Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Nedward said:

 

Før jeg har kommet meg hjem vil sannsynligvis corona være et større problem hjemme enn i Sveits. Mens folk jeg har snakket med hjemme er skeptisk til at jeg reiser nå. Jeg sliter med å forstå logikken. Det er liksom tryggere i Oslo enn det er i et land hvor det er tilnærmet 100% oppslutning på bruk av munnbind og mindre smitte. 

Nei det er ikke tryggere i oslo, eller sveits.

Er reise ut og inn av norge som sprer c19, ikke de som holder seg hjemme?

 

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (24 minutter siden):

Nei det er ikke trygger i oslo, eller sveits.

Er reise ut og inn av norge som sprer c19, ikke de som holder seg hjemme?

Ikke ta unødvendige reise; det betyr?

Er det fortsatt råd om å ikke reise på unødvendige reiser i Europa? Dette rådet er vel egentlig borte?

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (7 minutter siden):

Jepp! 
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Tror ikke mange bryr seg om de gjenværende reiserådene heller. Reiser nok selv på ferie til Asia eller Sør-Amerika i løpet av vinteren. Turen blir trolig bestilt kun noen dager i forkant alt utifra hvor det er enklest å reise inn. 

Her må man sjekke hva reiseforsikringen evt dekker da. Men får fullvaksinerte er dette ganske så enkelt nå blitt. iallefall hjem igjen. Selv sitter jeg på Kielferga på vei hjem mot Oslo etter et lite minicruise til Kiel. Inn til Tyskland var det to politifolk som stod i terminalen, men de virka mer interessert i å drikke kaffe enn å sjekke folks papirer. Kan være de hadde bare fått beskjed om å stå der av sjefen for å vise tilstedeværelse som det heter. Kiel er forøvrig et fryktelig dullt sted en søndag så anbefaler ikke det. 

Hadde tenkt å kanskje se noe litt annet enn Kiel, Neumunster ca 20 minutter med toget, men DB streiker jo så var jo omtrent ikke avganger. Her sjekka jeg jo DB appen,  nesten alt var kansellert med unntak av noen veldig få tog. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Her må man sjekke hva reiseforsikringen evt dekker da. Men får fullvaksinerte er dette ganske så enkelt nå blitt. iallefall hjem igjen. Selv sitter jeg på Kielferga på vei hjem mot Oslo etter et lite minicruise til Kiel. Inn til Tyskland var det to politifolk som stod i terminalen, men de virka mer interessert i å drikke kaffe enn å sjekke folks papirer. Kan være de hadde bare fått beskjed om å stå der av sjefen for å vise tilstedeværelse som det heter. 

Blir nok å bruke litt tid på å finne rett forsikring først ja, og så varierer det vel en del hvordan det er med innreise til forskjellige land i andre verdensdeler. 

Har inntrykk av at reise generelt rundt i europa nå er ganske greit. Virker som de fleste land utenom Norge har gått så og si tilbake til normalen ved innreise. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (6 minutter siden):

Blir nok å bruke litt tid på å finne rett forsikring først ja, og så varierer det vel en del hvordan det er med innreise til forskjellige land i andre verdensdeler. 

Har inntrykk av at reise generelt rundt i europa nå er ganske greit. Virker som de fleste land utenom Norge har gått så og si tilbake til normalen ved innreise. 

Ja det virker sånn. Var innom et serveringssted der og egentlig skal man scanne vaksinepass for å sitte innendørs på steder i Schleswig Holstein men var ingen som spurte om det. Nesten så jeg var litt skuffa hadde gleda meg til å få det scanna haha. Men samtdiig litt befriende og at dette ikke er så viktig lenger, men jeg gikk forbi nok av testsentre for hurtigtest for å si det sånn. Så om man hadde behov for en negativ test så var man ikke langt unna (som fullvaksinert har jeg jo ikke behov)

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Kan ikke regne sånn.... Se på det som tall istedet.... 

Si at han hadde 120 før. Benevnelse er ikke viktig. 120 er 20 prosent over hundre som er det de kaller normalen.... Så faller han til 30. (30 prosent av normalen.) da har han falt 90. 90 ned fra 120 er 75 prosent av det han hadde.... Altså ned 75 prosent fra 120.....

Artikkelen er veldig klar på hva den mener. Lite rom for tolkning. 

Ja matematikk vil nok alltid tolkes litt forskjellig. Og så den allerede etter knipsolini. Poenget er jo egentlig at han hadde bedre forutsetning for å tåle dette bedre enn normalindividet på lungekapasiteten. Og at det falt veldig langt ned til 30 prosent av normalen, som jo da må bli 25 prosent for hans gjenstående del.

Det jeg da blir litt usikker på er om disse 25 prosentene er "supermann" prosenter. Eller om det skal tolkes som 25 prosent lungekapasitet.

De velger nok å måle det mot normalmennesket vil jeg tro, altså som 30 prosent gjenværende. Men dette er vi vel alle litt ustøe på, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar
56 minutes ago, William_S said:

Her må man sjekke hva reiseforsikringen evt dekker da. Men får fullvaksinerte er dette ganske så enkelt nå blitt. iallefall hjem igjen. Selv sitter jeg på Kielferga på vei hjem mot Oslo etter et lite minicruise til Kiel. Inn til Tyskland var det to politifolk som stod i terminalen, men de virka mer interessert i å drikke kaffe enn å sjekke folks papirer. Kan være de hadde bare fått beskjed om å stå der av sjefen for å vise tilstedeværelse som det heter. Kiel er forøvrig et fryktelig dullt sted en søndag så anbefaler ikke det. 

