Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gibblay skrev (1 minutt siden):

Jeg fant linken. Russerne har en sterk nedadgående kurve i alkoholinntak. Mener å huske et innslag av Morten Jentoft om emnet.

https://www.nrk.no/urix/russerne-har-nesten-halvert-alkoholforbruket-1.14724569

Jeg fant også denne:

https://qz.com/403307/russia-is-quite-literally-drinking-itself-to-death/ 

Mesteparten er bak betalingsmur, men denne kommentaren er interessant: More than 30% of all deaths in Russia in 2012 were attributable to alcohol, according to WHO data crunched by the OECD. That’s by far the highest among the nations it tracked.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det relevant hvem som havner på sykehus og dør når sykehusene sliter med å holde i gang normal drift og det går utover alle fordi man må ta seg av covid pasienter? Hvorfor er det relevant når helsepersonell blir utslitte og snart ikke klarer mer? Det hjelper ikke at folk er leie av tiltak, man må forholde seg til virkeligheten. 
 

Dessuten er det ikke sant en gang at det bare er gamle og veldig syke som havner på intensiven. Men dette har vi gitt eksempler på i 1,5 år nå, så ikke nødvendig å gjenta det

Ja Nakstad & Co mente det ikke var så viktig øke denne kapasiteten så nå sitter man i det.

 

Snikpellik skrev (6 timer siden):

Stor pågang ved Lovisenberg Diakonale Sykehus –⁠ Det må dessverre ligge pasienter på korridor (+)
https://www.ao.no/stor-pagang-av-pasienter-ogsa-ved-lovisenberg-sykehus-ma-dessverre-ligge-pasienter-pa-korridor/s/5-128-204921

Dessverre plussartikkel.

Ja kompisen din Nakstad mente jo det ikke var så viktig øke kapasiteten og hvorfor man bare tenker på covid er jo helt rart.

Vi har masse andre grunner til å øke kapasiteten samt sette mer pris på våre helsearbeidere med bedre lønn(bonuser) i harde tider, ansette flere fra naboland, tilby gratis bosted osv.

Sitat

 

– Burde dere ikke rustet intensivkapasiteten så folk slipper å gå med munnbind og få andre tiltak?

– Hvis man har en stigende smittetrend, vil en dobling av intensivkapasiteten bare hjelpe i en viss periode. Før eller senere blir man uansett nødt til å håndtere smittesituasjonen. Det er rett og slett ikke mulig å komme seg ut av en situasjon med raskt økende eksponentiell smittevekst bare ved å øke intensivkapasiteten. 

 

 

Fibonacci skrev (6 timer siden):

Går ut ifra det foregår massive rekrutteringskampanjer til helsesektoren og lønn+frynsegoder har gått betraktelig opp siden mars 2020?

Nei se svaret til Nakstad her 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5xmdp/nakstad-en-rekke-lokale-tiltak-er-aktuelt

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Er ikke dette en myte? Problemet ligger nok heller i vaksinasjonsgraden.

Faktisk så har mange av landene som har et stort antall døde også en ganske sykelig befolking generelt.

Mexico, Peru, USA, Russland som noen eks.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 minutter siden):

Jeg var veldig tidlig ute med å bruke munnbind og å forsvare det. På et tidspunkt da helsemyndighetene og spesielt FHI var kategorisk imot munnbind var jeg for det og jeg brukte det også. Nå, i november 2021 bruker ikke jeg munnbind mer og mange som mente munnbind var feil den gangen nå insisterer på at jeg fortsatt må bruke det. Oh, the irony! Vel, JEG har kastet munnbindet og kommer ikke til å begynne med det igjen. Ikke fordi jeg tror det ikke virker, jeg vet det har virkning i å forhindre smittespredning av viruser, men fordi vi ikke kan fortsette å holde på med dette i det evige og uendelige nå som vi har vaksinen og vi er nødt til å leve normale liv igjen. Så om det blir anbefalinger hvor jeg bor og 90% tar det på(håper ikke)blir jeg en av de 10% andre. FORDI NOK ER NOK! Dette går ikke lenger. Kanskje blir jeg da kjeftet på av de samme som så rart på meg fordi jeg brukte munnbind i mai 2020 fordi jeg ikke bruker det nå men det får så være. Rart hvordan ting endrer seg. Jeg har trukket grensen i sanden nå og jeg går ikke over den.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

NHS i UK startet med dette tidlig på 2000tallet.Har vel spred seg med coviden til andre land i Europa..

