Gå til innhold

Stempelmotoren dør - også i Tyskland


Anbefalte innlegg

2 hours ago, 6RCURCGB said:

Det er service og reparasjoner på el-biler som virkelig er dyrt pga. lite/ikke eksisterende ettermarked. Bortsett fra motorolje, oljefilter, luftfilter og brennstoffilter er jo en el-bil kliss lik en fossilbil.

Du kan ikkje mykje om bil, forstår eg.  Har du nokon gong vore borti ein elbil med clutch, til dømes?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 timer siden):

Det blir nok vertfall ikke før 2100 at volumet på gass og olje forandrer seg så meget, tungindustri, fly, shipping, asfalt og plastik næringer vil jo ha sitt. Og fattigere land kan jo ikke så godt hindres i å få litt oljevelstand.

 

Lokalt kan man jo ha dei regler man vil, er peng i statskassen som allereie er forbruksorientert med til dømes MVA som største post. Spis mer og kjør mer privatbil er vel det som er norsk poletikk i dag.

 

Krav til vannboren varme er vel ikke komt for privatboliger ennu, det ville hjelp på evnen til å ha balansere kraftforbruk. 2/3 er jo til varme, 60 kWt til iPad (lyd, ruter og WiFI), 400 kWt til lys og 2 000 kWt til batteribil (anslagsvis 2 460 kWt totalt pr person utenom varme), alt utenom varme er jo eigentlig en piss i havet hva angår hva der kan moderniseres til det betre.

Likeledes må jo opplegg for gjennvinning av varme fra spillvatn forbredes for, og betre struktur for å minske energi der krevest for å gi frostsikring på fritidsboliger.

Enig i mye her, det eneste er vel at jeg har noe mere optimistisk syn på utvikling og forskning, så jeg tror flyindustrien og shipping vil være raskere å bytte ut. Ellers forskes det på å bruke mer miljøvennlige alternativer for både asfalt og plastikk, såvel som bildekk. Og tungindustri? De har jo et mekka i Norge med tilgang til billig strøm fra vannkraft.

I andre land vil det i langt større grad bli byttet ut med fornybar kraft eller atomkraftverk, men da kanskje basert på Thorium, som jeg tror blir langt mindre uglesett enn atomkraft basert på de mer tradisjonelle radioaktive grunnstoffene, om e ikke i større grad klarer å bruke av "restene" som før har blitt til bestanddeler til våpen eller må oppbevares over millioner av år før de ikke lengre er skadelige for oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/21/2020 at 6:29 PM, 2LK70DN1 said:

Å sammenligne en stempelmotor og en elmotor blir bare dumt, for det er batteriet som er dyrest og mest avansert på en elbil.

Jeg tror BMW og Mercedes kommer til å klare de nye utslippskravene, det er verre med resten av bilprodusentene. Et velfungerende faststoffbatteri kan imidlertid bli en game changer.

 

Vel det er jo motoren som besørger fremdrift. Så selv om prisene på ICE og elmotor er forskjellige så er det helt relevant å sammenlikne. Og batteripakken som skeptikerne var så skremte av har jo vist seg å holde seg overraskende bra. 

Hvorfor vente på faststoffbatterier? Vi har den energitettheten vi trenger for elbiler i dagens celler. Og neste år får vi jo nye celler fra Tesla med større diameter, forbedret design siden de er tabless, og mer energi pr celle. 

Jeg avviser ikke ssd batterier, for den dagen ssd batterier er i masseproduksjon og til en akseptabel pris så vil det sikkert skje store ting, blant annet så forventes det av både vekt og volum på ssd batterier skal halveres. Perfekt feks for elmotorsykler, elscootere og selvsagt også elbiler, ellastebiler og elbusser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 11/21/2020 at 8:55 PM, Trestein said:

Ingen ennå. Mercedes ønsker mere erfaring før de putter dem inn i personbiler.

Ved å sette dem i en buss får de mye raskere erfaring enn i personbiler.

De gir imidlertid 10års garanti. 

Er det noe data å vekt og volum på disse cellene?

 

On 11/21/2020 at 6:42 PM, Trestein said:

 

Sjekka ut linken og la merke til at det virker som de har valgt å gå for en løsning med batteripakken takmontert. Jeg skjønner city busser har lavt gulv men dette kunne kanskje vært løst mer elegant med batteripakken under dørken også luftbelger med ekstra lang vandring? Se på det tredje bildet, det viser batteripakken på taket. Må bli guffent i feks sterk sidevind, og krappe svinger? 

