Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pateia201 skrev (11 timer siden):

Blir nok å bruke litt tid på å finne rett forsikring først ja, og så varierer det vel en del hvordan det er med innreise til forskjellige land i andre verdensdeler. 

Har inntrykk av at reise generelt rundt i europa nå er ganske greit. Virker som de fleste land utenom Norge har gått så og si tilbake til normalen ved innreise. 

Virker som de fleste reiseforsikringer har reiseråd-klausul. Som vil si at det gis dekning for hendelser som har tilknytning til corona-situasjonen så lenge det ikke er utstedt reiseråd til landet du oppholder deg i. Det eneste det ikke normalt gis dekning for er karantene når man reiser ut og tilbake ser det ut som. Men selfølgelig bør man sjekke det opp selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (13 timer siden):

Er reise ut og inn av norge som sprer c19, ikke de som holder seg hjemme?

 

Med tanke på at du enten må være fullvaksinert eller ha en fersk, negativ corona-test, for å reise noen steder. Samt må ha munnbind på hele tiden. Så tenker jeg at det for det meste er folk som ikke sprer smitte som er ute å reiser. Mulig det er svakheter i resonnementet mitt dog.

Lenke til kommentar

Klart for massetesting av unge: − Litt spent på hvordan det går
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L567op/klart-for-massetesting-av-unge-litt-spent-paa-hvordan-det-gaar

Sitat

Fra og med i dag mandag skal barn og unge i Oslo massetestes i et omfang Norge aldri har sett. Det vil føre til en kraftig økning i de registrerte smittetallene, venter helsebyråd Robert Steen (Ap).

Mandag og torsdag i ukene fremover skal 40.000 elever i ungdomsskolen og videregående skole i Oslo coronatestes med i alt 80.000 tester.

Sist uke startet utkjøringen av testutstyret. Og den ukentlige testingen skal følges opp av en omfattende massevaksinering av 12 til 17-åringer.

– Dette er en ny plan i et nytt terreng for oss. Så jeg er litt spent på hvordan det går i praksis. Per i dag har vi bestilt nok vaksiner. Om vi har tilgang på nok hurtigtester, er jeg litt mer usikker på, sier Steen til VG.

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Med tanke på at du enten må være fullvaksinert eller ha en fersk, negativ corona-test, for å reise noen steder. Samt må ha munnbind på hele tiden. Så tenker jeg at det for det meste er folk som ikke sprer smitte som er ute å reiser. Mulig det er svakheter i resonnementet mitt dog.

Orker ikke bla opp nasjonal statistikk, men det er litt både ja og nei: reise fører definitivt til smitte. Etter karantenehotell ble innført sank "smittet i utlandet"-statistikken betraktelig i Oslo og Bergen, som er de to kommunene som presenterer statistikk på dette. I Oslo var den før ferien nede på 1 til 2% i flere måneder, mens den i Bergen lå på rundt 5%.

I sommer økte det massivt (Oslo), helt opp til 31% av tilfellene i uke 31 var "smittet i utlandet". Etter fellesferien har dette sunket drastisk uke for uke, og er nå nede i 3%. 

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13415611-1630482874/Tjenester og tilbud/Koronavirus/Koronastatistikk/Statusrapport koronastatistikk 31. august 2021.pdf

Så man kan konkludere med både at karantenehotell fungerte veldig godt i å få ned smitten fra utlandet, og at nordmenn på feriereise fører til mye smitte inn i landet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Med tanke på at du enten må være fullvaksinert eller ha en fersk, negativ corona-test, for å reise noen steder. Samt må ha munnbind på hele tiden. Så tenker jeg at det for det meste er folk som ikke sprer smitte som er ute å reiser. Mulig det er svakheter i resonnementet mitt dog.

Man må ikke ha munnbind på ved grenseoverganger i de nordiske landene ihvertfall. Flyplasser er nok noe annet dog, der er jeg usikker.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

THIS GOES OUT TO YA ALL

FHI om smittetallene: Må ikke ta det for alvorlig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWkm5W/fhi-om-smittetallene-maa-ikke-ta-det-for-alvorlig

Det er det jeg har sagt ganske lenge nå. Litt interresant at det er VG, avisen med den daglige oppdateringen på positive PCR-testen som skriver dette. Kanskje de kan ta dette til seg og droppe den fryktfremmende tellingen av smittetall hver dag da og kun forholde seg til innlagte og døde. Ikke det at Dagbladet ville gjort det, er det noe den avisen driver mye med er det en intens frykt - og redselsvinkling med AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ - enorm smitteøkning i(fyll inn den kommunen som passer).

