Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ja da ligger det an til nasjonalt påbud om munnbind, tidligere skjenkestopp, gjeninnføring av meteren osv. 

Hva faen er det som gjør at vi trenger for å være helt ærlig NOE av dette nå? Nasjonalt påbud om bruk av munnbind har jo ALDRI tidligere vært aktuelt. Noe må ha klikka for myndighetene. Det norske folket har offisielt sett blitt lurt opp i stry. 

Endret av William_S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Hvis man skal sammenligne, for å sjekke om Norge i årene 2017/2018 var en geografisk outlier, og da kun iforhold til hvor dødelig sykdommen var. Kan du da forklare hvorfor det da ikke er en god ide å sjekke opp mot en populasjon som er 60ganger større, har dårligere helse enn oss, og hadde samme virus komposisjon i populasjonen, og tradisjonelt har smittetall som er svært korrelert med influensatallene i Norge? USA i dette tilfellet burde ha like dårlig eller verre enn Norge/skandinavia, hvis våres region ikke var en outlier. Kan hende jeg snikskikket de tallene for et år siden.

Regionale outliere er absolutt en ting når det kommer til epidemier og pandemier. Det er derfor man må se på flere regioner enn en for å estimere hvor farlig en epidemi er. Som et ganske ekstremt eksempel så kan du sjekke ut forskjellen av dødsrate og døde i Japan vs Iran under spanskesyken.

Det er litt som når folk i respons til varmere globalt klima unnskylder det med at det var varmt på Grønland under vikingtida, uten å i det hele tatt ta hensyn til at det var en regional greie og ikke global.

Som jeg skrev, generelt.

USA opplevde det samme som fleste andre land i 2017/18 en alvorlig sesong med influensa som traff alle aldersgrupper.

Hvis det er av så mye intresse så tar det deg 1sek søke opp

https://www.cdc.gov/flu/about/season/flu-season-2017-2018.htm

Poenget er at man har tålt ganske mye før også, men forskjellen er at INGEN ba om et eneste tiltak , selv med over 7600+ innlagte over en ganske kort periode, over 1800 døde over samme korte periode og mange unge mennesker som ble alvorlig sjuke der flere døde.

Så hva er det som skjer nå ? Hvorfor sliter man så mye, er det fordi ansatte holder seg hjemme for den minste ting, er det fordi de ansatte selv har noia for smitte, er det fordi covid pasienter krever 5x ressurser enn hva influensa gjorde? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Ja da ligger det an til nasjonalt påbud om munnbind, tidligere skjenkestopp, gjeninnføring av meteren osv. 

Hva faen er det som gjør at vi trenger for å være helt ærlig NOE av dette nå? Nasjonalt påbud om bruk av munnbind har jo ALDRI tidligere vært aktuelt. Noe må ha klikka for myndighetene. Det norske folket har offisielt sett blitt lurt opp i stry. 

Katastrofe tiltak, for noe idioti.

Hvordan tålte man 7600 innlagte over kort periode i 2017/18, 1800 døde over samme korte periode, mange unge som var alvorlig sjuke, flere døde uten at noen ba om et eneste tiltak. Er litt den jeg sitter tenker på, ikke et eneste tiltak, ikke et, ikke beskjed om vaske hender, ikke noe maske på kollektivene, ikke et eneste tiltak for dette , men 320 innlagte med covid, vi er ikke engang på 1200 døde over nesten 2år så skal man innskrenke min personlig frihet til de grader som dette.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (18 minutter siden):

Ja da ligger det an til nasjonalt påbud om munnbind, tidligere skjenkestopp, gjeninnføring av meteren osv. 

Hva faen er det som gjør at vi trenger for å være helt ærlig NOE av dette nå? Nasjonalt påbud om bruk av munnbind har jo ALDRI tidligere vært aktuelt. Noe må ha klikka for myndighetene. Det norske folket har offisielt sett blitt lurt opp i stry. 

Omtrent nøyaktig samme grad av tiltak som i fjor på denne tiden. Men nå er altså så og si hele den voksne befolkningen fullvaksinert.

Vaksinene har hatt en god effekt i å redusere sannsynligheten for alvorlig sykdom og død, men mantraet om at "vaksinene er veien ut av pandemien" er nå åpenbart avslørt som en eneste stor løgn. Som et verktøy mot å få slutt på tiltakshysteriet har vaksinene vært en komplett fiasko.

