Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Battaman skrev (1 time siden):

Hyggelig for deg at du har fått to doser. Kan du vurdere å være solidarisk med de av oss som ikke har fått det?

Er vel dette som er problemet. Mange som har fått to doser synes det er greit å åpne, mens de som har fått færre gjerne ønsker å vente til de også har tilsvarende beskyttelse.

Når man vet at det nå er i aldersgruppen 25-39 flest venter på beskyttelse fra 2. dose, samtidig som denne gruppen er overrepresentert blant foreldre og ansatte i skole og barnehage, så må jeg si at jeg sympatiserer mest med de som ønsker å vente.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Håper å nå vaksinemål i høst – Siste nytt – NRK

Sitat

– I Oslo er det full fart på vaksineringen. Vi har vaksinert over 100.000 på én uke og har nok vaksinedoser, men det er en betydelig logistikk, sier byrådsleder Raymond Johansen til NTB.

image.png.b0a6ad06af4f56f042f374cde1757ff4.png

Skjønner ikke helt hvordan politikere kommer frem til tall. La oss si han mente fra torsdag i forrige uke, til torsdag denne uken:

image.png.032c80343992b95336d7a27e42d9b586.png

Tull og vas.

Endret av Fresh Prince
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Derfor de tvi holdte på pfizern og kryss vaksinerte såpass hardt med moderna.

Hvis man tror dette fjerner tiltakene så er man litt utopisk.

De har sagt at 90 prosent vaksinedekning er kriteriet for å kunne åpne opp igjen.

Men både du og jeg vet at det ikke kommer til å skje likevel.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

De har sagt at 90 prosent vaksinedekning er kriteriet for å kunne åpne opp igjen.

Men både du og jeg vet at det ikke kommer til å skje likevel.

Da sier det seg jo selv at det ikke går om et par uker med det kriteriet lagt til grunn, ettersom vaksinene 1) består av to doser 2) tidsintervallet mellom 3) tiden etter andre dose før full beskyttelse er oppnådd.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (11 minutter siden):

Håper å nå vaksinemål i høst – Siste nytt – NRK

Skjønner ikke helt hvordan politikere kommer frem til tall. La oss si han mente fra torsdag i forrige uke, til torsdag denne uken:

Tull og vas.

Han snakker om kapasiteten/logistikken og hva som er mulig, så han mener nok at Oslo på et tidspunkt har vaksinert over 100.000 på én uke, ikke at det ble gjort i forrige uke. Makskapasiteten per uke ble bygget for 110.000 i Oslo.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Da sier det seg jo selv at det ikke går om et par uker, ettersom vaksinene 1) består av to doser 2) tidsintervallet mellom 3) tiden etter andre dose før full beskyttelse er oppnådd.

De skal vel ha en dose og ikke to doser ? Med en dose er det en uke etter man regnes som "beskyttet".

Vaksinerer totalt med 400-500k doser i uka virker det som så er jo ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (Akkurat nå):

Det er sagt at 12-15-åringene skal vaksineres med 1 dose i første omgang. De skal liksom late som de er litt forsiktige i Norge. Hvilken effekt dette vil ha på gjenåpning er usikkert. 

Aha, det er nok fordi yngre, friske har vesentlig større effekt/bygger mer antistoffer enn eldre. Likevel tar det altså tid før man har effekt av én dose, de regner vel en uke før man offisielt er beskyttet, men det vil nok ta litt lengre tid enn et par uker. I tillegg har man gjenstående en stor del andredoser i eldre grupper.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

I tillegg har man gjenstående en stor del andredoser i eldre grupper.

Du tror fremdeles at de eldre nektere vil vaksinere seg? Jaja, hvis de blir angrepet under forsøk på tvangsvaksinering og dør, så vil det pynte opp på statistikken over andelen vaksinerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Du tror fremdeles at de eldre nektere vil vaksinere seg? Jaja, hvis de blir angrepet under forsøk på tvangsvaksinering og dør, så vil det pynte opp på statistikken over andelen vaksinerte. 

What, nei.

Jeg snakker om at det fortsatt gjenstår å sette mange andredoser i eldre grupper enn barna.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

De skal vel ha en dose og ikke to doser ? Med en dose er det en uke etter man regnes som "beskyttet".

Vaksinerer totalt med 400-500k doser i uka virker det som så er jo ikke usannsynlig.

Nei, etter 3 uker er du regnet som beskyttet med én dose. 1 uke ved fullvaksinering.

Råd, regler og unntak for vaksinerte - helsenorge.no

Endret av Fresh Prince
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet blir da om man regner barna som fullvaksinert etter én dose.

Hvis minnet mitt er korrekt, så svarte Camilla Stoltenberg på det enten i en debattsending på NRK eller etter pressekonferansen de hadde tidligere i uka, og at de ikke vil regnes som fullvaksinerte etter én dose. Men jeg kan huske feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (51 minutter siden):

De har sagt at 90 prosent vaksinedekning er kriteriet for å kunne åpne opp igjen.

Men både du og jeg vet at det ikke kommer til å skje likevel.

De har sikkert skrevet 90% i stein - koste hva det koste vil og null hensyn til pandemiens utvikling. :roll:

Seriøst, følg heller med på antall innlagte, smittesnivå og konsekvenser i form av karantene osv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

...Og Stavanger sleper enda beina etter seg med vaksinering: 

72,3% mottatt 1 dose Nasjonalt
69,2% mottatt 1 dose i Stavanger

60,18% fullvaksinerte nasjonalt
54,7% fullvaksinerte i Stavanger

De vaksinerer ca 11500 personer pr uke. Direktøren for helse og velferd sa før vi fikk alle moderna-vaksinene at kapasiteten pr uke var 11000. Så de har økt tempoet med 500 bookinger i uka. Ikke akkurat noe å skryte over.

Det er vaksinert 4,5% siste uken, så det ser ut som om det fremdeles er minst 4 uker til alle har fått dose 2. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Morromann said:

Jonas mener regjeringen gpr for "raskt frem" om avslutning på untakstistanden:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/30/195783547/jonas-gahr-store-urolig-for-forhastede-signaler-om-gjenapning

Greit, da vet jeg ihvertfall det. Jeg har aldri vært så usikker på hva jeg skal stemme i år og vet at det ihvertfall ikke blir Arbeiderpartiet når Støre slår seg på restriksjons-populisme. I Danmark(som er sosialdemokratisk) skal man avslutte untakstilstanden 10. september; 3 dager senere er det valg i Norge og Støre er bekymret for et økende antall PCR-tester, sier han. Jeg mistenker sterkt at dette er velgerfrieri til de 30% av befolkningen som ikke ønsker slutt på untakstilstanden ennå, og det er jo en betydelig del stemme å hente der. Å nøre opp under fortsatt frykt når det tross alt går så bra, veldig få er alvorlig syke og helsevesenet har dette under kontroll er ikke noe sympatisk spør du meg. Så da er det klart, AP blir det ikke.

Det er jo ikke helt ille det som Støre ytrer da, mener jeg etter å ha lest artikkelen.

Men jeg ser det samme som deg om velgerfrieri. Det Støre mest av alt oppnår med dette er å stille seg fram som et lederemne. Det er nok motivasjonen.

Støre viste jo ikke god nok forståelse for, og vil nok bli husket for å ha motsatt seg å bruke munnbind på lokaltoget, selv om han framstillet det som en forglemmelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...