Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Men foreløpig så hadde jeg valgt å la tiltakene gjelde de som ikke er vaksinert. Jeg vil ikke påtvinge noen vaksine, men vil de ikke delta på dugnaden på den ene måten så får de gjøre det på den andre måten, med tiltak.

 

Koronapass, med andre ord. Det er bedre enn slik det er nå. Selv om jeg mistenker vi uansett kommer like langt, for vaksinen fungerer dårligere enn forventet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Jeg savner mer statistikk på hvem som blir alvorlig syke, både aldersgrupper og vaksinasjonsstatus, før jeg hadde gitt en endelig løsning.

Men foreløpig så hadde jeg valgt å la tiltakene gjelde de som ikke er vaksinert. Jeg vil ikke påtvinge noen vaksine, men vil de ikke delta på dugnaden på den ene måten så får de gjøre det på den andre måten, med tiltak.

 

Det legges ut ukentlig rapport på akkurat dette fra FHI. Masse tall og data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (16 minutter siden):

... vi nettopp har vært igjennom en enorm dugnad og tatt vaksinene våre på slutten av den dugnaden.

Vi har tatt myyye mer enn et minimum av samfunnsansvar. 

Kun dere som flytter målstanga annenhver måned som ikke er enige 


Jeg trodde de fleste tok vaksinene for å slippe å bli syke, i tillegg til solidaritet for de som ikke tåler like godt å bli smittet?

Det kan vel neppe kalles en dugnad, når du får gratis vaksine som er til ditt eget beste, med mindre man er konspirasjonsteoretiker eller vaksinenekter?

Å begrense smittespredning er vel til alles glede, særlig dersom man får hjerteinfarkt, slag eller lignende, å trenger en sykehusplass?

Nå det ikke "vi" som flytter målstanga, det er et virus som gjør dette, dessverre.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Kun dere som flytter målstanga annenhver måned som ikke er enige 

Hvem er dere?
Det er hvordan viruset og smitten utvikler seg som avgjør hvilke anbefalinger og tiltak som gis, ikke omvendt. Når du bruker samme argument som mange har brukt før deg, og ikke klarer å ta til deg at ting forandrer seg, lurer jeg på hvorfor. Argumentet om at noen flytter målstanga (hvem?) er et av mange ekko som blir brukt her. Ting forandrer seg! Smitten øker. Helsevesenet sliter.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.

Det gis ikke konkret anbefaling om avstand og antall når barn og unge under 20 år trener og deltar på idretts-, kultur- og fritidsaktiviteter.

Av og til skal det være kohort. Av og til ikke. Av og til kan vi være 10 og en sjelden gang 20. Skjenkestopp kl. 24, men vil ikke fraråde julebord. 

Dette er noe av de minst konsekvente og målretta tiltakene. Hvis målet er å få ned smitten må det mer enn anbefalinger til. Det eneste konkret jeg kunne få ut av dette er at jeg må bruke munnbind hos frisøren og ikke får utepils etter kl. 24. Utover det er det i praksis som før - nemlig frivillig å føye seg.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Hvem er dere?
Det er hvordan viruset og smitten utvikler seg som avgjør hvilke anbefalinger og tiltak som gis, ikke omvendt. Når du bruker samme argument som mange har brukt før deg, og ikke klarer å ta til deg at ting forandrer seg, lurer jeg på hvorfor. Argumentet om at noen flytter målstanga (hvem?) er et av mange ekko som blir brukt her. Ting forandrer seg! Smitten øker. Helsevesenet sliter.

Og at helsevesenet sliter skyldes også fabelaktig dårlig prioritering fra myndighetshold.

Så hvorfor skal vi bry oss om myndighetene når de gir totalt faen i oss?

Og hva er exit-planen her? Når skal dette ta slutt? Om 4 uker? I mars? I 2024? Enda lenger. Skal vi finne oss i et permanent smitteverndiktatur for en sykdom som er lite alvorlig for svært mange av oss?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Som er?


Å følge de tiltakene og rådene som innføres så godt det lar seg gjøre, og å gjøre sin del for å redusere smittespredningen.

Enkelte i denne tråden har allerede gjort det klart at de ikke kommer til å gjøre dette, fordi det innskrenker deres egen frihet for mye.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (23 minutter siden):

Altså, hva vil du da? Ingen tiltak, og de som dør dør? Vil du velge ut hvem som dør når sykehuskapasiteten er sprengt og det må tys til triage? Dette er allerede et tema i Tyskland. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Prøver du å si at vaksinene er komplett ubrukelige? Vi har vaksinert 90 % av den voksne befolkningen, og svært mange av de over 65 har sågar fått tredje dose. Så dersom vi ender opp med å ty til triage med slike forutsetninger, så må det jo bety at vaksinene er fullstendig verdiløse.

