Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Tycker det är väldigt oklart hur mycket smitte och inlagda man faktiskt tolerar och vad kommuner bör göra för tilltak och når.  Endel uppenbara ting venter man också med alltför länge, som vaksiner och fravärsgrenser. 

Här på forumet blir det också ramaskri fra en del hvis noen anbefaler munbindbruk eller ens tänker på noe tiltak. För dem verkar det överhuvudtaget ikke finnas noen situation där man ska göra noe mer. 

Jeg er enig at de burde ha en satt grense for når man ikke tolerer mer, men det blir kanskje for mange variabler med tanke på ukjent styrke på influensa viruset og andre virus ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (11 minutter siden):

Jeg ser dette argumentet komme opp nå og da, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. 

- jeg må sende barn på skolen. Det er for øvrig påvist smitte i klassen, så det kan jo bli spennende. Smittevern i skolen er ikke-eksisterende. Hvis det blir med virus hjem er det helt utenfor min kontroll. 

- noen dager må jeg på kontoret, jeg reiser kollektivt i Oslo. Munnbind hindrer først og fremst at den som har det på seg smitter andre, så at jeg eventuelt er den eneste som bruker det hjelper fint lite. Hvis han ved siden av meg er syk og smittsom er det helt utenfor min kontroll. 

- samboeren min jobber i barnehage. Om hun møter på syke barn eller voksne i jobbsammenheng og får med seg virus hjem er helt utenfor min kontroll. 

Det var bare tre eksempler på helt reelle mulige smitteveier. Jeg kan prøve å beskytte meg ved å gjøre lite sosialt på fritiden, men det burde være ganske tydelig at smittevern er en greie vi må gjøre i fellesskap. 

Eller flytte til en isolert hytte i skogen, men det er liksom ikke et alternativ for så veldig mange av oss. 

Var ikke et argument sånn sett, men bare påminnelse 🙂

Du må respektere at majoriteten ikke ønsker bruke munnbind, felleskapet skal ikke ta bort dine bekymringer.

N95 munnbind beskytter vel selv om andre ikke bruker på buss osv ? Så kan være et godt alternativ.

Livet er ekstremt vanskelig kontrollere , sånn er det for oss alle. Vi har fått tilbud om vaksine, nå er risikoen markant mindre, den risikoen som nå er må man leve med.

Om de innfører nasjonale tiltak vil det være grunnet sykehus kapasiteten utifra hva jeg har forstått.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Ikke snakk fornuft, passer seg ikke her inne, kommer noe stråman argument at besteforeldre kan dø eller at sykehusene kollapser vært øyeblikk.

Her inne vil man kjøre tiltak til pensjonsalder.

Er det deg selv du snakker om (når det gjelder fornuft)? Du med dine overdrivelser.
Hvem her inne vil ha tiltak til pensjonsalder? Er det noen her som er 67år om få uker? Overdrivelse? Ståmann?
 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, DaniNichi said:

Jeg bare påpekte at på det tidspunkte gikk antall innlagte ned og du blåste det opp til dette..Antall innlagte gikk jo statistisk nedover de ukene jeg tenkte på, så begynte du ha en egen diskusjon med deg selv etter det.

Men det gjorde ju ikke det ... Antal innlagde slutade att gå ned rundt 2 uker innan du kom med ditt påstående och det visade sig också att den flata trenden höll i sig till det begynte öka igen. Jag bara påpekade det men du vägrade att lyssna och gör det uppenbart många månader efter till och med når vi vet hur det gick vidare.

Förstår ikke hur det blir en diskussion med mig själv når du om och om igen svarar mig och påstår att jag har fel.  

  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (12 minutter siden):

Er det deg selv du snakker om (når det gjelder fornuft)? Du med dine overdrivelser.
Hvem her inne vil ha tiltak til pensjonsalder? Er det noen her som er 67år om få uker? Overdrivelse? Ståmann?

Det er sikkert satt på spissen, men det virker som det er temmelig mange som er villige til å tåle lange perioder til med tiltak og restrikssjoner. Spørsmålet er da hvor lenge? Vi har holdt på slik i over halvannet år nå. Hvis vi ikke sier at nok er nok når nesten 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert, når skal vi da gjøre det? Samme tidspunkt neste år om vi er i tilnærmet samme situasjon? Eller skal vi fortsette i potensielt flere år fremover om ikke vaksinene blir bedre og helsevesenet fortsatt sliter om ett, to eller tre år fra nå? For den politiske viljen/evnen til å ta et skikkelig krafttak i helsevesenet synes relativt fraværende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (2 timer siden):

Jeg er uenig. Vi burde ha ventet til 95% av 12-15 åringer har fått første dose og det samme med 16-17 åringene.