Hadde tenkt å kanskje se noe litt annet enn Kiel, Neumunster ca 20 minutter med toget, men DB streiker jo så var jo omtrent ikke avganger. Her sjekka jeg jo DB appen,  nesten alt var kansellert med unntak av noen veldig få tog. 

Reiseforsikring ja. Hvor mange tenker over at det er noen prosenter, evt. promille sjanse for at tilreisenasjonen ikke betaler for sykehusoppholdet ditt? Men at du blir stående med over halve millionen eller kanskje en million eller tre i sykehusregning. Det bør man ta høyde for. Det skal ikke mange timene til med alt av mannskap, bygg, materiell og spesialmaskiners timebestilling (for disse skal jo også nedbetales). Hvor mange millioner koster vel ikke en MRI eller CT-maskin med tilhørende radio spesialskjermede rom og spesialutdannede radiologer eksempelvis?

Det første man tenker på ved reise er hva destinasjonen tilbyr. Hvor mange svømmebassenger kanskje og mye annet som går på selve reiseopplevelsen.

Impulskjøpte restplasser gjør jo ikke det spørsmålet særlig enklere.

Endret av G
Lenke til kommentar
46 minutes ago, William_S said:

Men samtdiig litt befriende og at dette ikke er så viktig lenger, men jeg gikk forbi nok av testsentre for hurtigtest for å si det sånn. Så om man hadde behov for en negativ test så var man ikke langt unna (som fullvaksinert har jeg jo ikke behov)

Symptomatisk så har du jo behov. Men kjenner deg såpass i fra innleggene, at du nok aldri vil si deg enig?

Lenke til kommentar
G skrev (55 minutter siden):

Ja matematikk vil nok alltid tolkes litt forskjellig. Og så den allerede etter knipsolini. Poenget er jo egentlig at han hadde bedre forutsetning for å tåle dette bedre enn normalindividet på lungekapasiteten. Og at det falt veldig langt ned til 30 prosent av normalen, som jo da må bli 25 prosent for hans gjenstående del.

Det jeg da blir litt usikker på er om disse 25 prosentene er "supermann" prosenter. Eller om det skal tolkes som 25 prosent lungekapasitet.

De velger nok å måle det mot normalmennesket vil jeg tro, altså som 30 prosent gjenværende. Men dette er vi vel alle litt ustøe på, eller?

Å ha god lungekapasitet er i seg selv ingen sikkerhet mot å ikke bli rammet av luftveis sykdommer. 

Heller tvert om. Se på de vi har med aller best lungekapasitet. Toppidrettsutøvere.... 

 

Sånn utenom det så er det absolutt ingenting mystisk med matten der. De sier han hadde 20 prosent over snittet før, etterpå var han nede i 30 prosent av snittet. Det er ikke komplisert... 

Ellers veldig enig med doktoren her.... 

Screenshot_20210905_173058_com.instagram.android_edit_359338592321207.thumb.jpg.7ecbfc7afe83f7b252fcd10f26d2b61e.jpg

Endret av Jotun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig i at det er mange dramatiske overskrifter derfra.

Poenget med å ha god lungekapasitet er vel at man får en veltrent kropp på kjøpet. At man kanskje skulle anta at de har god basishelse, som bør være en liten fordel.

Men respirator er brutalt og man kan nok regne med at det ikke går særlig mange dager i så passive stillinger før forfallet er et faktum.

En med svak helse kunne jo til sammenlikning kanskje regne med å bukke under av nesten 2 mnd. i respirator.

At alle kan smittes er vel folk flest innforstått med, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Jotun skrev (5 timer siden):

Å ha god lungekapasitet er i seg selv ingen sikkerhet mot å ikke bli rammet av luftveis sykdommer. 

Heller tvert om. Se på de vi har med aller best lungekapasitet. Toppidrettsutøvere.... 

 

Sånn utenom det så er det absolutt ingenting mystisk med matten der. De sier han hadde 20 prosent over snittet før, etterpå var han nede i 30 prosent av snittet. Det er ikke komplisert... 

Ellers veldig enig med doktoren her.... 

Screenshot_20210905_173058_com.instagram.android_edit_359338592321207.thumb.jpg.7ecbfc7afe83f7b252fcd10f26d2b61e.jpg

Deilig se at noen tar Dagbladet litt.

For en søppel avis, ikke at jeg er noe stor fan av VG, men det er stykke bedre i det minste.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

Hmm.

Ser dårlig ut for de eksponentielle spådommene 😓

🤫

Benbjo skrev (På 26.8.2021 den 15.58):

Et par uker maks. Vi er nok opp mot 2000 smittede per dag - som vil gi opp mot 40 innlagte daglig - mot slutten av neste uke / tidlig uka etter. Inntil da så har vi jo også 10-20 daglige innlagte også

Tok vist feil igjen han over her..

Ifølge @Benbjo den 25august burde vi også ha strammet inn igjen.

Sitat

Oslo bør definitivt stramme til igjen. Smittetrykket har tripplet seg på få dager. Innleggelser kommer til å øke voldsomt i tiden fremover. Det er jo som kjent en forsinkelse på noen uker før det gjør utslag på innleggelser. 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Av alle spådommene som er her inne så treffer jo selvfølgelig noe tilslutt.

Hvilken bakgrunn har egentlig dere som fortsatt skriker etter lockdown hver gang smitten øker? Mulig dere burde søke jobb i FHI om dere ikke jobber der allerede? 
 

At vi ligger på over 1000 tilfeller daglig nå er ikke det samme som det hadde vert for 1 år siden. 
Vi tåler mye høyere smittetrykk nå som mange er vaksinert. 

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...