Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

SuperKrokodille skrev (4 minutter siden):

a) at vi får langvarig immunitet etter koronasykdom, og

b) at massesmitte ikke fører til mutasjoner som sterkt reduserer beskyttelsen fra ditto.

Kom over denne, som snakker om immunitet på 16-17 måneder for uvaksinerte. Riktig nok er det forsket på andre koronavirus, som SARS og MERS. Mutasjoner kan også påvirke her. 

Vi så vel litt av dette i Brasil tidligere? De hadde et voldsomt smittetrykk, kom seg litt ovenpå før Delta kom og herjet vilt igjen. Var det ikke Manaus en av de hardest rammede byene het? 

https://www.medscape.com/viewarticle/961487?src=soc_fb_211025_mscpedt_news_mdscp_reinfection&faf=1

Hvis immunitet etter infeksjon ikke er et alternativ, da ... vet jeg virkelig ikke hva vi driver med nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (59 minutter siden):

Ok... må erkänna att jag helt har missat att noen blev kallad det av den orsaken. 

Jag skulle snarare si att det blev fort känt att vaksiner ikke var perfekta.

 

Regeringen kunna ta bort fravärsgrensen, bestämma noe mer om vaksineringen av 3 dosen, kanske ändra intervallet mellan doserna för ungdomar för att nämna noe de kunde ha gjort utan att sätta noen restriktioner alls. 

De kunde självklart också sagt lite om möjliga tiltak och kanske infört noe. 

Ja du har vel "missat" det....

At tiltak gjengen er tilbake for fullt her inne er tydelig nå, man trengte bare et hopp i antall smittet og en bump opp i antall innlagte så var dere i gang👏 

Lenke til kommentar

Finns det noe land där det verkar som man har fått flock immunitet av naturlig smitte? 

Ungarn har haft många sjuka, 30 000 döda med en population på lite över 10 millioner och trots 62% vaksinerade så stiger smitten och döda raskt nu igen. Smitten stiger nok en gång i många andra länder som har haft många smittede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (23 minutter siden):

Fint å skyve problemet framover i tid til effekten av vaksinene har gått ut

Ikke snakk fornuft, passer seg ikke her inne, kommer noe stråman argument at besteforeldre kan dø eller at sykehusene kollapser vært øyeblikk.

Her inne vil man kjøre tiltak til pensjonsalder.

Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Ja du har vel "missat" det....

At tiltak gjengen er tilbake for fullt her inne er tydelig nå, man trengte bare et hopp i antall smittet og en bump opp i antall innlagte så var dere i gang👏 

Tror väl mer på att du fantiserar. Är ju inga konspirations teoretiker som ens är i närheten av att tro det jag skrev. 

Dina val av ord i sista settningen sier väl egentligen allt. Får flashbacks fra dina tidigare önsketänkningar angående smittetal och döda som visst var helt fel som vanligt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Går man for flokkimmunitet vil mutasjonane auke og i verste fall sende oss tilbake til start. Og på veien dit vil helsevesenet bryte saman og folk vil dø av mykje meir enn corona-viruset. Om det er retningen ap og sp velger å gå for, gitt at ordføreren i hammerfest følger ei utstaka politisk corona-linje, kan vi faktisk oppleve eit nytt lavmål rundt corona-hanteringa som blir værre enn det erna & co diska opp med. Kanskje det finst ein tengele i støre og...

 

Og på toppen av dette er det faktisk nokon som sutrer over å måtte bruke munnbind samt holde avstand ved behov. Skremmande at voksne ikkje er i stand til å greie å gjere noko så enkelt når smitten går opp i eit område, men må fortellast av myndighetspersone at det er nødvendig. Vi er forsatt i ein pandemi og slik politikerene styrer skuta vil vi mest sannsynlig forsette i denne pandemien mange år framover. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det er sånn at folk sier at helsepersonell bare får stå i det, fordi de har valgt yrke selv osv., det burde nesten diskvalifisere til å få fremtidig helsehjelp. Om helsepersonell bare skal klare seg selv, hvorfor kan ikke folk som ikke vil bidra i dugnaden bare klare seg selv også? 

Endret av Fnugle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

 

Dina val av ord i sista settningen sier väl egentligen allt. Får flashbacks fra dina tidigare önsketänkningar angående smittetal och döda som visst var helt fel som vanligt. 

Å sitter du fortsatt fast i antall døde for Sverige i 2020 som jeg tok feil på, fint du har en ting henge deg oppi da..Jeg tok vel også feil på når de kunne åpne, at tallene for smitte ville synke mot sommeren, at antall innlagte ikke ville øke når Benbjo med flere spådde katastrofe er kun det jeg kommer på i farten her.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (15 minutter siden):

Går man for flokkimmunitet vil mutasjonane auke og i verste fall sende oss tilbake til start. Og på veien dit vil helsevesenet bryte saman og folk vil dø av mykje meir enn corona-viruset. Om det er retningen ap og sp velger å gå for, gitt at ordføreren i hammerfest følger ei utstaka politisk corona-linje, kan vi faktisk oppleve eit nytt lavmål rundt corona-hanteringa som blir værre enn det erna & co diska opp med. Kanskje det finst ein tengele i støre og...

