Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

6RCURCGB skrev (1 time siden):

 

RJohannesen skrev (3 timer siden):

Og de andre, kanskje med unntak av Nissan, VILLE IKKE selge elbiler og ville derfor trenere utvikling av standarder og utbygging av ladere.

Helt feil, det er Tesla som ikke har villet bidra i standardiseringen.

Nissan, Toyota, Mitsubishi, FHI og Tokyo Electric Power Company utformet Chademo i 2010.

BMW, Audi, Daimler, Ford, GM, folkevogn og Porsche ble enige om CCS i 2012.

At byggingen av ladere gikk tregt i starten er naturlig. Hovedbruksområdet til elektrisk bil er bykjøring / småkjøring og da er det tilstrekkelig med å lade over natten.

Tesla rullet ut Superchargerne i 2012 med 150kW, da var fremdeles Chademo 50kW og CCS 0kW, først i 2013 kom de med en 50kW stasjon. Først i 2015 kom CCS opp på 150kW. Tesla åpnet i fjor for 250kW og har biler som lader på dette, CCS har teoretisk 350kW, men usikker på om noen kan lade på dette. Chademo er 62,5kW, de snakker ennå om 100kW, men så vidt jeg vet har de ennå ikke fått gjennom godkjenning på denne standarden.

Det er liten tvil om at Tesla gjorde det rette ved å ikke gjøre seg avhengige av disse "gå-sakte-gruppene". Og hadde det ikke vært for at de andre bilprodusentene følte seg presset av Teslas mye høyere ladehastighet så hadde nok både Chademo og CCS holdt seg til 50kW ennå. Det hadde vært mye færre hurtigladere rundt omkring og elbilene hadde hatt kort rekkevidde, bilprodusentene hadde solgt få elbiler og skyldt på at elbiler bare egner seg til bykjøring/småkjøring slik du gjør over her...

 

Og grunnen til dette er jo som jeg hevdet i forrige innlegg, de andre bilprodusentene VILLE IKKE selge elbiler, de brukte jo milliarder på lobbyisme for å få regelverk som tillot mer forurensing og var fullt av smutthull slik at de kunne jukse. Og hele tiden snakket de ned elbiler som ubrukelige og hydrogenbiler som eneste reelle alternativ fordi de visste at hydrogenbilene ville bli for dyre og kompliserte å rulle ut i stor skala, mens elbilene var en reell trussel mot dem.

Sånn har det vært hele tiden, tilogmed setebelter kjempet de imot med argumenter om at flere ville dø fordi det gjorde bilene dyrere og da kjøpte folk mindre og farligere biler! 

 

6RCURCGB skrev (1 time siden):

 

RJohannesen skrev (3 timer siden):

Dette er jo også tydelig i Alta hvor de andre bilforhandlerne ikke ønsker elbilladere. Tesla ville samarbeide om 12 egne og en del andre. 

Noen ønsket at Tesla skulle få alle plassene, noen ville ikke at det skulle settes opp "private" ladere i det hele tatt. Tesla fikk halvparten av plassene. Jeg synes Tesla kom veldig bra ut jeg.

Disse 12 var i tillegg til de andre, det blir ikke flere Chademo og CCS fordi det blir færre Tesla, og hadde ikke Tesla bygd der er det ikke sikkert det ville blitt noen i det hele tatt, ihvertfall ikke iføllge Ole Steinar Østlyngen fra AP og de lokale bilforhandlerne for de ville jo ha 0, og at folk skulle kjøre diesel. 

6RCURCGB skrev (1 time siden):

 

RJohannesen skrev (3 timer siden):

Ole Steinar Østlyngen som er daglig leder i Alta Motorsenter, og representerer Arbeiderpartiet i kommunestyret i Alta og sitter også i planutvalget som har behandlet Teslas søknad om dispensasjon ville ha null Tesla og 1stk 50kw og 1 stk 150. Han ville ikke ha 12 andre nei, han ville at både Tesla eiere og de andre skulle dele på den ene 150kW laderen. Det er ikke vanskelig å se hva problemet er.