Endret av basillen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (41 minutter siden):


Det er vel uvesentlig, det er ikke meg som i innlegg etter innlegg kun er opptatt av egen frihet, og ser ut til å mangle totalt omtanke og solidaritet, det er deg !
  


Nei, du syter om alt som har med tiltak å gjøre, å ser ikke ut til å forstå hvorfor de innføres, det eneste du virker veldig opptatt av, er din egen frihet.

Det er helt legitimt å være i mot tiltak, mene at de er inngripende, til og med at de rammer feil, men det eneste du gjør, er å snakke om deg selv og hvor ille dette er for deg ... gang på gang !

Vet moderatorer her inne hadde bannlyst meg for å skrive det samme til deg så holder dette kort i et forsøk på slippe det.

Jeg sier bare rett ut at du er et ufyselig menneske og føler det ikke er noe overtramp av forum reglene med tanke på hva du skriver til meg, å tro at noen mangler omtanke, empati og solidarisk tankegang fordi dem stiller spørsmål rundt grunnen til tiltakene og ikke er enig i mange av dem..Virkelig, vi har sunket såpass lavt i debatten..

At 7+ personer trykker thumbs up beviser jo bare hvor lite evne til selvrefleksjon mange folk her inne har og ikke minst evnen til å stille spørsmål rundt hvorfor ting er som det er uten å føle at man trekker seg inn en gruppe eller den andre.

Debatten har uten tvil blitt alt for polariserende.

Endret av Kazuo
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Og at helsevesenet sliter skyldes også fabelaktig dårlig prioritering fra myndighetshold.

Så hvorfor skal vi bry oss om myndighetene når de gir totalt faen i oss?

Og hva er exit-planen her? Når skal dette ta slutt? Om 4 uker? I mars? I 2024? Enda lenger. Skal vi finne oss i et permanent smitteverndiktatur for en sykdom som er lite alvorlig for svært mange av oss?

Ja, man kan jo bli ganske motløs av dette, nå fikk vi nesten smitten helt vekk og veldig høy grad av vaksinasjon, og så er vi nå altså der med ekstremt mye høyere smittetall enn noensinne.  Det har pågått i snart to år, vi er nødt til å innfinne oss med situasjonen, men jeg savner spørsmål og svar om hvilken innfallsvinkel man skal ha dersom dette kommer til å være i feks 4 år. Den planen hadde nok sett ganske annerledes ut enn den hånd til munn metoden vi bruker nå.

Alternativt så kan vi jo holde på med det vi gjør nå, med å stenge ned, og fullt frislipp når vi har kontroll, frem til det såklart kommer en ny mutasjon. 

Jeg tror håpet ligger i at vi på mirakuløst vis finner effektive og enkel behandlingsmetoder for de som blir alvorlig syke

Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Å følge de tiltakene og rådene som innføres så godt det lar seg gjøre, og å gjøre sin del for å redusere smittespredningen.

Enkelte i denne tråden har allerede gjort det klart at de ikke kommer til å gjøre dette, fordi det innskrenker deres egen frihet for mye.

Noen av oss kjenner faktisk til hvor mange mennesker som har måttet kjempe og dø gjennom historien for at vi skal ha nettopp disse frihetene. Å bagatellisere de frihetene vi har oppnådd i demokratiske samfunn viser faktisk en forakt for alle disse menneskene. I tillegg kjenner noen av oss til et juridisk begrep som heter "forholdsmessighet" som gir ganske klare retningslinjer for at det skal svært mye til for at staten skal kunne fjerne disse frihetene. Vi snakker faktisk om ekstreme omstendigheter som invasjon av en fremmed makt for at dette skal kunne rettferdiggjøres.

Endret av basillen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):
toreae skrev (4 minutter siden):

Hvem er dere?
Det er hvordan viruset og smitten utvikler seg som avgjør hvilke anbefalinger og tiltak som gis, ikke omvendt. Når du bruker samme argument som mange har brukt før deg, og ikke klarer å ta til deg at ting forandrer seg, lurer jeg på hvorfor. Argumentet om at noen flytter målstanga (hvem?) er et av mange ekko som blir brukt her. Ting forandrer seg! Smitten øker. Helsevesenet sliter.

