Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, DaniNichi said:

Godt du glemmer at verste av nedstegning skjedde rundt en periode det var -10 til -18 i Oslo området.

Ja er jo bare løpe rundt ute da pådra seg Kulde Astma osv er jo herlig i forhold til Evnt covid infeksjon.

Og ikke glem at det er ekstremt demotiverende for de aller fleste ikke kunne gjøre noe som helst, ikke se familie, ikke se venner, kun sitte hjemme.

Samt ekstremt mange har dra på jobb som "daglig" trening.

Men at man bortforklarer kjipe ting som har skjedd grunnet tiltak her inne overrasker ikke.

Er kanskje ikke like fristende for alle å løpe ute om vinteren. Forståelig. Men, det finnes kuldemasker som gjerne nyttes i minus 40 - 50 kuldegrader å få tak i. Altså for den ekstreme utøver og for å komme med en løsning på problemet ditt. For den finnes muligens?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Ny vaksinestudie om tredje dose: − Helt konge å få være med

ULLEVÅL SYKEHUS (VG) 1000 pasienter med nedsatt immunforsvar får nå en tredje vaksinedose. Og flere skal det bli.

Kan det dryppe over i første sesongvaksinering, eller er det kun forbeholdt de med nedsatt immunforsvar? Viktig forskning likevel, men kanskje ikke alle får fruktene av det med en gang?

  

30 minutes ago, Splitter said:

Ok, men vil det kjøpes inn kun til de med nedsatt immunforsvar likevel disse produktene? Det er vel for tidlig å tolke hva helsemyndighetene finner på å gjøre ut av dette?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke så altfor optimistisk ang. mulig leveranse av ekstrabooster til høsten som virker på Delta og som vil deles ut til mange. Tror nok ikke vi skal forvente noe annet enn at noen i risikogrupper vil få den før årsskifte.

Først og fremst sitter jeg fortsatt og tvinner tommeltotter ang. å få tilbud om første vaksinedose. Sjekker fortsatt vaksinekalenderen for min kommune og utifra scenarioet de har nå som er veldig usikkert, så ser det ut noen få i den siste aldersgruppen vil få første vaksinedose ved månedsskiftet juli/august, mens planlagt vaksinering strekker seg ut hele august og september og ingen prognose enda på når alle har fått tilbud om første stikk. Virker som man kan få vaksinen alt fra siste uken i juli til ut i september,  og fullvaksinert? Håper ikke det røyner helt ut til desember, men antagelig i november for min del med 12 ukers intervall.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fnugle nevnte denne i den internasjonale covid-tråden. Jeg synes den bør opp på bordet i og med at den kritiserer FHI som en tredje røst så lang om jeg har talt riktig. 3-1 mot FHI-kronikken

Må telle og evt. korrigere (spoiler for å samle kildene/røstene):

Spoiler

 

Ja 3 røster til nå så langt. Håper flere fagfolk tør kaste seg på å sette skapet der det bør stå hos FHI. Ganske oppsiktsvekkende denne saken. Venter i spenning. Muligens at noen er forsiktigere enn andre der da.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, DaniNichi said:

Godt du glemmer at verste av nedstegning skjedde rundt en periode det var -10 til -18 i Oslo området.

Ja er jo bare løpe rundt ute da pådra seg Kulde Astma osv er jo herlig i forhold til Evnt covid infeksjon.

Og ikke glem at det er ekstremt demotiverende for de aller fleste ikke kunne gjøre noe som helst, ikke se familie, ikke se venner, kun sitte hjemme.

Samt ekstremt mange har dra på jobb som "daglig" trening.

Men at man bortforklarer kjipe ting som har skjedd grunnet tiltak her inne overrasker ikke.

Det er ingen som tvinger folk til å være ute om de synes det er for kaldt? Jeg satt selv rimelig mye inne når det var på det kaldeste og jeg kan love deg at det er kaldere her enn i Oslo any given day. Men man dævver ikke av å sitte inne noen få dager med sprengkulde. Samt i -10 går det fint å gå tur om man kler seg vettugt.