Hvor mye lettere kan ssd cellene være enn dagens celler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/21/2020 at 6:42 PM, Trestein said:

 

Merkelig, se på det tredje bildet i linken. Virker som Mercedes har plassert batteriene på taket? Wtf? Vil ikke skape gufne kjøreegenskaper feks i sidevind og krapp sving? Skjønner at citybussene har lavt gulv, men kanskje kunne de heller løst dette med luftbelger med ekstra lang vandring? 

Er det noen som har sett data på vekt og volum på disse ssd batteriene mercedes bruker? Kan ssd batteriene virkelig være så mye letterer enn dagens li ion at det ikke blir stress når de takmonterer batteripakken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Er det noe data å vekt og volum på disse cellene?

 

 

Sjekka ut linken og la merke til at det virker som de har valgt å gå for en løsning med batteripakken takmontert. Jeg skjønner city busser har lavt gulv men dette kunne kanskje vært løst mer elegant med batteripakken under dørken også luftbelger med ekstra lang vandring? Se på det tredje bildet, det viser batteripakken på taket. Må bli guffent i feks sterk sidevind, og krappe svinger? 

Hvor mye lettere kan ssd cellene være enn dagens celler? 

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/444449/mercedes-benz-ecitaro-g-solid-state-battery/amp/
 

De påstår 25% høyere tetthet. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 23.11.2020 den 12.26):

Enig i mye her, det eneste er vel at jeg har noe mere optimistisk syn på utvikling og forskning, så jeg tror flyindustrien og shipping vil være raskere å bytte ut. Ellers forskes det på å bruke mer miljøvennlige alternativer for både asfalt og plastikk, såvel som bildekk. Og tungindustri? De har jo et mekka i Norge med tilgang til billig strøm fra vannkraft.

I andre land vil det i langt større grad bli byttet ut med fornybar kraft eller atomkraftverk, men da kanskje basert på Thorium, som jeg tror blir langt mindre uglesett enn atomkraft basert på de mer tradisjonelle radioaktive grunnstoffene, om e ikke i større grad klarer å bruke av "restene" som før har blitt til bestanddeler til våpen eller må oppbevares over millioner av år før de ikke lengre er skadelige for oss.

Tror nok mange her på TU «digger forskning og utvikling», eg også. Men man ser jo at ting tar tid, særlig innen energi, og det er gedigent / det største i størrelse. (Joda, bilindustri er mye penger men den består jo stort sett av energi)

 

Joda, eg er «bare» innom TU (over 51% av det eg bruker iPaden til) for dulle litt med en intresse, krangle litt osv. Eg ser på teknikk som en kunstform, men joda musikk (Punk, Lemmy og Bach) slår teknikk. Og design sammenfaller mykje med «god funksjon», er en del av det og kan nærmest kalles for en geometrisk kvalitet stempel, formel/uttrykk i svært mange tilfeller.

 

Her en artig sak, test av absorbent til hydrogen (jfr asetylen lagring), men det er jo et stort anlegg pr i dag forhold til 50 Nm^3 lagring og utvinning i timen (ca 4,8 kg slik eg forstår det). Men joda rundt 1 000 kg lagret i en 20M^3 tank som vist på bilde, under normal temperatur og trykk er jo flott isolert sett.

https://www.chiyodacorp.com/en/service/spera-hydrogen/demo-plant/

 

Her en graf i startbildet (lager i US i dag), heldigvis todimensjonal :

https://www.youtube.com/watch?v=jabyG4s8IjQ

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/23/2020 at 5:09 PM, Trestein said:

 

Det må da bli veldig spesielt å kjøre en buss med så mye vekt så høyt oppe? Nei dette skjønner jeg ikke noe av. Må se om jeg ikke får lest meg opp på dette i helgen. Men positivt at de tester ut, og vi trenger jo både BEV busser og lastebiler asap. Om det blir tabless batterier, posebatterier eller SSD er kanske mindre viktig akkurat nå i starten. Nå er det vel mest om å gjøre å få noe av tungtrafikken over på batteridrift. Så vil fremtiden vise hva som blir mest økonomisk for produsentene og hva som gir størst verdi for transportørene. Transportmarkedet er jo presset så til de grader og marginene er små, så det kan hende at mange ønsker å slippe unna dieselkostnader, og få lavere servicekostnader. Så får vi håpe produsentene har testet nok før de lanserer slik at det ikke blir for mange tilbakekallinger for early adopters. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper det har med innstegshøyde å gjøre. Det burde være enkelt å legge inn kræsjsoner f.eks de ytterste 20 cm ut mot sidene, ha forhøyet gulv under seteradene med nok plass til batteriene. Med noen serviettkalkulasjoner kommer jeg fram til at en 11m-buss vil få rundt 12 kvadratmeter batteriplass på denne måten.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, bojangles said:

Det må da bli veldig spesielt å kjøre en buss med så mye vekt så høyt oppe?

