Jump to content

Viggo Stenbekk

Medlemmer
  • Content Count

    393
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

874 :)

Recent Profile Visitors

1234 profile views
  1. Også helt nye Euro6d dieselbiler overskrider utslippskravene med store marginer. https://www.brusselstimes.com/all-news/belgium-all-news/89163/new-diesel-engines-exceed-emission-standards-particles-regeneration-proces-opel-astra-nissan-quasqai/
  2. Det handler veldig lite om bil. EUs nye Euro6 lovverk tar hånd om CO2 bøter separat. Dette handler om å legge nye avgifter på produksjon av CO2 i samfunnet generelt. F.eks når Norge eksporterer olje og gass skal mottager betale for utslippet.
  3. Det er dette det handler om. Presidenten for EU Kommisjonen, Ursula von der Leyen, holdt onsdag et foredrag om forslaget i Davos. https://www.brusselstimes.com/all-news/91062/european-green-deal-ursula-von-der-leyen-calls-for-equitable-conditions-worldwide/
  4. 100 usd/kWt har vært beskrevet som vippepunktet. Når det inntreffer vil produksjon av fossilbiler være dyrere enn elbiler.
  5. Er relativ trygg på at gjennomsnitt utslippstallene i artikkelen er bilprodusentenes egne tall. Det er ikke de samme tallene som EU har kommet frem til og som vil ligge til grunn for bøtene. EUs egne testresultater, som referert fra theicct.org, viser at Euro6 biler etter dagens regelverk i snitt slipper ut 40% mer CO2 enn tillatt. Det er 182 gr/km, eller 52 gram for mye. 1. Jan. 2021 senkes kravet med 35 gr. og gjennomsnitt utslippet øker til 87 gr. Det blir steike dyrt for de som feiler. https://theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release
  6. Kanskje på grunn av at det du har på smøremiddel tanken ødelegger folks helse? Og nei. Det eksisterer ingen rene smøremiddelbiler på planeten Jorden. https://www.brusselstimes.com/all-news/belgium-all-news/89163/new-diesel-engines-exceed-emission-standards-particles-regeneration-proces-opel-astra-nissan-quasqai/
  7. I mitt hode ser jeg konturene av at BMW er én av produsentene som satset litt for mye på at EU ikke kom til å gjennomføre lovendringen til Euro6.
  8. Hvis vi baserer et regnestykke på denne undersøkelsen til The International Council on Clean Transportation (theicct), ser vi at Euro6 biler i snitt slipper ut 40% mer CO2 enn hva som er tillat. https://theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release Basert på gamle Euro6 vil 40% overskridelse av 130 gr/km bli 182 gr/km. (52 gr overskridelse) Målt mot nye Euro6, som blir gyldig 1. Januar 2021, vil dette bli 87 gr. overskridelse i snitt. 87 x 1095 = kr. 95 265 i bøter i snitt for hver eneste produserte bil.
  9. Her er sammendraget av direktivet. Jeg har skrevet dette i div. kommentarfelt siden 2016, da dette ble vedtatt. Benektelsesfaktoren i kommentarfeltet har vært et interessant skue. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/
  10. Et underliggende problem er at vårt politiske system ikke behøver å ta hensyn til fag/teknologer. Etter min vurdering blir dette godt dokumentert i et intervju med Bondevik i tv serien "Mannen som falt". En dokumentar om Jan Wiborg. I episode 2 får Bondevik følgende spørsmål og han svarer: «Hva skjer når disse fagfolkene ikke blir hørt?» «Det må de finne seg i. De er ikke satt til å ta en endelig avgjørelse, som for eksempel i flyplass spørsmålet. De skal forvente å bli hørt, i den forstand at politikere lytter til det de sier, og legger vekt på det. Men de kan jo ikke forvente at deres konklusjon alene er det som avgjør saken. Da hadde vi ikke trengt politikere. Da kunne vi satt eksperter til det».
  11. Javel. Og hva gjør de så i 2021? Har ingen tro på at snittutslippet på deres modeller tilfredsstiller nye Euro6. Da kan hver eneste produserte bil bøtelegges av EU med inntil 30 000 Euro. Kanskje kundene deres har pengær nok.
  12. Og jeg får det til i skjematisk 95% av mine hurtigladinger. Bruker utelukkende brikke. Men absolutt ikke alltid.
  13. Og så kom sjokk opplysningen som antagelig ikke klarer å overdøve overtro og vedtatt anti vitenskap folklore. Brannsjefens konklusjon i går kveld var at elbilene i parkeringshuset var helt uproblematiske. INGEN elbil batteripakker tok fyr i infernoet. Elbilene i anlegget er like utbrent som fossilbilene, men i motsetning til eksploderende drivstofftanker er batteripakkene intakte! I et helt døgn etter brannen har MSM og kommentarfeltene kontinuerlig gnålt i det uendelige om elbiler og atter elbiler. Og så viser det seg altså at parkeringshuset utelukkende er ødelagt av fossilt drivstoff. Folkeopplysningen kommer 4:40 ut i nyhetssendingen. https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-nyhetene-her_-1.14851481?fbclid=IwAR0XnDf2f7UNDwTLgukmaeS6l8FLtGx47F1ZWXb24_n2bvP9cK3qAPO7nU4
  14. Brannsjefen sa i går kveld at betongen skulle holde i én time. Vi får se nå i ettertid hva som reelt skjedde. Kjørte ut av parkeringsanlegget 30 min. før brannen startet i går. Store boligområder hadde sur giftig røyk med karbonmonoksid og cyanid i private boliger 11 km unna. Også i mitt hus. Gikk til sengs i går med skallebank.
×
×
  • Create New...