Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Enig at det antall ikke er så hyggelig med tanke på hvor "få" som smittes i aldersgruppene som legges inn der.

Men man får bare håpe at det ikke øker markant nestene ukene.

Ja, og at smitteutviklingen stagnerer. 

Så kan man også håpe at flere av etternølerene benytter anledningen til å vaksinere seg.

Har selv noen i nær familie som jeg var helt sikker på at aldri kom til å vaksinen, da vedkommende tror/har fått langvarige bivirkninger av svineinfluensavaksinen. Vedkommende har sagt at den ikke skal ta vaksinen, men nå skal visst vedkommende ta 1.dose likevel denne uken. Denne personen er i en aldersgruppe som var ferdig med å gi førstedoser før sommeren. Vet ikke helt hva som har gjort til at vedkommende har ombestemt seg, men det har kanskje hjulpet å se at så mange har tålt vaksinen bra så langt og at flere i den alderen blir alvorlig syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (12 minutter siden):

Ja, og at smitteutviklingen stagnerer. 

Så kan man også håpe at flere av etternølerene benytter anledningen til å vaksinere seg.

Har selv noen i nær familie som jeg var helt sikker på at aldri kom til å vaksinen, da vedkommende tror/har fått langvarige bivirkninger av svineinfluensavaksinen. Vedkommende har sagt at den ikke skal ta vaksinen, men nå skal visst vedkommende ta 1.dose likevel denne uken. Denne personen er i en aldersgruppe som var ferdig med å gi førstedoser før sommeren. Vet ikke helt hva som har gjort til at vedkommende har ombestemt seg, men det har kanskje hjulpet å se at så mange har tålt vaksinen bra så langt og at flere i den alderen blir alvorlig syke.

Nettopp det du er inne på her er hva jeg ser som kan ødlegge for videre åpning nemlig uvaksinerte, man vet som eks at folk med mørk hudfarge og etnisitet som ikke var vestlig ble innlagte langt oftere enn eks etniske Norske så når en stor andel av uvaksinerte er i nettopp de gruppene kan det slå feil ut spesielt her på østlandet.

Smittetallene denne uke og antall innlagte etter førstkommende helg vil nok fortelle en hel del.

Beklager forresten at jeg var litt dust i tilsvaret mitt til deg tidligere, skal ærlig si at covid trådene bringer noen ganger fram en dårlig debattant hos meg.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så lenge siden FHI kom ut med en rapport / modell der de anslo opp mot 60 innleggelser i døgnet ila. september. At det øker litt nå er jo ingenting ift. hva de antydet der.

Om det faktisk blir 60 innlagte i døgnet så snakker vi om 400 på en uke. Og det vil jo ikke starte fra 0, det kommer i tillegg til de som allerede ligger inne. Jeg skjønner ikke helt at det skal være noe "bedre" enn da vi hadde drøyt 300 innlagte på det meste sist, men hva vet vel jeg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Nettopp det du er inne på her er hva jeg ser som kan ødlegge for videre åpning nemlig uvaksinerte, man vet som eks at folk med mørk hudfarge og etnisitet som ikke var vestlig ble innlagte langt oftere enn eks etniske Norske så når en stor andel av uvaksinerte er i nettopp de gruppene kan det slå feil ut spesielt her på østlandet.

Smittetallene denne uke og antall innlagte etter førstkommende helg vil nok fortelle en hel del.

Men jeg er også obs på hva du påpekte ang antall på intensiven, med tanke på hvor liten andel av de som smittes er i aldren på de som ligger der så er det nok det man må følge med på framover.

Beklager forresten at jeg var litt dust i tilsvaret mitt til deg tidligere, skal ærlig si at covid trådene bringer noen ganger fram en dårlig debattant hos meg.

 

 

Tror nok dessverre også en del av det du nevner kan være et problem, lurer på om noe kan skyldes språkproblemer. Håper iallfall kommunene jobber intensivt med å nå ut med informasjon til disse gruppene. Om det er religiøse grunner kan det kanskje likevel være en vekker om man ser folk i ung alder som man kjenner havner på intensiven, selv om det det dessverre er trist om det er det som må til.

