Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (27 minutter siden):

Jøss, et smittsomt forkjølelsesvirus? Er det noe nytt som har kommet i år?

Nei, men kanskje noen tror de har fått korona, siden symptomene er de samme. Feber og hoste, altså ikke bare en rennende nese.

Og hva gjør man da? Det står det ikke noe om.

Derimot når influensasesongen/vaksineringen begynner i oktober bør man gå å teste seg for å finne ut om man har Covid-19. Så rart 🤔 Da skulle jo pandemien være over.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Man tester seg.

Men, jeg må si jeg lurer litt på hvor lenge vi skal drive med dette testregimet. 

Man burde teste seg i en fjerde smittebølge, ja. Hurtigtestene skal visst være bra. https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=37534

Jeg vil gjerne ha det svart på hvitt med stempel fra Høie og Erna, eller kanskje Nakstad, at jeg bare risikerer mild forkjølelse når jeg går ut i samfunnet nå som fullvaksinert.

Da skal jeg slå ut håret før den femte smittebølgen kommer. (Hvis ikke jeg blir sengeliggende med rhinoviruset 🙂). Best å ta en smittebølge av gangen og håpe på at det blir den siste.

Lenke til kommentar

Angående dette med "bølge". Er det ikke litt misvisende å snakke om "bølger"? Det som har skjedd til nå er jo at vi har slått viruset ned til nesten ingenting, åpnet opp samfunnet mer igjen og da stiger smitten tilsvarende. Så stenger vi ned, og smitten synker. Ja, da får man slike "bølger", men det er jo fordi vi tilpasser oss. Virker som at viruset er ganske "konstant" spør du meg. Hvis det ikke var for at vi iverksatte tiltak ville vi ikke sett "bølger" heller. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (35 minutter siden):

Man tester seg.

Men, jeg må si jeg lurer litt på hvor lenge vi skal drive med dette testregimet. 

Sannsynligvis ikke så lenge. Blir vel kanskje som med influensa, man tester de som oppsøker lege med det eller er veldig syke.

Andre land som er kommet litt lengre enn oss tester dog i ganske stor skala fortsatt.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Det som har skjedd til nå er jo at vi har slått viruset ned til nesten ingenting, åpnet opp samfunnet mer igjen og da stiger smitten tilsvarende.

Dette skal være den tredje mutasjonen i år, de foregående var britisk variant og sør-afrikansk variant. Og nå delta (indisk). 

Men kan lure på hvordan PCR-testene kan fange opp at det er nye varianter. Du kan vel ikke bruke en PCR-test fra ifjor til å registrere nåværende mutasjon, f.eks. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Men kan lure på hvordan PCR-testene kan fange opp at det er nye varianter. Du kan vel ikke bruke en PCR-test fra ifjor til å registrere nåværende mutasjon, f.eks. 

Langt over mitt kunnskapsnivå dette, men jeg har forstått det som at positive prøver kan sendes inn til mer detaljert analyse for å se hele viruset. Da ser de om det er noen forandringer osv. 

Eksempel (gammel artikkel)

Sitat

Det er per dags dato innmeldt åtte tilfeller fra St. Olavs hospital i Trondheim av det som trolig er den indiske virusvarianten.

Disse tilfellene er delsekvensert, men det gjenstår fortsatt helsekvensering som blir klar på mandag. Det er derfor veldig trolig at det indiske viruset finnes i Trondheim.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/30-nye-smittetilfeller-i-trondheim-siste-dogn/s/12-95-3424135893

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Sannsynligvis ikke så lenge. Blir vel kanskje som med influensa, man tester de som oppsøker lege med det eller er veldig syke.

Andre land som er kommet litt lengre enn oss tester dog i ganske stor skala fortsatt.

Samtidig kan korona gi noen litt særegne og skumle symptomer som kan komme en stund uti sykdomsforløpet, slik som kritisk lav oksygenmetning. Det kan derfor være greit å kunne teste seg også i fremtiden, slik at man vet om man bør være ekstra på vakt, eller om det dreier seg om en forkjølelse/influensa. 

Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (Akkurat nå):

Samtidig kan korona gi noen litt særegne og skumle symptomer som kan komme en stund uti sykdomsforløpet, slik som kritisk lav oksygenmetning. Det kan derfor være greit å kunne teste seg også i fremtiden, slik at man vet om man bør være ekstra på vakt, eller om det dreier seg om en forkjølelse/influensa. 

Jepp, det er sant. Jeg vil tro selvtester vil bli bedre og mer utbredt nå fremover, slik at man kan identifisere sykdommen men samtidig bygge ned testkapasitet og TISK.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jepp, det er sant. Jeg vil tro selvtester vil bli bedre og mer utbredt nå fremover, slik at man kan identifisere sykdommen men samtidig bygge ned testkapasitet og TISK.

