Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (1 minutt siden):

Veldig dumt at Trump fyrer opp under mistro til valg systemene. Det kan føre til opptøyer og voldshendelser. Ikke helt god i knollen hverken Trump eller mange av tilhengerene hans.

I følge målinger/resultater er ca 1/2-parten av 330 millioner innbyggere er "ikke helt god i knollen". Det burde være et varsko til Europa og verden om hvem vi har å gjøre med. Vi må nok passe mer på oss selv og våre verdier i framtida, uten så mye støtte/allianse fra galehusene USA og Brazil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

I følge målinger/resultater er ca 1/2-parten av 330 millioner innbyggere er "ikke helt god i knollen". Det burde være et varsko til Europa og verden om hvem vi har å gjøre med. Vi må nok passe mer på oss selv og våre verdier i framtida, uten så mye støtte/allianse fra galehusene USA og Brazil.

Ja, men hvem skal man da samarbeide med? Det mest logiske, imo, er Europa. Bygge opp Europa igjen via forskning, industri og diplomati. Men Norge er jo også ganske splittet på den fronten (Cirka 50/50). Vi har jo partier i Norge som blir populære som ønsker at Norge skal stå mer på egne bein og være selvforsynte.
Østover så er landene såpass forskjellig fra hva hvordan vi er. Altså, Kina og Russland er ikke land vi kan relatere til. Afrika har vi vel vært veldig lite interessert i. Så, Europa (og Skandinavia) er og vil bli vår viktigste samarbeidspartnere, etter min mening.

Kanskje Biden kan rette opp i skadene og samle landet til å bli ett folk igjen. Er nok umulig på fire år, men kanskje man får snudd trenden ihvertfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nerowulf said:

Ja, men hvem skal man da samarbeide med? Det mest logiske, imo, er Europa. Bygge opp Europa igjen via forskning, industri og diplomati. Men Norge er jo også ganske splittet på den fronten (Cirka 50/50). Vi har jo partier i Norge som blir populære som ønsker at Norge skal stå mer på egne bein og være selvforsynte.
Østover så er landene såpass forskjellig fra hva hvordan vi er. Altså, Kina og Russland er ikke land vi kan relatere til. Afrika har vi vel vært veldig lite interessert i. Så, Europa (og Skandinavia) er og vil bli vår viktigste samarbeidspartnere, etter min mening.

Kanskje Biden kan rette opp i skadene og samle landet til å bli ett folk igjen. Er nok umulig på fire år, men kanskje man får snudd trenden ihvertfall. 

EU har kjørt EU i dass, ved å velge kapitalisme over sosial demokrati,  har GDPen oæ EU land økt, men det har ikke hjulpet den vanlige borgeren. Mye EU skepsis har kommet pga hvordan EU håndterte finans krisen i 08. Hadde EU ledelsen (Tyskland,  Storbritannia og Frankrike gått samme vei som Island ville EU hvert ekstremt populært og høyre ekstremismen som vokser i øst og sør Europa ville aldri fått rotfeste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europa må samles og lede veien for frihet, stabilitet og demokrati. Vi har riktig nok våre egne problemer å løse også, men det første vi må gjøre er å inngå en avtale med å stå forente, som er grunnen til at jeg støtter EU.

Gunfreak skrev (6 minutter siden):

har GDPen oæ EU land økt, men det har ikke hjulpet den vanlige borgeren

Det er fordi EU ikke opererer på et plan som angår den vanlige borgeren. EU har vært en vesentlig faktor i å løfte gamle Sovjetstater ut av elendighet. Polen f.eks. var ganske elendig før de ble med i det Europeiske samarbeidet. Her snakker vi ikke vekst over lang tid, men fra ruiner i 2004 til et velstående sentralt knytningspunkt for handel og transport i 2020.

Jeg anerkjenner avsporingen jeg går med på, så om noen vil ta denne diskusjonen videre i noen stor grad så kan jeg splitte ut emnet.

Endret av Gavekort
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (44 minutter siden):

Kanskje Biden kan rette opp i skadene og samle landet til å bli ett folk igjen. Er nok umulig på fire år, men kanskje man får snudd trenden ihvertfall. 

Nå er ikke valget helt avgjort ennå, så det er fortsatt mulig Trump vinner eller klarer å lage ennå mer fiendskap i opptelling og etterspill. Sånn jeg ser det har Trump nesten startet USAs andre borgerkrig. Vinner han, så tror jeg han lykkes med å starte deres 2. borgerkrig.

Så kan man spekulere i hva Trump vil klare å skape internasjonalt dersom det blir borgerkrig. Regner med han rotter sammen internasjonale allianser for å bekjempe "blått land" i USA og med det kan dra flere land inn i konflikten.

.. bare for å tenke litt worst case scenario.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (57 minutter siden):

Kanskje Biden kan rette opp i skadene og samle landet til å bli ett folk igjen. Er nok umulig på fire år, men kanskje man får snudd trenden ihvertfall. 

