Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

60watt skrev (10 timer siden):

Testen omhandler selvkjøring nivå 3.eller førerasistanse om du vil. Tesla vil som eneste system oppnå selvkjøring nivå 5 i USA neste år, og i Norge like etter. Eg tipper 2022. Robotaxi uten sjåfør. Tesla ligger 4år foran i teknologi (, kunstig intelligens) . Både med innsamling av data, og med den nye superkomputeren sin. Som blir tatt i bruk til våren 2021. Blir det knok out.

Dette må være en parodi.

 

Daywalker skrev (5 timer siden):

GM super cruise knuser virkelig Tesla.

Ser ut som Autopiloten klarer den jobben selv.

image.png.bb0e6df5e516be521d6125d88e82478c.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testkriteriene til CR er vel greie nok. Men å legge dem sammen (som om de veier like mye) for å konkludere en vinner, blir ganske håpløs.

Si at jeg teste gressklipping med en gressklipper mot en snøspade, på følgende kriterier:
1. Glippe gress
2. Pris
3. Vedlikhold
Snøspaden vinner på 2/3 kriterer, ergo snøspaden er den beste gressklippern.

Minner meg litt om denne spøken:

image.png.5d3122f734dfdb63f9eb44c9224dcbbb.png

 

Endret av DDDD
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Daywalker skrev (På 9.11.2020 den 4.48):

GM super cruise knuser virkelig Tesla.

Litt forskjell mellom de to da.

GM Super Cruise krever at veien den kjører på et "mappet" opp på forhånd, slik at den vet om alle veier, skilt, lys, overganger osv.
Blir litt som dataspill med juks (wallhack) aktivert. Spilleren(bilen) vet hvor alt er til enhver tid.

I tillegg så er det nok kun større steder som vil bli "mappet" ikke, småveier osv. så da er man like langt.

Det sagt, så vil jo funksjonen destruere seg selv så fort det er veiarbeid, nye veier, omkjøringer, eller andre geografiske endringer. Da vet jo bilen plutselig ikke hva som skjer. Mens for Tesla tar jo opp all info real time og håndterer det deretter.

GM Super Cruise ble jo testet uten funksjonen som gjorde at dataen var lastet inn på forhånd, da ville den jo kjøre inn i både biler og trær..😅

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (44 minutter siden):

GM Super Cruise krever at veien den kjører på et "mappet" opp på forhånd, slik at den vet om alle veier, skilt, lys, overganger osv.
Blir litt som dataspill med juks (wallhack) aktivert. Spilleren(bilen) vet hvor alt er til enhver tid.

Det er jo ikke et krav? Men funksjonalitetene man får tilgjengelig ved mappede områder vokser straks man kjører der. Utenfor disse områdene, så vil man bare ikke ha tilgang til funksjoner der bilen har ansvaret. Da hopper man bare tilbake til at sjåføren har ansvaret mens man utnytter autonome funksjoner. 

 

Merko skrev (44 minutter siden):

I tillegg så er det nok kun større steder som vil bli "mappet" ikke, småveier osv. så da er man like langt.

Det er ingenting i veien for at småveier kan mappes? Jo flere biler med teknologien i seg ute på veiene, jo mer vil jo bli mappet. Oppdateringsfrekvensen for å mappe småveiene trenger jo ikke være så strenge at man må ha ny data hvert 5 minutt. For enkelte funksjoner, så holder det nok at du selv kjører din egen vei til og fra jobb 2--4 ganger daglig for at du kan bruke enkelte funksjoner der. 

 

Merko skrev (44 minutter siden):

Det sagt, så vil jo funksjonen destruere seg selv så fort det er veiarbeid, nye veier, omkjøringer, eller andre geografiske endringer. Da vet jo bilen plutselig ikke hva som skjer. Mens for Tesla tar jo opp all info real time og håndterer det deretter.

Her beviser du jo litt din manglende innsikt i hvordan de ulike firmaene løser autonomi på. GM løser også alt i sanntid og håndterer informasjon deretter. Et HD-Kart vil jo ikke lagre bevegelige objekter, og en GM må løse "corner-cases" like så godt som Tesla og omvendt. 

