Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

basillen skrev (3 minutter siden):

Noen av oss kjenner faktisk til hvor mange mennesker som har måttet kjempe og dø gjennom historien for at vi skal ha nettopp disse frihetene ....
.... Vi snakker faktisk om ekstreme omstendigheter som invasjon av en fremmed makt for at dette skal kunne rettferdiggjøres.


Det er snakk om å holde avstand, bruke munnbind, begrense nærkontakter og reiser, midt i en pandemi.

Det er ikke snakk om at dine menneskerettigheter krenkes, eller at du sendes på arbeidsleir i Nord-Troms.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 minutter siden):


Hva om situasjonen var litt annerledes. 

Hypotetisk, si det kommer en ny mutasjon som kun rammer menn i din alder hardt, mens andre ikke blir særlig syke?

Ville du vært like opptatt av folks frihet når kvinnene og pensjonistene var ute og festet, på trening, julebord, kaffebarer og annet, mens de spredde smitte over hele landet, til et punkt hvor du ikke kunne gå på utsiden av døren uten høy risiko for å bli smittet, og deretter alvorlig syk eller død?

Svaret er JA. Da hadde jeg kjøpt vernedrakt og forstått hvorfor ikke alle andre skal passe på meg når jeg kan passe på meg selv.
Egoistiske jævler som tenker annerledes.

Hva om situasjonen var annerledes sånn hypotetisk:
Hva om du hadde familie og ikke satt hjemme alene hele dagen slik at du også erfarte hvor mye det gikk ut over disse i hverdagen? Barneskolebarn kommer gråtende hjem fordi juleforestillingen de har øvd på i ukesvis plutselig er avlyst. Dette fordi vi må redde antivaxere og 80 år gamle menn. Alle idrettskamper mellom forskjellige lag avlyses, og skoler overdriver med én gang regjeringen sier hopp.

Endret av Dudeliduu
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Det er snakk om å holde avstand, bruke munnbind, begrense nærkontakter og reiser, midt i en pandemi.

Det er ikke snakk om at dine menneskerettigheter krenkes, eller at du sendes på arbeidsleir i Nord-Troms.

For en del vil det sannsynligvis medføre at sosial interaksjon med andre går ned til nesten et nullnivå. Og det etter 3 måneder med det samme i fjor vår og 7-8 måneder i vinter og vår.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Det er snakk om å holde avstand, bruke munnbind, begrense nærkontakter og reiser, midt i en pandemi.

Det er ikke snakk om at dine menneskerettigheter krenkes, eller at du sendes på arbeidsleir i Nord-Troms.

Å holde avstand, begrense nærkontakter og reiser er faktisk svært inngripende. Og bryter med grunnlovsrettigheter knyttet til både retten til forenings- og forsamlingsfriheten og retten til fri ferdsel.

Og selv om tiltakene ikke oppleves som særlig inngripende for deg, så kan de være svært alvorlige og inngripende for andre.

Endret av basillen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Litt på siden... Som sikkert så mange andre tenker, så lever tåkefyrsten opp til kallenavnet sitt igjen, og gir forvirrende råd, anbefalinger og påbud. På regjeringen.no står det følgende under "råd og anbefalinger":

image.png.f30e25923408794f34f61b69849e61af.png

Videre under "Forskriftsfestede Tiltak" står det:

image.png.7e3911cfa6f7f9160b3eeee20523d9ca.png

Mitt spørsmål: 

Er dette da påbud om hjemmekontor, eller er det ikke det?

Det er ikke strengt nødvendig at jeg er på kontoret, er det da påbud om at jeg må holde meg på hjemmekontor? 

 

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
OlavEH skrev (1 minutt siden):

For en del vil det sannsynligvis medføre at sosial interaksjon med andre går ned til nesten et nullnivå. Og det etter 3 måneder med det samme i fjor vår og 7-8 måneder i vinter og vår.

Dette er dermed en utmerket mulighet til å hjelpe andre. Kjenner du noen som er ensom og sliter, så ta kontakt med dem nå. Spør om de vil ta en tur ut og snakke. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
basillen skrev (1 minutt siden):
0laf skrev (6 minutter siden):


Det er snakk om å holde avstand, bruke munnbind, begrense nærkontakter og reiser, midt i en pandemi.

Det er ikke snakk om at dine menneskerettigheter krenkes, eller at du sendes på arbeidsleir i Nord-Troms.

Å holde avstand, begrense nærkontakter og reiser er faktisk svært inngripende. Og bryter med grunnlovsrettigheter knyttet til både retten til forenings- og forsamlingsfriheten og retten til fri ferdsel.

Jeg antar at retten til liv står langt bak i køen hos deg, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

For en del vil det sannsynligvis medføre at sosial interaksjon med andre går ned til nesten et nullnivå. Og det etter 3 måneder med det samme i fjor vår og 7-8 måneder i vinter og vår.


Når smittespredningen blir høy nok, bildene på fjernsynsapparatet fra landets akuttmottak ille nok osv. så får man samme effekten helt uten tiltak, men derimot med mange flere syke og døde, og fri spredning av coronavirus som ikke lar seg stoppe.

Høres det bedre ut?
 

Dudeliduu skrev (5 minutter siden):

... fordi vi må redde antivaxere og 80 år gamle menn.


Dersom det er din oppfatning, så forstår jeg at du ikke ønsker tiltak, og at alt skal være åpent.