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det er det jeg har sagt ganske lenge nå. Litt interresant at det er VG, avisen med den daglige oppdateringen på positive PCR-testen som skriver dette. Kanskje de kan ta dette til seg og droppe den fryktfremmende tellingen av smittetall hver dag da og kun forholde seg til innlagte og døde.

Det er ganske langt mellom å "ikke ta det for alvorlig" og det å ignorere det helt. Ser ingen grunn til å klage over at det publiseres informasjon, men de mest tabloide overskriftene er unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, xRun said:

Det er ganske langt mellom å "ikke ta det for alvorlig" og det å ignorere det helt. Ser ingen grunn til å klage over at det publiseres informasjon, men de mest tabloide overskriftene er unødvendig.

Enig, er så mycket svart vitt tenking också fra FHI verkar det som. Allt de sier verkar begynne med att det ikke er lika alvarligt som tidigare med höga smittetall som att noen hade trott det. 

Tycker väldigt mycket som FHI och de andra är väldigt diffust. Verkar som att man mest kommenterar ekstrem fall och ekstremtolkningar utan att si speciellt mycket om vad man förväntar. 

Ska bli spennande å se hur många inlagda det er nu. Senaste ukene har det blivit många nya på mandag/tirsdag för att sen stabilisera sig resten av uken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

🤫

Tok vist feil igjen han over her..

Ifølge @Benbjo den 25august burde vi også ha strammet inn igjen.

 

 

Tja, tallene for denne uken har du allerede siden du er så sikker på at han har tatt feil? Bare spør. Denne uken er det 2 uker siden smitten økte med 50% fra uken før, så det blir virkelig interessant å følge med på denne uken.

Ser at det et feks. 31.august ble lagt inn 15 nye på sykehus, og dette tallet blir kanskje oppjustert. Så da er det ikke så usannsynlig at man denne uken kan få enkeltdager med opp mot 30 nye innleggelser. Hva totalen blir er likevel vanskelig å si, da mange heldigvis blir skrevet ut raskt også. Så det trenger ikke å bli fullt så ille.

Sykehusinnlagte blir ikke oppdatert i helgene lenger, så fasiten på helgen har vi ikke enda.

Det store spørsmålet er om å smittetallene faktisk har stagnert og vi har nådd toppen og om smitten snart begynner å gå nedover eller ikke.

Jeg tror ikke 8000 tilfeller i uken er bærekraftig for sykehuskapasiteten i høst når vi nå går inn mot influensasesong samtidig.

Så denne uken tror jeg vi vil få bedre svar hvordan høsten fremover ser ut for oss.

En viktig milepæl for meg denne uken ogå, jeg får endelig 2.dose 🙂  Og nå blir det visst Modernas som dose 2, så sannsynligvis får jeg visst bedre beskyttelse.

 

 

Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Han lå jo på 120 prosent pga. sin sykkelaktivitet før sykehusoppholdet. Jeg talte meg 20 + 70 prosent ut i fra det. Kan være enig i usikkerhet om å kalle det 90 prosent. Men grunnen min for å skrive 90 var å få framhevet de 120 prosentene han hadde før disse voldsomme passive ukene (nesten 2 mnd.). Siden artikkelen betinget tolkning av tallene (hoderegning).

 

Var bra han ikke hadde 30% over snittet før han ble syk, da hadde nedgangen vært 100% og han hadde vært død? 😜 Nei det er ikke usikkerhet rundt å kalle det 90% nedgang, det er dessverre bare feil. 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (12 minutter siden):

Tja, tallene for denne uken har du allerede siden du er så sikker på at han har tatt feil? Bare spør. Denne uken er det 2 uker siden smitten økte med 50% fra uken før, så det blir virkelig interessant å følge med på denne uken.

Ser at det et feks. 31.august ble lagt inn 15 nye på sykehus, og dette tallet blir kanskje oppjustert. Så da er det ikke så usannsynlig at man denne uken kan få enkeltdager med opp mot 30 nye innleggelser. Hva totalen blir er likevel vanskelig å si, da mange heldigvis blir skrevet ut raskt også. Så det trenger ikke å bli fullt så ille.

Sykehusinnlagte blir ikke oppdatert i helgene lenger, så fasiten på helgen har vi ikke enda.

