Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Ny Tesla autopilot krasj i dag:

https://www.tb.no/rykker-ut-til-trafikkulykke-pa-e18/s/5-76-1446588

Sitat

Ulykke på E18: – Store skader

Det er meldt om trafikale problemer som følge av ulykken.

Nødetatene rykket ut etter melding om en trafikkulykke på E18 ved Sem i Tønsberg fredag ettermiddag.

– Mellom av- og påkjøringsrampen på E18 har en personbil kjørt inn i et innsnevringshinder. Store materielle skader på bilen, opplyser politiet.

Det er meldt om trafikale utfordringer på stedet som følge av ulykken.

– Entrepenør er på stedet og utbedrer skader på innsnevringshinderet. Det påregnes at trafikken må rutes om over lokket for en periode ut over ettermiddagen.

Føreren av bilen er blitt sjekket ut av ambulanse på stedet og blir avhørt av politiet.

– Bilfører, mann i 40-årene anmeldes for forholdet og fikk sitt førerkort beslaglagt, opplyser politiet.

Veiarbeid

Det foregår for tiden veiarbeid på strekningen hvor ulykken har skjedd.

ulykke3.jpg?chk=34F7C4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Trestein skrev (På 8.11.2020 den 9.59):

Tesla fsd beta klarer i alle fall å gjøre førerne oppmerksomme på at de sitter i en bil som kan finne på livsfarlige ting.

Har ikke sett noen som slapper av med denne aktivert!

 

Og i motsetning ser du mange folk som føler seg trygge ved bruk av Super Cruise altså?

Makan...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Det var hele artikkelen.

Autopilot kun spekulasjon fra min side. Men det virker som om det kan være årsaken. Bilen på autopilot og fører har ikke fulgt med.

Ok.. Du skrev "ny tesla autopilot krasj idag".

Kanskje geit å omformulere deg istedenfor å komme med en påstand som ikke nødvendigvis stemmer. Det er jo sånn trestein og oophus holder på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Det skjer veldig ofte at Tesla krasjer inn i hindringer på vei og det er vel omtrent alltid fordi sjåfør stoler for mye på autopilot og ikke følger med.

Det hender alle elbiler med tilsvarende autopilot ja. Det skjer ikke ofte, men innimellom pga som du nevner, sjåfør følger ikke med. Men det står absolutt ingenting om at det var med eller uten autopilot i artikkelen, så da blir det helt feil og si "ny tesla autopilot krasj". 

Fremkommer i artikkelen at det er veiarbeid på stedet, så da minsker jo sannsynligheten for noe autopilot, men det får vi nok svar på senere. Uansett brukerfeil, ikke noe med bilen og dens systemer å gjøre. 😊

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det at det er veiarbeid tyder på at det er autopiloten sin skyld. Tesla sin autpilot er veldig dårlig til å gjenkjenne ukjente ting. Hadde Tesla hatt lidar ville den iallefall sett hindringen foran og nødbremset.

Det er en dårlig design der bruker stoler for mye på "autopiloten". Jeg har Mercedes med primitiv autopilot, det vil si at den følger veimerkingen og styrer selv. Hvis jeg ikke har hånden på rattet på 30 sekunder deaktiveres automatikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Det at det er veiarbeid tyder på at det er autopiloten sin skyld. Tesla sin autpilot er veldig dårlig til å gjenkjenne ukjente ting. Hadde Tesla hatt lidar ville den iallefall sett hindringen foran og nødbremset.

Det er en dårlig design der bruker stoler for mye på "autopiloten". Jeg har Mercedes med primitiv autopilot, det vil si at den følger veimerkingen og styrer selv. Hvis jeg ikke har hånden på rattet på 30 sekunder deaktiveres automatikken.

https://www.google.no/amp/s/jalopnik.com/this-video-of-a-terrifying-high-speed-tesla-wreck-is-a-1845655448/amp
 

Problemet er jo at den slår seg av noen sekunder før krasjen . ingen nødbrems eller noe fungerer. Bilen vet at den kommer til å krasje.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Det at det er veiarbeid tyder på at det er autopiloten sin skyld

Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvordan veien er lagt opp. Autopilot fungerer ikke på umerkede veier ol, så om veinettet er endret så tviler jeg på at det er autopilot, men vi får se når svarene kommet på bordet isteden for å slenge ut påstander bare fordi man misliker Tesla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (6 minutter siden):

Vel la oss være ærlige. Tesla er på ingen måte en "normal" bilprodusent. De er vel så langt fra normale som man kommer i den industrien, tror jeg? 

