Gå til innhold

Stempelmotoren dør - også i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For 30år siden husket jeg at vi forundret oss over at stempel motorer var i bruk ennå. Med ventiler som gikk opp og ned stempler som gikk frem og tilbake. En liten takt med forbrenning og resten tapsarbeid. Dømt til å tape mot gassturbiner og fuel celler. El motorer hadde man prøvd for 80år siden. Den tapte pga el motoren som erstattet sveiv.

Nå er det påan igjen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (49 minutter siden):

For 30år siden husket jeg at vi forundret oss over at stempel motorer var i bruk ennå. Med ventiler som gikk opp og ned stempler som gikk frem og tilbake. En liten takt med forbrenning og resten tapsarbeid. Dømt til å tape mot gassturbiner

Det er forskjell i ulike segmenter. Stempelmotor i jagerfly fikk en brå død rett etter 1945. Spitfire var rå, men ble avlegs nærmest over natta. Allikevel übercool å oppleve live i dag. F-16 er enda coolere. Og de nye F-35-ene er helt hinsides. Selv på Formel 1-banene stopper alt opp et øyeblikk når jet-ene flyr over.

 

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (14 timer siden):

Fossilt drivstoff koster mye sammenlignet med strøm. Det adderes over tid. En fossilbil bruker sin egen innkjøpspris i drivstoff i løpet av levetida. Man kan finansiere mye bil med prisen av bensin. Å bytte en gammel Toyota med en brukt Leaf kan være lønnsomt. Men det nytter ikke å bytte til en ny e-Tron for å spare penger. Man må sammenligne likt mot likt.

Du tror seriøst at strømmen skal ikke gå opp i pris, det er planen skjønner du, med kabler til Tyskland få vi EU priser på strøm, tipper det vil også bli mangel på strøm som driver prisene oppover.

Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (4 timer siden):

Du tror seriøst at strømmen skal ikke gå opp i pris, det er planen skjønner du, med kabler til Tyskland få vi EU priser på strøm, tipper det vil også bli mangel på strøm som driver prisene oppover.

Du tror seriøst at fossilt drivstoff står stille i pris, mens el går opp ensidig? Ettersom etterspørselen går ned med inntoget av elbiler, vil færre klare å få det til å gå opp økonomisk med oljeboring/utvinning, og uttaket vil dempes. Avgifter pga miljøbelastningen vil og gå opp, rett og slett for å dempe etterspørselen mer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (På 22.11.2020 den 7.58):

Og hvor skal alle elbilene ta strømmen fra? Da Alle biler blir det.

Pluss industrien og hushold og og og?

Om alle biler skal gå på strøm vil det gi en økning på 6-10%. Men da ser en bort fra alt som kan frigis fra raffinering og distribusjon, samt at det er urealistisk at all biler blir elektriske.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pirkko Rygh skrev (6 timer siden):

Du tror seriøst at strømmen skal ikke gå opp i pris, det er planen skjønner du, med kabler til Tyskland få vi EU priser på strøm, tipper det vil også bli mangel på strøm som driver prisene oppover.

Strømpriser i EU er høyst varierende fra land til land. https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

Uansett vil solceller dempe strømprisen. Den eneste grunnen til at jeg ikke har dekket taket av det allerede, er den lave strømprisen den siste tida. Og usikkerhet rundt effektavgift. Økt strømpris vil gjøre f.eks. panelovner til et pengesluk. Lading av elbil vil være det minste problemet.

Men kanskje kommer det en form for km-avgift i stedet? Kan ikke utelukke det. De som er opptatt av personvernet kan poste en rant på Facebook ;)

Lenke til kommentar
6 hours ago, Pirkko Rygh said:

Du tror seriøst at strømmen skal ikke gå opp i pris, det er planen skjønner du, med kabler til Tyskland få vi EU priser på strøm, tipper det vil også bli mangel på strøm som driver prisene oppover.

No har kabelen vore i prøvedrift ei stund, og prisen har berre gått ned.  EU-prisar på straum er ikkje so ille.  Danmark har konsekvent lågare pris enn Noreg om vinteren.  Om sommaren har dei litt høgare pris, men då har vi større overskot enn vi klarer å eksportere uansett pga snøsmeltinga.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dovreekspressen said:

Strømpriser i EU er høyst varierende fra land til land. https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

Dette inkluderer avgifter!  Når straumen er importert og skal seljast i Noreg, er det norske avgifter som gjeld, ikkje til dømes tyske eller danske.  Utan avgifter er prisen nokon lunde den same.  Litt høgare i Noreg om vinteren og litt lågare i Noreg om sommaren.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Du tror seriøst at fossilt drivstoff står stille i pris, mens el går opp ensidig? Ettersom etterspørselen går ned med inntoget av elbiler, vil færre klare å få det til å gå opp økonomisk med oljeboring/utvinning, og uttaket vil dempes. Avgifter pga miljøbelastningen vil og gå opp, rett og slett for å dempe etterspørselen mer.