Politikk er å påvirke for å få gjennomslag for sine egne saker. Jeg diskuterer ikke person.

Men denne saken handler jo i stor grad om en person som gjennom sitt embete i AP og planutvalget forsøker å hindre overgangen til elbil i Finnmark.

 

6RCURCGB skrev (1 time siden):

 

RJohannesen skrev (3 timer siden):

Vi skal alle være glade og takknemlige for at Tesla gikk foran og viste at man kunne lage elbiler med lang rekkevidde og kraftigere hurtigladere som gjør det greit å dra på langtur med elbil. 

Å lage blytunge el-biler som bruker masse energi og beslaglegger store mengder batterier som i stor grad er uvirksomme i hverdagen er ikke en god måte å fremme el-bil bruk på.

Ja det skulle tatt seg ut, har du hørt om noen som lager blytunge elbiler som bruker masse energi? Mine elbiler er har nokså lik vekt som sammenlignbare biler, men de bruker vesentlig mindre energi. Vår Model 3 har et WLTP forbruk på 1,6 kWt pr mil, det tilsvarer ca 0,15 liter diesel, hvilke biler sikter du til som har like mye plass og rekkevidde, men samtidig bruker mye mindre drivstoff/strøm? Selv en liten bensinmoped bruker mer!

Og batteriene er jo ikke uvirksomme, de brukes hver kjøretur, og med god kapasitet kan vi normalt lade når det er god kapasitet i nette og lave priser, og dermed bidrar vi ennå mer til å jevne ut forbruk og redusere tap i kraftproduksjonen!

Og vi legger heller ikke beslag på noen andre batterier siden Tesla har sin egen inhouse produksjon av batterier og dermed kommer disse i tillegg til det de andre produserer, faktisk bidrar vi heller til å gjøre flere batterier tilgjengelig for andre siden storproduksjon hjelper til å presse ned prisene på produksjon og utstyr for andre 🙂

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, RJohannesen said:

Tesla rullet ut Superchargerne i 2012 med 150kW, da var fremdeles Chademo 50kW og CCS 0kW, først i 2013 kom de med en 50kW stasjon. Først i 2015 kom CCS opp på 150kW.

Du blander sammen utrulling av utstyr (som følger etterspørsel) med definisjon og standardisering. Alt i IEC 62196-1 publisert i 2003 var DC lading opp til 240kW (400A, 600V) definert, dette ble videre økt til 600kW i 2011 Hadde det blitt produsert biler som utnyttet dette ville det naturlligvis også blitt produsert ladere. Den eneste bilprodusenten på denne tiden som ladet med høy effekt valgte imidlertid å ignorere standarder og kjøre sitt eget løp, og da kom det naturlig nok heller ikke noe utstyr for dette.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

33 minutes ago, RJohannesen said:

Men denne saken handler jo i stor grad om en person som gjennom sitt embete i AP og planutvalget forsøker å hindre overgangen til elbil i Finnmark.

Leser du artikkelen ser du at vedkomne ikke selv deltok i behandlingen av saken i planutvalget. Denne påstanden er dermed helt urimelig.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (55 minutter siden):

Du blander sammen utrulling av utstyr (som følger etterspørsel) med definisjon og standardisering. Alt i IEC 62196-1 publisert i 2003 var DC lading opp til 240kW (400A, 600V definert) Hadde det blitt produseert biler som utnyttet dette ville det naturlligvis også blitt produsert ladere. Den eneste bilprodusenten på denne tiden som ladet med høy effekt valgte imidlertid å ignorere standarder og kjøre sitt eget løp, og da kom det naturlig nok heller ikke noe utstyr for dette.

På hvilken måte mener du at Tesla bryter IEC 62196-1:2003?

Hvilken plugg skulle de brukt til 150kW?

Sikker på at det ikke er du som blander?

