Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Lever normalt som jeg kan se.

Selv Antibac har begynte bli borte flere steder rundt her jeg bor og ansatte små hoster på lokale matvarebutikken.

Herlig ha det ganske normalt igjen.

 

Vi får nyte det mens de kan. Jeg skal ihvertfall det. Jeg har sannsynligvis ikke mer enn halvparten av det livet jeg til nå har levd og godt mulig mye kortere enn det og jeg skal leve det mens jeg ennå kan. Jeg snakket med en eldre herre nylig som også sa til meg at til tross for helseplager kommer han ikke til å bruke resten av livet han har til å gjemme seg for corona - når man atpåtil er vaksinert. Hadde en lang og reflektert samtale og kan bare si meg 100% enig. Covid-19 er ikke så alvorlig i den fasen vi er i nå at jeg ihvertfall skal kaste bort mer av den begrensede tiden jeg har til låns her på jorda med å slutte å leve for å unngå å dø av noe det er 0,1% sjanse for at jeg vil dø av uansett.

At de har fjernet Antibac er helt greit, det ødelegger huden og beskytter ikke mot lutfveisviruser i det hele tatt. Avstand og munnbind gjør det uten at jeg går inn for det for tiden. Men antibac har under hele tiden vært en falsk trygghetsfølelse som gir hudinfeksjoner. Hvis man vil vaske seg er det mange butikker som har håndvasker med såpe. I nærbutikken min er det håndvask med såpe og det er der jeg vakser meg etter å ha pantet flasker. For å vaske vekk smuss, ikke for å "beskytte" mot corona. Og med vann og såpe, ikke antibac. Jeg tror egentlig ikke folk gnir hendene inn med antibac fordi de er redde for corona. Jeg tror mer det har blitt en innøvd handling, de gjør det uten å tenke over det. Som det å ta på venstre sokk først hver gang man står opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

De tar vaksinen. De har gjort det de har blitt fortalt i nesten to år, deltatt i "dugnad" for så å ta vaksinen som de ble lovet skulle gjøre slutt på unntakstilstandensmarerittet. Og nå har de tatt den og de lever som meg samvittighetsfullt normalt igjen, for de har fått lov til det og har rett til det, for de får ikke de to årene de har isolert seg til gode. Og det unner jeg dem 100%. De er mennesker og benytter seg av sitt eget og eneste liv til å ta igjen det forsømte istedenfor å sitte og gjemme seg resten av livet for en sykdom de er vaksinerte mot og som de dessuten har 99% sjanse for å overleve uansett. 

Ja, ca. 80% av de voksne (Oslo) har vaksinert seg med to doser. Det er bra. Men så har du også selvfølgelig fått med deg at vaksinene viser seg å ikke være den mirakelkuren vi håpet på. De hindrer i liten grad smittespredning, og effekten avtar over tid. 

Vaksine tar brodden av de verste symptomene for veldig mange. Men, nå som holdningen om at #detvardenpandemien har festet seg og vi legger opp til at ALLE skal smittes i løpet av relativt kort tid, samtidig med at effekten av vaksinene begynner å avta + at vi har en god del uvaksinerte, så kan antallet som blir alvorlig syke fortsatt bli (for) høyt til at helsevesenet henger med. Vi ser det jo allerede nå, både legevaktene og sykehusene i byene varsler om økt pågang og tilløp til kaos. Og vi har såvidt startet på vintersesongen.

Man kan godt krangle om at det burde ikke vært sånn, helsevesenet burde vært bedre rustet, det burde vært brukt mer penger på å utdanne folk, should have could have would have, men realiteten er ikke sånn og da hjelper det ikke å tyte om at det burde vært sånn! 

Nakstad var sitert på "vi gjør det vi kan for å holde kontroll". Vi gjør jo INGEN TING for å bremse noe som helst. Det er DØMT til å gå til helvete, det. 

Jeg ønsker meg overhodet ikke "lockdown" ala Australia og Kina, ikke i det hele tatt. Men det er det som kommer til å skje hvis ikke noen snart får ut fingern og gjør NOE for å prøve å begrense spredningen litt. Det er så ironisk, folk er drita lei "tiltak" og er ikke villige til å gjøre selv de minst inngripende tingene, og konsekvensen er at vi ender opp med at alt stenger ned igjen. Skal vi vedde på om det skjer før eller etter 1. desember?

Måten du argumenterer på virker litt sånn "nå har de som vil tatt vaksinen, nå får det bare gå som det går". Om så Rikshospitalet må sette opp provisoriske telt på parkeringsplassen og la folk daue på luftmadrasser, så får det bare være. Vi har jo tatt vaksine, og tenk på økonomien.

Det scenariet kommer heldigvis aldri til å skje, men jeg er uansett grunnleggende uenig i at vi skal bare la det skure og gå nå. 

 

Endret av :utakt
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis det er 4,5 måneder siden man fikk andre dose pfizer så har man fortsatt grei beskyttelse? En kamerat er nå syk med det som virker å være tung influensa. Han rakk ikke ta influensavaksinen pga. jobbprosjekt som tok all tid og energi.

Han har forøvrig ikke fått noe informasjon om en tredje dose men er i risikogruppe som gjorde at andre dose ble satt i juni.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (39 minutter siden):

Hvis det er 4,5 måneder siden man fikk andre dose pfizer så har man fortsatt grei beskyttelse? En kamerat er nå syk med det som virker å være tung influensa. Han rakk ikke ta influensavaksinen pga. jobbprosjekt som tok all tid og energi.

Han har forøvrig ikke fått noe informasjon om en tredje dose men er i risikogruppe som gjorde at andre dose ble satt i juni.

