Jump to content
Redaksjonen.

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner

Recommended Posts

kremt skrev (13 minutter siden):

Kanskje vil FSD ta igjen SuperCruise en gang i tiden?

Tesla fsd beta klarer i alle fall å gjøre førerne oppmerksomme på at de sitter i en bil som kan finne på livsfarlige ting.

Har ikke sett noen som slapper av med denne aktivert!

Share this post


Link to post
kremt skrev (20 timer siden):

Kanskje vil FSD ta igjen SuperCruise en gang i tiden?

Skal bli artig å se om her vakner noen som ikke godtar din komentar, husk dette er biler og personer med tilknytning til Trump, og Cadillac (GM) selger minimalt med biler i norge.

 

Mest sansynlig blir Du sensurert for oppvigleri og beskuldet for hatytring. Snart blir det vel ikke lov å gjøre avbildning av et vist merke heller.......

Snakk om å prate ned eiget bilmerke; med overdrivelser og direkte løgn. 0 - utslipp, 100% effektivitet, 5 år forran, dei andre ville ikke gå med på en «billig» kontrakt om ladenettverk osv.

 

Ting på gang i Asia: https://www.youtube.com/watch?v=4umkve6kAAk&feature=emb_logo

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 2

Share this post


Link to post

Supercruise sin store (største) svakhet er ikke engang en del av denne testen. Den er veldig godt fungerende der den er opplært, men av det man hører, ubrukelig utenfor. Hadde dette vært testet, vill sannsynligvis Tesla ligget langt foran de andre.

Men jeg sier ikke at Tesla sin er best og burde vinne, jeg bare påpeker at det er et poeng som ser ut til å glemmes. Altså hvor raskt kan systemet rulles ut om det åpnes for autonomi globalt, altså at lovverket er på plass.

Dessuten, har stor tro på at dette ikke løser seg før bilene kan både snakke med hverandre, og med en "veiassistent" som holder styr på hvilke meldinger/hvilke situasjoner som skal sendes til hvilke biler, for å fortelle om situasjoner og happenings som bare gjelder i et geografisk begrenset område.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Supercruise sin store (største) svakhet er ikke engang en del av denne testen. Den er veldig godt fungerende der den er opplært, men av det man hører, ubrukelig utenfor. Hadde dette vært testet, vill sannsynligvis Tesla ligget langt foran de andre

Livsfarlig overalt eller trygt bestemte steder. Jeg tror neppe det er et dilemma for noen. 

Share this post


Link to post
uname -l skrev (29 minutter siden):

Livsfarlig overalt eller trygt bestemte steder. Jeg tror neppe det er et dilemma for noen. 

Nei, det blir ikke alternativene. Systemene må godkjennes før de slippes etter nivå 3, nivå 4 og/eller nivå 5-kriterier.

Spørsmålet er mer om hvem som kan godkjennes og rulles ut i stor skala først.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Nei, det blir ikke alternativene. Systemene må godkjennes før de slippes etter nivå 3, nivå 4 og/eller nivå 5-kriterier.

Spørsmålet er mer om hvem som kan godkjennes og rulles ut i stor skala først.

Artikkelen handler om førerassistentsystemer, L2. Når det gjelder det du sikter til så er det mange andre selskaper som ikke er nevnt og da vil listen se helt annerledes ut. Waymo på topp for eksempel.

Share this post


Link to post
uname -l skrev (20 minutter siden):

Artikkelen handler om førerassistentsystemer, L2. Når det gjelder det du sikter til så er det mange andre selskaper som ikke er nevnt og da vil listen se helt annerledes ut. Waymo på topp for eksempel.

Ja, om du har så troen på systemet, så prøv dette på områder der man er utenfor de stedene supercruiser og Cadillac har godkjent. Altså samme type veier, men altså i andre deler av USA. Hvor lenge får du kjøre med systemet før det slår seg av og ber deg tar over? Av det jeg leser, så tar det ikke veldig lang tid.

Så vidt jeg kjenner til, gjelder dette problemet også Waymo. De har altså ikke kartlagt  stor nok grad av veinett og områder utover de begrensede områdene de er godkjent for, og de som kommer snart.

Der Tesla sin AP/FSD Beta har huller, så er mesteparten av USA stort sett bare ett stort blankt lerret, med en og annet mikroskopisk flekk der de vil fungere. De fungerer derimot veldig greit på disse få og små flekkene. Og Tesla har allerede fungerende system i Europa og Asia i tillegg.

For all del, kan hende jeg ikke har lest meg godt nok opp på systemene og hvor de vil fungere, så jeg tar det forbeholdet.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Ja, om du har så troen på systemet, så prøv dette på områder der man er utenfor de stedene supercruiser og Cadillac har godkjent. Altså samme type veier, men altså i andre deler av USA. Hvor lenge får du kjøre med systemet før det slår seg av og ber deg tar over? Av det jeg leser, så tar det ikke veldig lang tid.

SuperCruise har et klart skille mellom når man må styre manuelt og når bilen kan styre trygt. Det er langt bedre enn at den styrer utrygt overalt. Tesla har ikke kommet noe lengre bare fordi de lar folk aktivere Autopilot på steder den ikke takler.

Analogi: Utrygge heiser i alle bygg er ikke bedre enn trygge heiser i noen bygg og ta trappa i andre. 

Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Så vidt jeg kjenner til, gjelder dette problemet også Waymo. De har altså ikke kartlagt  stor nok grad av veinett og områder utover de begrensede områdene de er godkjent for, og de som kommer snart.

Det er ikke noe problem for Waymo, det er en del av deres strategi. De jobber med Phoenix hvor de allerede har en begrenset virksomhet med førerløse taxier. Når de en gang har cracket koden så er veien kort til å gjøre dette i andre byer. Det er der milliardene ligger.

Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Der Tesla sin AP/FSD Beta har huller, så er mesteparten av USA stort sett bare ett stort blankt lerret, med en og annet mikroskopisk flekk der de vil fungere. De fungerer derimot veldig greit på disse få og små flekkene. Og Tesla har allerede fungerende system i Europa og Asia i tillegg.

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Waymo har i snitt 20 000 kilometer eller ett og et halvt år med kjøring mellom avbrudd. Tesla klarer knapt 5 minutter før man må gripe inn ser man på de videoene som ligger ute.

Edited by uname -l
  • Like 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Supercruise sin store (største) svakhet er ikke engang en del av denne testen. Den er veldig godt fungerende der den er opplært, men av det man hører, ubrukelig utenfor. Hadde dette vært testet, vill sannsynligvis Tesla ligget langt foran de andre.

Supercruise bruker fremgangsmetoden som gir mest mening, og som vil være mulig å innføre. Det er en grunn til at Tesla gjorde det samme for sin FSD video i 2019 etter å ha feilet med å få til en strekke uten inngripen, og FSD-Beta er på samme sted med et inngripen hver 10km. Det er så milevis unna det man trenger at det ikke burde ligge en tvil i hvilken retning lovverk vil gå. 

De du kritiserer har allerede førerløse biler i test, og viser det enorme hoppet man får med HD-kart. En teknologi det ikke vil være vanskelig å innføre etter at systemet er bevist oppegående nok til det. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post

Testen omhandler selvkjøring nivå 3.eller førerasistanse om du vil. Tesla vil som eneste system oppnå selvkjøring nivå 5 i USA neste år, og i Norge like etter. Eg tipper 2022. Robotaxi uten sjåfør. Tesla ligger 4år foran i teknologi (, kunstig intelligens) . Både med innsamling av data, og med den nye superkomputeren sin. Som blir tatt i bruk til våren 2021. Blir det knok out.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kunstig intelligens høres rett ut.

60watt skrev (3 minutter siden):

Testen omhandler selvkjøring nivå 3.eller førerasistanse om du vil. Tesla vil som eneste system oppnå selvkjøring nivå 5 i USA neste år, og i Norge like etter. Eg tipper 2022. Robotaxi uten sjåfør. Tesla ligger 4år foran i teknologi (, kunstig intelligens) . Både med innsamling av data, og med den nye superkomputeren sin. Som blir tatt i bruk til våren 2021. Blir det knok out.

 

Share this post


Link to post

Tesla best på PERFOMANCE og Easy of Use !

Også på det Cruise ble gitt best score, er Teslaføreren uoppmerkson kolbes Autopiloten ut, sover du bak rattet har tesla sesnorer med samme egenskaper, den reduserer farten så parkeres den, den kan i tilegg kjører deg helt frem til om du angir det som en en ønsket funksjon. Dette er et forhold CR ikke angir i rapporten. For nye funksjon blir disse ikke via wifi overført i Cadillac.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Most people know that GM's Super Cruise is limited to freeways, and only those that have been precisely mapped to centimeter accuracy, but many people don't realize that once the included subscription to the highest level of OnStar runs out, the owner must subscribe for ~$40/mo if they want to continue using Super Cruise. I challenge you to find OnStar's pricing anywhere (I had to call them). The Super Cruise option is also not cheap. To add it, you'll first need to have the Driver Assist and Technology packages. Depending on the options included on the model you order, Super Cruise OS will cost from $2500-$6150. And you can forget about getting any OTA updates. Recently GM added the ability for Super Cruise to do automatic lane changes, but if you have the older version of Super Cruise, you'll need to trade in your car for a new model if you want the new feature. I haven't read Consumer Reports coverage of this, but I hope they mentioned these details.

  • Like 5

Share this post


Link to post
60watt skrev (9 timer siden):

Testen omhandler selvkjøring nivå 3.eller førerasistanse om du vil. Tesla vil som eneste system oppnå selvkjøring nivå 5 i USA neste år, og i Norge like etter. Eg tipper 2022. Robotaxi uten sjåfør. Tesla ligger 4år foran i teknologi (, kunstig intelligens) . Både med innsamling av data, og med den nye superkomputeren sin. Som blir tatt i bruk til våren 2021. Blir det knok out.

Nei, Tesla vil ikke oppnå nivå 5 neste år. 
Nei, Tesla ligger ikke 4 år foran i teknologi. 
Nei, Tesla samler ikke inn mest data. 
Nei, en "supercomputer" er ikke spesielt. Både du og jeg kan leie oss noen for noen tusenlapper nå idag, og alle som utvikler auonomi har holdt på med dette allerede i flere år. 

Så lenge de ikke tar ansvar for uhell og feil bilen gjør, så ligger de bak andre som allerede idag gjør dette. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...