Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helsedirektøren slår alarm om sykefraværet i helsevesenet: − Kan få konsekvenser for samfunnssikkerheten
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Gyojb/helsedirektoeren-slaar-alarm-om-sykefravaeret-i-helsevesenet-kan-faa-konsekvenser-for-samfunnssikkerheten

Sitat

Helsedirektoratet mener det nå er en risiko for at norske sykehus og kommuner kan havne i en situasjon der behovet for nødvendig helsehjelp er større enn de kan tilby.

Helsedirektoratet har ansvaret for å utrede situasjonen på sykehusene.

– Vi mener nå at det er risiko for at Norge havner i en situasjon hvor behovet for nødvendig helsehjelp blir større enn vi klarer å tilby, både i kommunen og sykehusene. Derfor er det nødvendig å skru til noen ekstra hakk, sier Guldvog.

Klokken 19.00 skal regjeringen presentere nye og strengere tiltak. Helsedirektoratet har anbefalt dem å stramme inn.

Guldvog begrunner det med at sykehusinnleggelsene har fulgt smittetallene gjennom hele pandemien, men andelen som har behov for sykehusinnleggelse er mindre og vaksinasjonsgraden øker.

Antall pasienter som trenger intensivbehandling øker ofte én til to uker etter innleggelse.

– Disse pasientene blir ofte liggende lenge og belaster kapasiteten. Coronapasientene er av flere grunner mer ressurskrevende enn andre pasienter som er innlagt på sykehus og intensivavdelinger, sier helsedirektøren.

Sitat

Aldri hatt høyere sykefravær

Samtidig forteller helsedirektøren at sykefraværet i helsetjenesten aldri har vært høyere enn i tredje kvartal i år.

– Ut fra trendene venter vi en ytterligere økning i fjerde kvartal i år og første kvartal neste år, sier han og fortsetter:

– Fortsatt økning av sykefraværet kan få konsekvenser for samfunnssikkerheten og viktige sektorers evne til å levere nødvendige tjenester til befolkningen.

Helsedirektøren understreker at TISK (kommunene arbeid med testing, isolasing, smittesporing og karantene) er helt avgjørende for å kunne redusere den eksisterende smittespredning og forsinke forekomsten av omikronvarianten.

– Kommunenes kapasitet er nå svært presset. Lettelser i tiltakene gjennom høsten har gjort det vanskelig å gjennomføre smittesporing fordi antall nærkontakter har økt. Begrenset tilgang til hurtigtester og selvtester gjør at det er et større behov for kontaktreduserende og mobilitetsreduserende tiltak, sier Guldvog.

Sitat

– Det ser ikke lyst ut?

– Det ser ikke lyst ut om vi ikke treffer riktig tiltak, sier helsedirektøren.

Helsedirektoratet har i flere runder anbefalt strengere tiltak enn det regjeringen har valgt å innføre, og strengere tiltak enn det Folkehelseinstituttet (FHI) har anbefalt.

– Har du noen signaler om at regjeringen ikke vil treffe riktige tiltak?

– Jeg har god grunn til å tro at tiltakspakken nå er veldig godt gjennomtenkt, Men det er viktig for oss å få frem hva som er begrunnelsen for tiltakene, sier Guldvog.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (57 minutter siden):

Joda, jeg har ikke konkludert med det enda. Trolig har jeg sluppet unna, men jeg tar litt forhåndsregler og sjekker på nytt i morgen :) 

Det virker som om folk glemmer at veldig mange mest sannsynlig er immune mot flere luftveissykdommer. Selv har jeg hatt influensa én gang i løpet av et liv som nå er godt over halvveis til forventet levealder. Andre i nær omgangskrets har flere ganger blitt kraftig eksponert for smitteførende personer uten selv å bli smittet av Covid. Selv har jeg én gang i løpet av pandemien måtte isolere meg fordi jeg var definert som nærkontakt av en smittet. Dette var før vaksine og ingen av oss andre i denne grupperingen ble smittet.

Det er ikke flaks at du ikke blir smittet, det er bare det at du er inkompatibel med mange virus. Noe som synes å ha blitt helt glemt i denne tidens tåke av Corona-frykt.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Det virker som om folk glemmer at veldig mange mest sannsynlig er immune mot flere luftveissykdommer. Selv har jeg hatt influensa én gang i løpet av et liv som nå er godt over halvveis til forventet levealder. Andre i nær omgangskrets har flere ganger blitt kraftig eksponert for smitteførende personer uten selv å bli smittet av Covid. Selv har jeg én gang i løpet av pandemien måtte isolere meg fordi jeg var definert som nærkontakt av en smittet. Dette var før vaksine og ingen av oss andre i denne grupperingen ble smittet.

