Jump to content

Viggo Stenbekk

Medlemmer
  • Content Count

    438
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

975 :)

Recent Profile Visitors

1396 profile views
  1. Konsekvensene av onsdagens tale av EU Kommisjonens leder Ursula von der Leyen avgjorde vår fremtid. Med et smell.
  2. Vi burde eksportere produkter i stål og aluminium. Som råvare eksportør klarer vi ikke engang å foredle vår egen fisk.
  3. Så veldig vrient for ESA kan det neppe være. Nå innfører flere EU land insentiver på elbiler.
  4. Stemmer naturlig nok helt overens med EUs konklusjoner. De negative helseeffektene av fossilt drivstoff, spesielt diesel, koster store milliardbeløp. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/11/27/195478635/luftforurensningen-koster-europeiske-skattebetalere-milliarder
  5. India var en partner og deltok med betydelig økonomisk bistand i prosjektet. De trakk seg ut da flyet ikke hadde de stealth egenskapene de hadde satt som krav. Når man ser flyet på nært hold ser man hvorfor. Byggekvaliteten er standard russisk med ujevne plateskjøter, synlige naglehoder og ujevne overflater.
  6. EU har sagt nei takk til blått hydrogen. Altså bråstopp for bruk av norsk metan til hydrogen. EU vil kun ha grønt hydrogen.
  7. Koronakrisen har ingenting med dette å gjøre. Dette er konsekvensen av dieselskandalen i 2015, og lovendringen til Euro6 fra 2016. Så de har hatt plenty av tid ja. Og det blir ingen utsettelse. De nye utslippskravene er vedtatt ved Lov med effekt fra nyttår. En lovendring i EU vil ta lengre tid å saksbehandle enn fristen de ber om. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/
  8. Det nye Euro6 lovverket har trinnvise innstramminger frem til 2030. Etter det bør fossilbilen forbys. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/
  9. Vel. Artikkelforfatteren ser på verden gjennom en dorull. EUs mål er å avslutte fossilbilen innen 2030. At vi tilfeldigvis endte opp med å ligge litt i forkant er en stor gevinst.
  10. Mens det pågår en energirevolusjon i EU, har vi brukt tiden til å diskutere iskanten. Vi later som at vi lever i 1990, mens kunden som vi lever av vil ha stadig mindre av det vi lever av. Vår løsning er å bore og bore etter mer av det EU ikke vil ha. Ved utgangen av 2021 avslutter den europeiske investeringsbanken (EIB) alle investeringer i fossil energi. https://www.forbes.com/sites/emanuelabarbiroglio/2019/11/15/european-investment-bank-will-stop-financing-new-fossil-fuels-projects/#3cecd0269253 EU kommisjonen ønsker en kraftig skattelegging av import av CO2. ( les norsk gass). Dette for med tvang å gjøre grønn fornybar energi billigere enn fossil energi. https://www.brusselstimes.com/all-news/91062/european-green-deal-ursula-von-der-leyen-calls-for-equitable-conditions-worldwide/
  11. Det er jo en lov. Ikke kun en forskrift. Hvis man ikke tør vil søksmålene stå i kø. Mange grønne partier i EU.
  12. Det nye utslippsregulativet har ikke full effekt før 1.1.2021.
  13. Kan den være på test i Norge?? Er temmelig sikker på at jeg møtte et Audi følge på Hvaler i går. En eller to vanlig E-Tron først med denne bak.
×
×
  • Create New...