 

Og på toppen av dette er det faktisk nokon som sutrer over å måtte bruke munnbind samt holde avstand ved behov. Skremmande at voksne ikkje er i stand til å greie å gjere noko så enkelt når smitten går opp i eit område, men må fortellast av myndighetspersone at det er nødvendig. Vi er forsatt i ein pandemi og slik politikerene styrer skuta vil vi mest sannsynlig forsette i denne pandemien mange år framover. 

Du har ikke skjønt dette, ser jeg.

La meg mate det inn med teskje: Dette viruset kommer ikke til å forsvinne. Sannsynligvis vil viruset være med oss resten av livet.

Det er med andre ord umulig å bli kvitt dette viruset nå. Det kommer til å sirkulere rundt på Jorden i år etter år etter år etter år. Og, ja, mest sannsynlig vil det mutere også. Forhåpentligvis til en mildere variant da dette er den "vanlige" veien slike virus muterer.

Dette handler med andre ord ikke om å "gå for flokkimmunitet." Til syvende og sist er det dette alle kommer til å ende opp med å gå for. Det eneste spørsmålet er når folk faktisk innser dette. Vaksinene vi har hittil gir heldigvis god beskyttelse mot alvorlig sykdom og død, så akkurat nå står vi bedre rustet enn noen gang tidligere til å ta den uunngåelige støyten. Vi kommer rett og slett ikke til å være i en bedre posisjon enn vi er i nå. Selv om vi gjerne skulle ønske det.

Utbredt kryssimmunitet i befolkningen er rett og slett den enste måten dette viruset kan "overvinnes" på slik at pandemien er over. Man må ha en kombinasjon av vaksinering og naturlig eksponering for varianter. Og du trenger ikke bare ta mitt ord på dette. Akkurat samme syn forfektes av forfatterne bak denne artikkelen, publisert i Nature:

https://www.nature.com/articles/s41577-020-00493-9

Endret av basillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser vi konsekvensen av høyreregjeringens gjenåpningsplan som jeg tror var bare for å skyte en politisk poeng. ''Vi er ikke trygge før alle er trygge''. Det sa FN sjefen ifjor og nå ser vi konsekvensen av å åpne for tidlig. Ja, jeg vet at nærmere 90% av den voksne befolkningen, men det hjelper ikke det når resten av den unge befolkningen er ikke det. Skulle ha ventet til når nærmere 85-90% av hele befolkningen er vaksinert...

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg har stadig syke kolleger, venner og familie Du trenger ikke svare. Noen har større omgangskrets.

Eller en mer sykelig omgangskrets,men ikke noe galt i det..Ga deg bare et råd om fastlegen og forresten covid telefonen er jo også et fint alternativ for spørsmål rundt vaksine, testing osv da får man proffe svar fra de som jobber med dette🙂

Her er link

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronatelefonen

Lenke til kommentar

Ingen sykelig omgangskrets men som du kanskje har fått med deg i nyhetene blir flere mer og oftere syke nå denne høsten. Folk som sjelden var syke før pandemien har vært borte fra jobb opptil 4-5 ganger bare siden i sommer.

Ikke minst har mange vært truffet en en uvanlig tøff forkjølelse i høst. Dette er folk som ikke har sittet hjemme men vært på jobb hele tiden.

Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å henge i tråden om du hovedsaklig skal rakke ned på andre og demonstrere din avsky støtt og stadig.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Theo343 said:

Ingen sykelig omgangskrets men som du kanskje har fått med deg i nyhetene blir flere mer og oftere syke nå denne høsten. Folk som sjelden var syke før pandemien har vært borte fra jobb opptil 4-5 ganger bare siden i sommer.

Ikke minst har mange vært truffet en en uvanlig tøff forkjølelse i høst. Dette er folk som ikke har sittet hjemme men vært på jobb hele tiden.

Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å henge i tråden om du hovedsaklig skal rakke ned på andre og demonstrere din avmakt.

Er det vaksinen som gir nedsatt immunsforsvar mot disse andre sykdommene? 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Fnugle said:

Når det er sånn at folk sier at helsepersonell bare får stå i det, fordi de har valgt yrke selv osv., det burde nesten diskvalifisere til å få fremtidig helsehjelp. Om helsepersonell bare skal klare seg selv, hvorfor kan ikke folk som ikke vil bidra i dugnaden bare klare seg selv også? 

Det er greit, men da skal jeg ikke betale skatt heller. Får stikke på Aleris

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (26 minutter siden):

Når det er sånn at folk sier at helsepersonell bare får stå i det, fordi de har valgt yrke selv osv., det burde nesten diskvalifisere til å få fremtidig helsehjelp. Om helsepersonell bare skal klare seg selv, hvorfor kan ikke folk som ikke vil bidra i dugnaden bare klare seg selv også? 

Hva skal man si om myndighetene som mer eller mindre har latt dem stå i det uten å ta sikkelig grep rundt øke antall ansatte osv ? 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Theo343 said:

Ingen sykelig omgangskrets men som du kanskje har fått med deg i nyhetene blir flere mer og oftere syke nå denne høsten. Folk som sjelden var syke før pandemien har vært borte fra jobb opptil 4-5 ganger bare siden i sommer.

Ikke minst har mange vært truffet en en uvanlig tøff forkjølelse i høst. Dette er folk som ikke har sittet hjemme men vært på jobb hele tiden.

Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å henge i tråden om du hovedsaklig skal rakke ned på andre og demonstrere din avsky støtt og stadig.

På min jobb er nå halvparten i en avdeling (12 personer) syke og holder seg hjemme etter en quizsamling i forrige uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...