Det er ikke flaks at du ikke blir smittet, det er bare det at du er inkompatibel med mange virus. Noe som synes å ha blitt helt glemt i denne tidens tåke av Corona-frykt.

Er helt klar over at mange av oss kan ha en delvis immunitet fra sykdom i barneårene som kan hjelpe mot covid-19. I starten av pandemien var det mye snakk om dette, og jeg mener det var en norsk studie i 2020 for å kartlegge dette med cellerespons som kom til at mange fra før har immunresponser som kan beskytte mot alvorlig sykdomsforløp. Dersom det er akkurat derfor jeg ser ut til å dodge koronasmitte ved flere anledninger er ikke godt å si sikkert, det kan jo også være flaks med timingen og/eller andre årsaker. Jeg vet jo om flere som ikke er blitt smittet av egen familie eller samboer, for eksempel, så dette er ikke nytt for meg.

EDIT: Fant en artikkel om studien nevnt over, men den er bak mur:
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/EWd9Ro/forskere-derfor-kan-du-vaere-immun-mot-corona

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nettavisen hadde denne kommentaren på trykk i dag:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norske-sykehus-hadde-langt-flere-innlagte-i-2017-18-og-19-uten-at-noen-da-ville-stenge-ned-samfunnet/o/5-95-354347

Han viser til denne artikkelen i Afteposten: mulig denne er lenket her før, men den viser at kun 14% av de som er innlagt med luftveisinfeksjoner på norske sykehus er COVID19 pasienter. Klart, artikkelen er nå noen dager gammel og det refererte til data i uke 46, men syntes allikevel det var interessant.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pWVR5w/frykter-du-kapasiteten-paa-sykehusene-det-har-vaert-flere-innlagte-foer

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge har tre ganger så høye smittetall som Sverige. Nå spekuleres det i om Sverige har fått en flokkimmunitet.

Sitat

Sverige hadde over ti ganger så mange koronapasienter på sykehus som Norge. Denne uken er vårt naboland blant de med lavest koronatall i Europa. Dette gjelder antall smittede, personer innlagt på intensivavdelinger og døde. Samtidig har smittetallene skutt fart i Danmark og Norge de siste ukene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/jagwBq/norge-har-tre-ganger-saa-hoeye-smittetall-som-sverige-naa-spekuleres-det

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Ser ut til at jeg for andre gang har sluppet unna etter å ha vært omtrent sikker på at jeg må ha blitt smittet.

- Andre gangen var jeg på jobb sammen med en kollega en hel dag. Jobbet "tett" sammen, spiste lunsj, kjørte bil, tok på det samme utstyret samtidig som hun var smittet. Jeg slapp unna, mens en uvaksinert annen ikke slapp unna

- I helga satt jeg rundt samme bord og ved siden av en koronasmittet person i seks timer. Fortsatt ingen symptomer, negativ på dobbel selvtest senest for ti minutter siden. Inkubasjonstiden kan være lengre før det gir utslag, men ingenting foreløpig som tyder på at jeg har fått det

Så jeg antar at jeg er griseheldig som igjen slipper unna. Andre tilstede er blitt smittet i samme situasjoner. Jeg har ikke hatt korona tidligere, og det er ekstremt lite sannsynlig at jeg har hatt det uten å vite om det da jeg har testet meg flere ganger i uka ifbm jobb siden september 2020. Jeg har nå vært "innblandet" i 4 eller 5 smitteutbrudd og sluppet unna hver gang.

Samboer tok 3 tester før hun fikk positiv test, 2 av de ble tatt når hun hadde symptomer og kom ut som negative.

Håper du slipper unna 🙂

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 timer siden):

Hvor mange var det i en annen region, med en større populasjon og samme virus komposisjon i den samme influensasesongen, la oss si USA? Kan det tenke seg at Norge var en liten geografisk outlier?

 USA generelt er ikke lurt sammenligne seg med.

