Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner heller ikke hvor påstanden kommer fra at Danmark har R under 1 nå. Jeg er ganske sikker på at jeg nettopp leste en notis om at R er rett over 1 i Danmark. 

R har ikke vært over 1,0 konstant i Danmark de siste 6-8 ukene. Det gikk opp fra 300 til rundt 1100 i løpet av noen uker, for så å gå ned igjen, og den siste måneden har det ligget mellom 700 og 1000 smittede per dag. R har altså variert litt fra ligge litt over 1 til å ligge litt under 1. Og FHIs simuleringer/rapport forutsetter R på over 1 i veldig lang tid fremover. Fra september og ut året iallfall. Peaken ser ut til å komme i desember. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endrer vaksinerådet til gravide
https://www.tv2.no/nyheter/14169661/

Sitat

FHIs uklare vaksineråd til gravide har skapt stor usikkerhet blant mange kvinner her til lands.

Mens britiske myndigheter har vært klare på at det er trygt for gravide å vaksineres, har norske myndigheter til nå ikke hatt noen klar anbefaling.

Inntil i dag.

Sitat

FHI har nå endret sitt råd og anbefaler alle gravide å ta vaksine mot covid-19.

Overlege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet (FHI) sier at gravide kvinner har noe økt risiko for alvorlig forløp av koronasykdom, og det er nå mer kunnskap om vaksinering av gravide.

– Folkehelseinstituttet anbefaler derfor nå alle gravide vaksine mot covid-19, sier Greve-Isdahl.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, OlavEH said:

Jo, tolkningene mine av tall er relativt nøkterne. Og jeg har nok bedre tallforståelse enn ganske mange. Men jeg er ikke så inne gamperæva risikoavers som mange andre er. Det er den store forskjellen. Jeg ville helt fint akseptert 3000 eller 5000 døde i Norge som følge av covid-19. Jeg innser glatt at det er kynisk, men det er også nedstenging av hele samfunnet. Og som sagt er det skremmende mange som har ønsket seg enda mer inngripende tiltak enn vi har hatt i Norge. 

Men FHI var enige med meg. De ville ikke ha potforbud. Og de gjorde også en vurdering på hvilke menneskerettigheter som var brutt som følge av covid 19-tiltakene. Jeg har iallfall ikke sett noe lignende vurderinger fra Hdir.

Du får fortsett gnålet ditt så mye du vil. Men du har liten troverdighet når du sitter og konstant forsvarer det ene ytterpunktet i den offentlige debatten om coronatiltak. Det gir meg overhodet ingen tro på at du har et relativt nyansert syn på saken.

 

Och du sitter hela tiden och försvarar den andra ytterpunkten samtidigt som du verkar tro att du har en nyanserad och neutral syn på saker och ting.  

Förstår ikke hvorfor du tar opp portforbud hele tiden. Det var ju ikke ens infört. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Och du sitter hela tiden och försvarar den andra ytterpunkten samtidigt som du verkar tro att du har en nyanserad och neutral syn på saker och ting.  

Förstår ikke hvorfor du tar opp portforbud hele tiden. Det var ju ikke ens infört. 

Nei, men det var mange som ønsket seg det. Og derav mine kommentarer om manglende demokratisk forståelse hos disse. Tiltakene i Norge så langt siden mars 2020 har vært mer enn sterke nok. Vi har absolutt ikke hatt behov for enda mer inngripende tiltak.

Nei, jeg har aldri forsvart de som f.eks har underskrevet G/B-erklæringen eller lignende. Du sitter derimot og forsvarer den andre ytterligheten eksemplifisert av Nyborg, Andersen, Svanæs &co.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tweet fra epidemiolog Anders Skyrud i FHI:

Han utdyper videre i neste tweet:

Sitat

For å være mer presis da: Vi kan trenge kontaktreduserende tiltak for å komme gjennom høstens og vinterens epidemi på en god måte. Vi kan komme gjennom den på en dårlig måte med fare for overbelastning av helsetjenesten uten. Det er også fortsatt en del usikkerhet her.

Dette er akkurat det jeg har lurt på og hva som diskuteres her inne.

