Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, ToxicTed said:

På min jobb er nå halvparten i en avdeling (12 personer) syke og holder seg hjemme etter en quizsamling i forrige uke.

Forundrer meg ikke. 10% var forøvrig en underdrivelse. Jeg har hjemmekontor pga andre ting nå men ser at halve min avdeling er syke hjemme nå og beskjeden er at mange i hele bedriften er syke. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maabren skrev (42 minutter siden):

Går man for flokkimmunitet vil mutasjonane auke og i verste fall sende oss tilbake til start. Og på veien dit vil helsevesenet bryte saman og folk vil dø av mykje meir enn corona-viruset. Om det er retningen ap og sp velger å gå for, gitt at ordføreren i hammerfest følger ei utstaka politisk corona-linje, kan vi faktisk oppleve eit nytt lavmål rundt corona-hanteringa som blir værre enn det erna & co diska opp med. Kanskje det finst ein tengele i støre og...

Og løsningen skal være å ha så mange tiltak og restriksjoner slik at færrest mulig blir smittet helt til vi får vaksiner som er så gode at de kan gi flokkimmunitet? Da kan vi snakke om en skikkelig seigpining. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (37 minutter siden):

Nå ser vi konsekvensen av høyreregjeringens gjenåpningsplan som jeg tror var bare for å skyte en politisk poeng. ''Vi er ikke trygge før alle er trygge''. Det sa FN sjefen ifjor og nå ser vi konsekvensen av å åpne for tidlig. Ja, jeg vet at nærmere 90% av den voksne befolkningen, men det hjelper ikke det når resten av den unge befolkningen er ikke det. Skulle ha ventet til når nærmere 85-90% av hele befolkningen er vaksinert...

Nei, det var helt greit å åpne nå. Det er svært få av barn og unge som blir virkelig syke. Og de som blir det får bedre immunitet enn de som er vaksinerte. Det er forøvrig ikke sikkert at det noengang blir så mye som 85+ % av befolkningen som blir vaksinert. Det er ikke gitt at man anbefaler vaksinen for barn under 12 år.

Endret av OlavEH
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig. Vi burde ha ventet til 95% av 12-15 åringer har fått første dose og det samme med 16-17 åringene. 

Hørt dette i ca 1år nå , først de her, så de her og nå de her..

Så skal vi vente på ned til 1år etter det, så tar man spedbarna, kan jo ikke risikere at de får covid på fødeavdelingen fra en uvaksinert djevel som jobber der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, DaniNichi said:

Å sitter du fortsatt fast i antall døde for Sverige i 2020 som jeg tok feil på, fint du har en ting henge deg oppi da..Jeg tok vel også feil på når de kunne åpne, at tallene for smitte ville synke mot sommeren, at antall innlagte ikke ville øke når Benbjo med flere spådde katastrofe er kun det jeg kommer på i farten her.

 Du glömde en del annat. 

Tråden i alla tillfällen är att du har en fantasi om att noe är på ett vist sätt och sen försöker få verkligheten att pass med din fantasi.

Som att det nu bara er ett hopp i antal smittede och en bump i inlagda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (14 minutter siden):

Hørt dette i ca 1år nå , først de her, så de her og nå de her..

Så skal vi vente på ned til 1år etter det, så tar man spedbarna, kan jo ikke risikere at de får covid på fødeavdelingen fra en uvaksinert djevel som jobber der.

Og så må vi vente til de over 65 har fått booster-dose. Og etter det må vi vente til alle ned til 18 har fått booster-dose. Og deretter må de med nedsatt immunforsvar få fjerde dose, så da må vi vente til dette er gjennomført, osv., osv.

Før eller siden må vi rett og slett si at nok er nok og akseptere at vi har gjort det vi kan i stedet for å bare flytte målposten i det uendelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, basillen said:

Utbredt kryssimmunitet i befolkningen er rett og slett den enste måten dette viruset kan "overvinnes" på slik at pandemien er over. Man må ha en kombinasjon av vaksinering og naturlig eksponering for varianter.  

Finns inget garanti för att det skulle fungera speciellt bra heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Finns inget garanti för att det skulle fungera speciellt bra heller.

Det er da gjennom kombinasjonen vaksinering pluss naturlig immunitet at samtlige tidligere pandemier menneskeheten har gjennomgått har tatt slutt. 

Men du vet vel bedre enn forskerne som publiserer i Nature.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

 Du glömde en del annat. 

Tråden i alla tillfällen är att du har en fantasi om att noe är på ett vist sätt och sen försöker få verkligheten att pass med din fantasi.