Det er litt skremmende med antallet på intensiv og at mange trolig er unge og uvaksinerte. Det blir interessant å lese ukesrapportene de neste ukene, der man får litt mer info om alder på de som er innlagte og på intensiv og status vaksinert/uvaksinert.

Vi er vel flere her inne som kan bli bedre i debatter og som det kan koke litt over for :) Og det kan nok definitivt gjelde meg også. Tok meg ikke nær av det du skrev, da det på langt nær er så ille som noe av det andre her som har blitt rettet mot brukere som kan tolkes som personangrep. Men det er veldig hyggelig når man får en beklagelse, det er ikke ofte og det er veldig bra for debatten at man kan være litt ydmyke mot hverandre og prøve å rette opp i det ved å reflektere rundt egen oppførsel👍

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke så lenge siden FHI kom ut med en rapport / modell der de anslo opp mot 60 innleggelser i døgnet ila. september. At det øker litt nå er jo ingenting ift. hva de antydet der.

Om det faktisk blir 60 innlagte i døgnet så snakker vi om 400 på en uke. Og det vil jo ikke starte fra 0, det kommer i tillegg til de som allerede ligger inne. Jeg skjønner ikke helt at det skal være noe "bedre" enn da vi hadde drøyt 300 innlagte på det meste sist, men hva vet vel jeg. 

Er det ikke en av deres mange worst case scenarioer der det avhenger av smitteutviklingen også? Jeg synest ofte de kommer med så mange forskjellige rapporter/modeller hele tiden. Det var vel ikke lenge siden de lagde en modell der de trodde smittetallene nå skulle være 3 ganger så lave, så det er jo vanskelig å vite.

Men kanskje jeg blander hvem som har laget rapportene. 

Var det ikke forøvrig Nakstad som sa at det kom til å være 188 innlagte om 3 uker (som snart er om 2 uker?), stusset litt på denne antagelsen også, for det virker noe lavt, mens det du skisserer med over 400 nyinnlagte i uken henger ikke sammen at totale blir 188 om 3 uker.

Også lurer jeg på hva de mener økningen i intensiven vil være? Som nettopp diskutert så må vi holde et øye med økningen på intensiv da det der utfordringene oppstår, selv om covid-innlagte generelt sett utenom intensiv også byr på utfordringer pga. at det iverksetter ekstra rutiner med isolering av pasienter og bruk av smittevernsutstyr. Men det kreves ikke like mye personell som intensivpasienter.

Lenke til kommentar

FHI kommer med nye slike modeller hele tiden. Den jeg nevnte nå er sitert her;

https://www.nrk.no/norge/stadig-flere-yngre-blir-innlagt_-_-det-bekymrer-oss-1.15632489

Sitat

FHI har i sin ukerapport utarbeidet en modell som beregner sannsynligheten for å bli innlagt i kommende uker basert på trend i smittetall siste tre ukene. Der estimerer de mellom 30 og 65 nye innleggelser på sykehus per dag om tre uker.

– Nå gjenstår det å se om utviklingen blir slik beregningene i modellene viser, sier avdelingsdirektør i FHI, Line Vold, til NRK.

De 'worst case' scenariene dreide seg vel om lenger frem i tid, mot nyttår, og hadde enda verre tall. Men samtidig så er de modellene bare en fremskriving av dagens situasjon uten at noe endrer seg ift. vaksinasjon og tiltak og sånn, og det er jo ikke realistisk (vi vaksinerer stadig flere, og det vil bli iverksatt tiltak hvis ting begynner å gå rakt åt helvete ... får vi anta!).

Jeg vet ikke hvordan man skal tolke disse tingene. Jeg bare syns det er litt rart at vi blir varslet om potensielt flere innlagte enn noen gang, og responsen vår er å gjøre bortimot ingenting. Nå starter vi med massetesting i skolen, kanskje det vil hjelpe noe. Aner ikke.

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (44 minutter siden):

Tror nok dessverre også en del av det du nevner kan være et problem, lurer på om noe kan skyldes språkproblemer. Håper iallfall kommunene jobber intensivt med å nå ut med informasjon til disse gruppene. Om det er religiøse grunner kan det kanskje likevel være en vekker om man ser folk i ung alder som man kjenner havner på intensiven, selv om det det dessverre er trist om det er det som må til.