Og at helsevesenet sliter skyldes også fabelaktig dårlig prioritering fra myndighetshold.

Så hvorfor skal vi bry oss om myndighetene når de gir totalt faen i oss?

Og hva er exit-planen her? Når skal dette ta slutt? Om 4 uker? I mars? I 2024? Enda lenger. Skal vi finne oss i et permanent smitteverndiktatur for en sykdom som er lite alvorlig for svært mange av oss?

Da får du finne et parti som vil prioritere helsevesenet høyer. Fortell det gjerne her når du har funnet det. Fortell også hvilke ting som blir prioritert ned, eller om skattene skal øke.

Det tar slutt når det tar slutt. Om noen "vet" hvor mange muteringer som kommer, så lyver hen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
basillen skrev (5 minutter siden):

Prøver du å si at vaksinene er komplett ubrukelige? Vi har vaksinert 90 % av den voksne befolkningen, og svært mange av de over 65 har sågar fått tredje dose. Så dersom vi ender opp med å ty til triage med slike forutsetninger, så må det jo bety at vaksinene er fullstendig verdiløse.

De er ikke ubrukelige, men det var snakk om kapasitetsproblemer hos både kommunene og sykehusene i pressekonferansen i dag. Det vil si at mange har blitt smittet, og flere vil bli det. Ikke bare av korona, men RS og andre sykdommer. 

Det betyr at vi risikerer å havne i en situasjon der det blir kapasitetsproblemer, og da er spørsmålet hvem eller hva skal ofres. Vi kan fint droppe tiltak, men da må vi stille oss spørsmålet om hvem som fortjener å leve og hvem som fortjener å dø. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

... for en sykdom som er lite alvorlig for svært mange av oss?


Hva om situasjonen var litt annerledes. 

Hypotetisk, si det kommer en ny mutasjon som kun rammer menn i din alder hardt, mens andre ikke blir særlig syke?

Ville du vært like opptatt av folks frihet når kvinnene og pensjonistene var ute og festet, på trening, julebord, kaffebarer og annet, mens de spredde smitte over hele landet, til et punkt hvor du ikke kunne gå på utsiden av døren uten høy risiko for å bli smittet, og deretter alvorlig syk eller død?

Hadde du synes det var greit at de "andre" var litt solidariske, forsøkte å begrense smitten, eller ville du heiet de frem når de skrev side opp og side ned om sin egen frihet til å leve livet, mens de driter i deg og andre som er utsatt?

Så er det jo sånn at selv om du per i dag ikke har høy risiko for å bli alvorlig syk av COVID, så er det åpenbart mange andre som blir det, og som havner på sykehuset.

Din risiko for å rammes av andre ting, er jo fremdeles i aller høyeste grad til stede.
Du, som oss alle, har jo fremdeles en risiko for å få andre akutte problemer som krever øyeblikkelig hjelp.

Dersom man bare åpner alt, så vil sykehusene trolig bli fulle.
Ville det være en løsning at vi tar en avstemning på dette over hele landet, og at de som stemmer for full åpning blir satt på en hagestol utenfor sykehus dersom de får hjerteinfarkt e.l. og kommer sist i køen?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Hypotetisk, si det kommer en ny mutasjon som kun rammer menn i din alder hardt, mens andre ikke blir særlig syke?

Ville du vært like opptatt av folks frihet når kvinnene og pensjonistene var ute og festet, på trening, julebord, kaffebarer og annet, mens de spredde smitte over hele landet, til et punkt hvor du ikke kunne gå på utsiden av døren uten høy risiko for å bli smittet, og deretter alvorlig syk eller død?

Jeg ville iallfall ikke forventet at hele befolkningen skulle tilpasset meg mer eller mindre permanent.

0laf skrev (1 minutt siden):

Din risiko for å rammes av andre ting, er jo fremdeles i aller høyeste grad til stede.
Du, som oss alle, har jo fremdeles en risiko for å få andre akutte problemer som krever øyeblikkelig hjelp.

Jeg er villig til å ta sjansen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, 0laf said:


Å følge de tiltakene og rådene som innføres så godt det lar seg gjøre, og å gjøre sin del for å redusere smittespredningen.

Enkelte i denne tråden har allerede gjort det klart at de ikke kommer til å gjøre dette, fordi det innskrenker deres egen frihet for mye.

Som å holde en meter/ munnbind om du ikke klarer å holde en meter?

Er ikke det som er problemet, problemet er at folk i norge tror c19 er over?

Det ser du nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...