Her svarer han på et spørsmål fra en bruker:

Sitat

Hvis vi skal ha kontaktreduserende tiltak vinterstid med 90% av den voksne befolkningen fullvaksinert - hva skal da egentlig til for å kunne gå gjennom en vinter uten tiltak? Hvis terskelen settes lavt for tiltak fremover, kan det fort bli en årlig tradisjon.

Godt spørsmål, men i mitt hode gir gjennomgått infeksjon en enda bedre beskyttelse, ettersom reinfeksjoner virker sjeldnere enn gjennombruddsinfeksjoner. Med andre ord vil disse epidemiene gradvis miste alvorsgrad.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Nei, men det var mange som ønsket seg det. Og derav mine kommentarer om manglende demokratisk forståelse hos disse. Tiltakene i Norge så langt siden mars 2020 har vært mer enn sterke nok. Vi har absolutt ikke hatt behov for enda mer inngripende tiltak.

Nei, jeg har aldri forsvart de som f.eks har underskrevet G/B-erklæringen eller lignende. Du sitter derimot og forsvarer den andre ytterligheten eksemplifisert av Nyborg, Andersen, Svanæs &co.

Skulle si att det är väldigt stor forskjell på G/B-erkläringen och Svanæs med tanke på ekstremism och det är väl egentligen det jag vill fram till. Du är väldigt mycket mindre neutral eller nyanserad än vad du verkar tro. 

Andersen tror jag aldrig jag har försvarat överhuvudtaget och Nyborg har jag skrivit väldigt lite om men då hade hon en del poänger. Svanæs har sina åsikter om vad man bäst ska göra i pandemin som är väldigt langt ifra dina men ikke så langt ifra vad som faktiskt har gjorts. Förövrigt förklarar han sig bra och kommer med intressanta inlägg. Jag klarar ikke att finna noe av det han skrivit som har varit väldigt fel och i denna saken bruker han mest data fra FHI.

Men tvivlar på att du ens har läst noe av Svanæs, i alla fall inte utan väldigt förutfattade meningar som medfört att du bara oppfattat det du vill oppfatta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Skulle si att det är väldigt stor forskjell på G/B-erkläringen och Svanæs med tanke på ekstremism och det är väl egentligen det jag vill fram till. Du är väldigt mycket mindre neutral eller nyanserad än vad du verkar tro. 

Andersen tror jag aldrig jag har försvarat överhuvudtaget och Nyborg har jag skrivit väldigt lite om men då hade hon en del poänger. Svanæs har sina åsikter om vad man bäst ska göra i pandemin som är väldigt langt ifra dina men ikke så langt ifra vad som faktiskt har gjorts. Förövrigt förklarar han sig bra och kommer med intressanta inlägg. Jag klarar ikke att finna noe av det han skrivit som har varit väldigt fel och i denna saken bruker han mest data fra FHI.

Men tvivlar på att du ens har läst noe av Svanæs, i alla fall inte utan väldigt förutfattade meningar som medfört att du bara oppfattat det du vill oppfatta.

Svanæs og hans likesinnede har jo ligget temmelig nær nullrisiko underveis. Det er det jeg ville kallet antitesen til de som vil slippe løs alt. Du bør huske at tiltakene så langt under covid-19 i Norge har ført til rundt 800 dødsfall i løpet av to vintersesonger. Det er under halvparten av hva vi ville hatt med to normale influensasesonger. Så den farligste pandemien på 100 år har ført til et såpass lavt antall dødsfall i Norge, betyr altså at vi har hatt mange tiltak og tatt liten risiko. Likevel har denne gjengen klaget storveis med jevne mellomrom underveis og vil ha enda mindre risiko. Og du biter selvfølgelig på. Svanæs har forøvrig signert ganske mange kronikker sammen med Nyborg og/eller Andersen. Fyren ligger ganske mye nærmere ytterkanten enn det jeg gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Svanæs og hans likesinnede har jo ligget temmelig nær nullrisiko underveis. Det er det jeg ville kallet antitesen til de som vil slippe løs alt. Du bør huske at tiltakene så langt under covid-19 i Norge har ført til rundt 800 dødsfall i løpet av to vintersesonger. Det er under halvparten av hva vi ville hatt med to normale influensasesonger. Så den farligste pandemien på 100 år har ført til et såpass lavt antall dødsfall i Norge, betyr altså at vi har hatt mange tiltak og tatt liten risiko. Likevel har denne gjengen klaget storveis med jevne mellomrom underveis og vil ha enda mindre risiko. Og du biter selvfølgelig på. Svanæs har forøvrig signert ganske mange kronikker sammen med Nyborg og/eller Andersen. Fyren ligger ganske mye nærmere ytterkanten enn det jeg gjør.

