Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et medlem litt uti familien et sted var noe forkjølelsessnufsete i dag hørte jeg via. Og likevel skulle noen andre i familien treffes. Skulle ta koronatest da, så det er jo bra. Men, å treffes er vel ikke så fornuftig. Og den som tør treffes er den vaksineskeptikeren i familien. Merkelige greier. Vedkommende er vel redd nok for å få sykdommen, men likevel ikke så redd likevel om det kommer via kjente? Jeg undres noe over denne oppførselen.

Syntes det var lettest å la være å nevne kjønn og tilknyttelse. Alt nevnt her er andre individer enn meg selv.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

GULDVOG TIL TV 2: KAN SKROTE DET NORSKE CORONASERTIFIKATET OM TO MÅNEDER

Helsedirektør Bjørn Guldvog sier til TV 2 at han tror EUs coronasertifikat vil være i bruk lenger enn det norske.

– Internt i landet tror jeg det er spørsmål om noen måneder, kanskje to måneder, til vi ikke kommer til å bruke det, sier han til kanalen.

Nærmere bestemt tror Guldvog at sertifikatet skrotes i Norge når samfunnet går over til en mer normal hvedan med økt beredskap i september.

Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/guldvog-til-tv-2-kan-skrote-det-norske-coronasertifikatet-om-to-maaneder.Jaf6VigUc

TV2's artikkel omtalt over: https://www.tv2.no/nyheter/14105759/.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Bortimot det eneste det norske koronasertifikatet brukes til, er innreisekontroll. Betyr det at de skal avvikle innreisekontroll om to måneder?

Edit: Det stod visst i TV2 sin sak.

Jaja, er glad jeg har fått reist mye. Stakkars de som er unge i dag.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/6/2021 at 9:11 PM, G said:

 

  

Ok, men vil det kjøpes inn kun til de med nedsatt immunforsvar likevel disse produktene? Det er vel for tidlig å tolke hva helsemyndighetene finner på å gjøre ut av dette?

For meg virker det som om produsentene er ute for å få mest penger inn på konto?

Jeg tror de viste at det ville komme nye varianter av c19.

Samme med influensa vaksinen.

Tror det har med penger å gjøre, ikke at de kan utrydde influensa/ c19 om de vil.

Gjør de det, er de konk.:shrug:

Min tanke/mening:grin:

Lenke til kommentar

Det ligger i kortene at de kan tjene en slant på behovet i verden nå ja.

Husk at den tredje verden knapt er vaksinert i forhold til rike nasjoner. Her vil nok en del vaksineselskaper som vi knapt har hørt opp komme inn på oppløpssiden med sine vaksiner vil jeg tro. Det er altså mange flere enn de 4-5 vaksineprodusentene som alle har hørt om via media som kan komme til. Enkelte av dem vil nok aldri komme i mål. Men kanskje det dobbelte av hva vi har i dag vil komme fram til godkjente vaksiner? Og at noen av disse igjen vil ha potensiale til å få solgt vaksiner. Da er det jo spesiellt fattige land og boosterdoser som vil være et fokus. Men, siden mange av disse kanskje ikke er mRNA-type vaksine så vil det jo ta tid for disse å få justert vaksinen for mutasjoner?

Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 211 nye koronasmittede i Norge. Det er 68 færre enn forrige onsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 179 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 183, så trenden er igjen synkende.

Onsdag var 30 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var to flere enn dagen før. Til sammen er 796 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020. 17 av dem var under 50 år.

 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, torbjornen said:

 

:fun: lurer på hvordan masse-emigrasjonen ut av Norge til sydlige land i Europa påvirker disse tallene? Holder Gardemoen internasjonale flyplass koken enda med 30 - 45 tusen reisende hvert døgn montro, eller har "alle" kommet seg avgårde nå?

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (10 timer siden):

Bortimot det eneste det norske koronasertifikatet brukes til, er innreisekontroll. Betyr det at de skal avvikle innreisekontroll om to måneder?

Edit: Det stod visst i TV2 sin sak.

Jaja, er glad jeg har fått reist mye. Stakkars de som er unge i dag.

Det som omtales som det norske koronasertifikatet er den siden som sier du er "beskyttet" 3 uker etter første dose. Det er vel dette det er snakk om å skrote i september. Det er også en side som benyttes ved reise til andre land, dette krever 2 doser eller at du har hatt covid for å gi deg "beskyttet" status. Det er også denne siden som benyttes ved innreisekontroll til Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

95991721_Skjermbilde2021-07-08kl_11_15_28.thumb.png.a8ab01886d30952b734e75d6a7228883.png

Tall fra Oslo kommune: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13411181-1625040800/Tjenester og tilbud/Koronavirus/Koronastatistikk/Statusrapport koronastatistikk 29.6.21.pdf

Her ser vi at andelen påvist smittede i Oslo som har antatt smittested i en annen kommune eller i utlandet har fortsatt å øke. Oslo er en turistby, med veldig mange besøkende fra hele landet på sommeren. I tillegg reiser folk på ferie, og flere reiser til utlandet nå. Men andelen er fortsatt ganske lav for utlandet. Blir interessant å se neste oppdatering på denne, fra uke 26.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

"Godt" å se at smitten hovedsakelig stammer fra den utvaksinerte befolkningen under 40. Vi får håpe det fortsetter når Delta tar over. 

Denne studien her lover ikke akkurat så bra: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.02.21258881v1
18% reinfeksjoner - av de som ble syke hadde bare 80% mild sykdom. Resten alvorlig til kritisk. Det betyr i praksis at dersom du får symptomer etter vaksinasjon så reduserer ikke vaksinen sykdomsbyrden i særlig grad. Snittalderen i denne studien er relativt ung - da alle jobber på sykehus. 

 

Lenke til kommentar

Seigpiningen på Nord-Jæren fortsetter:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nord-jaeren-forlenger-lokale-smitteverntiltak-i-en-uke-til.OZPjduwMz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Jeg mener at enten så får de stramme inn i et par uker for å ta knekken på smitten, eller så får de åpne opp til nasjonalt nivå og la smitten fortsette. Vi hadde strengere regler enn resten av landet på nivå 2, og strengere regler enn resten av landet på nivå 3. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...