Det er litt skremmende med antallet på intensiv og at mange trolig er unge og uvaksinerte. Det blir interessant å lese ukesrapportene de neste ukene, der man får litt mer info om alder på de som er innlagte og på intensiv og status vaksinert/uvaksinert.

Vi er vel flere her inne som kan bli bedre i debatter og som det kan koke litt over for :) Og det kan nok definitivt gjelde meg også. Tok meg ikke nær av det du skrev, da det på langt nær er så ille som noe av det andre her som har blitt rettet mot brukere som kan tolkes som personangrep. Men det er veldig hyggelig når man får en beklagelse, det er ikke ofte og det er veldig bra for debatten at man kan være litt ydmyke mot hverandre og prøve å rette opp i det ved å reflektere rundt egen oppførsel👍

 

Verste er at flere av de jeg kjenner som ikke er etnisk Norske har opplevd foreldre og besteforeldre på intensiven / respirator og en av de mistet faren sin..Men vaksine er ikke aktuelt for mange av de noe som er trist.

Av Norske så er det et par som er ganske oppgående og to andre kompiser som er på grensen til evneveike som står over ta vaksinen.

Så overraskende få jeg kjenner til som har stått over ta vaksinen.

Ang det med debattere så merker jeg at det kommer en slags "skal ta de på det" attitude hos meg noe som ikke er bra, selv om man er uenig og andre tar feil om noe så burde man være såpas voksen at man ikke trenger verifisere seg selv gjennom at andre tar feil.

Beklager da også til @Benbjo får innlegget par sider tilbake.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Måtte kaste flere vaksinedoser: – Folk vil ikke ha bivirkninger i helgen
https://www.nrk.no/nordland/ma-kaste-vaksinedoser-av-moderna_-_-folk-vil-ikke-ha-bivirkninger-i-helgen-1.15638746

Sitat

Sist uke fikk Vågan kommune i Lofoten 50 kanselleringer på dose to av koronavaksinen. Mange oppga et ønske om å unngå bivirkninger i helgen som årsak.

Litt overraskende. De fleste jeg kjenner har forsøkt å få vaksinetime på fredag eller lørdag for å slippe å få bivirkninger midt i uka. Fikk selv flytta den til en fredag av samme årsak. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Jotun said:

Er en del som har holdningen at jobb er et nødvendig onde og arbeidsgiver skal være glad om de gidder å komme.... 

Eksempel i min jobb er de som tar vaksinen dagen før de skal 14 dager offshore 🤦‍♂️

Finns en del folk mellan de som gör allt för å slippe jobbet och de som försöker få vaksine fredag eftermiddag. 

Tycker vel egentligen man ska ta den timmen man får helst utan att tänka varken på helgen man missar eller jobbet man missar hvis man ikke har noe väldigt viktigt. 

Skulle ikke fungera så bra med vaksineringen hvis det er en övervikt på fredag-lördagar eller att bara få vill ta vaksinen de dagarna. 

Jag bytte tid fra en lördag till en mandag på grund av barnens aktiviteter på helgen men jag blev ikke ens så pass dålig att jag slapp jobba ...

edit: Men det beror ju också på vad man vill göra och hur dålig man blir. Jag blev ikke speciellt dålig av noen av dosene men tillräckligt dålig för att ikke vilja träna eller göra noe fysiskt. Så dosen på lördag förmiddag fick mig att på en måte förlora en helg medans dosen på mandagen egentligen ikke gjorde så mycket med tanke på jobb.

Endret av fredrik2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Pateia201 said:

Av alle spådommene som er her inne så treffer jo selvfølgelig noe tilslutt.

Hvilken bakgrunn har egentlig dere som fortsatt skriker etter lockdown hver gang smitten øker? Mulig dere burde søke jobb i FHI om dere ikke jobber der allerede? 
 

At vi ligger på over 1000 tilfeller daglig nå er ikke det samme som det hadde vert for 1 år siden. 
Vi tåler mye høyere smittetrykk nå som mange er vaksinert. 