Kan du ikke komma med några eksempler på kroniker som har visat sig helt fel eller som är på nivån av G-B?

Det de verkar ha föreslått en del gånger är alltså att under kortare tid gå till hårdare tilltak för att sen kunna slippe opp med hjälp av karantän. Att du som är emot tilltak er emot detta förstår jag men det är ju faktiskt möjligt att man hade kunnat få en kortare nedstängning av Østlandet med lite hårdare tilltak tidigt istället för att dra ut på det i ett halvår. Hårde tilltak under en kort tid fungerade faktiskt bra i resten av landet. 

Andersen tror jag förövrigt har varit mycket mer ekstrem alene än i de kronikerna med andra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke komma med några eksempler på kroniker som har visat sig helt fel eller som är på nivån av G-B?

Det de verkar ha föreslått en del gånger är alltså att under kortare tid gå till hårdare tilltak för att sen kunna slippe opp med hjälp av karantän. Att du som är emot tilltak er emot detta förstår jag men det är ju faktiskt möjligt att man hade kunnat få en kortare nedstängning av Østlandet med lite hårdare tilltak tidigt istället för att dra ut på det i ett halvår. Hårde tilltak under en kort tid fungerade faktiskt bra i resten av landet. 

Andersen tror jag förövrigt har varit mycket mer ekstrem alene än i de kronikerna med andra. 

Andersen har skrevet en del kronikker sammen med de andre, men Nyborg er nok også tilnærmet like ekstrem som henne. Det er ekstremt mye krisemaksimering på den Twitter-kontoen til Nyborg. Hun virker rimelig glad i å cherrypicke de rapportene som passer hennes syn best. F.eks ang long-covid og risikoen for barn.

Og her er noen få eksempler fra Dag Svanæs aktivitet det siste året. Jeg kunne dratt frem mange flere. Tonen og budskapet er i rimelig stor grad det samme. Vi må være strengere. Og svært liten risiko skal tillates.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/11/05/flokkimmunitet-uten-smittevern-og-vaksine-er-en-farlig-korona-strategi/ 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qL20jE/etterlyser-strengere-tiltak-naa-blinker-det-roedt

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/18/Trondheim-må-innføre-innreiseforbud-og-portforbud-21370109.ece?rs5558001629285631081&t=1

https://www.universitetsavisa.no/koronavirus-ytring/foreslar-strengere-tiltak-i-apent-brev-til-kommuneoverlegen/112508

https://www.ao.no/ntnu-professor-tiltakene-fra-mars-og-april-er-ikke-nok-til-a-stanse-den-nye-virusvarianten/s/5-128-19994

https://www.tv2.no/a/13969080/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Var att flock immunitet ikke var en bra vei. De flesta är eniga om det.

2. Beskriver situation i slutet av augusti 2020. Nu ville de ha tilltak tidigare men de flesta av deras forslag blev faktiskt infört senare och möjligt att det hade gått bättre med tiltak tidigare. 

3. Han ville ha fortforbud förutom det blev väl mycket av det han ville infört nationellt senare.

4. samma som 3. 

5. Han hade väl en del poäng där också. Alpha blev problematiskt och det kom en massa tiltak. 

6. Greit, där hade han fel. 

Min åsikt är fremdeles att Svanæs är både tillräckligt kunnig och har haft rätt tillräckligt många gånger for att han er en person man ska ta alvarligt och inte sätta i samma bås som G-B deklarationen. Han har ibland velat ha mer nedstängningar än vad jag velat men mye av det de har sagt har faktiskt hänt och blivit infört och det är möjligt att tidigare och hårdare tilltak också hade varit bättre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1480 fullvaksinerte smittet i Norge:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=71279

40 (33 i risikogruppen). av de ble innlagt som gir en innleggelsesrate på 2.7% for gjennombruddsinfeksjoner. Innleggelsesraten faller til omtrent 0.5% for personer som ikke er i risikogruppen. 

