Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Aftenposten illustrerer i dag hvor stort sprik det har blitt mellom positive tester og innleggelser i forhold til tidligere.

Da kan man stille spørsmål ved hvor relevant det er for media å stadig pushe "smitterekord"-alarmer og melke hver eneste positive PCR-test som en nyhet.

sjokk.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Aftenposten illustrerer i dag hvor stort sprik det har blitt mellom positive tester og innleggelser i forhold til tidligere.

Da kan man stille spørsmål ved hvor relevant det er for media å stadig pushe "smitterekord"-alarmer og melke hvert eneste positive PCR-test som en nyhet.

sjokk.png

Som de sier i England: "The link is broken". Dette  må folk ta innover seg. Vi er i september 2021, vi har vaksiner og kunnskap. I mars 2020 hadde vi ingen av delene. Smittetall alene gir ikke grunnlag for bekymring, det må være summen av smittetall, langtidssyke, dødsfall og sykehusinnleggelser som gir grunnlag for bekymring.

Endret av Nedward
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Fibonacci Jeg synes FHI burde presentert en mer detaljert statistikk over smittede vs innlagte i hver aldersgruppe og vaksinestatus. Samme aldersgrupper som de kjører vaksinestatistikk på.

I forrige ukes ukesrapport var det 4% helt uvaksinerte over 55 år og disse sto for 70% av innleggelsene i sin aldersgruppe.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, DaniNichi said:

Lurer på hvor mye smitte det er i de køene der med tanke på at det garantert er noen med delta viruset som i følge @Benbjo smitter langt lettere enn alpha som igjen smittet langt lettere en "normale coviden".

Sett her i Oslo at de står relativt tett alle sammen.

Med tanke på at smittede med Delta har 300 ganger så høy virusmengde som originale Covid19, så er ikke dette så rart.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/delta-cases-show-300-times-higher-viral-load-skorea-study-2021-08-24/

Men du kjører vel på med skylappene sånn at du kan komme deg ut og reise. Ikke at jeg forstår hvordan høy smitterate i Norge skal hjelpe deg med det, mest sannsynlig blir det vanskeligere å få visum fra et land når vi har et høyt smittetrykk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 timer siden):

Aftenposten illustrerer i dag hvor stort sprik det har blitt mellom positive tester og innleggelser i forhold til tidligere.

Da kan man stille spørsmål ved hvor relevant det er for media å stadig pushe "smitterekord"-alarmer og melke hvert eneste positive PCR-test som en nyhet.

sjokk.png

Jeg har ment det en god stund nå, selv om det helt klart er et kontroversielt standpunkt i manges øyne at man nå skroter hele TISK-systemet i Norge og satser på å stole på folks egen ansvarsfølelse når det gjelder dette. Man kan raportere inn antall innlagte; men for tabloidmedier som Dagbladet som lever av sjokk og frykt vil ikke det bli så dramatisk lenger. TISK koster skattebetalerne millarder og stjeler nødvendige ressurser fra langt viktigere deler av helsevesenet.

Noe som vil være sunt for samfunnsklimaet er om vi slipper disse daglige såkalte smittegtallene som nører opp under en frykt og unødig engstelse i befolkningen.

Endret av Morromann
retter på skrivefeil
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 minutter siden):

Som de sier i England: "The link is broken". Dette  må folk ta innover seg. Vi er i september 2021, vi har vaksiner og kunnskap. I mars 2020 hadde vi ingen av delene. Smittetall alene gir grunnlag for bekymring, det må være summen av smittetall, langtidssyke, dødsfall og sykehusinnleggelser som gir grunnlag for bekymring.

Det har jeg sagt mange ganger, men det virker som om vi i Norge fortsatt befinner oss i et narrativ som har stivnet i våren 2020 eller i det minste høsten 2020 som om ingenting har skjedd vedrørende vaksiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge denne studien som har fulgt norske koronapasienter så melder 40% om dårligere helse etter 8 måneder og hele 12% sliter med konsentrasjonen:
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2782531
 

Quote

At follow-up, a mean (SD) of 257 (32) days after baseline, 9705 of 13 001 participants (75%) responded, and 72 of 651 of the participants (11%) in the SARS-CoV-2–positive group reported memory problems. In contrast, 254 of 5712 participants (4%) in the SARS-CoV-2–negative group or 80 of 3342 participants (2%) in the untested randomly selected reported memory problems

 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Med tanke på at smittede med Delta har 300 ganger så høy virusmengde som originale Covid19, så er ikke dette så rart.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/delta-cases-show-300-times-higher-viral-load-skorea-study-2021-08-24/

Men du kjører vel på med skylappene sånn at du kan komme deg ut og reise. Ikke at jeg forstår hvordan høy smitterate i Norge skal hjelpe deg med det, mest sannsynlig blir det vanskeligere å få visum fra et land når vi har et høyt smittetrykk.

Hvilken rolle spiller deg egentlig nå som vi har vaksiner? Skal vi fortsette å stenge grensene helt til det er 0 mennesker med covid-19 i Norge? Den dagen kommer ikke. Men vi har vaksiner som gjør at covid ikke er farlig lenger. Det argumenteres jo her inne hele tiden som om vaksinene ikke eksisterer og at vi befinner oss på nøyaktig samme sted som i 2020. I andre land har folk for lengt gått videre og snakker knapt om corona i det hele tatt.

