnå.

Og hvor i all verden har du fått for deg at viruset "sender verden tilbake til start"? Dette er en totalt grunnløs påstand uten noe som helst vitenskapelig belegg.

Endret av basillen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at såpass mange fullstendig mangler empati med gamle og svake.

Er ikke egentlig de svakeste i samfunnet nettopp de som ikke takler å være en stund uten utenlandsferier, julebord eller treningssentre? De som ikke finner NOEN mening i livet hvis de ikke kan være på konsert eller yoga HELE TIDEN og reise rundt overalt og skape køer og kaos og overtid og masseinnleggelser for alle andre som ikke bare tenker på seg selv. Snakk om svake mennesker! Helt ubrukelige for fellesskapet.

Men andre får vel bare dra lasset videre så alle egoistene, idiotene og drittsekkene kan få henge på gratis og ha sin "personlige frihet". Som de kan ha på grunn av alle de bare angriper som takk. De tror at gamle folk "som snart skal dø uansett" er de svake, men selv er de bare sandkorn i maskineriet og fellesskapet.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (15 minutter siden):

I Norge er 294 754 personer bekreftet smittet (sannsynligvis er tallet høyere). 1 096 er døde av covid.

Som et svar til deg og delvis Per H, mange av disse tilfellene er mennesker som har tatt vaksinen, men likevel blitt smittet. Da blir sykdomsforløpet slik at man blir syk, men overlever. Men vi har sett at vaksinen ikke beskytter godt mot Delta varianten (over 20 prosent av de døde i Norge har død den siste måneden) og vi forventer at den beskytter svært lite mot omicron varianten (faktisk 40 ganger mindre).

Når det kommer til 2 prosent tallet, så er dette offisielle tall og man mener at mørketallene tyder på at antall døde kan være høyere. Jeg vil ikke spekulere i dødelighet, men vi kan i hvert fall anta følgende:

- denne omicron varianten vil ha høyere dødelighet enn influensavaksinen, muligens lavere enn delta varianten, men det meste peker på at det er likt delta.

- det er langt mer smittsomt, slik at hvis det holdes åpnet, så blir en veldig stor del av befolkningen syk

- vaksinene beskytter ikke mot det og en booster dose er nødvendig, noe som medfører flere måneder med venting før alle er vaksinert

Dødelighet uten beskyttelse fra vaksine er nok langt høyere enn 0.12 prosent. Og det er scenarioet vi får de neste månedene med omicron varianten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...