5 blant de 40 døde som gir en dødsrate på 0.3% for gjennombruddsinfeksjoner. 

Disclaimer: Antallet smittede fullvaksinerte i Norge er antageligvis en del høyere enn de nesten 1500. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

1. Var att flock immunitet ikke var en bra vei. De flesta är eniga om det.

2. Beskriver situation i slutet av augusti 2020. Nu ville de ha tilltak tidigare men de flesta av deras forslag blev faktiskt infört senare och möjligt att det hade gått bättre med tiltak tidigare. 

3. Han ville ha fortforbud förutom det blev väl mycket av det han ville infört nationellt senare.

4. samma som 3. 

5. Han hade väl en del poäng där också. Alpha blev problematiskt och det kom en massa tiltak. 

6. Greit, där hade han fel. 

Min åsikt är fremdeles att Svanæs är både tillräckligt kunnig och har haft rätt tillräckligt många gånger for att han er en person man ska ta alvarligt och inte sätta i samma bås som G-B deklarationen. Han har ibland velat ha mer nedstängningar än vad jag velat men mye av det de har sagt har faktiskt hänt och blivit infört och det är möjligt att tidigare och hårdare tilltak också hade varit bättre. 

Svanæs sin tilnæring har vært basert på ekstrem risikoaversjon og tilnærmet null covid. Han virker langt mindre villig til å akseptere risiko enn f.eks FHI og Hdir. Og selv de er på den mer forsiktige delen av skalaen. 

Ang 3 og 4 ville han ha dette etter de særs strenge nasjonale tiltakene ble innført 12.mars i fjor. Tiltak som viste seg å være mer enn strenge nok. Han stiller seg dermed i samme kategori som Nyborg som heller ikke trodde at det var nok på daværende tidspunkt.

Og det med harde tiltak er ikke bare enkelt. Vi har f.eks hatt som prioritet etter april 2020 at barna skal skjermes mest mulig og få lov til å være på skole og barnehage. Det gjør det vanskeligere å stoppe smitten nesten fullstendig. Likeså at det er svært vanskelig/sitter langt inne å totalforby besøk i private hjem. Jurister har jo flere ganger stilt spørsmål ved lovligheten av akkurat et slikt tiltak. Videre er det ikke så enkelt å holde landet nærmest hermetisk lukket som er nødvendig for at det skal være vits i å ha korte og veldig strenge tiltak ved smitteøkninger.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (9 minutter siden):

1480 fullvaksinerte smittet i Norge:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=71279

40 (33 i risikogruppen). av de ble innlagt som gir en innleggelsesrate på 2.7% for gjennombruddsinfeksjoner. Innleggelsesraten faller til omtrent 0.5% for personer som ikke er i risikogruppen. 

5 blant de 40 døde som gir en dødsrate på 0.3% for gjennombruddsinfeksjoner. 

Disclaimer: Antallet smittede fullvaksinerte i Norge er antageligvis en del høyere enn de nesten 1500. 

Kjempebra! God lesing!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Svanæs sin tilnæring har vært basert på ekstrem risikoaversjon og tilnærmet null covid.

Tror detta er en sak du missförstår. Svanæs sin tillnärming är "Hammer and the dance" strategien. Han tror att det är bättre att handla tidigt och lite hårdare än att dra ut på det.

1 minute ago, OlavEH said:

Og det med harde tiltak er ikke bare enkelt. Vi har f.eks hatt som prioritet etter april 2020 at barna skal skjermes mest mulig og få lov til å være på skole og barnehage. Videre er det ikke så enkelt å holde landet nærmest hermetisk lukket som er nødvendig for at det skal være vits i å ha korte og veldig strenge tiltak ved smitteøkninger.