Jeg forsøker på ingen måte i bagatellisere verdien av aktiviteten det utgjør å gå på jobb hver dag men det jeg selv gjorde i starten var å gå en luftetur før første jobbmøte kl. 9 og det samme i lunsjen. Man jogger ikke til bussen heller, hvertfall de færreste. Gå så man får litt puls så er det like godt som aktiviteten man får av å gå til bussen.

Dette har definitivt vært demotiverende. Jeg er nok selv i yttergrensa av demotivert pga. til tider for mye isolasjon pga. risiko i husstanden. Men jeg klager ikke på tiltakene vi har vært nødt til å ha, jeg bare tenker at vi må forsøk å få til et løft for alle som nå sliter litt.

Det jeg er redd for at at folk som er verre stilt enn meg nå ikke makter jobbhverdagen igjen. Det er en faktor jeg tror mange i styre og stell glemmer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Det er ingen som tvinger folk til å være ute om de synes det er for kaldt? Jeg satt selv rimelig mye inne når det var på det kaldeste og jeg kan love deg at det er kaldere her enn i Oslo any given day. Men man dævver ikke av å sitte inne noen få dager med sprengkulde. Samt i -10 går det fint å gå tur om man kler seg vettugt.

Jeg forsøker på ingen måte i bagatellisere verdien av aktiviteten det utgjør å gå på jobb hver dag men det jeg selv gjorde i starten var å gå en luftetur før første jobbmøte kl. 9 og det samme i lunsjen. Man jogger ikke til bussen heller, hvertfall de færreste. Gå så man får litt puls så er det like godt som aktiviteten man får av å gå til bussen.

Dette har definitivt vært demotiverende. Jeg er nok selv i yttergrensa av demotivert pga. til tider for mye isolasjon pga. risiko i husstanden. Men jeg klager ikke på tiltakene vi har vært nødt til å ha, jeg bare tenker at vi må forsøk å få til et løft for alle som nå sliter litt.

Det jeg er redd for at at folk som er verre stilt enn meg nå ikke makter jobbhverdagen igjen. Det er en faktor jeg tror mange i styre og stell glemmer.

Uten tvil så var tiltak nødvendig under en periode..Dette her poster jeg mer for å fremme skadene av tiltak så folk skjønner at man ikke innfører det igjen uten at de foreligger ekstreme grunner..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tirsdag ble det registrert 227 nye koronatilfeller i Norge. Det er to flere enn forrige tirsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 189 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 181, så trenden er stigende.

Tirsdag var 28 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var tre flere enn dagen før. 794 koronasmittede personer er døde i Norge siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år. Ved midnatt natt til onsdag hadde 132.363 personer testet positivt.

Til nå har 2.843.717 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.568.800 personer har fått andre dose.

Sitat

Det er registrert 45 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 29 over snittet de sju foregående dagene og tre ganger så mange som dagen før. Det viser oversikten fra Oslo kommune. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 20 smittede per dag.

Smittetallene er høyest i bydel Nordstrand. Der ligger smittetrykket på 82 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene.Etter det følger bydelene Ullern (58) og Frogner (57). Bydel Grorud har for tiden det laveste smittetallet (11).

 

Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Fnugle nevnte denne i den internasjonale covid-tråden. Jeg synes den bør opp på bordet i og med at den kritiserer FHI som en tredje røst så lang om jeg har talt riktig. 3-1 mot FHI-kronikken

Må telle og evt. korrigere (spoiler for å samle kildene/røstene):

  Skjul innhold

 

Ja 3 røster til nå så langt. Håper flere fagfolk tør kaste seg på å sette skapet der det bør stå hos FHI. Ganske oppsiktsvekkende denne saken. Venter i spenning. Muligens at noen er forsiktigere enn andre der da.

