Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Hverken redigerings- eller slettemulighet, og når man trykker "svar" på et innlegg legges det ikke inn quote...sukk. Ok.

Forrige kommentar var til Trestein som sa:

"Tesla fsd beta klarer i alle fall å gjøre førerne oppmerksomme på at de sitter i en bil som kan finne på livsfarlige ting.

Har ikke sett noen som slapper av med denne aktivert!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netfrog skrev (23 minutter siden):

Hvis du ikke har vært i USA i det helt siste tviler jeg sterkt på at du har sett noen kjøre rundt med FSD Beta aktivert i det hele tatt.

Mulig du mener Autopilot, som overhodet ikke er det samme som FSD.

FSD-Beta er rullet ut til enkelte eksperter og forsiktige sjåfører. Men er på ingen måte "full self driving". Man må fortsatt ha hendene på rattet og følge med på veien. Forskjellen er at den fungerer i nabolag med trafikklys ol. 

Norge er neste ut etter USA med beta 😒😊

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Er det derfor tesla bytter radar på bilene i disse dager? Dagens har visst bare 170m rekkevidde mens den nye har 300m og mye større vinkel. Større oppdateringshastighet og strømforbruk enn dagens continental sensor.

Tja, hva skjer om Tesla bytter radar? Da må jo hele flåten fra 2016 få ny radar også i tur og orden. Litt av et dilemma han har klart å sette seg i. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (27 minutter siden):

Tja, hva skjer om Tesla bytter radar? Da må jo hele flåten fra 2016 få ny radar også i tur og orden. Litt av et dilemma han har klart å sette seg i. 

Etter å ha sett noen timer med fsd beta video er det helt klart at dette har en lang vei å gå.

Syntes også at det er ekstremt merkelig at ikke tesla sine testførere har gjort en bedre jobb. Det kan nesten virke som om de har hatt 6 ulike versjoner klar før de slapp den første. Det vil jo gi folk en utrolig tro på utviklernes ferdigheter og folk vil begynne å anslå når dette vil virke. Det er en fin metode å hause opp aksjekursen

Har svært liten tro på at tesla ikke har testet dette i trafikk med egne testførere.

som sagt så tror jeg ikke man kommer unna 3D kart og ev lidar. Vi mennesker må vite hva vi ikke ser når vi kjører. Det tror jeg biler må også. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (15 timer siden):

Tja, hva skjer om Tesla bytter radar? Da må jo hele flåten fra 2016 få ny radar også i tur og orden. Litt av et dilemma han har klart å sette seg i. 

Tesla kommer jo med gratis software til brukerne sine stødig. Ikke uvanlig at folk med eldre biler blir kontaktet og får beskjed om at de kan få helt ny oppgradert hardware gratis også. Sånt ser man ikke hos andre produsenter 😊

Litt moro at du vinkler det dithen at det er en ulempe at Tesla oppgraderer hardwaren 😂 hos andre må man vente på neste generasjon av bilen, men det er vel sånn du foretrekker det.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Tesla kommer jo med gratis software til brukerne sine stødig. Ikke uvanlig at folk med eldre biler blir kontaktet og får beskjed om at de kan få helt ny oppgradert hardware gratis også. Sånt ser man ikke hos andre produsenter 😊

Litt moro at du vinkler det dithen at det er en ulempe at Tesla oppgraderer hardwaren 😂 hos andre må man vente på neste generasjon av bilen, men det er vel sånn du foretrekker det.. 

Det er en grunn til at man ikke ser sånt hos andre produsenter. De selger nok biler i året til at det ville vært et enormt problem. 

Dette var en fin strategi for Elon Musk å gjøre når han var langt unna å få sine bonuser på aksjekursen. Nå idag, så var de uttalelsene håpløst idiotiske, ettersom problemet blir større og større jo lengre tid løgnene om FSD ikke trer i kraft. Jo flere runder med oppgraderinger de tar, jo større pågang blir det på service-sentrene med gratis oppgraderinger for sensorer og hardware - fint for kundene, men en håpløs situasjon for firmaet. 