Som att det nu bara er ett hopp i antal smittede och en bump i inlagda. 

Glemte hva ? Og hva fantasi?  At jeg hadde korrekt på det jeg nevnte fordi jeg hadde det.Ja vel Herr Stråman..

Og ja det er et hopp i antall smittet i det siste og en bump opp i antall innlagte.Hva ellers kaller du en økning på 47 over en helg ? En jevn tilstrømningen ?

Lenke til kommentar
Just now, basillen said:

Det er da gjennom kombinasjonen vaksinering pluss naturlig immunitet at samtlige tidligere pandemier menneskeheten har gjennomgått har tatt slutt. 

Finns väl en del pandemier som aldrig tog slut innan bra vaksiner? 

Just now, basillen said:

Men du vet vel bedre enn forskerne som publiserer i Nature.

Självklart! Läste lite i artikeln som var publiserad i januari 2021 utan att helt få samma djupa insikt som du alltså har. 

Som jag skrev tidigare finns det flera länder med stor vaksineringsgrad och många smittede som nok en gång sliter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, DaniNichi said:

Glemte hva ? Og hva fantasi?  At jeg hadde korrekt på det jeg nevnte fordi jeg hadde det.Ja vel Herr Stråman..

Og ja det er et hopp i antall smittet i det siste og en bump opp i antall innlagte.Hva ellers kaller du en økning på 47 over en helg ? En jevn tilstrømningen ?

Den där minkningen av inlagda som du såg i den konstanta datan i somras för eksempel. Skrev väl 10 inlägg om det där jag om och om igen förklarade vad jag menade utan att du ville förstå. 

Smitten  ökar kontinuerligt över flera uker och då är väl knappast ett hopp det bästa ordet. En bump bruker vara en ökning följt av en minkning. Det vet vi inget om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Den där minkningen av inlagda som du såg i den konstanta datan i somras för eksempel. Skrev väl 10 inlägg om det där jag om och om igen förklarade vad jag menade utan att du ville förstå. 

 

Så fordi du gjentar deg selv hele tiden så har du riktig, ditt negative syn til nedganger i smittet og innlagte får stå på deg, jeg påpekte at noe gikk ned, du la mye mer i det og du skulle argumentere mot det.

Ja, men da vet vi hva en bump er for deg.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Finns väl en del pandemier som aldrig tog slut innan bra vaksiner? 

Självklart! Läste lite i artikeln som var publiserad i januari 2021 utan att helt få samma djupa insikt som du alltså har. 

Som jag skrev tidigare finns det flera länder med stor vaksineringsgrad och många smittede som nok en gång sliter.

Alle pandemier har tatt slutt på et tidspunkt. Men noen har selvsagt kostet ekstremt mange menneskeliv. Særlig de som rammet menneskeheten før moderne medisinsk vitenskap ble etablert.

Lenke til kommentar

Tycker debatten de senaste månaderna har blivit alltför polariserad. 

Jag vet ikke vad vi ska göra nu och senare och jag vill inte ha en massa tiltak men det jag vill er att det ska vara en förstålse av att:

Pandemien ikke er över i Norge och definitivt ikke i resten av världen. 

Vi bör fortsätta att se på antal smittede, inlagda och döda och reagera utifra det efter den kunskapen vi har och ett rationellt mål.

Jag tycker att både myndigheterna och en del här på forumet redan har bestämt sig för att pandemin er slut och att man absolut ikke ska göra noe oberoende av vad som sker. (ok, överdrivelse med tanke på myndigheterna).

Inget vet vad som kommer ske vidare och att låsa sig vid en strategi tycker jag er idiotiskt. Myndigheterna borde vara tydligare med att erkänna att pandemin ikke er över och tydligare lägga opp en strategi vidare.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DaniNichi said:

Så fordi du gjentar deg selv hele tiden så har du riktig, ditt negative syn til nedganger i smittet og innlagte får stå på deg, jeg påpekte at noe gikk ned, du la mye mer i det og du skulle argumentere mot det.

Ja, men da vet vi hva en bump er for deg.

Jag vet ikke hur mycket tydligare jag kunde varit. Att du fremdeles ikke förstår att jag hade rätt sier bara en massa om dig. 

Var ungefär så här.

DaniNichi:

Antal inlagda går ned. 

Fredrik

Det har varit konstant antal inlagde de senaste ukene. Se på grafen fra datum x till datum y. 

DaniNichi:

Du har fel antal inlagda går ned!

Fredrik

Ja, antal inlagda går ned fra datum z till datum x men fra datum x har det flatat ut. 

 DaniNichi:

Du har fel antal inlagda går ned!