Jeg håper det snart blir en bedre løsning enn å dra på teststasjoner, hvertfall. Oss med små barn kommer til å renne ned dørene der når forkjølelsessesongen slår inn for fullt. Og du føler deg ærlig talt ikke som verdens beste forelder når du drar en febersjuk, snørrete unge opp av senga og inn i bilen for å dra til testing. Enda mindre når testen er negativ. Prøvd det noen ganger for å si det sånn ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jepp, det er sant. Jeg vil tro selvtester vil bli bedre og mer utbredt nå fremover, slik at man kan identifisere sykdommen men samtidig bygge ned testkapasitet og TISK.

For ett år siden så jeg for meg at det kom til å bli slik at man hadde rikelig med pålitelige selvtester som kunne kjøpes på dagligvarebutikk etc, og som ble brukt daglig før jobb og sosiale sammenkomster. Litt som å pusse tennene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Snikpellik said:

Svært lovende FHI-tall for dem som både har fått Pfizer- og Moderna-vaksine
https://www.ao.no/svart-lovende-fhi-tall-for-dem-som-bade-har-fatt-pfizer-og-moderna-vaksine/s/5-128-168077

  Reveal hidden contents

49939084.jpg?chk=71DBAC

 

Hvordan vet man om man har eksponert immunsystemet sitt for smitte etter dobbeltdosevaksinering?

Hvorfor kan man ikke få noen tall for de forskjellige mellomromsukene mellom de to dosene på effektivitet? I Norge så har man jo et plethora av varianter ukesopphold. Selv sitter jeg med 6 uker.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, Budeia said:

Men hvis varianten fra Colombia allerede har begynt å spre seg, betyr det vel at en eventuell vaksine for den vil bli tragisk på etter-skudd(!).  Og vi vil ikke få slippe ut av leilighetene før vårens grønne skudd har kommet. (Litt dikterisk, bare :))

Pfizer og Moderna kan om de får lov å kverne ut nye modifiserte vaksiner uten utprøving få til det "i neste uke".

Anti-vaxxerne vil nok "kuke".

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Nei, men kanskje noen tror de har fått korona, siden symptomene er de samme. Feber og hoste, altså ikke bare en rennende nese.

Og hva gjør man da? Det står det ikke noe om.

Derimot når influensasesongen/vaksineringen begynner i oktober bør man gå å teste seg for å finne ut om man har Covid-19. Så rart 🤔 Da skulle jo pandemien være over.

Ja forkjølelsesvirus er jo en paraply av typer virus.

Korona har vel vært under den paraplyen før, tror jeg å huske. Den kommer vel til slutt tilbake der etter oppnådd flokkimmunitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Angående dette med "bølge". Er det ikke litt misvisende å snakke om "bølger"? Det som har skjedd til nå er jo at vi har slått viruset ned til nesten ingenting, åpnet opp samfunnet mer igjen og da stiger smitten tilsvarende. Så stenger vi ned, og smitten synker. Ja, da får man slike "bølger", men det er jo fordi vi tilpasser oss. Virker som at viruset er ganske "konstant" spør du meg. Hvis det ikke var for at vi iverksatte tiltak ville vi ikke sett "bølger" heller. 

Norge og mange andre land har hatt en Jojo strategi, en stenger ned, slår ned smitte, åpner opp igjen smitten blomstrert, stenger ned smitten går ned, åpner opp igjen smitten går opp igjen osv. Jeg var svært kritisk til denne strategien tidligere, men i hindsight tror jeg det hadde vært vanskelig å gjort det noen bedre så frem vi ikke holdt grensene våre hermetisk lukket, noe som har vist seg at vi ikke hadde kunne gjort da Norges forutsetninger for å holde økonomien i gang er helt avhengig av flyt over grensene. Norge er dessverre utrolig lite selvforsynt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ha mer satsing på rehabilitering

Nå er det drøye fire måneder siden Stephen Fu våknet igjen. Lungekapasiteten hans var 20 prosent høyere enn normalen før han ble syk. Etter 54 dager i koma, var den på 30 prosent av normalen.

Stephen bruker god tid når han snakker. Han mistet 17 kilo muskelmasse da han var syk. På halsen har han et tydelig arr. Etter så lang tid i respirator, dannet det seg arrvev i pusterøret på grunn av intuberingen. Noe som måtte hasteopereres på Rikshospitalet i Oslo.

Lungekapasiteten er nå oppe på 40 prosent. Samtidig er han 100 prosent sikker på hva norsk helsevesen må prioritere fremover.

https://www.nrk.no/nordland/korona_-stephen-fu-har-la-nesten-to-maneder-i-koma-etter-a-ha-blitt-smittet-av-covid-19-1.15633788

Lungekapasiten sank altså ca. 90 prosent.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Norge og mange andre land har hatt en Jojo strategi, en stenger ned, slår ned smitte, åpner opp igjen smitten blomstrert, stenger ned smitten går ned, åpner opp igjen smitten går opp igjen osv. Jeg var svært kritisk til denne strategien tidligere, men i hindsight tror jeg det hadde vært vanskelig å gjort det noen bedre så frem vi ikke holdt grensene våre hermetisk lukket, noe som har vist seg at vi ikke hadde kunne gjort da Norges forutsetninger for å holde økonomien i gang er helt avhengig av flyt over grensene. Norge er dessverre utrolig lite selvforsynt. 