 

Merko skrev (44 minutter siden):

GM Super Cruise ble jo testet uten funksjonen som gjorde at dataen var lastet inn på forhånd, da ville den jo kjøre inn i både biler og trær..😅

Ta opp videoen og ta opp enhver FSD-Beta video, så ser du at sammenligningsgrunnlaget er rimelig likt. Ingen av dem er gode nok til å kjøre rundt uten hjelpemidler, og det å ikke ha fordelen av HD-Kartet gjør at mye mer ressurser blir kastet bort i å løse alt man ser kontinuerlig satt opp mot koordinatsystemet man hele tiden må justere og dobbeltsjekke. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Litt forskjell mellom de to da.

GM Super Cruise krever at veien den kjører på et "mappet" opp på forhånd, slik at den vet om alle veier, skilt, lys, overganger osv.
Blir litt som dataspill med juks (wallhack) aktivert. Spilleren(bilen) vet hvor alt er til enhver tid.

I tillegg så er det nok kun større steder som vil bli "mappet" ikke, småveier osv. så da er man like langt.

Det sagt, så vil jo funksjonen destruere seg selv så fort det er veiarbeid, nye veier, omkjøringer, eller andre geografiske endringer. Da vet jo bilen plutselig ikke hva som skjer. Mens for Tesla tar jo opp all info real time og håndterer det deretter.

GM Super Cruise ble jo testet uten funksjonen som gjorde at dataen var lastet inn på forhånd, da ville den jo kjøre inn i både biler og trær..😅

Var vel det som var poenget med videoen også. For å vise hvor latterlig dårlig GM SC egentlig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OPV skrev (På 8.11.2020 den 8.50):

Cadillac er GM toppmerke og brukes ofte til å teste ut ny teknologi. Bilene er alltid velutstyrte og behagelige å kjøre, og veldig amerikanske.

Se https://www.cadillac.com/world-of-cadillac/innovation/super-cruise for mer info om Super Cruise.

Nåja, hvis man går litt i dybden på testen så ser man at Tesla slår GM på det som faktisk teller, nemlig selve det tekniske. Det GM til slutt vinner på er måten den overvåker føreren på, som er tillagt merkelig stor vekt.

Super Cruise får for eksempel høy score fordi den er ekstremt begrenset og kun fungerer på noen få områder som er forhåndsgodkjent og nøye kartlagt på forhånd. Dette er tydeligvis en fordel, i følge CR.

Igjen "taper" Tesla på uvesentligheter, mens hvis man ser på dataene så ligger Tesla som vanlig langt foran på selve teknologien og hva bilen faktisk får til.

Super Cruise klarer jo tydeligvis ikke engang å holde filen!

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Nåja, hvis man går litt i dybden på testen så ser man at Tesla slår GM på det som faktisk teller, nemlig selve det tekniske. Det GM til slutt vinner på er måten den overvåker føreren på, som er tillagt merkelig stor vekt.

Ja, rart man ikke får plusspoeng for å ta føreren ut av likningen i et førerassistentsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 9.11.2020 den 9.25):

Nei, Tesla vil ikke oppnå nivå 5 neste år. 
Nei, Tesla ligger ikke 4 år foran i teknologi. 
Nei, Tesla samler ikke inn mest data. 
Nei, en "supercomputer" er ikke spesielt. Både du og jeg kan leie oss noen for noen tusenlapper nå idag, og alle som utvikler auonomi har holdt på med dette allerede i flere år. 

Så lenge de ikke tar ansvar for uhell og feil bilen gjør, så ligger de bak andre som allerede idag gjør dette. 

Jo; Tesla ligger langt foran. Jo, de samler inn mest data. Det er noe spesielt ved å bygge sin egen supercomputer. Om de tar ansvar for uhell og feil er ikke relevant for hvor bra selve førerasisstenten fungerer på veien.

Nice try, though.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Ja, rart man ikke får plusspoeng for å ta føreren ut av likningen i et førerassistentsystem.

Tesla har ikke tatt føreren ut av ligningen. Tesla gjør det bare på en annen måte, og en mye bedre og mer fleksibel måte selvsagt.

Men du kan ikke nekte for at selve det tekniske, altså det å holde filen osv. er Tesla overlegen på.

Ellers:

https://www.diskusjon.no/topic/1887964-testet-17-«autopiloter»-–-tesla-slått-av-annen-amerikaner/?do=findComment&comment=25650371

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...