Det er helsevesenet som skal avlaste befolkningen, ikke omvendt. Det er prisverdig å jobbe i helsevesenet, men har man det kallet skal man vite hva man går til og være forberedt på at det kan bli knallhardt i perioder - som det for eksempel må ha vært vinteren 2018. Men slik er det når man har valgt den yrkesveien i livet. Harde dager og overtid må man være forberedt på. Det er ingen større grunn til at vi andre skal avlaste helsevesenet mer enn brannvesenet og politiet - de kan bli overbelastede i perioder de også uten at man krever nedstenging av samfunnet av den grunn. Portforbud kan føre til begrensning av branner, men er det i seg selv et argument for portforbud?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Sitat

En coronasmittet mann i 40-årene som var innlagt på Bærum sykehus, er død, bekrefter Vestre Viken overfor Budstikka. Han var ikke vaksinert.

– Det er snakk om en yngre mann, rundt 40 år, som har vært innlagt kort tid hos oss. Han var ikke vaksinert, opplyser klinikkdirektør Trine Olsen til Budstikka.

Mannen skal ha vært hjemmehørende i Bærum.

Så langt er det registrert 31 koronarelaterte dødsfall ved sykehuset. (NTB)

Utrolig trist og unødvendig. Men man kan jo kanskje håpe at flere etternølere vaksinerer seg når sånt kommer frem, sikkert flere i 40-åra som har tenkt det samme som denne mannen, at det er så lav sjanse for å bli alvorlig syk og dø at han tok sjansen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Utrolig trist og unødvendig. Men man kan jo kanskje håpe at flere etternølere vaksinerer seg når sånt kommer frem, sikkert flere i 40-åra som har tenkt det samme som denne mannen, at det er så lav sjanse for å bli alvorlig syk og dø at han tok sjansen.

Eller så var det en person med multi risiko som ikke gadd vaksinere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Eller så var det en person med multi risiko som ikke gadd vaksinere seg.

Hvis du leste artikkelen så hadde han ingen underliggende sykdommer. Det kan være en antivaxxer, latskap fordi han regnet med å ikke bli så syk, eller han av en eller annen grunn ikke rukket å vaksinere seg enda. Min mage sier det første, fordi han kom for sent til behandling.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (18 minutter siden):

Eller så var det en person med multi risiko som ikke gadd vaksinere seg.

 

Gibblay skrev (10 minutter siden):

Hvis du leste artikkelen så hadde han ingen underliggende sykdommer. Det kan være en antivaxxer, latskap fordi han regnet med å ikke bli så syk, eller han av en eller annen grunn ikke rukket å vaksinere seg enda. Min mage sier det første, fordi han kom for sent til behandling.

Og det er ekstremt lite sannsynlig at en med mange risikofaktorer hadde latt være å vaksinere seg også, så det er jo en logisk brist, med mindre han faktisk er en av de som ikke tåler å ta vaksine da.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

– Vi vet at de fleste ansatte i helsetjenesten har hatt tøffe halvannet år, og gjør det vi kan sammen med dem for å holde pandemien under kontroll. De fleste har stått på mer enn forventet og gjør det fortsatt - til tross for en usikker situasjon, sier Nakstad.

Fortell meg, hva gjør samfunnet i Osloområdet for å holde noe som helst under kontroll akkurat nå? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEOwvg/liten-ekstra-bufferkapasitet-i-moderne-sykehus

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, :utakt said:

Fortell meg, hva gjør samfunnet i Osloområdet for å holde noe som helst under kontroll akkurat nå? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEOwvg/liten-ekstra-bufferkapasitet-i-moderne-sykehus

Det er fult fokus på oktoberfest :)

De siste dagene der har nok vært. Nå er det fulle julebord til neste år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Fortell meg, hva gjør samfunnet i Osloområdet for å holde noe som helst under kontroll akkurat nå? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEOwvg/liten-ekstra-bufferkapasitet-i-moderne-sykehus

De tar vaksinen. De har gjort det de har blitt fortalt i nesten to år, deltatt i "dugnad" for så å ta vaksinen som de ble lovet skulle gjøre slutt på unntakstilstandensmarerittet. Og nå har de tatt den og de lever som meg samvittighetsfullt normalt igjen, for de har fått lov til det og har rett til det, for de får ikke de to årene de har isolert seg til gode. Og det unner jeg dem 100%. De er mennesker og benytter seg av sitt eget og eneste liv til å ta igjen det forsømte istedenfor å sitte og gjemme seg resten av livet for en sykdom de er vaksinerte mot og som de dessuten har 99% sjanse for å overleve uansett. 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Fortell meg, hva gjør samfunnet i Osloområdet for å holde noe som helst under kontroll akkurat nå? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEOwvg/liten-ekstra-bufferkapasitet-i-moderne-sykehus

Lever normalt som jeg kan se.

Selv Antibac har begynte bli borte flere steder rundt her jeg bor og ansatte små hoster på lokale matvarebutikken.

Herlig ha det ganske normalt igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...