Det store spørsmålet er om å smittetallene faktisk har stagnert og vi har nådd toppen og om smitten snart begynner å gå nedover eller ikke.

Jeg tror ikke 8000 tilfeller i uken er bærekraftig for sykehuskapasiteten i høst når vi nå går inn mot influensasesong samtidig.

Så denne uken tror jeg vi vil få bedre svar hvordan høsten fremover ser ut for oss.

En viktig milepæl for meg denne uken ogå, jeg får endelig 2.dose 🙂  Og nå blir det visst Modernas som dose 2, så sannsynligvis får jeg visst bedre beskyttelse.

 

 

Utifra det jeg vet skal ikke det bli noe særlig økning, men tar jeg feil er jeg i det minste villig til å innrømme det noe en gruppe her inne er ekstremt dårlig på......

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, DaniNichi said:

Utifra det jeg vet skal ikke det bli noe særlig økning, men tar jeg feil er jeg i det minste villig til å innrømme det noe en gruppe her inne er ekstremt dårlig på......

 

Kan ikke si mig enig i det. I somras for eksempel hade du fel om trenden i antal inlagda men trots att jag i flera inlägg var spesifik om vad jag menade så gick du bara till attack och sa att jag hade fel om och om igen. Antal inlagda rasade ikke mot noll som du trodde men var på en platå en del uker innan det sen har ökat på rejält.

Tycker väl du har minst lika mycket fel som Benbjo (och Benbjo har ofta helt fel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Kan ikke si mig enig i det. I somras for eksempel hade du fel om trenden i antal inlagda men trots att jag i flera inlägg var spesifik om vad jag menade så gick du bara till attack och sa att jag hade fel om och om igen. Antal inlagda rasade ikke mot noll som du trodde men var på en platå en del uker innan det sen har ökat på rejält.

Tycker väl du har minst lika mycket fel som Benbjo (och Benbjo har ofta helt fel).

Jeg kan godt ta meg en halvtime gå tilbake om du ønsker, men når jeg vet du er helt på jordet her så gidder jeg bare ikke🙂

Vi snakket om 2 helt forskjellig ting, jeg poengterte at antall innlagte gikk ned, og du mente noe annet , hvordan er det mulig mene noe annet når innlagte faktisk går ned ? Om det så går opp igjen så hadde man jo en nedgang også..Jeg trodde jo aldri det skulle "rasade mot noll", jeg bare poengterte en positiv nedgang i innlagte som kunne ses i en trend siden det var over en grei periode, noe som du absolutt skulle klare vri til noe negativt....

Husker jo blant annet du med flere av denne gruppen jeg snakker om mente jeg var helt på jordet når jeg sa de måtte åpne når alle over 45år var fullvaksinert og de til 18år i risikogrupper var vaksinert..Bare et eks..Og ikke bare hadde jeg riktig, men myndighetene åpnet tidligere..Alle stats jeg postet var også korrekt rundt det med åpne, gå tilbake å sjekk selv✌️

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

QED

Förstår ikke hur otroligt vansklig det alltså är för dig att läsa det jag skrev och kommentera på det. Hvis jag ska vara konstruktiv så snakkade vi om olika tids interval men det klarade du ikke ens och förstå och förstår det alltså ikke ens nu (jag skrev det till och med eksplisit i de flesta av mina inlägg). 

Du har väldigt ofta fel och du förstår det uppenbart ikke själv. 

edit: det jag alltså skrev för nya läsare var att antalet inlagda var statistiskt sätt konstant sen 24 juni eller noe sånt. Det var sant når jag skrev inläggen och för blev sant tills de började gå opp igen i början av augusti eller noe sånt. 

Detta klarade alltså ikke DaniNichi att ta till sig och förstå som alla kan se i hans inlägg över.

Endret av fredrik2
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Kan ikke si mig enig i det. I somras for eksempel hade du fel om trenden i antal inlagda men trots att jag i flera inlägg var spesifik om vad jag menade så gick du bara till attack och sa att jag hade fel om och om igen. Antal inlagda rasade ikke mot noll som du trodde men var på en platå en del uker innan det sen har ökat på rejält.

Tycker väl du har minst lika mycket fel som Benbjo (och Benbjo har ofta helt fel).

Ekstrem oppgang...

 

94 koronasmittede på sykehus

 

Mandag var 94 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge, ifølge tall fra Helsedirektoratet. 

14 av pasientene får respiratorbehandling, og 34 ligger på intensivavdeling.

