Gå til innhold

Testet 17 «autopiloter» – Tesla slått av annen amerikaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Honda er det første i verden der myndighetene har gitt lov til å la bilen ta over mens du ser video. 

Du referer nå til godkjenning Honda har fått på 2021 Honda Legends "Traffic Jam Assisant", ikke sant?

I så fall kan du bare se på én video. Den heter "Se på veien mens det er kø/saktegående trafikk". (Den heter sikkert noe bedre på japansk. Det er typisk norsk filmbransje å lage lite catchy titler)

Det er nemlig flere ting krav som må møtes for at system skal fungere:
- Systemet må tracke at føreren følger med på veien
- At det er kø/saktegående trafikk

https://global.honda/newsroom/news/2020/4201111eng.html

Ikke noe galt i det. Dette er helt i tråd med SAE sine definisjoner på Nivå 3 selvkjøring.
Men, det du beskriver over, altså å se på video, er minst nivå 4. 

Endret av ChristR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Kan gå igjennom artikkelen på nytt etterpå dersom du mener at honda er først og ingen andre kan utgi level 3 innen mars neste år pga honda har forkjørsrett. 😊

For å få lov til a selge level 3 det må det godkjennes av myndighetene. Honda har fått denne godkjenningen. De har den nå. De er første firma i verden som har fått dette godkjent.

Det som var artig var at dette fikk aksjekursen til Honda opp 20%. 
Teslas fsd beta har vel ført til motsatt trend.

Kan jo ikke se bort fra at noen kommer på markedet med level 3 før mars. Men de må ha godkjenning først. Uansett så endrer ikke dette på det at Honda fikk dette godkjent først

Lenke til kommentar
ChristR skrev (1 time siden):

Du referer nå til godkjenning Honda har fått på 2021 Honda Legends "Traffic Jam Assisant", ikke sant?

I så fall kan du bare se på én video. Den heter "Se på veien mens det er kø/saktegående trafikk". (Den heter sikkert noe bedre på japansk. Det er typisk norsk filmbransje å lage lite catchy titler)

Det er nemlig flere ting krav som må møtes for at system skal fungere:
- Systemet må tracke at føreren følger med på veien
- At det er kø/saktegående trafikk

https://global.honda/newsroom/news/2020/4201111eng.html

Ikke noe galt i det. Dette er helt i tråd med SAE sine definisjoner på Nivå 3 selvkjøring.
Men, det du beskriver over, altså å se på video, er minst nivå 4. 

Du skal kunne se en video innunder L3 selvkjøring. Men "hand-over" er betydelig kortere enn for LV4. Der risikerer man at man må ta over innen  10 sekunder for eksempel, mens for LV4, så skal du kunne vite dette mye tidligere. F.eks allerede fra der du plotter inn addressen før du kjører, at du der får beskjed om hvor mye LV4 kjøringen bilen vil kunne ta, og hvor du selv må kjøre innunder L2 osv. 

LV4 er altså mye mer komplett, men L3 skal klare seg bedre innunder krisesituasjoner enn noen sjåfør der systemet selv fordrer at det kan brukes. Altså skal du fint kunne se en video, men du må sitte bak rattet og kunne ta over innen ikke så mange sekunder når systemet ønsker å gi over kontrollen til deg. Eksempel på dette kan være at du skal inn på en grusvei. 

L2= Handover pga systemets begrensinger, og handover skjer ofte iløpet av 1 sekund pga sjåføren ikke liker det bilen selv vil gjøre. 
L3 = Handover skal aldri foregå pga feil, og en sjåfør skal aldri trenge å ta over pga "corner case" situasjoner som kan føre til ulykker. Dette er steget hvor ratt og pedaler kan få andre funksjoner enn det dem har innunder L2. 
L4 = Handover er mer basert på komplette geo-fencing og HD-Kart, slik at du vil få vite gjennom kartet i seg selv hvor du må være klar til å ta over. Gjerne om timer når bilen vet den skal svinge av og ut på en grusvei f.eks. 

Det største steget er altså mellom L2 og L3, og det er derfor ansvaret skiftes her også. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Merko skrev (17 minutter siden):

Spiller ingen rolle når det blir godkjent, men når det kommer på veiene for oss brukere. 😊

Er det godkjent i Norge sier du?

Godt mulig. Vil tippe at japansk godkjenninger gjelder for store deler av verden. Men husk at honda legend er en mye dyrere bil enn en tesla 3. Men de jeg har kjørt har vert utrolig bra

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Vil tippe at japansk godkjenninger gjelder for store deler av verden

Nei, japansk godkjenning gjelder isåfall for Japan eller kanskje Asia. Hvert land eller kontinent må gå igjennom og godkjenne. Feks Norge er ikke en del av EU så her må Borge godkjenner for bruk i Norge. 

Trestein skrev (1 time siden):

Men husk at honda legend er en mye dyrere bil enn en tesla 3.

Hvor mye koster honda legend og hvor mye koster en Model 3 (eller tesla 3 som du sier)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (35 minutter siden):

Nei, japansk godkjenning gjelder isåfall for Japan eller kanskje Asia. Hvert land eller kontinent må gå igjennom og godkjenne. Feks Norge er ikke en del av EU så her må Borge godkjenner for bruk i Norge. 

Hvor mye koster honda legend og hvor mye koster en Model 3 (eller tesla 3 som du sier)? 

https://www.europalov.no/rettsakt/typegodkjenning-for-kjoretoyer-harmonisering-av-godkjenningsprosedyrene/id-4408
 

Honda legend koster ca 50 000dollar i usa. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 minutter siden):

Okei, model 3 nærmere 60. Altså dyrere, så vet ikke hvorfor du sier at hondaen er mye dyrere men ok 😊

Nå må du bestemme deg! Hva koster en model 3 i usa? 60 000? Dyrere enn model y.

Eller bare blottlegger du din kunnskap enda en gang. 
 

kan hjelpe deg

https://www.tesla.com/blog/35000-tesla-model-3-available-now?redirect=no

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Nå må du bestemme deg

Huh? Bestemme meg for hva? Du sa at honda var mye dyrere enn Model 3, noe den tydeligvis ikke var. Model 3 performance med full oppgradering som fsd ol, koster nærmere 60k usd (om man konverterer fra NOK, regner med at du kjøper bil i Norge..) 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (18 minutter siden):

Huh? Bestemme meg for hva? Du sa at honda var mye dyrere enn Model 3, noe den tydeligvis ikke var. Model 3 performance med full oppgradering som fsd ol, koster nærmere 60k usd (om man konverterer fra NOK, regner med at du kjøper bil i Norge..) 

 

 

En tesla model 3 koster fra 35000 dollar i usa. De aller fleste biler kan man fint plusse på 200-300tusen i ekstrautstyr. Det er ikke relevant. Spesielt ikke utstyr man betaler for og ikke får levert.

Honda legend koster over 70 millioner yen. 2020 model. Det er start pris. 
 

https://m.youtube.com/watch?v=C6UynSEgV2I

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):
Trestein skrev (3 timer siden):

Vil tippe at japansk godkjenninger gjelder for store deler av verden

Nei, japansk godkjenning gjelder isåfall for Japan eller kanskje Asia. Hvert land eller kontinent må gå igjennom og godkjenne. Feks Norge er ikke en del av EU så her må Borge godkjenner for bruk i Norge. 

Japan har slengt på mer enn det jeg har sett sålangt for EU, så dette ser strengere ut. Men jeg tipper EU havner tilsvarende der selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...