Skal vi nyte fruktene av at vi nå har vaksinen eller skal vi fortsatt holde på som vi er i en evig og repeterende 2020-loop; en "Groundhog Day"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

I følge denne studien som har fulgt norske koronapasienter så melder 40% om dårligere helse etter 8 måneder og hele 12% sliter med konsentrasjonen:
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2782531

 

Sitat

This study had limitations. Although we ran multiple logistic regression that adjusted for several likely confounders, there may still have been unmeasured or residual confounding. An additional limitation of the study is that knowledge of COVID-19 status and symptoms at baseline could have led to participation bias or response bias during follow up. The low overall response rate of 24% may limit the generalizability of our findings. A strength of the study is the inclusion of 2 relevant comparison groups.

 

The lack of objective memory tests limits strong conclusions.

Det er neppe noe grunnlag for å konkludere med noe annet enn at det bør forskes mere/bedre på problemstillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Dette 👆

Gå inn på svenske og danske nettaviser og sammenlign med norske.

Ifølge Dagbladet og deres likesinnede, er dommedag nært forestående på konstant basis.

Befriende å se. Nordmenn er på mange måter konservative; ikke i kulutrel-sosial betydning, men konservative i den forstand at vi er trege og sta med å tenke nytt og gå videre ut i fra nye situasjoner som foreligger.

I andre land går livet nå videre, i Norge kritiserer man regjeringen "fordi de vil åpne for tidlig"; at folket snart er fullvaksinerte betyr åpenbar ingenting. Jeg får nesten lyst til å emigrere; dog fester jeg håpet mitt til at domino-effekten fra utlandet snart vil tvinge norske politikere til å oppheve unntakstilstanden av 12.mars 2020.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Fibonacci said:

Dette 👆

Gå inn på svenske og danske nettaviser og sammenlign med norske.

Ifølge Dagbladet og deres likesinnede, er dommedag nært forestående på konstant basis.

jag har gått in på svenska netaviser och sammanlignat med norske. Vad är det jag ska se efter?  

Aftonbladet just nu

image.thumb.png.e1e9b67de388ebae96ae15e2a36aefc2.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

jag har gått in på svenska netaviser och sammanlignat med norske. Vad är det jag ska se efter?  

Aftonbladet just nu

image.thumb.png.e1e9b67de388ebae96ae15e2a36aefc2.png

Men ikke så mye om smitteutbrudd rundt om i Sverige, slik som er en daglig greie hos VG og Dagbladet. En av overskriftene er jo om USA. Og er dette fra en forside, eller en spesifikk covid-seksjon? Risikoen for bivirkninger fra vaksine er jo fortsatt en aktuell problemstilling da - merk at jeg ikke er anti-vaxxer bare så det er sagt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Nu har jag faktiskt läst en del Svenska tidningar under pandemin och de har haft rätt mycket om korona och också överst trots att de ikke hade det nu hvis det var din poäng. 

En skillnad mot Norge nu är dock att man ikke har lika stor smittespredning nu och Norge har också klart mer på forsidene nu än vad de hade i somras for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Nu har jag faktiskt läst en del Svenska tidningar under pandemin och de har haft rätt mycket om korona och också överst trots att de ikke hade det nu hvis det var din poäng. 

En skillnad mot Norge nu är dock att man ikke har lika stor smittespredning nu och Norge har också klart mer på forsidene nu än vad de hade i somras for eksempel.

Ja, men det var vel strengt talt mer fokus før vaksineringen? Mitt intrykk er at norsk media holder på som om vaksinene aldri har funnet sted og at det stadig vekk er 2020.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Men ikke så mye om smitteutbrudd rundt om i Sverige, slik som er en daglig greie hos VG og Dagbladet. En av overskriftene er jo om USA. Og er dette fra en forside, eller en spesifikk covid-seksjon? Risikoen for bivirkninger fra vaksine er jo fortsatt en aktuell problemstilling da - merk at jeg ikke er anti-vaxxer bare så det er sagt.

Har varit sådana artiklar också men det är ju faktiskt ikke lika många smitteutbrudd i Sverige som i Norge nu. 

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Ja, men det var vel strengt talt mer fokus før vaksineringen? Mitt intrykk er at norsk media holder på som om vaksinene aldri har funnet sted og at det stadig vekk er 2020.

Kan du ikke sätta dig in i något noen gång? 

För en uke eller två sen läste jag for eksempel en lång artikel med och om Tegnell och han trodde att det kanske skulle kunna bli lite mer normalt vid jul. 

Sverige har definitivt ikke slutet bry sig för att folk har blivit vaksinerade och det er faktiskt en hel del artiklar om smitteökninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke sätta dig in i något noen gång? 

För en uke eller två sen läste jag for eksempel en lång artikel med och om Tegnell och han trodde att det kanske skulle kunna bli lite mer normalt vid jul. 

Sverige har definitivt ikke slutet bry sig för att folk har blivit vaksinerade och det er faktiskt en hel del artiklar om smitteökninger.

Det er mulig jeg har oversett noe. Innrømmer at jeg ikke leser så mye svenske nettaviser men jeg har sett sammenligningen mellom TV-kanaler og det er mye mer snakk om covid på NRK enn på både SVT og DR. Det er ihvertfall mitt inntrykk men jeg tar forbehold om at det er noe jeg overser.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...