Det er dog ikke kun antivaxere og åttiåringer som blir alvorlig syke, ikke bare av COVID, men av andre ting som krever at helsevesenet fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Mitt spørsmål: 

Er dette da påbud om hjemmekontor, eller er det ikke det?

Det er ikke strengt nødvendig at jeg er på kontoret, er det da påbud om at jeg må holde meg på hjemmekontor? 

Kommer alt an på sjefen. Noen er forståelsefulle, andre skal være flinkeste gutt i klassen og sender alle hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Når smittespredningen blir høy nok, bildene på fjernsynsapparatet fra landets akuttmottak ille nok osv. så får man samme effekten helt uten tiltak, men derimot med mange flere syke og døde, og fri spredning av coronavirus som ikke lar seg stoppe.

Høres det bedre ut?

Og hva er exitplanen? Når skal dette ta slutt?

De fleste er fullvaksinerte og den beskytter sannsynligvis tross alt bedre mot alvorlig sykdom. Om dette medførte store problemer i en vinter og 2-3000 stk døde er det uheldig, men uansett best om vi ble ferdig med dette i løpet de nærmeste månedene. Din strategi er å trekke dette inn i evigheten.

Endret av OlavEH
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Kazuo skrev (2 minutter siden):

Inkompetanse er hva som flytter målstanga.

Hvorfor flyttet ikke viruset i 2017/18 en eneste målstang noe sted ? Spesielt det der..

Hvor krevende er koronapasienter sammenlignet med influensapasienter? Hvor stort medisinsk team krever hver av disse? Kan det være grunnen til at vi ser de tiltakene vi ser nå?

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Litt på siden... Som sikkert så mange andre tenker, så lever tåkefyrsten opp til kallenavnet sitt igjen, og gir forvirrende råd, anbefalinger og påbud. På regjeringen.no står det følgende under "råd og anbefalinger":

image.png.f30e25923408794f34f61b69849e61af.png

Videre under "Forskriftsfestede Tiltak" står det:

image.png.7e3911cfa6f7f9160b3eeee20523d9ca.png

Mitt spørsmål: 

Er dette da påbud om hjemmekontor, eller er det ikke det?

Det er ikke strengt nødvendig at jeg er på kontoret, er det da påbud om at jeg må holde meg på hjemmekontor? 

 

Det er påbudt for arbeidsgiver å legge til rette for hjemmekontor, og det anbefales at de som jobber i bedriften øker bruken av hjemmekontor.  Hvis du feks jobber som telefonselger, så er det påbudt at bedriften fikser så du kan gjøre det hjemme, og så må du ikke ta tilbudet, men det anbefales

Lenke til kommentar

Hvorfor holder Raymond Johansen egen pressekonferanse når han egentlig ikke har noe å tilføye til det regjeringen sa? Bare en masse følelsesladete greier om hvor jævlig dette blir for Oslofolk, takk, det vet vi. Prøvd det før, husker hvordan det var, gleder meg ikke. Men det blir jo ikke noe bedre av at byrådet gnir inn at dette blir tøft og kjipt og blytungt. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tidligere har ikke sykehusene hatt like stor plass i media. Siden 2020 har de arrangert pressekonferanser over en lav sko, både sykehus, FHI, statsminister og Raymond Johansen. I 2018 ville sikkert ikke en slik pressekonferanse blitt lagt merke til i det hele tatt. 

Forstår til en viss grad at vaksinerte føler de har deltatt på dugnaden, og at det nå er de uvaksinerte som skal bære byrden. Har du ikke båret nok planker til terrassebyggingen, får du ikke boller og brus. De vaksinerte ble liksom utnevnt til kronprinser og kronprinsesser i sommer, og nå får de ikke gå på skjenkesteder etter 24.00. Samtidig begynner det å bli lenge siden sommeren, og litt bekymringsfullt at de vil straffe andre så lenge etterpå. Og de vil ha tiltak som ikke virker mot smitte, for å plage andre. Men ja, skjønner at det er en mental greie at du savner prinsetittelen din og vil gjøre hva som helst for å få den tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (29 minutter siden):

Jeg antar at retten til liv står langt bak i køen hos deg, eller?

Klarer dere virkelig ikke bruke noe bedre argument en dette ? For noe lavmål greier.

Hvor var "retten" til livet for de over 80år pluss i alle årene før covid ? Selvsagt har de rett til livet som alle andre, men er jo en grense som med alt annet i samfunnet..

Se på eks medisiner og godkjenning rundt kostnader..Et godt eksempel på at samfunnet setter en grense et sted..

Man våknet plutselig opp som moralens vokter når covid kom og man skjønte hvor skjørt livet faktisk er ? At de eldre faktisk dør, tragisk at man dør, men like virkelig som at man blir født er at man skal dø dessverre. Om det er covid, forkjølelse, influensa, lungebetennelse , kreft, hjertesvikt, sepsis, tråkke feil i trappen, falle ute slå hodet, kveles av maten, alt dette er relativt vanlig måter våre kjære eldre går ut av dette livet på og vi også skal når den tid kommer om vi er så heldig få bli gamle.

Fedme dreper langt langt flere en covid noen gang vil sett årlig selv med full frislipp pre vaksine, skal vi nekte folk bli feite, drite i kroppen sin, goffle ned på bacon pølser og cola ? Skal det at de her tar opp masse plass på sykehusene føre til tiltak mot fedme ? Skal folk som er feite få et pass som gjør at de ikke kommer inn på Mc Donalds eller får handle ting som er usunne inntil de når en hvis vekt ? 

 

 

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...