Jump to content
jmm@tu.no

Stempelmotoren dør - også i Tyskland

Recommended Posts

Å sammenligne en stempelmotor og en elmotor blir bare dumt, for det er batteriet som er dyrest og mest avansert på en elbil.

Jeg tror BMW og Mercedes kommer til å klare de nye utslippskravene, det er verre med resten av bilprodusentene. Et velfungerende faststoffbatteri kan imidlertid bli en game changer.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tipper fungerende faststoffbatterier kommer omtrent samtidig med superledere i romtemperatur, Jesus og kald fusjon.

Edited by sedsberg
  • Like 7

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Tipper fungerende faststoffbatterier kommer omtrent samtidig med superledere i romtemperatur, Jesus og kald fusjon.

Faststoff batterier er i drift i dag i mercedes busser.

https://www.google.no/amp/s/arstechnica.com/cars/2020/09/mercedes-benzs-newest-electric-city-bus-uses-solid-state-batteries/%3famp=1

Edited by Trestein
  • Like 1

Share this post


Link to post

Problemet er bare at det er en million andre som tenker som deg og at det ikke er SÅ mange galninger som frivillig vil betale titusener ekstra i måneden bare for å kjøre prompebil.

Når avgiftene nå går opp på elbiler (pluss moms) kommer avgifter og trolig moms også til å økes tilsvarende på prompebilene og prompedrivstoffet.

  • Like 4

Share this post


Link to post
1 hour ago, sedsberg said:

Tipper fungerende faststoffbatterier kommer omtrent samtidig med superledere i romtemperatur, Jesus og kald fusjon.

Fungerande faststoffbatteri finst allereie.  Bussen Mercedes eCitaro G kjem med faststoffbatteri.

  • Like 2

Share this post


Link to post

2LK70DN1: Ja, BMW ligger langt under utslippskravene allerede, 20% under mener jeg å ha lest.

I går ble også BMW kåret til verdens mest bærekraftige bilfirma så de har ting på stell.

Hvordan MB ligger ann aner jeg ikke.

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (26 minutter siden):

Hvilke personbiler bruker disse?

Ingen ennå. Mercedes ønsker mere erfaring før de putter dem inn i personbiler.

Ved å sette dem i en buss får de mye raskere erfaring enn i personbiler.

De gir imidlertid 10års garanti. 

Share this post


Link to post

Et problem for industrien er når kravene innføres i 2025, men et annet problem er at man kan få en Osbourne-effekt i årene før dette.Det vil si at folk utsetter å kjøpe bil et par år, fordi de ser at elbilene er i ferd med å bli så rimelige at det er bedre å vente på elbilenn man ønsker, enn å kjøpe en bil hvor man binder seg til høye driftsutgifter i bilens levetid.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Kanin skrev (19 minutter siden):

Et problem for industrien er når kravene innføres i 2025, men et annet problem er at man kan få en Osbourne-effekt i årene før dette.Det vil si at folk utsetter å kjøpe bil et par år, fordi de ser at elbilene er i ferd med å bli så rimelige at det er bedre å vente på elbilenn man ønsker, enn å kjøpe en bil hvor man binder seg til høye driftsutgifter i bilens levetid.

 

I dag taper man over 200 000,- ved ikke å velge en batteribil i Norge, bare på selve kjøringen. Andre utgifter kommer i tillegg.

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 hour ago, sedsberg said:

Får håpe de blir like revolusjonerende som ryktene skal ha det til.

De revolusjonerer ingenting annet enn levetid evt. Hovedproblemet med batterier er lav energitetthet og høy pris. Nå har batterier akkurat blitt et rasjonelt alternativ til småbiler, det vil ta tid før bred implementering kommer og det er igjen avhengig av råvaretilgang osv.

1 hour ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

I dag taper man over 200 000,- ved ikke å velge en batteribil i Norge, bare på selve kjøringen. Andre utgifter kommer i tillegg.

Over en 20 års periode?

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (1 time siden):

De revolusjonerer ingenting annet enn levetid evt. Hovedproblemet med batterier er lav energitetthet og høy pris. Nå har batterier akkurat blitt et rasjonelt alternativ til småbiler, det vil ta tid før bred implementering kommer og det er igjen avhengig av råvaretilgang osv.

Over en 20 års periode?

Liten bil og 300 000 km.

Batteribilen VW e-Up koster 5 000,- , mer enn en Polo bensiner fra samme merke om begge belastes med MVA. Det er rimelig å anta at bensin utgifter er vertfall 5 kr mer en strømutgifter pr 10 km, dette gir (30 000mil x 5 kr/mil) 150 000,- spart på dette punkt. Litt ekstra serviceutgifter på bensinbilen og man runder 200 000,-

Ref, Polo (bensiner) pris 274 900,- https://www.volkswagen.no/no/biler/polo.html?---={"biler_polo_featureappsection"%3A"%2F%2B%2F0"}

Ref, e - Up (batteri) pris 225 120,- https://www.volkswagen.no/no/biler/e-up.html

 

Kjøper man større bil kommer batteribilen enda betre ut. I praksis er ikke en bensinbilen (Poloe´n) verdt mer en vrakpanten etter at første settet med bremseklosser må byttes her i Norge (Du taper jo 150 000,- i løpende driftsutgifter + ekstra servicekostnad og den er 50 000,- dyrere i innkjøp i forhold til batteribil nevnt over), men ved eksport til Afrika er det jo råd å oppnå en høyere pris.

 

Joda, en gavepakke fra den norske Stat og FrP......

 

Oppsumering (spart ved å kjøpe batteribil jfr de to biler over)

Driftsutgifter + 200 000,- (ved 300 000 km)

Lavere pris bil  50 000,-

+ fordeler i bomring, ved parkering, på ferger, lading hos arbeidsgiver, årsavgifter osv osv

 

 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Bilparken kommer til å bli i snitt 30 år om det blir forbudt å kjøpe nye fossilbiler
Slutter Europa å produsere biler, så vil det bli importert fra USA
 

Norge blir det nye Cuba, med 60 år gamle biler

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Pirkko Rygh said:

Og hvor skal alle elbilene ta strømmen fra? Da Alle biler blir det.

Pluss industrien og hushold og og og?

Vindturbiner, og når det slutter å blåse?

Skifte til elbilar fører til minimal auke i straumforbruket, fordi elbilar er som mykje meir energieffektive enn eksosbilar.  Dei to raffieneria i Noreg, Slagentangen og Mongstad, brukar meir energi enn heile den norske bilparken til saman når han er elektrifisert.  Den planlagde elektrifiseringa av sokkelen vil òg krevje mykje meir straum enn heile den norske bilparken til saman når han er elektrifisert.  Legg til alle bensinstasjonane og transport av drivstoff, so tippar eg straumforbruket i Europa går ned når heile bilparken er elektrifisert.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...