Det blir nok vertfall ikke før 2100 at volumet på gass og olje forandrer seg så meget, tungindustri, fly, shipping, asfalt og plastik næringer vil jo ha sitt. Og fattigere land kan jo ikke så godt hindres i å få litt oljevelstand.

 

Lokalt kan man jo ha dei regler man vil, er peng i statskassen som allereie er forbruksorientert med til dømes MVA som største post. Spis mer og kjør mer privatbil er vel det som er norsk poletikk i dag.

 

Krav til vannboren varme er vel ikke komt for privatboliger ennu, det ville hjelp på evnen til å ha balansere kraftforbruk. 2/3 er jo til varme, 60 kWt til iPad (lyd, ruter og WiFI), 400 kWt til lys og 2 000 kWt til batteribil (anslagsvis 2 460 kWt totalt pr person utenom varme), alt utenom varme er jo eigentlig en piss i havet hva angår hva der kan moderniseres til det betre.

Likeledes må jo opplegg for gjennvinning av varme fra spillvatn forbredes for, og betre struktur for å minske energi der krevest for å gi frostsikring på fritidsboliger.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
21 hours ago, neglesprett said:

Er enig med deg der.

En leaf, gjerne brukt er fin fint til butikken, unger paa trening etc.

Eneste er at ungene ikke vil hentes med el-bil. De vil ikke sitte svette/nydusjet i en iskald bil hvor det iser på innsiden av vinduene.

Nei, ungene insisterer på å kjøres med en ordentig bil med varmeapparat....

Lenke til kommentar
21 hours ago, Trestein said:

Sist jeg kjøpte bil kostet service første 100 000km 9900kr. Det er ikke allverden. 10øre pr km. 
 

Om man gidder går det helt fint å gjøre dette selv. Olja og filter får man levert på gjenvinningsstasjoner. Ser jeg at jeg tjener over 1000kr timen gjør jeg dette selv. 

Det er service og reparasjoner på el-biler som virkelig er dyrt pga. lite/ikke eksisterende ettermarked. Bortsett fra motorolje, oljefilter, luftfilter og brennstoffilter er jo en el-bil kliss lik en fossilbil. Hvordan service på en el-bil skal bli dramatisk mye billigere forstår ikke jeg. Jeg tror folk blander reparasjoner med forebyggende vedlikehold. Kostbare skifte av register-rem unngår man elegant ved å kjøpe en bil som har register-kjede.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (41 minutter siden):

Kostbare skifte av register-rem unngår man elegant ved å kjøpe en bil som har register-kjede.

Den siste fossilbilen jeg kjøpte hadde kjede. Det hoppa over et knepp. Gikk heldigvis "bra", i hvert fall uten havari. Og det ble fikset på garanti. Andre med samme motor fikk totalhavari. Skjer det etter garantiutløp, så koster det flesk.

Elbilen har koster meg 1250,- kr i service de første 100.000 km 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Eneste er at ungene ikke vil hentes med el-bil. De vil ikke sitte svette/nydusjet i en iskald bil hvor det iser på innsiden av vinduene.

Nei, ungene insisterer på å kjøres med en ordentig bil med varmeapparat....

Mine unger foretrekker Leaf'en. Bl.a. p.g.a. varme i baksetet også, som de kan styre selv med egen knapp. Den er forøvrig aldri kald. Blir varm på veldig kort tid.

Unger får som regel fordommene sine fra foreldrene. Uansett hva det gjelder.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Eneste er at ungene ikke vil hentes med el-bil. De vil ikke sitte svette/nydusjet i en iskald bil hvor det iser på innsiden av vinduene.

Nei, ungene insisterer på å kjøres med en ordentig bil med varmeapparat....

Eh?  No har det rabla for deg.  Ingenting er meir effektivt enn varmeapparatet i min elbil.  Eg trykkjer på ein knapp før eg går ut, so er det 22 grader i bilen når eg set meg inn fem minutt seinare.  Bilen er isfri og doggfri.  Ein moderne dieselbil må du køyre langt før temperaturen kryp over null grader midtvinters.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...