Endret av basillen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (12 minutter siden):

... så skal man innskrenke min personlig frihet til de grader som dette.


Tenk ikke på de som er døde, eller de som har mistet sine kjære, eller de som jobber med dette daglig, eller de som har vært alvorlig syke, eller de som er spesielt utsatte dersom de skulle bli smittet, eller de som får utsatt viktige helsetjenester, eller de som har fått sitt levebrød knust, neida, tenk heller på din personlige frihet, og hvordan denne Støre-nissen kan finne på å begrense din gudegitte rett til å gå på julebord og treningssenter !

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Tenk ikke på de som er døde, eller de som har mistet sine kjære, eller de som jobber med dette daglig, eller de som har vært alvorlig syke, eller de som er spesielt utsatte dersom de skulle bli smittet, eller de som får utsatt viktige helsetjenester, eller de som har fått sitt levebrød knust, neida, tenk heller på din personlige frihet, og hvordan denne Støre-nissen kan finne på å begrense din gudegitte rett til å gå på julebord og treningssenter !

Hvor var denne sterke omtanken din i 2017/18 når 1800 døde Olaf ? Hvor var den i 2010/11 der nesten like mange døde..Min omtanke har i det minste ikke vært noe forandret da jeg alltid har vært klar over hvor mange som dør av influensa siden mye av mine familie jobbet i nettopp helsevesenet med de eldre når jeg vokste opp.

Jeg stiller et åpent spørsmål om noe, at min omtanke for mennesker skal stilles spørsmål rundt fordi jeg synes innskrenking rundt friheten min samt andres er feil, virkelig..

For noe hykleriske greier skrive.

Endret av Kazuo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager kom du til den konklusjonen? 

Erna og Høie var raskere til å innføre tiltak enn dagens regjering, og Erna har også vært på hugget den siste tiden og etterlyst mer tiltak. Vi ser også lokalt typer som Høyre-ordføreren i Øygarden som en av de mest tiltaksivrige i Norge. Det har også kommet noen tweets fra Sveinung Rotevatn som indikerer at de kanskje var med på å bremse Høyre noe når de satt i regjering sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (1 time siden):

Som et verktøy mot å få slutt på tiltakshysteriet har vaksinene vært en komplett fiasko.

De jobber vel nå for å få flest mulig til å ta dose 3. De backer ikke ut der, men har i stedet forkortet intervallene fra 6 mnd til 5 mnd. Helsediktaturets vesen er å jobbe hardt for å få flest mulig til å ta neste dose.

Trolig blir det en ny runde med spisetvang for å kjøpe en øl. Altså måtte kjøpe en pølse i brød for å få lov til å bli servert en øl. Selv om jeg aldri kjøper øl på bar/diskotek, syns jeg det er en nærmest kommunistisk ordning. 

Og trolig ny runde med færre bord på spisesteder. 

"Fritidsaktiviteter bør gjennomføres utendørs så langt det er mulig"

Ja, det å sitte i parken og lage juledekorasjoner er alltid trivelig, i minusgrader.

Endret av Budeia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

De jobber vel nå for å få flest mulig til å ta dose 3. De backer ikke ut der, men har i stedet forkortet intervallene fra 6 mnd til 5 mnd. Helsediktaturets vesen er å jobbe hardt for å få flest mulig til å ta neste dose.

Trolig blir det en ny runde med spisetvang for å kjøpe en øl. Altså måtte kjøpe en pølse i brød for å få lov til å bli servert en øl. Selv om jeg aldri kjøper øl på bar/diskotek, syns jeg det er en nærmest kommunistisk ordning. 

Og trolig ny runde med færre bord på spisesteder. 

Ja pølse i brød på puben var det utlimate smittevernstiltak! Eh not. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Nå har jo færre dødd enn i normale vintere. Er du like knust hvert år, eller bare nå?

Appeal to emotion.

Ja det er så lavmål skrive noe sånt at jeg finner ikke ord for det, ordene jeg finner hadde sendt meg på huet og ræva ut av dette forumet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Sånn er det å være i opposisjon. Litt annerledes når man sitter der selv og innser hvor lite man har befolkningen med seg på slike valg.

Nå har hun vært i posisjon og innført masse tiltak og restriksjoner, og bruker nå tiden sin i opposisjon for å messe om det samme. Jeg betviler meget sterkt at du får se henne senere denne uken og etterlyse mer målretting eller forholdsemessighet for de tiltakene som kommer i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...