Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Ingenting er nytt. Som de tidligere har sagt er det altså snakk om 0,4 % av de under 18 år. Av dem gjelder det oftest de under 1 år.  Disse spedbarna bør foreldre forberede seg på å beskytte ekstra i disse tider tenker jeg. Det hadde jeg selv gjort ihvertfall. Liggetid er i gj.snitt 2 døgn, noe som tyder på at de fleste barn fort blir friske igjen. Fra UK vet vi at sykehusinnleggelse for barn hovedsakelig gjelder de med underliggende sykdommer (særlig overvekt eller alvorlige nevrologiske problemer). Disse er allerede (eller er påtenkt) vaksinert. Greit å være bevisst på dette som Guldvog poengterer, men resterende barn mellom 1 og 18 år (som er friske) har altså særdeles lite å frykte.

Men det som er nytt er at man har gått fra 'dette vil antagelig skje over noen år' til 'halvparten kan bli smittet kommende vinter'.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (21 minutter siden):

Så to stikk i armen og er trygg mot å spre smitten?

Nope, er redd vi trenger minst to til.

Så venter til de har mere data. Er hurtig vaksine(c19)

Du bare finner på stråmenn å diskutere mot. Ikke rart du er vaksinemotstander når du ikke forholder deg til hva andre skriver en gang.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (37 minutter siden):

Men det som er nytt er at man har gått fra 'dette vil antagelig skje over noen år' til 'halvparten kan bli smittet kommende vinter'.

Tja, har man det? For de fleste vil kanskje dette antakelig skje over noen år, mens for barn kan halvparten bli smittet kommende vinter. Lite er visst om dette. Ordene antakelig og kan er veldig ulne begreper. Det er nok mer taktiske utsagn som kommer nå fordi de har åpnet for vaksinering av barn, og jo flere vaksinerte jo bedre. Jeg ser ingen særlige forandringer i noen retning empirisk sett. Viruset er kommet for å bli, og det kommer nok en bølge i vinter. Hvor stor den blir er nokså uvisst. Det er gjetninger og kommer an på hvor mye vi tør å "slippe viruset løs" blandt annet. Skal vi benytte det vinduet som nå finnes hvor mange er vaksinert gir det mening å slippe opp mener jeg. Ellers blir vi sittende fast i vaksine-gallopp-gjørma fremover også med re-vaksinering og nedstengninger. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 timer siden):

Så reising ut og inn av norge sprer ikke c19 smitte?

Fullvaksiner sprer c19 viruset.

Ingen reising ut og inn av norge, ville vi ikke hatt c19. Men men?

Hadde vi ikke hatt folk på kloden hadde vi heller ikke hatt corona. Corona kom til Norge pga. reising, ja. Men det er ikke reising som driver smitten i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Hva er det de skal si i morgen da? Ikke lenge siden forrige pressekonferanse. Skal de si at barn under 12 år må passes på, eller piske på voksne som ikke har vaksinert seg. Skal de gi beskjed om at for få ungdommer er påmeldt. Vet ikke om jeg orker å finne det ut... Men må vel gjøre det. 

Du er klar over at barn under 12 år har blitt vaksinert lenge før korna, eller?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

Det er nok en avveiing mellom .. [snip] 

korona.png.885922f3fe974ba9bbca9538bfc70522.png

Siden det dør så sjelden folk av korona her til lands. Så er det kanskje ikke så rart at det skrives om en her og to der.

Vær glad for at hver døde ikke får samme medieoppmerksomhet som Orderuddrap. Det hadde fort blitt slitsomt det.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Fnugle said:

Jeg har da tidligere år lest notiser om influensadødsfall i media. Så det må du ta på egen kappe. Men det blir nok mest slått opp om det er sensjonelt, feks. om det er unge folk. Klart at covid-19 er det som får mye dekning  da folk er interessert i å vite om det.

Og det er ikke sant at ingen andre dødsårsaker aldri blir slått opp i media, hvert år det feks. fokus på antall dødsfall i trafikken. Det er ikke sjeldent at man også kommer artikler som omhandler at flere dør av en viss krefttype.