Det er én flere på respirator og åtte flere på intensivavdeling enn fredag, ifølge Helsedirektoratets oversikt mandag.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (55 minutter siden):

Tja, tallene for denne uken har du allerede siden du er så sikker på at han har tatt feil? Bare spør. Denne uken er det 2 uker siden smitten økte med 50% fra uken før, så det blir virkelig interessant å følge med på denne uken.

Ser at det et feks. 31.august ble lagt inn 15 nye på sykehus, og dette tallet blir kanskje oppjustert. Så da er det ikke så usannsynlig at man denne uken kan få enkeltdager med opp mot 30 nye innleggelser. Hva totalen blir er likevel vanskelig å si, da mange heldigvis blir skrevet ut raskt også.

 

 

Jeg får litt info fra flere leger som jobber på sykehusene her på østlandet, så ja viste jo at tallene var lave..Men du får bare spå videre så kanskje man får rett en eller annen gang🙂

---

94 koronasmittede på sykehus

 

Mandag var 94 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge, ifølge tall fra Helsedirektoratet. 

14 av pasientene får respiratorbehandling, og 34 ligger på intensivavdeling.

Det er én flere på respirator og åtte flere på intensivavdeling enn fredag, ifølge Helsedirektoratets oversikt mandag.

Endret av DaniNichi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Jeg får litt info fra flere leger som jobber på sykehusene her på østlandet, så ja viste jo at tallene var lave..Men du får bare spå videre så kanskje man får rett en eller annen gang🙂

---

94 koronasmittede på sykehus

 

Mandag var 94 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge, ifølge tall fra Helsedirektoratet. 

14 av pasientene får respiratorbehandling, og 34 ligger på intensivavdeling.

Det er én flere på respirator og åtte flere på intensivavdeling enn fredag, ifølge Helsedirektoratets oversikt mandag.

Det var lavere enn forventet på totalinnlagte, så det er bra. Men det øker en del på intensiv,  det utgjør jo nesten 40% av de innlagte nå? 34 innlagte på intensiv, mens det på toppen i vår var 92 innlagte på intensiv 2.april, og da begynte sykehusene på Østlandet å flytte på pasienter. Håper de har klart å øke intensivkapasiteten, og at intensivpasientene er mer spredt utover landet nå.

Du sa ikke at du kjente leger som jobber på sykehus på Østlandet, og at du fikk inside info derifra. Det er nesten litt rart at jeg skulle klare å gjette at du hadde info som ikke er offentlig.

Jeg vil ikke si at jeg spår på innlagte, jeg forholder meg til smittetall og økning i nyinnlagte, informasjon man finner på FHI sine sider. Det blir det antagelser basert på tidligere utvikling. Ikke noe er bedre at tallene blir lavere enn fryktet. Her er en faktor som spiller inn som gjør til at tallene blir mer usikre: Vaksinering og effekt av vaksine.

Når det er sagt så vet man ikke reel stigning på nyinnlagte før det har gått noen dager når FHi oppdaterer tallene,  og forholdet totalinnlagte reguleres av hvor mange som skrives ut samtidig. Dette er jo grunnen til at tallene vil svinge fra dag til dag. Med så mange innlagt på intensiv av de innlagte vil liggetiden trolig øke generelt sett i tiden fremover, så jeg tror man raskt fremover vil se en større økning i totalinnlagte når man kommer ut i uken.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, DaniNichi said:

Ekstrem oppgang...

 

94 koronasmittede på sykehus

 

Mandag var 94 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge, ifølge tall fra Helsedirektoratet. 

14 av pasientene får respiratorbehandling, og 34 ligger på intensivavdeling.

Det er én flere på respirator og åtte flere på intensivavdeling enn fredag, ifølge Helsedirektoratets oversikt mandag.

Fra 20-25 är det en stor ökning tycker jag. 

Framförallt en stor ökning på intensiven. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det var lavere enn forventet på totalinnlagte, så det er bra. Men det øker en del på intensiv,  det utgjør jo nesten 40% av de innlagte nå? 34 innlagte på intensiv, mens det på toppen i vår var 92 innlagte på intensiv 2.april, og da begynte sykehusene på Østlandet å flytte på pasienter. Håper de har klart å øke intensivkapasiteten, og at intensivpasientene er mer spredt utover landet nå.

 

Enig at det antall ikke er så hyggelig med tanke på hvor "få" som smittes i aldersgruppene som legges inn der.

Men man får bare håpe at det ikke øker markant nestene ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...