Bare at du linker til Gunhild Nyborg som for lengst har gravd seg ned i konspirasjonsteorier viser at FHIs meninger ikke er debunket på noen som helst måte.  Hun virker helt hysterisk opptatt av long covid. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (45 minutter siden):

Bare at du linker til Gunhild Nyborg som for lengst har gravd seg ned i konspirasjonsteorier viser at FHIs meninger ikke er debunket på noen som helst måte.  Hun virker helt hysterisk opptatt av long covid. 

Dette er ikke Gunhild Nyborg. Men en barnelege. Leste du egentlig dette i det hele tatt eller har du bestemt deg for at alle som er kritiske til FHI er konspirasjonsteoretikere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Fnugle said:

Dette er ikke Gunhild Nyborg. Men en barnelege. Leste du egentlig dette i det hele tatt eller har du bestemt deg for at alle som er kritiske til FHI er konspirasjonsteoretikere?

Han har bestemt seg for at long covid ikke er en ting/svært sjeldent

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 timer siden):

Uten tvil så var tiltak nødvendig under en periode..Dette her poster jeg mer for å fremme skadene av tiltak så folk skjønner at man ikke innfører det igjen uten at de foreligger ekstreme grunner..

Det virker som du vurderer konsekvensene av tiltakene opp mot antall innleggelser og dødsfall i øyeblikket, uten å se det som preventive tiltak mot eksponentiell økning i tida framover. Sånn sett kan jo tiltakene virke overdrevent. Men dersom man lar være, så vokser smittetallene til himmels og da har vi et helt annet helvete.

Jeg er glad både myndighetene og befolkningen i Norge har valgt en balanse der vi har mye tiltak og lite smitte i stedet for omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Det virker som du vurderer konsekvensene av tiltakene opp mot antall innleggelser og dødsfall i øyeblikket, uten å se det som preventive tiltak mot eksponentiell økning i tida framover. Sånn sett kan jo tiltakene virke overdrevent. Men dersom man lar være, så vokser smittetallene til himmels og da har vi et helt annet helvete.

Jeg er glad både myndighetene og befolkningen i Norge har valgt en balanse der vi har mye tiltak og lite smitte i stedet for omvendt.

Men det er tvingende nødvendig å snart ta debatten om hvor lenge man skal fortsette å drifte samfunnet basert på antall smittede, eller antall positive PCR-tester som jeg kaller det. Vaksinene hindrer jo som kjent både dødsfall og innleggelser, noe som var målet, mens viruset i seg selv aldri vil forsvinne. Så om man ikke kan åpne opp når det meste av befolkningen er vaksinert, når er det da greit for myndighetene å åpne opp? Om målet er at det ikke lenger skal være noen tilfeller av covid-19 hverken i Norge eller i verden er det et helt urealistisk scenario som aldri kommer til å skje. Det vil alltid være flere tilfeller med positiv test etter en nedstenging enn under en nedstenging, selv etter vaksinering. Den debatten må politkerne og helsemyndighetne ta, nå er det sommerferie, men jeg regner med at den debatten vil bli tatt i det offentlige til høsten om man fortsatt fører den samme politikken basert på smittetall.

Men jeg tar selvsagt høyde for at vaskinene på sikt vil fungere dårligere enn de de så langt har sett ut til å gjøre, men så langt velger jeg å se positivt på utviklingen.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Morromann Ja, helt enig. Debatten må komme. Regner med de setter opp et regnestykke for både risiko for utbrudd og konsekvenser av utbrudd i ulike aldersgrupper (innleggelser og dødsfall). Desto lavere tall jo mindre smitteverntiltak.

Jeg er derimot usikker på hva du legger i "åpne opp", siden den gråsonen er svært bred.