Sverige kan ha noe for seg eller helst Danmark, 

Sitat

 

Admissions and treatment at intensive care departments

From week 40, 2017 through week 20, 2018, a total of 7,667 patients with laboratory-confirmed influenza were admitted to hospital according to the National Patient Register, Figure 7. This is the highest number recorded since 2010/11, which is the period for which we have data on laboratory-verified influenza admissions to hospital. A total of 2,399 had influenza A (31%), 5,306 had influenza B (69%) and 37 patients had a double infection. One patient had influenza C. The median admission age was 69 years for all admitted influenza patients, but considerable variation was present as patients admitted with influenza A(H1N1), A(H3N2) and influenza B had a median age of 52, 74 and 70 years, respectively. In all, 95% had underlying risk factors for a serious influenza course. The most frequently reported risk factors were chronic pulmonary disease/asthma (5,630 patients, 73%) age ≥65 years (4,451 patients, 58%) and cardiovascular disease (3,589 patients, 47%). For 412 patients (5%), information on risk factors was not available. A total of 603 (7.9%) patients died within 30 days after the latest positive influenza test. This share is in line with the one recorded in previous years. Even so, the majority of the admitted patients (4,835, 63%) were not registered as having received influenza vaccination. 

A total of 549 (7%) of the hospitalised patients received intensive care, which is the same share as in the previous season and lower than in the 2015/16 season, which was the latest season to record many influenza B cases, Figure 8. Of the 549 patients, 199 (36%) had influenza A detected and 351 had influenza B detected (64%). Of these, 48% were women and 52% men. The median age was 68 years. A total of 99% had underlying risk factors for a serious influenza course. The most frequently occurring risk factors among the admitted patients was chronic pulmonary disease/asthma (489 patients, 89%), cardiovascular disease (340 patients, 62%) and age ≥65 years (335 patients, 61%). For 6 patients (1%), information on risk factors was not available. A total of 167 (30%) patients died within 30 days after the latest positive influenza test. 

 

Sitat

 

Mortality 

Citizens may die from influenza without ever coming into contact with Danish healthcare to have their influenza detected. This may, e.g., occur among nursing home residents. Therefore, the SSI estimates excess mortality in the general population using statistical models that are based on historical data (excess mortality = observed mortality minus expected mortality). Additionally, by comparing excess mortality with information about influenza activity, it can be assessed how big a part of the excess mortality may be attributed to influenza.

In the course of the year’s influenza season, a significantly increased influenza-related mortality was recorded from Week 9 to Week 15, 2018. The total estimated excess mortality related to influenza for the entire 2017/18 season was 1,644 deaths, Table 2. This is the highest total influenza-related mortality observed in any season since 2010/11, which is the period comprised by our analysis. Influenza-related mortality varies from one age group to the next and between seasons depending on the circulating influenza viruses in the respective years. Among adults aged 15-64 years and elderly aged 65 years or above, 2017/18 recorded the highest mortality in the entire period comprised by the analysis, whereas younger age groups have seen higher mortalities. 

 

https://en.ssi.dk/surveillance-and-preparedness/surveillance-in-denmark/annual-reports-on-disease-incidence/influenza-season-2017-2018

Som man kan se nesten likt i Danmark, de sier også at influensa dødsfall ikke alltid blir registrert noe alle vet innen helsevesenet, pre covid hadde man ikke dette fokuset man ser nå, ikke engang noe i nærheten.

Vi ser også at antall innlagte er nesten helt likt for Danmark.

Og man ser at yngre alders grupper ble truffet hardt denne sesongen så langt mer farlig enn covid for de yngre i begge land.

Jeg har selv for det meste brukt Danmark når jeg har sammenlignet statistikk her inne i covid trådene.

 

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kazuo said:

USA generelt er ikke lurt sammenligne seg med.

Hvis man skal sammenligne, for å sjekke om Norge i årene 2017/2018 var en geografisk outlier, og da kun iforhold til hvor dødelig sykdommen var. Kan du da forklare hvorfor det da ikke er en god ide å sjekke opp mot en populasjon som er 60ganger større, har dårligere helse enn oss, og hadde samme virus komposisjon i populasjonen, og tradisjonelt har smittetall som er svært korrelert med influensatallene i Norge? USA i dette tilfellet burde ha like dårlig eller verre enn Norge/skandinavia, hvis våres region ikke var en outlier. Kan hende jeg snikskikket de tallene for et år siden.

Regionale outliere er absolutt en ting når det kommer til epidemier og pandemier. Det er derfor man må se på flere regioner enn en for å estimere hvor farlig en epidemi er. Som et ganske ekstremt eksempel så kan du sjekke ut forskjellen av dødsrate og døde i Japan vs Iran under spanskesyken.

Det er litt som når folk i respons til varmere globalt klima unnskylder det med at det var varmt på Grønland under vikingtida, uten å i det hele tatt ta hensyn til at det var en regional greie og ikke global.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...