Helt i orden i være unormal og prøve på noe nytt, men det å selge biler på falske påstander slik EM har gjort er det forhåpentligvis få som støtter. Nå må altså Tesla og alle dets ansatte betale for hans uttalelser.  

Merko skrev (5 timer siden):

Det er klart, men jeg mistenker at kostnaden er ekstremt små. De vil nok bare bli enda mindre med tiden fremover. 

Kostnader sprer seg ut over mer enn kun dette. Man må lønne ansatte som må bruker tid på dette på muligens en million biler eller mer, i tillegg til leiebiler der kunder må ha det, samt tiden det tar som tar bort fra annen fortjeneste på verkstedene. 

Fremdeles har jo ikke alle fått HW3, og når de starter å være ferdig der, så er det altså tid for en ny runde på en betydelig større bilandel enn sist gang for å bytte ut til HW4 + mulige nye sensorer.. Selvfølgelig vil dette koste tid og penger. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

https://www.google.no/amp/s/jalopnik.com/this-video-of-a-terrifying-high-speed-tesla-wreck-is-a-1845655448/amp
 

Problemet er jo at den slår seg av noen sekunder før krasjen . ingen nødbrems eller noe fungerer. Bilen vet at den kommer til å krasje.

 

Ganske komisk at du linker til en kræsj som BEVISELIG hadde vært unngått om autopilot hadde vært aktivert.

Både artikkelforfatter og du har misforstått fullstendig hva som skjedde, la meg oppsummere:

Autopilot var på tidligere på kjøreturen,  den oppdager en potensiell fare foran og varsler sjåføren. Sjåføren gjør ingen reaksjon, autopilot skrur seg derfor av. Dette har ingenting med kræsjen å gjøre, det er bare forklaring på hvorfor autopilot var deaktivert de 40-sekundene før hendelsen.

Noen kilometer senere begynner videoen vi ser. Autopilot er fortsatt ikke aktivert. Sjåføren aksellererer, og til tross for at bilen varsler om at han er i ferd med å kjøre i bilen foran, fortsetter sjåføren å aksellerere.

Videoen viser at bilen oppdaget bilen foran i god tid forut, og ville uten problem klart å bremse, om autopilot var aktivert, noe den altså ikke var. Tesla (og antagelig alle andre produsenter) vil ikke gjøre en automatisk nedbremsing dersom sjåføren har gasspedalen godt nedtrykket.

Merk at de fleste produsenters (f.eks. Mercedes, VW, BMW, Toyota) AEB uansett ikke fungerer i så høye hastigheter som dette - Kræsjen skjedde i 217 Km/t.

Konklusjon: Sjåføren kjører mer eller mindre med vilje i bilen foran, og demonstrerer hvorfor det burde vurderes å påby bruk av autopilot.

Endret av John-B
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (44 minutter siden):

Ganske komisk at du linker til en kræsj som BEVISELIG hadde vært unngått om autopilot hadde vært aktivert.

Både artikkelforfatter og du har misforstått fullstendig hva som skjedde, la meg oppsummere:

Autopilot var på tidligere på kjøreturen,  den oppdager en potensiell fare foran og varsler sjåføren. Sjåføren gjør ingen reaksjon, autopilot skrur seg derfor av. Dette har ingenting med kræsjen å gjøre, det er bare forklaring på hvorfor autopilot var deaktivert de 40-sekundene før hendelsen.

Noen kilometer senere begynner videoen vi ser. Autopilot er fortsatt ikke aktivert. Sjåføren aksellererer, og til tross for at bilen varsler om at han er i ferd med å kjøre i bilen foran, fortsetter sjåføren å aksellerere.

Videoen viser at bilen oppdaget bilen foran i god tid forut, og ville uten problem klart å bremse, om autopilot var aktivert, noe den altså ikke var. Tesla (og antagelig alle andre produsenter) vil ikke gjøre en automatisk nedbremsing dersom sjåføren har gasspedalen godt nedtrykket.

Merk at de fleste produsenters (f.eks. Mercedes, VW, BMW, Toyota) AEB uansett ikke fungerer i så høye hastigheter som dette - Kræsjen skjedde i 217 Km/t.