Nu har korta tilltak och relativt hårda tilltak fungerat för stora delar av Norge. Norge har också som nation brukt den taktiken men det har fungerat sämre för östlandet. 

Men jag är enig i att det inte er enkelt och det är väl därför jag tycker att Norge har klarat sig bra (som väl inte du tycker) och att jag ikke har några problem med andras oppfattningar, som for eksempel Svanæs. 

Det är också möjligt att barnen på östlandet hade fått en bättre vinter men några ukers stängda skoler än som nu en lång nedstängning av diverse annat.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Nu har korta tilltak och relativt hårda tilltak fungerat för stora delar av Norge. Norge har också som nation brukt den taktiken men det har fungerat sämre för östlandet. 

Men jag är enig i att det inte er enkelt och det är väl därför jag tycker att Norge har klarat sig bra (som väl inte du tycker) och att jag ikke har några problem med andras oppfattningar, som for eksempel Svanæs. 

Det är också möjligt att barnen på östlandet hade fått en bättre vinter men några ukers stängda skoler än som nu en lång nedstängning av diverse annat.

Men den hammer og dance-strategien forutsetter to ting. Det ene er tilnærmet full nedstengning av samfunnet i en god del uker, sannsynligvis minst en måned eller mer. Det holder ikke med en uke eller to. Og da må også skoler og barnehager sannsynligvis stenges. Det andre er mer eller mindre hermetisk lukking av grensene. Begge deler er problematiske og det siste er kanskje ikke gjennomførbart engang. Det er tross alt forskjell på den geografiske plassering til Norge og New Zealand.

Og retorikken til Svanæs tyder forøvrig ikke på at han aksepterer særlig mye risiko. Heller det motsatt. Når han jevnlig signerer kronikker med Nyborg, og kontinuerlig vanker på hennes Twitter-konto, så tyder det ikke på at han har samme toleranse som f.eks FHI med tanke på risikoaksept.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Men den hammer og dance-strategien forutsetter to ting. Det ene er tilnærmet full nedstengning av samfunnet i en god del uker, sannsynligvis minst en måned eller mer. Det holder ikke med en uke eller to. Og da må også skoler og barnehager sannsynligvis stenges. Det andre er mer eller mindre hermetisk lukking av grensene. Begge deler er problematiske og det siste er kanskje ikke gjennomførbart engang. Det er tross alt forskjell på den geografiske plassering til Norge og New Zealand.

Fel men har för mig att vi redan diskuterat det en gång.

3 minutes ago, OlavEH said:

Og retorikken til Svanæs tyder forøvrig ikke på at han aksepterer særlig mye risiko. Heller det motsatt. Når han jevnlig signerer kronikker med Nyborg, og kontinuerlig vanker på hennes Twitter-konto, så tyder det ikke på at han har samme toleranse som f.eks FHI med tanke på risikoaksept.

Jag finner inget i det han skriver som sier noe om hur mye risiko han aksepterar (hvorfor nu det skulle vara så viktigt). 

Som man kan se når man läser det han och andra skriver så är det faktiskt mycket som har blivit infört och fungerat sån noenlunda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jotun said:

Ikke i noe annen form enn at hvis det var ment som utrolig negative tall så er vi på hver vår planet :)

Og du pleier jo ikke poste solskinnshistoriene...

Nei, det var til info - helt nøytrale tall. Interessant å vite hva innleggelsesraten blant fullvaksinerte er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 timer siden):

Det er ikke akkurat sånn at vi har noe valg dersom vi må, dessverre. Dersom sykehusene skulle fylles opp igjen er det ikke noe annet alternativ. Da må det bli sånn hver sesong frem til vi har bygget opp en helt ny type sykehuskapasitet og immunitet i befolkningen.

Man har jo et valg er bare at staten ikke valgte betale for det.

Ikke kom til meg å si at den Norske stat ikke kunne som eks fristet sykepleier spesialister fra andre land med penger og gratis bosted, det vil koste ekstremt mye mindre øke kapasitet på sykehusene enn å sette gang tiltak.

Plass skal det heller ikke stå på tar ikke lange tiden bygge noe om man faktisk har viljen til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...