Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Det er naturens gang at eldre faller fra. Jeg sier ikke det for å provosere, jeg bare sier at vi må forsøke å ha et naturlig forhold til livet og døden oppi alt dette. Barn og ungdom er på vei inn i livet, eldre og syke er på vei ut. Slik er det. Det finnes heller ingenting spesielt med vår generasjon, slik som mange synes å innbille seg, vi lever ikke i en endetid, enten det gjelder corona eller klima, og vi skal ikke redde verden. Det skal ikke barna våre gjøre heller. Vi skal bare komme og gå, det er alt, og det klokeste vi kan oppnå er å leve naturlig.

Et år i livet til voksne betyr ikke stort, det er bare et øyeblikk. Men et år for barn og ungdom er lang, lang tid.

Jeg synes samfunnet skal gå tilbake til normalen nå. Hvis vaksinasjon ikke fungerer, ja, så får vi bare tåle dødsfallene som vil komme frem til flokkimmunitet oppstår. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, BadCat said:

Ikke nødvendigvis. Det finnes ensomme mennesker hvis eneste kontakt med andre mennesker skjer på en nattklubb en gang i uka. Man kan bli veldig syk av ikke å treffe mennesker. Det finnes mennesker uten venner, familie, jobb og sosialt nettverk hvis nattklubben er deres eneste mulighet til sosial omgang fordi de kan dempe angst med alkohol slik at de i det hele tatt kommer inn i en sosial setting. I motsetning til andre settinger er noenlunde aksept for å innta moderate til store mengder alkohol.

Resultatet hvis disse menneskene ikke får ha sosial omgang over uker, måneder eller år kan bli psykose eller selvmord. At du synes 'at det er ubetydelig med nattklubb betyr ikke at det ikke er den eneste gleden i livet et annet menneske har.

Jeg er prinsippielt enig med deg, men vi er enna ganske langt unna gule stjerner og ekspresstoget til gasskammeret, som var hva dette handlet om. Jeg tror man gjør lurt i å roe ned den sammenligningen noe, kommer ikke noe godt ut av det.

Lenke til kommentar
basillen skrev (1 minutt siden):
toreae skrev (15 minutter siden):

Stråmenn:
"Og dere som syter og klager over at noen av oss angivelig ikke bryr oss om liv er egentlig bare en gjeng latterlige og patetiske hyklere. Hvorfor går dere ikke rundt med skilt og protesterer mot fartsgrensene på veiene? Å sette fartsgrensene ned til f.eks. 40 km/h ville helt klart reddet liv. Eller hvorfor har dere ikke gnålt om tiltak under tidligere røffe influensapandemier? Eller hvorfor har dere ikke drevet med lobbyvirksomhet mot alkohol, med tanke på hvor enormt mye lidelse alkohol faktisk fører med seg?"

Igjen, hvorfor skriver du dere?

Du skrev: "Kort oppsummert: Hva om du skaffer deg et jævla perspektiv?"
Det går an å ha perspektiv uten at det er jævlig, og uten at det er det samme som ditt. Kom deg ut av det ekkokammeret du har holdt deg i, prøv å tenk på hva som skjer om helsevesenet kneler.

 

Vis sitat  

Du kan være rivende uenig i det jeg skriver, men det jeg skriver er ikke stråmannargumentasjon.

Da må jeg bare beklage at jeg ikke har noe spesielt imot fartsgrensene.
Men jeg har mye imot folk som setter egen frihet over andres liv.
Hørte nettopp at Fellesforbumdet tar møte digitalt. Der er det folk som har tenker veldig høyt om retten til forenings- og forsamlingsfriheten. Men ingen protester. Det er perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Har jeg eksludert alle andre, og bare snakker om folk på 80år? Hva med ulykker med bil, brann, arbeidsplasser og ellers? Er helskjenesten overbelastet, og skal ta i mot en til, og så en til... For et lavmål av deg å når du ikke klarer å tenke på dette!

 

Er jo nettopp derfor jeg stiller spørsmålet hva skjedde sesongen 2017/18 der man hadde 7600 innlagte over en ganske kort periode, over 1800 døde, masse unge var lagt inn, flere unge døde..Vi snakker her om en periode på ca 18uker.. Hvordan overlevde sykehusene dette uten et eneste tiltak i samfunnet ? 

Hvorfor var det null tiltak da, ikke et eneste et, ikke vaske hender, ikke tenk på avstand, ikke et snev snakk om munnbind noe sted, nesten ikke snakk om det i avisene..Ikke dette fryktelig hykleriske fokuset på døden heller..

Hvorfor er da tiltak som går på hvem jeg kan klemme forholdsmessig , hvorfor skal myndighetene diktere om jeg kan kan ha 5 eller 50 hjemme hos meg ? Hvorfor skal man gjemme seg bak en maske når man ikke er sjuk ?