Konklusjon: Sjåføren kjører mer eller mindre med vilje i bilen foran, og demonstrerer hvorfor det burde vurderes å påby bruk av autopilot.

Det er jo akkurat det jeg sa.
 

Burde de i det minste sette ned hastighet og kjøre ut til siden når man ikke får reaksjon fra føreren. Har sett flere mindre sofistikerte biler som gjør det.

Det går sikkert ann å nappe i bremsene eller andre ting for å vekke føreren.

Auto pilot har ikke statistisk bevist at den kjører tryggere enn en normal fører.

Det er omtrent likt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

selge biler på falske påstander slik EM har gjort

Det har han ikke gjort så den saken kan vi legge død. Han sier ikke noe annet enn andre toppsjefer i andre selskaper.

oophus skrev (1 time siden):

i tillegg til leiebiler der kunder må ha det

Leiebiler koster ikke noe for tesla. Dette har de fra før av og leier ut sine egne Tesla biler 😊

oophus skrev (1 time siden):

samt tiden det tar som tar bort fra annen fortjeneste på verkstedene.

Verkstedene får da ikke mindre fortjeneste pga tiden det tar? Ting blir lagt i normal kø. Det er ikke slik at om en kunde kommer innom og må fylle på blinklysolje, så sier verkstedet at nei det vil ikke gå, du må kjøpe ny bil.

oophus skrev (1 time siden):

Fremdeles har jo ikke alle fått HW3

Nei flere som med vilje utsetter dette da de vil oppgradere til hw4 istedenfor. 

Endret av Merko
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Teslaen var på autopilot da det smalt

Med autopiloten på dundret Tesla-sjåføren inn i innsnevringen på grunn av veiarbeid på E18 ved Sem fredag ettermiddag.

– Sjåføren har selv fortalt oss at han hadde på autopiloten i bilen, og skulle gjøre noen justeringer på radioen. Da han så framover på veien igjen, var det for sent, sier operasjonssentralen til Politiet i Sør-Øst til Tønsbergs Blad.

Sjåføren, en mann i 40-årene fra Oslo, fikk førerkortet sitt beslaglagt på stedet og ble anmeldt for forholdet.

Ikke første gang

Ulykken skjedde mellom av- og påkjøringsrampen på E18 ved Sem. Mannens Tesla fikk store materielle skader, mens han selv ble undersøkt av ambulanse på stedet.

Dette er andre gang på noen uker at en Tesla er involvert i en ulykke på E18 i områder hvor det foregår veiarbeid.

Forrige gang var om morgen 27. oktober ved Holmestrand. Da kjørte Tesla-sjåføren sin bilen inn i en såkalt putebil. En putebil er en lastebil eller en bil med tilhenger med en stor pute bak, som både skal varsle bilister i forbindelse med veiarbeid eller berging, og hindre alvorlige ulykker ved å virke energiabsorberende ved kollisjoner.

Også den gangen ble det besluttet førerkortbeslag, men det samtykket ikke sjåføren i.

Tredje tilfelle

Tønsbergs Blad er også kjent med en tredje ulykke på E18 med en Tesla. Også den skjedde i forbindelse med veiarbeid. Dette skjedde utenfor Larvik i september.

 

Og som i de to siste ulykkene endte dette med førerkortbeslag.

https://www.tb.no/teslaen-var-pa-autopilot-da-det-smalt/s/5-76-1446844

Told you so. Tesla sin autpilot gir late sjåfører som ikke følger med.

Tesla2.jpg?chk=A543BA

Tesla3.jpg?chk=69685E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvordan veien er lagt opp. Autopilot fungerer ikke på umerkede veier ol, så om veinettet er endret så tviler jeg på at det er autopilot, men vi får se når svarene kommet på bordet isteden for å slenge ut påstander bare fordi man misliker Tesla. 

Jeg hadde rett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Ok.. Du skrev "ny tesla autopilot krasj idag".

Kanskje geit å omformulere deg istedenfor å komme med en påstand som ikke nødvendigvis stemmer. Det er jo sånn trestein og oophus holder på. 

Jeg vil gjerne at du finner frem sitater om du skal baksnakke folk uten å sitere dem inn, eller bruke @ funksjonen. Det må da være det minste folk kan forlange? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...