Årskullene i disse aldersgruppene er på omtrent 60 000. 95 % fullvaksinerte i disse gruppene ville gitt omtrent 6-7 % økning i prosent vaksinerte av den totale befolkningen. Da er vi i oppe i litt over 75 %. Fortsatt et godt stykke unna den 85-90 % du snakket om i sted. Tror du virkelig denne 6-7 % økte andelen ville gjort underverker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NASJONALE HELSEMYNDIGHETER KOBLES PÅ «UBEHAGELIG HØY» SMITTE I TRONDHEIM

På et krisemøte i Trondheim onsdag ettermiddag stilte kriseledelsen seg bak anbefalingen om munnbind i kommunen. I løpet av de neste dagene skal de sammen med nasjonale helsemyndigheter vurdere ytterligere tiltak.

Les hele saken

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nasjonale-helsemyndigheter-kobles-paa-ubehagelig-hoey-smitte-i-trondheim.O_SWFmc79

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg ser dette argumentet komme opp nå og da, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. 

- jeg må sende barn på skolen. Det er for øvrig påvist smitte i klassen, så det kan jo bli spennende. Smittevern i skolen er ikke-eksisterende. Hvis det blir med virus hjem er det helt utenfor min kontroll. 

- noen dager må jeg på kontoret, jeg reiser kollektivt i Oslo. Munnbind hindrer først og fremst at den som har det på seg smitter andre, så at jeg eventuelt er den eneste som bruker det hjelper fint lite. Hvis han ved siden av meg er syk og smittsom er det helt utenfor min kontroll. 

- samboeren min jobber i barnehage. Om hun møter på syke barn eller voksne i jobbsammenheng og får med seg virus hjem er helt utenfor min kontroll. 

Det var bare tre eksempler på helt reelle mulige smitteveier. Jeg kan prøve å beskytte meg ved å gjøre lite sosialt på fritiden, men det burde være ganske tydelig at smittevern er en greie vi må gjøre i fellesskap. 

Eller flytte til en isolert hytte i skogen, men det er liksom ikke et alternativ for så veldig mange av oss. 

Det beste er å bare slutte med å stresse og bekymre seg. De aller, aller fleste av oss kommer til å få viruset før eller siden uansett. Så lenge du er vaksinert er sannsynligheten uansett svært lav for at det skal gå ille.

Med en gang man henger seg opp i å hele tiden "kontrollere" omgivelsene sine for å unngå en potensiell fare så er veien kort til angst, søvnløshet og depresjoner. 

Det som skjer, det skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (54 minutter siden):

Er det deg selv du snakker om (når det gjelder fornuft)? Du med dine overdrivelser.
Hvem her inne vil ha tiltak til pensjonsalder? Er det noen her som er 67år om få uker? Overdrivelse? Ståmann?
 

Kraftig overdrivelse fordi det føles noen ganger ut som at folk her inne ønsker beskyttelse fra mamma stat til de ligger i graven og ser all risiko som unødvendig risiko koste hva det koste vil for friheten man har(hadde).

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (3 minutter siden):

Det beste er å bare slutte med å stresse og bekymre seg. De aller, aller fleste av oss kommer til å få viruset før eller siden uansett. Så lenge du er vaksinert er sannsynligheten uansett svært lav for at det skal gå ille.

Med en gang man henger seg opp i å hele tiden "kontrollere" omgivelsene sine for å unngå en potensiell fare så er veien kort til angst, søvnløshet og depresjoner. 

Det som skjer, det skjer. 

Jeg har ikke lyst til å legge ut for mye personlig informasjon her, men det er noen av oss som ikke har full effekt av vaksinene. 

Og den lille usikkerheten ift hvordan det påvirker barn. De aller fleste klarer seg heldigvis bra. 

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å legge ut for mye personlig informasjon her, men det er noen av oss som ikke har full effekt av vaksinene. 

Og den lille usikkerheten ift hvordan det påvirker barn. De aller fleste klarer seg heldigvis bra. 

Ok, da er jo situasjonen litt annerledes i ditt tilfelle. Men dessverre er det fremdeles et faktum at de aller fleste av oss kommer til å få viruset før eller siden.

Man kan jo selvsagt håpe på at ens tid ikke kommer før viruset forhåpentligvis har mutert til en mindre farlig variant.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

For meg virker det som om det er dine egne forestillinger om hva som ligger bak hva andre skriver.