Synes at det er godt gjort jeg av slike fine fagfolk som Nakstad (i Helsedirektoratet) å jobbe for offentlig lønning i en slik medieutsatt stilling. Hvor avisene elsker å framstille han som bekymret støtt. På kanten av mobbing vil jeg nesten si, på tross av at han til tider også må ha 🤣 ytret dette i sine nyanserte meldinger.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Morromann said:

Man må ikke ha munnbind på ved grenseoverganger i de nordiske landene ihvertfall. Flyplasser er nok noe annet dog, der er jeg usikker.

Var munnbindpåbud når vi hadde vår utreise ca. midten av august ihvertfall.

Det var også eneste flyplassen hvor jeg så sløve reisende skulke påbudet etter å ha passert sikkerhetskontrollen og før vedkommende passerte til utlandet-slusen på Stavanger lufthavn, Sola. Det var flere enn kun henne også i avgangsventehallen som skulket munnbindet. Men da var muligens mobiliteten ikke like stor som med henne.

Sitteavstand var det lite hensyn på. Sild i sjark på Sola. Men i Amsterdam så hoppet de over annet hvert sete, med tydelig merking.

På Amsterdam (Schiphol) og i Vancouver lufthavn så oppførte alle jeg orket å få øye på seg eksemplarisk. Så dette forteller kanskje litt om nivået av respekt for autoriteter nordmenn kan mangle, samt kanskje hvor mangelfullt det kan være på sikkerhetsvakter på jobb i Norge, hvor man kan slippe unna med mye rart.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Måtte kaste flere vaksinedoser: – Folk vil ikke ha bivirkninger i helgen
https://www.nrk.no/nordland/ma-kaste-vaksinedoser-av-moderna_-_-folk-vil-ikke-ha-bivirkninger-i-helgen-1.15638746

Litt overraskende. De fleste jeg kjenner har forsøkt å få vaksinetime på fredag eller lørdag for å slippe å få bivirkninger midt i uka. Fikk selv flytta den til en fredag av samme årsak. 

Folk er så dumme, de kan da flytte eller avbestille timen i tide før de klargjør dosene. Det er ganske utrolig holdning på enkelte.

Endret av Fresh Prince
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Måtte kaste flere vaksinedoser: – Folk vil ikke ha bivirkninger i helgen
https://www.nrk.no/nordland/ma-kaste-vaksinedoser-av-moderna_-_-folk-vil-ikke-ha-bivirkninger-i-helgen-1.15638746

Litt overraskende. De fleste jeg kjenner har forsøkt å få vaksinetime på fredag eller lørdag for å slippe å få bivirkninger midt i uka. Fikk selv flytta den til en fredag av samme årsak. 

Interessant tankesett. Kan det hende at de har respekt for å ikke blande medisininntak med hjemmebrent?

Uansett så bør man være godt uthvilt før vaksinering. Da immunforsvaret får seg en liten knekk av døgning.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 timer siden):

Vet ikke helt hva som har gjort til at vedkommende har ombestemt seg

Etter et såpass langvarig press kan det være at en rett og slett gir opp.. resignerer for overmakten så og si. Ettersom personen også ga etter under svineinfluensaen, som var av noe kortere varighet. 

Lenke til kommentar

Når dette rhinoviruset kan fortsette å spre seg i befolkning på denne måten. Så virker det ikke som om nordmenn har lært noe særlig av pandemien hva gjelder munnbindbruk, hoste-/nysehygiene, håndvask, eller å holde seg hjemme når man har symptomer på smittsomme virus.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/05/195785003/fhi-advarer-flere-smittes-av-forkjolelsesvirus

Lenke til kommentar
Budeia skrev (40 minutter siden):

Etter et såpass langvarig press kan det være at en rett og slett gir opp.. resignerer for overmakten så og si. Ettersom personen også ga etter under svineinfluensaen, som var av noe kortere varighet. 

Denne personen gav ikke etter for noe press under svineinfluensaen, vedkommende var veldig opptatt av vedkommende og eget barn på 1 år skulle ta vaksinen med en gang, så det var ikke noe nøling. Mens jeg derimot valgte å ikke ta den den gang. 

At det er pga. press blir jo bare spekulering, når vedkommende ikke har villet ta den så lenge, så tror jeg nok den hadde klart å unngå å føle noe press når den har gjort det så langt, så jeg tror heller det handler mer om at personen har sett at det går bra med de som har tatt vaksinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...