Det kalles the hammer 🔨and the dance 🩰 av en god grunn ja.

Endret av G
Lenke til kommentar

ATB: – Skal ikkje fjerne kontantbetaling for godt
Sentralbanklova slår fast at butikkar og kollektivtransport har plikt til å ta imot kontantar viss kunden betalar hos seljaren. Men under koronakrisa har det vore annleis.

– Vi held oss til kollektivrettleiaren og dei oppmodingane Folkehelseinstituttet har komme med. Dei oppfordrar til kontantlaus betaling, seier Grethe Opsal kommunikasjonsdirektør i ATB, det offentlege kollektivselskapet i Trøndelag.

Dette er stort sett praksisen i heile landet, seier ho. Men ho legg til at det berre skal vere ei mellombels løysning og at dei som berre har kontantar skal få med seg ein faktura heim.

– Vi har på ingen måtar avskrive kontantbetaling. Det skal bli mogleg å betale med handpengar når vi er inne i fase fire.

https://www.nrk.no/trondelag/nar-forsvinn-kontantane_-ekspertar-trur-pandemien-har-fort-til-eit-klart-skifte-1.15601766

Jeg synes at det unntaksvis burde gå an å gå i desinfiseringsmodus for kontanter. Dynk mynter. Sedler er litt verre. Legg alle pengene i zip-lås poser. Vask deg på hendene. Det er jo ikke slik at bakterier og virus så lett overføres i luft, men med hederlige unntak som inntørkede tuberkulosebakterier (sporer).

Det som er verre er å kunne gi veksel. Da sitter selger/tjenesteyter med et smittevernsansvar. Vippse veksel til kunde?

Endret av G
Lenke til kommentar

The data posted online suggest that levels of antibodies that can target the Delta variant grow fivefold in people 18 to 55 who get a third dose of the vaccine.

https://amp.cnn.com/cnn/2021/07/28/health/pfizer-third-dose-data-bn/index.html

 

This third dose can be administered 28 days after a person’s second dose. It is only available for Pfizer and Moderna vaccines--Johnson & Johnson does not yet have an extra dose recommended.

The booster shot, which should be available in late September, is for anyone else who is fully vaccinated. In other words, someone who is not eligible for that third dose/moderately to severely immunocompromised. “The FDA and CDC is talking about later in September making a booster dose available that any of us can get after our 2nd dose. And that booster dose would come 8 months after you finished your initial series,” said Turner.

https://www.wect.com/2021/08/23/whats-difference-between-third-dose-booster-shot-covid-19-vaccine/

 

Why you shouldn't rush to get a COVID-19 vaccine booster shot before it's your turn
Health experts warn not to jump the gun -- or line -- in taking a third dose. [snip]

[snip] "We don't have data that suggests you benefit from having the additional dose of the vaccine before your immunity drops off," said Jay Bhatt, an internist, geriatrician and ABC News contributor, adding anxious Americans shouldn't feel tempted to get a booster earlier than eight months. [snip]

[snip] Dr. Jeremy Faust, an emergency medicine physician at Brigham and Women's Hospital, is skeptical of boosters for the broader population so soon.

"The risks are unknown, and the benefits are unknown. I can't, as a responsible physician, give someone advice, when I haven't been able to weigh those two things," Faust said, cautioning against taking a "shot in the dark."

Waiting for the data

Pfizer and Moderna have gauged side effects from a third shot tantamount to the primary course -- fever, sore arm and fatigue -- while the rare risk of more serious side effects, like myocarditis, remains.

Faust points out the clinical trial data and real-world success of the vaccines have been an undeniable "slam dunk" thus far, but third doses are uncharted territory.

"The science on this is unavailable. And that's not a place where we've been before," Faust said, noting the risk of myocarditis has shown to happen more frequently after the second mRNA dose.

"What's the third dose going to do?" Faust said. "Is a third dose going to hospitalize more people for myocarditis than we're actually getting in return for the third dose of vaccine coverage? We literally don't know."

Asked if taking three shots is safe on ABC's "This Week" Sunday, Murthy assured that “safety is absolutely essential in this process.”

“We would not execute a plan if the FDA did not weigh in and say that that third shot was, in fact, safe. So, the plan is contingent on that," he said. [snip]

https://abcnews.go.com/amp/Health/rush-covid-19-vaccine-booster-shot-turn/story?id=79526299

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...