Fredrik några uker senare.

Nu kan vi se att antal inlagda ikke gick ned efter datum x statistisk sätt.

DaniNichi:

Du har fel antal inlagda gick ned! 

 

Vad är en bump för dig då? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Tycker debatten de senaste månaderna har blivit alltför polariserad. 

Jag vet ikke vad vi ska göra nu och senare och jag vill inte ha en massa tiltak men det jag vill er att det ska vara en förstålse av att:

Pandemien ikke er över i Norge och definitivt ikke i resten av världen. 

Vi bör fortsätta att se på antal smittede, inlagda och döda och reagera utifra det efter den kunskapen vi har och ett rationellt mål.

Jag tycker att både myndigheterna och en del här på forumet redan har bestämt sig för att pandemin er slut och att man absolut ikke ska göra noe oberoende av vad som sker. (ok, överdrivelse med tanke på myndigheterna).

Inget vet vad som kommer ske vidare och att låsa sig vid en strategi tycker jag er idiotiskt. Myndigheterna borde vara tydligare med att erkänna att pandemin ikke er över och tydligare lägga opp en strategi vidare.  

Myndighetene har jo påpekt at de ser på situasjonen og at vi som folk må tåle mer. Kostnaden av normalen er jo ikke gratis, man vil se flere innlagte, flere døde og mye mer smitte. Dette var ikke noe hemmelighet når samfunnet åpnet..

Flere steder er små tiltak innført og alle står fritt selv til innføre tiltak for seg selv.

 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Myndighetene har jo påpekt at de ser på situasjonen og at vi som folk må tåle mer. Kostnaden av normalen er jo ikke gratis, man vil se flere innlagte, flere døde og mye mer smitte. Dette var ikke noe hemmelighet når samfunnet åpnet..

Flere steder er små tiltak innført og alle står fritt selv til innføre tiltak for seg selv.

 

 

Tycker det är väldigt oklart hur mycket smitte och inlagda man faktiskt tolerar och vad kommuner bör göra för tilltak och når.  Endel uppenbara ting venter man också med alltför länge, som vaksiner och fravärsgrenser. 

Här på forumet blir det också ramaskri fra en del hvis noen anbefaler munbindbruk eller ens tänker på noe tiltak. För dem verkar det överhuvudtaget ikke finnas noen situation där man ska göra noe mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Jag vet ikke hur mycket tydligare jag kunde varit. Att du fremdeles ikke förstår att jag hade rätt sier bara en massa om dig. 

Var ungefär så här.

DaniNichi:

Antal inlagda går ned. 

Fredrik

Det har varit konstant antal inlagde de senaste ukene. Se på grafen fra datum x till datum y. 

DaniNichi:

Du har fel antal inlagda går ned!

Fredrik

Ja, antal inlagda går ned fra datum z till datum x men fra datum x har det flatat ut. 

 DaniNichi:

Du har fel antal inlagda går ned!

Fredrik några uker senare.

Nu kan vi se att antal inlagda ikke gick ned efter datum x statistisk sätt.

DaniNichi:

Du har fel antal inlagda gick ned! 

 

Vad är en bump för dig då? 

Jeg bare påpekte at på det tidspunkte gikk antall innlagte ned og du blåste det opp til dette..Antall innlagte gikk jo statistisk nedover de ukene jeg tenkte på, så begynte du ha en egen diskusjon med deg selv etter det.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

alle står fritt selv til innføre tiltak for seg selv.

Jeg ser dette argumentet komme opp nå og da, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. 

- jeg må sende barn på skolen. Det er for øvrig påvist smitte i klassen, så det kan jo bli spennende. Smittevern i skolen er ikke-eksisterende. Hvis det blir med virus hjem er det helt utenfor min kontroll. 

- noen dager må jeg på kontoret, jeg reiser kollektivt i Oslo. Munnbind hindrer først og fremst at den som har det på seg smitter andre, så at jeg eventuelt er den eneste som bruker det hjelper fint lite. Hvis han ved siden av meg er syk og smittsom er det helt utenfor min kontroll. 

- samboeren min jobber i barnehage. Om hun møter på syke barn eller voksne i jobbsammenheng og får med seg virus hjem er helt utenfor min kontroll. 

Det var bare tre eksempler på helt reelle mulige smitteveier. Jeg kan prøve å beskytte meg ved å gjøre lite sosialt på fritiden, men det burde være ganske tydelig at smittevern er en greie vi må gjøre i fellesskap. 

Eller flytte til en isolert hytte i skogen, men det er liksom ikke et alternativ for så veldig mange av oss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...