Hvorfor er det bare her er tiltakene vi gidder ikke gi noe særlig detaljer, bare godta det , hvorfor er det greit for deg ? Har virkelig din egen frykt for covid farget deg såpass at du ikke klarer se klart lenger ? 

Er det ikke greit spørre spørsmål rundt dette eller ikke være enig med mange av tiltakene uten at man er usympatisk, empatiløs eller ikke har omtanke for andre ? 

 

 

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Per H said:

Da stemmer det sikkert. Ved nærmere ettersyn var tallene i aftenposten artikkelen prosent av luftveisinfeksjoner, så det forklarer forskjellen.

3% av ALLE innleggelser, 14% av luftveisinnleggelser... Vet ikke jeg ass, tror vi trenger å bruke mer penger på helsevesenet i det landet her :D Man kan jo stille seg spørsmål om smittevernsloven egentlig kan komme til anvendelse her og kravet til "proporsjonalitet" er møtt med disse tallene.

Guldvog sa og at 30% av innleggelsene på intensiv var fra covid pasienter da.

Endret av Allostasis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (11 minutter siden):

Da må jeg bare beklage at jeg ikke har noe spesielt imot fartsgrensene.
Men jeg har mye imot folk som setter egen frihet over andres liv.

Er ikke dette et paradoks? Hvis du har mye imot folk som setter egen frihet over andres liv, hvorfor bør da ikke folks frihet til å kjøre i 80 km/h på veiene begrensens hvis det kan redde liv? Er ikke det verdt at vi senker alle fartsgrensene til 40 km/h hvis det kan gjøre en forskjell som medfører at vi redder flere titalls menneskeliv i året?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (17 minutter siden):

Jeg synes samfunnet skal gå tilbake til normalen nå. Hvis vaksinasjon ikke fungerer, ja, så får vi bare tåle dødsfallene som vil komme frem til flokkimmunitet oppstår. 


Det begynner å bli litt kjedsommelig å forklare dette igjen, men dersom man bare åpner alt, i påvente av flokkimmunitet, så er det en viss sannsynlighet for at ting blir mye verre.

For det første vil sykehusene ganske raskt bli overfulle. Det er jo allerede et pågående problem med tiltak.
Dersom barn og ungdom blir syke, å trenger helsetjenester, så kan det jo være greit at det faktisk er noen helsetjenester, ikke at alt er fullt.

Det andre er dette med mutasjoner. Nå har vi en ny variant som har oppstått nettopp fordi man har hatt stor smittespredning i deler av Afrika. Forrige variant oppsto ved høy smittespredning i India, altså Delta-varianten.

Høy smittespredning betyr høy risiko for mutasjoner.
Og som tidligere forklart, det er helt tilfeldig hvordan slike mutasjoner utvikler seg, men de som er best på å spre seg, er gjerne de som dominerer.

Neste variant kan altså være som influensa B under spanskesyken. Vanligvis rammer influensa eldre mennesker hardest, men viruset som sirkulerte under spanskesyken hadde trolig mutert i en yngre befolkning under verdenskrigen, og rammet unge friske mennesker hardt, mens eldre ikke var berørt i særlig stor grad. 50-100 millioner mennesker døde av spanskesyken, som ikke var annet enn et influensavirus som rammet ungdom så hardt, at svært mange døde.

Det er situasjonen man kan ende i, dersom man slipper dette løs, og det er årsaken til at vaksiner er å foretrekke over å smitte ned befolkningen, å håpe på at det går bra, samtidig som folk blir syke, helsevesenet kollapser, og mange eldre dør, og man kanskje får en variant som tar livet av mange yngre også.

Noen få tiltak fremstår som en gullkantet fallskjerm i forhold til hva "worst case" alternativ kan bli ved full åpning.

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (8 minutter siden):

Er jo nettopp derfor jeg stiller spørsmålet hva skjedde sesongen 2017/18 der man hadde 7600 innlagte over en ganske kort periode, over 1800 døde, masse unge var lagt inn, flere unge døde..Vi snakker her om en periode på ca 18uker.. Hvordan overlevde sykehusene dette uten et eneste tiltak i samfunnet ?


Influensasesongen er kort, man er normalt forberedt, og det er et godt kjent virus.
Influensapasienter krever ikke i nærheten av samme smittevern og oppfølging som COVID-pasienter.

Et sted mellom en halv million, og en million mennesker smittes av influensa hvert år.
Vanligvis dør 900 av disse, som oftest de som er eldst og sykest.

Det betyr at dødeligheten for influensa generelt er langt lavere enn det vi vet den er for COVID, og at pasientene generelt er eldre, og at de generelt krever mindre ressurser i møte med helsevesenet.

Dette er to forskjellige virus, med to forskjellige sykdommer.
Den ene er kjent, og selv om den enkelte år er verre enn det som er vanlig, så vet vi at det er noen få uker, så er det over, og neste år har viruset mutert igjen til en litt annen variant.