Det er ikke bestemt noe om tredje dose for de under 65 år enda, selv ikke for de i risikogrupper. Unntaket er immunsuprimerte eller noe, men dette er svært få og de skal vel ha fått den. Faren min på 57 år og flere risikogrupper ble ferdigvaksinert i starten av mai med Pfizer, omtrent et halvt år siden nå. Han vil svært gjerne ta dose 3 når han får muligheten, så   håper de får ut fingeren ASAP. Når det først er bestemt så kommer det til å ta tid før kommunene er klare for å sette dosene, så ingen grunn til å vente med å bestemme 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Ja, ca. 80% av de voksne (Oslo) har vaksinert seg med to doser. Det er bra. Men så har du også selvfølgelig fått med deg at vaksinene viser seg å ikke være den mirakelkuren vi håpet på. De hindrer i liten grad smittespredning, og effekten avtar over tid. 

 

 

Det er vel lenge siden noen trodde at vaksinene gir steril immunitet mot smitte i seg selv, men den bryter lenken mellom smitte og alvorlig sykdon/død. Men jeg er enig i at vi bør go booster til alle eldre og de i risikogrupper mens de andre av oss bare må satse på kryssimmunitet. Resten av boosterene som er igjen bør vi fortest mulig i solidaritet forfordele til den tredje verden.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Morromann said:

Det er vel lenge siden noen trodde at vaksinene gir steril immunitet mot smitte i seg selv, men den bryter lenken mellom smitte og alvorlig sykdon/død.  

Nei, vaksinen bryter ikke noen länk mellan smitte och alvarlig sjukdom. 

Mer smitte medför fremdeles mer alvarlig sjukdom/död, också bland vaksinerade. 

Det är färre som blir alvarligt sjuka nu men länken är definitivt ikke bryten. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir väldigt spännande att följa med på smittetall och inlagda neste ukene. Hade hoppats att antal smittede skulle börja av avta igen men ser ju inte sån ut (Hvorfor det nu skulle avta.) 

Myndigheterna er tysta om dose 3 och låter ungdomar vänta 12 uker på sin andra dose. 

edit: Fravärsgrensen orkar man ikke heller ändra på. 

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og i Trondheim hvor er det nå allerede er gul beredskap på St. Olavs Hospital er det skikkelig smitterekord:

Sitat

Trondheim kommune opplyser onsdag at det ble registrert 218 nye smittetilfeller tirsdag. I underkant 140 av disse er unge under 20 år, skriver kommunen i en pressemelding.

Det er ny smitterekord, skriver Adresseavisen.

Spørs om munnbindanbefaling er nok i Trondheim nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 minutter siden):

Og i Trondheim hvor er det nå allerede er gul beredskap på St. Olavs Hospital er det skikkelig smitterekord:

Spørs om munnbindanbefaling er nok i Trondheim nå..

Trondheim har jo nesten ikke pasienter innlagt pga corona.  Problemene der skyldes helt andre ting enn det. I helga var det vel et oppslag om at det hoper seg opp med pasienter som egentlig skal skrives ut. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Trondheim har jo nesten ikke pasienter innlagt pga corona.  Problemene der skyldes helt andre ting enn det. I helga var det vel et oppslag om at det hoper seg opp med pasienter som egentlig skal skrives ut. 

Mulig det, men det er jo ikke et argument for å ikke gjøre noe ? Skal man la det skure og gå sin gang, og sitte og vente på at at de får mange koronapasienter i tillegg til alt det andre? Det hjelper Iallfall ikke å si, hva så - det er ikke så mange koronapasienter innlagt nå? Eventuelle tiltak vil nok hjelpe på andre luftveisinfeksjoner også - så det vil hjelpe på kapasiteten totalt sett. Gul beredskap er ikke en ønskelig situasjon på et sykehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, :utakt said:

Tror det ble litt bratt læringskurve for Kjerkol og staben hennes. 

Jeg har faktisk reagert litt på hennes opptreden i koronaspørsmålet. Hun virker veldig usikker og det ser ut som det ikke er noe hun har tenkt på. De svarene hun gir er store NJA. Litt av hvert altså. Det oser ikke akkurat autoritet enda.

Lenke til kommentar

...og nå kalles det inn til krisemøte i Trondheim:
 

Sitat

ADRESSA: TRONDHEIM INNKALLER TIL KRISEMØTE ETTER SMITTEØKNING

Kommuneledelsen kaller inn til ekstraordinært krisemøte onsdag ettermiddag på grunn av den galopperende coronasmitten i Trondheim, skriver Adresseavisen.

– Situasjonen i helsetjenesten i byen begynner å blir kritisk, sier ordfører Rita Ottervik.

Galopperende coronasmitte faktisk ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gibblay said:

Jeg har faktisk reagert litt på hennes opptreden i koronaspørsmålet. Hun virker veldig usikker og det ser ut som det ikke er noe hun har tenkt på. De svarene hun gir er store NJA. Litt av hvert altså. Det oser ikke akkurat autoritet enda.

Har ikke sett noen pressekonferanse men jag tycker ikke de gör noe. 

Hade egentligen trott att den nya regeringen skulle ha sett noen problem med en del utspill fra den gamla regeringen och försökt ändra på det nu men verkar ju tvärtom då de ikke gör noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bittelitt mer fra Trondheim.

https://www.nrk.no/trondelag/trondheim-kommune-kallar-inn-til-krisemote-1.15715533

Sitat

Trondheim opplever ny smittetopp. Trondheim-ordførar Rita Ottervik (Ap) ber utdanningsministeren om å fjerne fråværsgrensa så raskt som mogleg.

– Dei kommunale helsetenestene er under press, det same er sjukehuset på grunn av både korona og influensasesong. Det gjer at vi må diskutere situasjonen og kva som må gjerast for å sikre helsetenestene, skriv Ottervik i ei tekstmelding til NRK.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...