Ikke så helt spesielt for Daimler kanskje, historisk sett:

Quote

Tilnavnet «Veltepetter» kom i 1997, etter at den strøk på den såkalte elg-testen. Ifølge rapporten veltet bilen etter en brå unnamanøver for å unngå å treffe «elgen». Mercedes-Benz nektet først for at det var et problem med modellen, men trakk senere tilbake samtlige enheter solgt frem til det tidspunktet (2.600 eks.) og stoppet produksjonen inntil problemet ble løst med å montere stabilitetskontroll samt gjøre en rekke endringer i understellet. Dette sørget for at A-klasse var verdens første småbil med stabilitetskontroll.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_A-Klasse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, sedsberg said:

Kan det være noe sikkerhets-greier? For å få batteriene unna surrete bilister som skal krasje, fartshumpler og annet dritt i veien? Har sett noen gassdrevne (?) busser som har tankene på taket pga. dette.

 

Ja jeg skjønner delvis tankegangen, at det kan skape problemer om batteripakken er montert lavt. Men stabilitet bør vel strengt tatt trumfe slike små problemer? Feks el-hydrauliske dempere som kan heve og senke, som vi har sett på noen elbiler blant annet så kan en legge til feks fartshumper og stoppesteder i elektronikken slik at markfrigang skjøttes automatisk til stor del. De fleste lavgulvsbusser har jo mer eller mindre faste ruter. 

Kanskje mercedes bare hadde det travelt med å komme igang med testingen og ikke hadde tid til å bygge et dedikert chassi. Kan godt tenkes produksjonsmodellene blir helt annerledes. Det viktigste for Mercedes nå er vel å bli kjent med ssd batteriene, og samle mest mulig data. For vel tror at ingenørene hos Mercedes ikke er nedsnødde når produksjonsmodellene skal på tegnebrettet. 

Lenke til kommentar
On 11/23/2020 at 11:46 AM, Sturle S said:

Eh?  No har det rabla for deg.  Ingenting er meir effektivt enn varmeapparatet i min elbil.  Eg trykkjer på ein knapp før eg går ut, so er det 22 grader i bilen når eg set meg inn fem minutt seinare.  Bilen er isfri og doggfri.  Ein moderne dieselbil må du køyre langt før temperaturen kryp over null grader midtvinters.

Ved hvilken utetemperatur? Hvor mange MW er varmeapparatet ditt på? Og du er sikker på at det faktisk er 22 grader inne i bilen etter 5 minutter når det er for eks. -20 ute? Har du regnet på den effekten som kreves for å få det til? Hva er k verdien til en bilkupe?

Jeg bruker Webasto, bilen er fri for is og evt. dugg etter ganske kort tid og den kan kjøres som tilleggsvarme når det trengs.

Lenke til kommentar
On 11/23/2020 at 11:49 AM, Sturle S said:

Du kan ikkje mykje om bil, forstår eg.  Har du nokon gong vore borti ein elbil med clutch, til dømes?

Ja, faktisk. Mange el-biler som er konvertert fra fossil har girkasse og clutch. Men hva var poenget ditt?

Hvis man har utgifter på clutch har man enten kjørt fantastisk langt eller så kan man ikke kjøre bil. Ene bilen vår har gått over 350kkm, original clutch.

Lenke til kommentar
4 hours ago, 6RCURCGB said:

Ja, faktisk. Mange el-biler som er konvertert fra fossil har girkasse og clutch. Men hva var poenget ditt?

No er vel heimekonverterte bilar eit godt stykkje frå emnet for denne tråden

4 hours ago, 6RCURCGB said:

Hvis man har utgifter på clutch har man enten kjørt fantastisk langt eller så kan man ikke kjøre bil. Ene bilen vår har gått over 350kkm, original clutch.

