Gå til innhold

Stempelmotoren dør - også i Tyskland


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Dubious said:

Bilparken kommer til å bli i snitt 30 år om det blir forbudt å kjøpe nye fossilbiler

Ja, elbilar vil truleg vare mykje lenger enn eksosbilar.  Med mange færre slitedelar i bilane er det naturleg at bilparken får auka levetid.  EU kjem truleg òg til å stille strengare krav til forventa levetid for nye bilar etter Euro 7-standarden.  Frå dagens minimum 160.000 km til minimum 240.000 km.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man en fungerende forbenningsbil burde man beholde denne, kjøpe nytt for å spare penger er stort sett tøv.

 

Elbiler er som software, det er rask endring og hyppige iterasjoner. Kjøper du nytt idag er kanskje verdien og relevanser sunket langt mer enn en alternativene. 

Ikke kjøp elbil, men lease gjerne inntil det hele stbiliserer seg.

 

Uansett - bil i norge er et tapsprosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (39 minutter siden):

Ja, elbilar vil truleg vare mykje lenger enn eksosbilar.  Med mange færre slitedelar i bilane er det naturleg at bilparken får auka levetid.

Håper du har rett, men jeg er skeptisk til økonomisk levetid. Elektronikk er i utgangspunktet billig, men så fort det sitter i en bil sin skal kunden ranes når noe skal byttes ut. 50.000,- eller 100.000,- for en enkelt komponent med kraftelektronikk inkludert jobb har jeg sett. Reparasjon av girkasser virker plutselig som et røverkjøp i forhold. Det kan være noe så enkelt som en utgang på en modul som styrer air condition, og vips så må en hel modul byttes. Og det går ikke på billigsalg. Folk som skjønner seg på det tekniske er like sjeldne som hønetenner. Bilbransjen ser ikke forskjell på source, drain og gate om du holdt en kniv mot strupen på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (6 minutter siden):

Håper du har rett, men jeg er skeptisk til økonomisk levetid. Elektronikk er i utgangspunktet billig, men så fort det sitter i en bil sin skal kunden ranes når noe skal byttes ut. 50.000,- eller 100.000,- for en enkelt komponent med kraftelektronikk inkludert jobb har jeg sett. Reparasjon av girkasser virker plutselig som et røverkjøp i forhold. Det kan være noe så enkelt som en utgang på en modul som styrer air condition, og vips så må en hel modul byttes. Og det går ikke på billigsalg. Folk som skjønner seg på det tekniske er like sjeldne som hønetenner. Bilbransjen ser ikke forskjell på source, drain og gate om du holdt en kniv mot strupen på dem.

https://www.google.no/amp/s/thenextweb.com/shift/2020/11/17/159000-teslas-doomed-to-fail-due-to-worn-out-memory-chips/amp/
 

Er du i elektronikk bransjen?

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 time siden):

Har man en fungerende forbenningsbil burde man beholde denne, kjøpe nytt for å spare penger er stort sett tøv.

Fossilt drivstoff koster mye sammenlignet med strøm. Det adderes over tid. En fossilbil bruker sin egen innkjøpspris i drivstoff i løpet av levetida. Man kan finansiere mye bil med prisen av bensin. Å bytte en gammel Toyota med en brukt Leaf kan være lønnsomt. Men det nytter ikke å bytte til en ny e-Tron for å spare penger. Man må sammenligne likt mot likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 minutter siden):

Fossilt drivstoff koster mye sammenlignet med strøm. Det adderes over tid. En fossilbil bruker sin egen innkjøpspris i drivstoff i løpet av levetida. Man kan finansiere mye bil med prisen av bensin. Å bytte en gammel Toyota med en brukt Leaf kan være lønnsomt. Men det nytter ikke å bytte til en ny e-Tron for å spare penger. Man må sammenligne likt mot likt.

Er enig med deg der.

En leaf, gjerne brukt er fin fint til butikken, unger paa trening etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Liten bil og 300 000 km.