Med COVID, dersom det fortsetter å komme nye varianter, så er det ikke 18 uker, men til evig tid, sommer som vinter, med folk som blir alvorlig syke, og noen som dør, også yngre, og med såpass mye smitte er det trolig bare tidsspørsmål før man får en variant som er langt verre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Et sted mellom en halv million, og en million mennesker smittes av influensa hvert år.
Vanligvis dør 900 av disse, som oftest de som er eldst og sykest.

Det betyr at dødeligheten for influensa generelt er langt lavere enn det vi vet den er for COVID, og at pasientene generelt er eldre, og at de generelt krever mindre ressurser i møte med helsevesenet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/covid-19-har-na-lavere-dodelighet-i-norge-enn-vanlig-sesonginfluensa/s/12-95-3424162865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Med COVID, dersom det fortsetter å komme nye varianter, så er det ikke 18 uker, men til evig tid, sommer som vinter, med folk som blir alvorlig syke, og noen som dør, også yngre, og med såpass mye smitte er det trolig bare tidsspørsmål før man får en variant som er langt verre.

Spanskesyken tok slutt den også, og det med et kunnskapsnivå som er kun en fraksjon av hva det er i dag, og absolutt ingen vaksiner. Din løsning er jo at dette skal fortsette inn i evigheten for at ingen skal få bygge nok immunitet og at vi tydeligvis skal trøkke i oss vaksiner til det tyter ut av øra på oss. Til slutt må dette slippes løs. Det finnes ikke noen annen utvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 minutt siden):


Her regner man på IFR, noe som er vanskelig midt i en pandemi uansett hvordan man regner, og man gjør det under litt feil premisser.

Man tar gamle kjente tall for influensa, og sammenligner med løselige antakelser fra juni-juli i år, når smittetallene var lave, nesten alle eldre var nyvaksinert, og vi ikke hadde noen omikron-variant, og man nettopp hadde kommet ut av de strengeste tiltakene siden krigen.

Så får man altså slike overskrifter, hvor influensa plutselig har blitt farligere enn COVID, uten at det nødvendigvis er korrekt.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (9 minutter siden):
toreae skrev (19 minutter siden):

Da må jeg bare beklage at jeg ikke har noe spesielt imot fartsgrensene.
Men jeg har mye imot folk som setter egen frihet over andres liv.

Er ikke dette et paradoks? Hvis du har mye imot folk som setter egen frihet over andres liv, hvorfor bør da ikke folks frihet til å kjøre i 80 km/h på veiene begrensens hvis det kan redde liv? Er ikke det verdt at vi senker alle fartsgrensene til 40 km/h hvis det kan gjøre en forskjell som medfører at vi redder flere titalls menneskeliv i året?

Kanskje, men tråden om koronaviruset i Norge. Dette er ikke tråden om hvorvidt jeg har/burde/skulle gå med skilt for å senke fartsgrensene på veiene. Få deg et perspektiv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Fordi det var en influensa. Det er tydelig at det ikke har gått opp for deg, men den pågående pandemien er ikke en influensa.

Og hva er da løsningen? Den permanente smittevernstaten? For å berge hovedsaklig folk i aller siste livsfase?

Endret av OlavEH
  • Liker 4
Lenke til kommentar
toreae skrev (7 minutter siden):

Kanskje, men tråden om koronaviruset i Norge. Dette er ikke tråden om hvorvidt jeg har/burde/skulle gå med skilt for å senke fartsgrensene på veiene. Få deg et perspektiv! 

Okei. Så du er nå trengt opp i et hjørne og har ikke noen vei ut av argumentasjonsrekken din ettersom logikken brister fullstendig.

Sjakk matt.

Endret av basillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Influensasesongen er kort, man er normalt forberedt, og det er et godt kjent virus.
Influensapasienter krever ikke i nærheten av samme smittevern og oppfølging som COVID-pasienter.

Et sted mellom en halv million, og en million mennesker smittes av influensa hvert år.
Vanligvis dør 900 av disse, som oftest de som er eldst og sykest.

Det betyr at dødeligheten for influensa generelt er langt lavere enn det vi vet den er for COVID, og at pasientene generelt er eldre, og at de generelt krever mindre ressurser i møte med helsevesenet.

Dette er to forskjellige virus, med to forskjellige sykdommer.
Den ene er kjent, og selv om den enkelte år er verre enn det som er vanlig, så vet vi at det er noen få uker, så er det over, og neste år har viruset mutert igjen til en litt annen variant.

Med COVID, dersom det fortsetter å komme nye varianter, så er det ikke 18 uker, men til evig tid, sommer som vinter, med folk som blir alvorlig syke, og noen som dør, også yngre, og med såpass mye smitte er det trolig bare tidsspørsmål før man får en variant som er langt verre.

Du svarer fortsatt bare på det som passer ditt narrativ dette er virkelig helt utrolig.

Nesten komisk..Om det ikke var så alvorlig som det er..

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...