Eg hadde i alle fall ei stor utgift til ein plastdimp i girkassa på den førre bilen vi hadde, ein VW Golf stasjonsvogn.  Den øydelagde plastdimpen gjorde det umogeleg å bruke noko anna enn 2. gir.  Eg veit ikkje om nokon elbil (frå fabrikk) som kunne fått ein liknande feil.  Elbilen vi har no har fast utveksling.  Han er låst til eitt gir og skal vere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, 6RCURCGB said:

Ved hvilken utetemperatur? Hvor mange MW er varmeapparatet ditt på? Og du er sikker på at det faktisk er 22 grader inne i bilen etter 5 minutter når det er for eks. -20 ute? Har du regnet på den effekten som kreves for å få det til? Hva er k verdien til en bilkupe?

Varmeapparatet er på 2 x 6 kW, sovidt eg veit.  Varmekapasiteten til luft er veldig låg.  Du treng 0,00028 kWh for å varme i kg luft 1 grad.  Ved 0 grader veg luft 1,276 kg/m³.  På 5 minutt kan 6 kW heve temperaturen på 35 m³ luft med 40 grader.  Ein del av varmen vil gå over i inventar og godset i bilen etter kvart, so varmen kan ikkje slåast av straks lufta er varm, men lufta vil fint kunne nå 22 grader inne i bilen med varmeapparat på 6 kW, sjølv med -20 °C ute.  Kan hende det må stå på litt lenger før alle vindauga er fri for is.

 

Her på beste vestkant vert det aldri -20 °C.  Det kaldaste eg har målt so lenge eg har budd her er -9 °C.  Difor pleier 5 minutt å halde for meg.  Andre får svare med sine erfaringar med lågare temperaturar.

Quote

Jeg bruker Webasto, bilen er fri for is og evt. dugg etter ganske kort tid og den kan kjøres som tilleggsvarme når det trengs.

Du er veldig glad i å kjøpe diesel, forstår eg.  Det er eg glad eg har slutta med.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 timer siden):

Ja, faktisk. Mange el-biler som er konvertert fra fossil har girkasse og clutch. Men hva var poenget ditt?

Hvis man har utgifter på clutch har man enten kjørt fantastisk langt eller så kan man ikke kjøre bil. Ene bilen vår har gått over 350kkm, original clutch.

Think, buddy og forskjellig hadde vel 2 trins gearkasse med revers. Noen nye har vel planetreduksjon som kan låses (betinger muligens flerplateclutcher som i automat), for høgre moment i startfase og lavere turtall ved høgre fart.

 

Bremser kunne jo greit bli vedlikeholdsfrie ved kapsling eller blitt bygget inn i reduksjonskasse (evt trommel). Dette kommer nok på autonome flåtebiler med + 10 000 bestillinger, for å ungå for mykje vedlikehold er jo greit.

Og likeledes sprøytestøypte karroserier med fiberforsterkning, automatisk reinhold og vedlikehold kostnader kan jø med fordel betres således.

 

Batteribilen er jo fortsatt i / på et steinalderstadie, utviklingsmessig.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 11/30/2020 at 2:55 AM, Sturle S said:

Varmeapparatet er på 2 x 6 kW, sovidt eg veit.  Varmekapasiteten til luft er veldig låg.  Du treng 0,00028 kWh for å varme i kg luft 1 grad.  Ved 0 grader veg luft 1,276 kg/m³.  På 5 minutt kan 6 kW heve temperaturen på 35 m³ luft med 40 grader.  Ein del av varmen vil gå over i inventar og godset i bilen etter kvart, so varmen kan ikkje slåast av straks lufta er varm, men lufta vil fint kunne nå 22 grader inne i bilen med varmeapparat på 6 kW, sjølv med -20 °C ute.  Kan hende det må stå på litt lenger før alle vindauga er fri for is.

Så vi kan se helt vekk ifra all luften på utsiden av bilen, varmekapasiteten til interiør og vinduer. Du mener at vi kan se helt vekk ifra faseovergangen fra is/snø på vinduene til vann også? All varmen man tilfører kupeluften overføres til andre ting, det blir aldri varmt i en forvarmet bil om vinteren men vinduene blir isfrie og interiøret får en liten lunk sålenge det ikke er for kaldt ute.

On 11/30/2020 at 2:55 AM, Sturle S said:

Du er veldig glad i å kjøpe diesel, forstår eg.  Det er eg glad eg har slutta med.

Forvarming av bil handler om komfort og sikkerhet. Man må kjøpe energi uansett hva slags bil man har, hvis ikke blir det en veldig dyr brevvekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...