Ja er jo min egen observasjon av mange her inne, hva annet skulle det vært ? Har du ikke selv noe forestillinger om hvordan noen her inne er utifra hva de skriver ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, DaniNichi said:

Ja er jo min egen observasjon av mange her inne, hva annet skulle det vært ? Har du ikke selv noe forestillinger om hvordan noen her inne er utifra hva de skriver ?

Det er mange som ikke gjør den samme deduksjonen ut fra observasjoner om hva andre skriver. Så da kan vel avviket ligge hos observatøren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (23 timer siden):

Årskullene i disse aldersgruppene er på omtrent 60 000. 95 % fullvaksinerte i disse gruppene ville gitt omtrent 6-7 % økning i prosent vaksinerte av den totale befolkningen. Da er vi i oppe i litt over 75 %. Fortsatt et godt stykke unna den 85-90 % du snakket om i sted. Tror du virkelig denne 6-7 % økte andelen ville gjort underverker?

Jeg overdrev litt med å vaksinere nesten alle sammen i Norge. Men hadde vi fått nærmer 100 % vaksinedekningen i de to årskullene, så hadde ikke smitten blåst opp så mye som den gjør nå. Helsemyndighetene har jo sagt at de fleste smittende nå er fra barne og ungdomsskoler.  

Endret av asdaylightdies
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):
toreae skrev (2 timer siden):

Er det deg selv du snakker om (når det gjelder fornuft)? Du med dine overdrivelser.
Hvem her inne vil ha tiltak til pensjonsalder? Er det noen her som er 67år om få uker? Overdrivelse? Ståmann?
 

Kraftig overdrivelse fordi det føles noen ganger ut som at folk her inne ønsker beskyttelse fra mamma stat til de ligger i graven og ser all risiko som unødvendig risiko koste hva det koste vil for friheten man har(hadde).

Hva er feil med at folk ønsker beskyttelse fra sykdom? Er det feil med folk, om de ikke tenker likt med deg?
Hvem/hva annet skulle gi folk den beskyttelsen de ønsker? Hva er feil med at staten eventuelt gir denne beskyttelsen?
Hvorfor kan ikke beskyttelse mot sykdom, være den friheten folk vil ha? Er folk dumme fordi de ikke ønsker din frihet. Synes du generelt at alle andre er dumme, og du er den eneste som har sett lyset?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
toreae skrev (10 minutter siden):

Hva er feil med at folk ønsker beskyttelse fra sykdom? Er det feil med folk, om de ikke tenker likt med deg?
Hvem/hva annet skulle gi folk den beskyttelsen de ønsker? Hva er feil med at staten eventuelt gir denne beskyttelsen?
Hvorfor kan ikke beskyttelse mot sykdom, være den friheten folk vil ha? Er folk dumme fordi de ikke ønsker din frihet. Synes du generelt at alle andre er dumme, og du er den eneste som har sett lyset?

Fordi denne beskyttelsen potensielt kan koste samfunnet svært mye. Det er noe som heter kost/nytte-vurderinger her i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (18 minutter siden):
toreae skrev (26 minutter siden):

Hva er feil med at folk ønsker beskyttelse fra sykdom? Er det feil med folk, om de ikke tenker likt med deg?
Hvem/hva annet skulle gi folk den beskyttelsen de ønsker? Hva er feil med at staten eventuelt gir denne beskyttelsen?
Hvorfor kan ikke beskyttelse mot sykdom, være den friheten folk vil ha? Er folk dumme fordi de ikke ønsker din frihet. Synes du generelt at alle andre er dumme, og du er den eneste som har sett lyset?

Fordi denne beskyttelsen potensielt kan koste samfunnet svært mye. Det er noe som heter kost/nytte-vurderinger her i livet.

Du har overhode IKKE forstått spørsmålene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (48 minutter siden):

Hva er feil med at folk ønsker beskyttelse fra sykdom? Er det feil med folk, om de ikke tenker likt med deg?
Hvem/hva annet skulle gi folk den beskyttelsen de ønsker? Hva er feil med at staten eventuelt gir denne beskyttelsen?
Hvorfor kan ikke beskyttelse mot sykdom, være den friheten folk vil ha? 

Ikke noe feil med at du eller andre ønsker beskyttelse så lenge det ikke påvirker andre rundt på en negativ måte.

Heller ikke noe feil med at staten gir nevnt beskyttelse så lenge man ikke krever at det skal gå på bekostning av andre sine liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...