Det har også tidligere vært influensarelaterte oppslag om at "i år forventes en ekstra kraftig influensasesong i mot normalt" og gjerne slike ting som at "nå er influensavaksinen endelig kommet". Slikt er nyttig informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, OlavEH said:

For noe tullprat. Om vi ser på dette på global basis ville det vært veldig mye bedre kost/nytte av at vi gav bort vaksinedoser slik at folk i den tredje verden fikk sin første dose fremfor at en frisk norsk 40-åring skal ta sin tredje dose eller at en 14-åring skal ta sin andre dose.

Enda bedre er å produsere flere vaksiner slik at det blir mer til alle. Vi er nødt å vaksinere nordmenn også. Vi er selvsagt i en særstilling som et rikt industriland.

Men Norge er ikke av de land som betaler minst penger for at u-land skal få del i vaksinene. Hvor mange flere milliarder av skatteinngangen ønsker du at skal gå fra Norge til u-land sa du?

Åh nei, du sa jo ikke noe om det 🤪

Lenke til kommentar
5 hours ago, Kjetil Lura said:

Hæ? Hva med de andre forkjølelse virusene?

C19 viruset sprer seg, er det vi anbefaler å bruke munnbind osv.

Er ikke mot retroviruset. Noe jeg ikke har fått med meg her?

Hvorfor kan man ikke fortsette å ta hensyn til mennesker rundt seg, enten det er rhinoviruset eller covid? Munnbindet faller muligens bort etterhvert antar jeg. Men da begynner det videre ansvaret du kan velge å ta for at andre mennesker skal ha det bra. Håndvask og generell grei hygiene, samt å ta hviledager når du tror du er smittsom for andre.

Endret av G
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Hva er det de skal si i morgen da? Ikke lenge siden forrige pressekonferanse. Skal de si at barn under 12 år må passes på, eller piske på voksne som ikke har vaksinert seg. Skal de gi beskjed om at for få ungdommer er påmeldt. Vet ikke om jeg orker å finne det ut... Men må vel gjøre det. 

Det lurer jeg også på. Jeg synest de innkaller til unødvendig mange pressekonferanser på kort tid som ikke er så veldig nødvendige. Tipper de bare skal orientere om situasjonen. Smitten øker, men smittetall er ikke viktig, det blir innleggelse som blir viktig framover, det vil øke, men vi har det under kontroll. Oppfordrer kommune til å gå over til gult nivå på skole selv, covid er ikke farlig for barn etc.

Uansett, jeg skal ta dose 2 av vaksinen ca. når pressekonferansen er, så jeg slipper å høre på ;)

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Jeg synest de innkaller til unødvendig mange pressekonferanser på kort tid som ikke er så veldig nødvendige. Tipper de bare skal orientere om situasjonen. Smitten øker, men smittetall er ikke viktig, det blir innleggelse som blir viktig framover, det vil øke, men vi har det under kontroll. Oppfordrer kommune til å gå over til gult nivå på skole selv, covid er ikke farlig for barn etc.

Uansett, jeg skal ta dose 2 av vaksinen ca. når pressekonferansen er, så jeg slipper å høre på ;)

Vil bli overrasket dersom det ikke kommer positive nyheter i en eller annen form på morgendagens pressekonferanse, med fem dager igjen til valgdagen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Vil bli overrasket dersom det ikke kommer positive nyheter i en eller annen form på morgendagens pressekonferanse, med fem dager igjen til valgdagen.

Tja, må i så fall være at smittetrenden er stabil og ikke stigende. Nå var det ikke mange dagene/ukene siden regjeringen fikk kritikk for å være fraværende, så en får kritikk uansett. 

Statsministeren er uansett ikke med, så blir vel ikke snakk om lettelser av noe form. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 timer siden):

Tja, må i så fall være at smittetrenden er stabil og ikke stigende. Nå var det ikke mange dagene/ukene siden regjeringen fikk kritikk for å være fraværende, så en får kritikk uansett. 

Statsministeren er uansett ikke med, så blir vel ikke snakk om lettelser av noe form. 

Sikkert nok en forsikring om at smittetall alene ikke gir grunnlag for bekymring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...