Hvor mye trur du det vil koste Tesla å kjøre ei ny runde med oppgraderinger fra HW2 til HW3, for så å gjenta dette igjen til HW4 om et år eller så? 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

Det er en grunn til at man ikke ser sånt hos andre produsenter. De selger nok biler i året til at det ville vært et enormt problem

Så merkelig at de kan ta alle bilene inn på årlig service, og alle andre reparasjoner på fossil biler ol, men ikke kan bytte en liten chip.. Ser ut som Tesla har "overtaket" også på verksted. 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Så merkelig at de kan ta alle bilene inn på årlig service, og alle andre reparasjoner på fossil biler ol, men ikke kan bytte en liten chip.. Ser ut som Tesla har "overtaket" også på verksted. 🤔

Det tar nok ikke så lang tid å oppdatere chippen, men det blir verre når hver sensor må oppdateres. Det blir straks penger av dette når de prøver å selge 1M biler i året. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Det tar nok ikke så lang tid å oppdatere chippen, men det blir verre når hver sensor må oppdateres. Det blir straks penger av dette når de prøver å selge 1M biler i året. 

Neida, utskifting går fort for de som kan det. 

Kostnader blir det nok, men at du synes det er negativt at bilprodusenter(Tesla) gjør dette gratis er for meg ei gåte. 

Tror også Tesla utvikler mye eller noe av hardwaren selv, så da blir kostnadene også minimale. 

Du er for godt vandt med at du må betale for alt med din bil. Bytt til tesla og opplev en helt annen verden 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Kostnader blir det nok, men at du synes det er negativt at bilprodusenter(Tesla) gjør dette gratis er for meg ei gåte. 

Jeg kikker selvfølgelig fra Tesla sitt perspektiv. Alle ønsker ting som er gratis, men det er ikke normalt å gi ting bort gratis av gode grunner. 

Merko skrev (1 minutt siden):

Tror også Tesla utvikler mye eller noe av hardwaren selv, så da blir kostnadene også minimale. 

Tesla bygger chippen, men innholdet må jo kjøpes. Det samme gjelder sensorene som Tesla ikke lager selv. Det er jo hyllevare. 

Merko skrev (3 minutter siden):

Du er for godt vandt med at du må betale for alt med din bil. Bytt til tesla og opplev en helt annen verden 😊

Tesla fjerner flere og flere goder, og disse har kun vært her for å få til salget. Nylig røk 7-dagers retur-retten. 
Dette med å love at dagens sensor suite er nok for LV5 autonomi var en tøysete påstand, og direkte løgn. Problemet med det er jo at EM må gi all utvikling som går videre på dette gratis til alle. Resultatet av det ser man jo. Tesla ønsker ikke enkle metoder i å fikse opp bilene på, slik at de går ut av rotasjon ute blant eierene. 

Rich Rebuilds har jo hatt sine ord om akkurat dette på hvor vanskelig det er å fikse en Tesla med den tilgangen til originale deler man har. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Jeg kikker selvfølgelig fra Tesla sitt perspektiv. Alle ønsker ting som er gratis, men det er ikke normalt å gi ting bort gratis av gode grunner.

Vel la oss være ærlige. Tesla er på ingen måte en "normal" bilprodusent. De er vel så langt fra normale som man kommer i den industrien, tror jeg? 

Hvilke andre produsenter kommer med prompeputer ol som underholdning i bilen?😅 

Tesla er såpass "useriøse" at jeg tror det er derfor så mange liker dem. De får ideer på Twitter, som senere kommer i en oppdatering. De hører på kundene sine. Hos de mer tradisjonelle selskapene så gir de blaffen i kundene. De har egne "eksperter" innelåst på et kontor som tror de vet hva kunden vil ha.

oophus skrev (20 minutter siden):

Tesla bygger chippen, men innholdet må jo kjøpes.

 Det er klart, men jeg mistenker at kostnaden er ekstremt små. De vil nok bare bli enda mindre med tiden fremover. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (27 minutter siden):

Tesla fjerner flere og flere goder, og disse har kun vært her for å få til salget. Nylig røk 7-dagers retur-retten. 

Samtidig lar de også være å fjerne en del av godene. Her i Norge har vi heldigvis fortsatt 14 dagers angrerett. Og en har mulighet til å nekte levering. En mister da bestillingsgebyret på 1000kr (eller eventuell slitasjekost på bilen). Dette fordi Tesla lar kundene bestille bilen på nettet.

Andre forhandlere, f. eks Møller lar deg konfigurere bilen på nett, men du må til forhandler for å bestille. Hvis du bestiller bilen på mandag, og avbestiller bilen på tirsdag, må du betale 8% av kjøpsprisen i gebyr.
Hvis du kjøper deg en bil til 12 500 blir jo kostnaden omtrent det samme som Tesla da (Hvis du ignorerer tiden du har brukt på å komme deg til og fra forhandler). 

 

Endret av ChristR
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...