Hahaha. Som om det ikke er demokratene som har pushet på motsetninger og ekstremisme de siste snart ti årene. Det er ikke noe de vil slutte med over natta. Motsetningene og fiendtligheten til meningsmotstandere skøyt virkelig fart under Obama og har fortsatt siden. Det er ingen vei tilbake. Trump er Status Quo og Biden er Status Quo+

Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Veldig dumt at Trump fyrer opp under mistro til valg systemene. Det kan føre til opptøyer og voldshendelser. Ikke helt god i knollen hverken Trump eller mange av tilhengerene hans.

Du må ikke et øyeblikk tro at dette er tilfeldig når man ser hva som skjer flere steder i USA nå - man ser deler av folket ta til gatene, noen av de også bevepnet, mens de roper og skriker og krever "rettferdighet for republikanerene".

Dette er kynisk og kalkulert fra Trump's side, og det avslører om noe bare enda mer hva slags verdier han omfavner - splittelse, vold, kaos og manipulasjon.

Endret av J!nx
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

...Sånn jeg ser det har Trump nesten startet USAs andre borgerkrig. Vinner han, så tror jeg han lykkes med å starte deres 2. borgerkrig.

Interessant graf i dagens Aftenposten:

2C331CCF-4F2F-45FB-986E-9CA1DF525BA3.jpeg
 

Det et talende for den fallende mangelen på tillit ovenfor «de andre» som Trump ikke startet men later til å omfavne og bruke som motivator mer enn forgjengerne.

At man ikke har tillit til noen kan skyldes at de faktisk er «bad guys» eller at du selv har issues. I begge tilfeller er det et problem for et demokrati.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (4 minutter siden):

Hahaha. Som om det ikke er demokratene som har pushet på motsetninger og ekstremisme de siste snart ti årene. Det er ikke noe de vil slutte med over natta. Motsetningene og fiendtligheten til meningsmotstandere skøyt virkelig fart under Obama og har fortsatt siden. Det er ingen vei tilbake. Trump er Status Quo og Biden er Status Quo+

Nei, det er bare ett parti som har blitt radikalisert.

Det er dette partiet som også har skylden for politiets bias mot minoriteter, majoriteten av den gjenstående rasismen, og rettsvesenet sitt bias mot minoriteter. De har skylden for at politiet er sammenlignbart med politi i Kongo og Columbia, og ikke minner om politiet i vestlige land når det kommer til utdannelse og evner til deeskalering / håndtering av voldelige kriminelle.

Trump endte sågar politireformer iverksatt av demokratene, og ønsket å slå ned på demonstrasjonene mot politivold med politivold, og gjorde det.

Republikanerene har også bevegd seg i autoritær / fascistisk retning, med stormskritt:

Screenshot_20201105-110756.thumb.png.0b715a4b2a015b3019f998fe2a4b4dd8.png

https://www.v-dem.net/media/filer_public/b6/55/b6553f85-5c5d-45ec-be63-a48a2abe3f62/briefing_paper_9.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Nå er ikke valget helt avgjort ennå, så det er fortsatt mulig Trump vinner eller klarer å lage ennå mer fiendskap i opptelling og etterspill. Sånn jeg ser det har Trump nesten startet USAs andre borgerkrig. Vinner han, så tror jeg han lykkes med å starte deres 2. borgerkrig.

Så kan man spekulere i hva Trump vil klare å skape internasjonalt dersom det blir borgerkrig. Regner med han rotter sammen internasjonale allianser for å bekjempe "blått land" i USA og med det kan dra flere land inn i konflikten.

.. bare for å tenke litt worst case scenario.

Oppoverbakken mot en borgerkrig er veldig bratt, og jeg tror neppe republikanerne er særlig interessert i gå den. Det er en tap-tap situasjon som ingen er tjent med.

Og skulle DT mot formodning klare å utløse en borgerkrig, blir det ingen andre land som vil røre en slik indre konflikt med en ildrake. Selv ikke Putin er så dum.

Dog er det et interessant tankeeksperiment....hva ville f.eks. militæret gjøre i en situasjon der deres Supreme Commander beordret Shock and Awe mot blå stater ? (Noe sånt er ukonstitusjonelt og ville ikke få noe slags flertall i Kongressen, men som et what-if.. 😉 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, afterall said:

Ron Meyer intervjues på Fox nå. Han sier at det er så jevnt at det nok blir recounts i flere stater, og at å avklare Pennsylvania kan ta lang tid. Samtidig sier han at per nå er Trumps vinnersjanser rundt 5%.

Tror ikke Trump har 5% sjanse. Han må vinne nesten alt som er igjen. North Carolina, Georgia, Pennsylvania og enten Arizona eller Nevada. Av disse tror jeg han bare vinner North Carolina.

Jeg tror Trump kanskje har 1-2% sjanse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at tilgang på god utdanning er et mål for samfunnet.

Jeg synes det ville være litt for lettvint å avskrive partier med lav-utdannet velgermasse med at disse velgerne «ikke vet sitt eget beste», eller «utdann dem opp til vårt nivå så blir de smarte og stemmer noe annet».

-k

Ingenting er lettvint, men mann kan jo spøre seg om de konservative er villige til å tilby velgerne sine bedre utdanning med såpass klare trender på at de ikke er godt tjente med å gjøre nettopp det.

Og hvem tjener de egentlig da, velgerne som har gitt dem makta, eller seg selv?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...