Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet vad som menas med "En normal hverdag med økt beredskap"?

 

edit: Fanns visst en side

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/en-normal-hverdag-med-okt-beredskap/id2865661/

Inte för att jag förstår vad de menar i praktiken. Ska vi hålla på med TISK? En massa testing? Hur stora ska utbrudd vara för att införa tiltak?

Endret av fredrik2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fant statsministerns tal på nettet. Detta sitatet förvånade mig en hel del.

"

Gjennom pandemien har barn hatt hjemmeskole, de har tapt kunnskap og de har hatt lite sosial kontakt.

Nå som store deler av befolkningen er vaksinert, hadde vi derfor et sterkt ønske om at barn og unge endelig skulle få være på skolen hele skoledagen.

Ha en så normal hverdag som mulig."

Endelig skulle få vare på skolen? Låter som de har haft hjemmeskole hele pandemin ... 

Jag har barn som går i skolen och de har varit på skolen under hele pandemin förutom mars-mai 2020 (kanske till och med april?) och en uke med utbrudd på skolen i våras. Tror att det är så det har varit i hele Norge förutom några få skoler i Oslo. 

Så hvorfor får statsministern det att låta som att barnen har varit instängda i 1.5 år? Det de borde ha gjort når de såg smitteutvecklingen med delta varianten är att i första hand startat skolene på samma nivå som i våras. Alltså gul nivå och sen kanske röd nivå där det trengtes. Stängda skoler och barn med lite sosial kontakt var i alla fall ikke det första alternativet och har uppenbart ikke varit vanligt senaste 16 månaderna. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

har idretts-Norge egen policy mht. vaksinering?

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/ML6XGm/smittet-paa-landslagssamling-sendes-hjem

har i grunn fundert litt en stund på hvordan de løser det? altså, det passer vel liksom alltid dårlig å ta vaksine for disse, pga. rigide treningsopplegg de må følge, ulike konkurranser på kalenderen, osv.

eks. er Karsten Warholm og Ingebrigtsen-brødrene vaksinert enda? Er vel ingen her som vet da men.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (41 minutter siden):

eks. er Karsten Warholm og Ingebrigtsen-brødrene vaksinert enda?

Om de virkelig har tatt vaksinen eller det har vært saltvann, er ukjent, men uten gyldig vaksinepass ville de nok ikke sluppet inn på diverse arrangementer i Japan. 

https://www.aftenbladet.no/sport/i/nAp6Ja/naa-vaksineres-ol-utoeverne-med-innkjoepte-doser-jeg-har-problemer-m

Endret av Budeia
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke hørt noe snakk om Korona på min arbeidsplass siste 4 uker. Det eneste man gjør er å vaske seg på hendene og være hjemme og teste seg om man er syk.

Ellers lever vi om før og livet i gatene ser ut som 2019. Det samme med et spisested jeg var på midt i Oslo sentrum. :)

Så jeg forstår ikke helt påstanden om at vi skal være så fokusert på "å holde mørket gående". Det virker mer for meg som at enkelte forsøker å holde liv i andres uttalelser som falt i fjor.

Hvis du ikke har skjønt det til nå så er det lysten etter tiltak fra en del her inne som kritiseres for det meste og at man har en relativt normal situasjon i Norge nå er det vel ingen som bestrider.

Sånn hvis du tror alt er så normalt ala 2019 så er det bare se til en del andre land samt vårt egent

FHI mener barn i Oslo bør redusere sosial kontakt på fritiden
https://www.ao.no/fhi-mener-barn-i-oslo-bor-redusere-sosial-kontakt-pa-fritiden/s/5-128-167012

 

 

fredrik2 skrev (5 timer siden):

Hur stora ska utbrudd vara för att införa tiltak?

Forhåpentligvis så store at det aldri kommer noe mer tiltak og at resten av tiltakene fjernes innen relativt kort tid.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Sånn hvis du tror alt er så normalt ala 2019 så er det bare se til en del andre land samt vårt egent

Idag ble det også sagt ganske direkte at de som ikke vaksinerer seg nå, blir skyldige i at det ikke nærmer seg en normalsituasjon. Det ville ikke vært en vanlig ting å si på en pressekonferanse i 2019. Press og atter press..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, :utakt said:

Dagbladet er blitt en parodi på en avis. Gule og røde krigstyper på annenhver artikkel. AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ SKREKKFALL! NYE MUTANTER! KATASTROFE! RAGNAROK! 

Selv bloggen til Sofie Elise er en bedre kilde til nyheter enn det der.

 Du glemte å nevne den svarte bakgrunnen.

Dagbladet er blitt verre enn Se og Hør. Helt enig med dere alle om det som sies om Dagbladet. På tross av at man kan være sterkt uenig rundt covid for det om. Leser mindre og mindre Dagbladet. Har like greit holdt meg til Nrk en stund nå. Så får man se hvordan de ter seg.

Lenke til kommentar
17 hours ago, fwj__ said:

Vi kommer til å leve med dette i 2-3 år til p.g.a en halv million er redd for nålestikk.

Kanskje derfor det er greit at det finnes anonymitet, slik at du og jeg ikke drar personer ned til vaksinestasjonen med tvang? 😅

Endret av G
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Liten tvil om at det er uvaksinerte som står for smittespredningen. Håper massevaksineringen av 12-15 åringer kommer i gang snart, så de slipper så mange tiltak (hjemmeskole, karantene, hurtigtester etc).

1464843381_Screenshot2021-09-02at12-59-36CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.972ccaede16834620e2e58524febdb16.png1808938308_Screenshot2021-09-02at12-57-03CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.9b75bc0968d2f80974073b0b7ea8a39e.png

Lite 40-44 åringer også.

Lenke til kommentar
17 hours ago, DaniNichi said:

Satt dype spor her også, hjerterytme problemer, tung i hodet fortsatt par uker senere.

Hvordan er du i stand til å merke hjerterytmeproblemer selv?

Er de så kraftige at du merker mange av disse uten EKG? Har du allerede kontaktet legevakten rundt dette, eller er det ikke så voldsomt likevel?

Det høres jo ganske alvorlig ut når du så lett kan slenge ut noe sånt at du har hjerterytmeproblemer. Omtrent som om målet er å sverte vaksinen.

Men har du hatt det, så for all del. Men få det bivirkningsrapportert da, dersom du er lite utsatt for hjerterytmeproblemer sånn ellers.

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, Kjetil Lura said:

Vi kommer til å leve med det som med flere vaksiner du bør ta en gang i året?

Og nå skal DDE ha konsert her jeg bur(ca 7000)

Skal bli spennende å se om smitten går opp.

DDE, å hater musikken deres. Så stygg musikk at jeg lider når jeg hører det. Oåoå det gor likar no..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...