Batteribilen VW e-Up koster 5 000,- , mer enn en Polo bensiner fra samme merke om begge belastes med MVA. Det er rimelig å anta at bensin utgifter er vertfall 5 kr mer en strømutgifter pr 10 km, dette gir (30 000mil x 5 kr/mil) 150 000,- spart på dette punkt. Litt ekstra serviceutgifter på bensinbilen og man runder 200 000.

Jeg tror du tar i litt med 50k,- for motorolje og filter som har skiftintervall på 30kkm. Olje koster 100,- literen, oljefilter ca. 100,- og luftfilter ca. 250,-

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Viggo Stenbekk said:

Vi vet det kun er snakk om kort tid før ekte faststoff batterier kommer på markedet med betydelig økt energitetthet og enda lavere pris. 

Faststoffbatteriene som er i handel nå spås å ha lengre levetid enn li-ion. Men de er dårligere på energitetthet, de takler ikke hurtiglading osv. Teoretisk sett sies det at SSB har potensiale for høyere energitetthet enn li-ion men vi er ikke der nå. Et grunnleggende problem er vekten, batteriene må bli mye lettere og det er en vesentlig utfordring hvis man skal utvide bruksområdet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Møller tar ca 1000,- for  4-5 liter longlife olje. Filter 200-250. Med jobb ca 2 tusen for oljeskift. Hva du gjør i bakgården på fritiden din er ikke interessant for de fleste.

Sist jeg kjøpte bil kostet service første 100 000km 9900kr. Det er ikke allverden. 10øre pr km. 
 

Om man gidder går det helt fint å gjøre dette selv. Olja og filter får man levert på gjenvinningsstasjoner. Ser jeg at jeg tjener over 1000kr timen gjør jeg dette selv. 

Lenke til kommentar

Jeg venter i spenning på når Adm. dir. & ansv. red. Jan M. Moberg våger å ta initiativ til å gå dypere inn i materien som flagges på debattsidene i siste utgave av Teknisk Ukeblad: "Elbiler vil føre til global metallmangel".

Da jeg leste det innlegget, gikk tankene tilbake til Baotou lake:

http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth

Endret av ChrisQ
formattering
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (52 minutter siden):

Argumenter gjerne med et regnestykke for som kan overbevise. 

Jeg forstaar fasinasjonen av aa kjoepe noe som er nytt, spennende teknologi osv. 

Du har helt rett i at nytt er dyrere enn gammelt (pga verditap). Jeg fant det passende å illustrere med et bilde av Fred Flintstone i hans steinalderbil.

Ellers så er det ingen likhetstegn mellom gammelt og forbrenningsmotor. Det går for eksempel an å gå fra en fossilbil til en brukt elbil av samme årsmodell og spare penger på det (pga drivstoff). Eventuelt hvis man vil kjøpe nybil (f.eks pga spennende teknologi) så er det fortsatt mulig å velge mellom fossilbil og elbil. Begge deler er dyrt med tanke på verditap og forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

Jeg tror du tar i litt med 50k,- for motorolje og filter som har skiftintervall på 30kkm. Olje koster 100,- literen, oljefilter ca. 100,- og luftfilter ca. 250,-

Synest eg var med snill med 50 000,- eg. Eksosanlegg koster, et par bensinfilter, noen reimer og registerreimbytter. OK, tenplugger er billig 40,- kr stykket. Joda, moro å stikke innom et verksted en time men alt koster.

 

Joda, man får grei olje for 70,- kr liter på Biltema, samme kvalitet faktureres 280,- på verksted (10 ganger nyttes) Gav over 200,- for et insatsfilter til en KIA for 1 mnd siden på Bilekstra.

 

Selv om eg nok hadde kjøpt noe gammelt og gjort arbeidet selv ville eg aldrig kjøpt noe annet en batteribil om eg skulle hatt noe nytt, eventuelt en plugg in hybrid med 220V uttak ved litt større bil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trestein said:

Skifte av den delen kosta meg under 2000 kroner.  Ein plastdimp i girkassa på ein mykje yngre Golf eg hadde kosta 4800 kroner i 2014.

 

No har Tesla utvida garantien på den delen til 8 år, so eg kjem til å få refundert pengane.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...