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er logisk sånn vi driver på nå, slipp opp litt og litt mens vaksineringen går sin gang. Jeg tenker egentlig at vi her i Norge ikke trenger å ta noen stor offentlig debatt om når vi må åpne helt opp sånn som ting går nå.
Fordi: Om vi åpner opp sakte og rolig mens vi vaksinerer så vil vi antagelig komme til det punktet at alt er åpnet opp samtidig som vi har flokkimunitet. Jeg personlig ser gjerne at vi fortsetter med en del tiltak til alle voksne som ønsker det har fått første vaksinedose, men at tiltakene lettes på med noen ukers mellomrom. (For meg personlig kunne man godt ha løsnet litt på tiltak hver uke, f.eks. hver mandag men det blir jo et rent helvete å følge med på.)

Men; vi må ha debatten om hva som skjer om vi får en Epsilon-variant der vaksinen ikke virker spesielt bra. Nå har vi fått på plass gode testmuligheter og elektroniske vaksinepapirer man lett kan vise frem så det er mye flere muligheter for å åpne opp med testing nå enn det var i fjor. Jeg kan ikke se for meg at det blir noen nye nedstenginger av den typen vi hadde i fjor og i vinter. Det siste som står igjen er nok grensekontroller og antallsbegrensninger på arrangementer (typ maks 20.000 på konsert).

EDIT: Jeg ønsker selvsagt debatten hjertlig velkommen og syns den er interesant, jeg tror bare at det går så mye i riktig retning nå at debatten (i Norge) ikke er veldig nødvendig.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar
Battaman skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker det er logisk sånn vi driver på nå, slipp opp litt og litt mens vaksineringen går sin gang. Jeg tenker egentlig at vi her i Norge ikke trenger å ta noen stor offentlig debatt om når vi må åpne helt opp sånn som ting går nå.
Fordi: Om vi åpner opp sakte og rolig mens vi vaksinerer så vil vi antagelig komme til det punktet at alt er åpnet opp samtidig som vi har flokkimunitet. Jeg personlig ser gjerne at vi fortsetter med en del tiltak til alle voksne som ønsker det har fått første vaksinedose, men at tiltakene lettes på med noen ukers mellomrom. (For meg personlig kunne man godt ha løsnet litt på tiltak hver uke, f.eks. hver mandag men det blir jo et rent helvete å følge med på.)

Men; vi må ha debatten om hva som skjer om vi får en Epsilon-variant der vaksinen ikke virker spesielt bra. Nå har vi fått på plass gode testmuligheter og elektroniske vaksinepapirer man lett kan vise frem så det er mye flere muligheter for å åpne opp med testing nå enn det var i fjor. Jeg kan ikke se for meg at det blir noen nye nedstenginger av den typen vi hadde i fjor og i vinter. Det siste som står igjen er nok grensekontroller og antallsbegrensninger på arrangementer (typ maks 20.000 på konsert).

EDIT: Jeg ønsker selvsagt debatten hjertlig velkommen og syns den er interesant, jeg tror bare at det går så mye i riktig retning nå at debatten (i Norge) ikke er veldig nødvendig.

Det er helt sikkert at det vil komme en ny variant, i og med at mesteparten av den tredje verden ikke har sett særlig mye til vaksinene. Og det må samfunnet vårt også håndtere, men det bør taes i bruk andre deler av verktøykasse for virushåndtering som vi nå har etablert rutiner med fremfor å stenge ned store deler av samfunnet.

Men så langt har jo vaksinene vist seg å fungere veldig bra også mot nye varianter, inkludert delta-varianten.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Har covid-19 sykdomsforløp noe som helst likheter med sepsis? I såfall så har jeg gode nyheter å komme med. Et svensk selskap har utviklet sevuparin, som er et legemiddel i tidlig utviklingsfase som ligner på heparin, men som har fjernet den blodtynnende effekten som er heparin sin akilleshæl (fare for overdosering med heparin og blødninger).

https://www.modustx.com/

Er en info-video nederst på hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...