 

Hvis Tesla hadde gjort som du sier så hadde jo diesellobbyen fått rett i at elbiler bare er bybiler. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, 6RCURCGB said:

Du mener at de kunne sette opp ladestasjonene hos forhandlerene av bilmerkene som tok del i et evt. samarbeid? Da har man hvertfall løst dette med tomt, selve installasjonen og alt det andre må på plass. Hvor stor del av budsjettet til Tesla er plassleie til ladestasjoner?

Hvis du skal sette opp en ladestasjon i Osaka, hvor ville du starta? 

Tror du det funker på samme måten som i San Diego, eller Alta, eller Warszawa?

Hvor mye penger hadde du spart om du hadde en partner som allerede hadde ansatte og drev business i alle disse byene, som kunne sendt en e-post til den lokale avdelingen sin i hver by og bedt dem om å sette igang? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, RJohannesen said:

På hvilken måte mener du at Tesla bryter IEC 62196-1:2003?

Du har jo beskrevet det selv, les ditt eget innlegg.

7 hours ago, RJohannesen said:

Sikker på at det ikke er du som blander?

Hvis Tesla hadde gjort som du sier så hadde jo diesellobbyen fått rett i at elbiler bare er bybiler. 

Ja, el-biler er primært by-biler/handlevogner. For oss er den elektriske handletralla nr. 3 bil som brukes i hverdagen så vi slipper å slite på de ordentlige bilene. Skal vi på helgetur blir det helst nr. 2 bilen med bensin R6 men som oftest nr. 1 bilen med diesel V8 så hele familien har god plass.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, bzzlink said:

Hvis du skal sette opp en ladestasjon i Osaka, hvor ville du starta?

I Osaka...

18 minutes ago, bzzlink said:

Tror du det funker på samme måten som i San Diego, eller Alta, eller Warszawa?

Ja, først må man inngå en avtale om plass. Så må man snakke med e-verket slik at man får tilstrekkelig strømforsyning til plassen. Så setter man opp ladere og innlemmer ladestasjonen i POI, på nettside osv.

18 minutes ago, bzzlink said:

Hvor mye penger hadde du spart om du hadde en partner som allerede hadde ansatte og drev business i alle disse byene, som kunne sendt en e-post til den lokale avdelingen sin i hver by og bedt dem om å sette igang? 

Så du vil at tilfeldige ansatte hos div. forhandlere skulle kjøre stand alone prosjekter for å etablere ladestasjon? Trenger du ikke kompetanse på el-kraft? Trenger du ikke jurister som kan sjekke kontraktsutkast før signering? Trenger du ikke entreprenører som kan ta civil arbeidene og evt. VA? Du vil altså at damen i kundemottaket og gubben på delelageret skal bygge ladestasjon på si?

Beklager, for meg høres det desidert billigst ut å ha et core team som bare driver med dette uansett hvor det er i verden. Hvis du mener at damen i kundemottaket og gubben på delelageret er billigst må du gjerne forklare hvordan?

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, RJohannesen said:

Nei, det kan jeg ikke se at jeg har gjort, kan du forklare?

 

10 hours ago, RJohannesen said:

Tesla rullet ut Superchargerne i 2012 med 150kW, da var fremdeles Chademo 50kW og CCS 0kW, først i 2013 kom de med en 50kW stasjon. Først i 2015 kom CCS opp på 150kW. Tesla åpnet i fjor for 250kW og har biler som lader på dette, CCS har teoretisk 350kW, men usikker på om noen kan lade på dette. Chademo er 62,5kW, de snakker ennå om 100kW, men så vidt jeg vet har de ennå ikke fått gjennom godkjenning på denne standarden.

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):
RJohannesen skrev (19 minutter siden):

Nei, det kan jeg ikke se at jeg har gjort, kan du forklare?

 

RJohannesen skrev (10 timer siden):

Tesla rullet ut Superchargerne i 2012 med 150kW, da var fremdeles Chademo 50kW og CCS 0kW, først i 2013 kom de med en 50kW stasjon. Først i 2015 kom CCS opp på 150kW. Tesla åpnet i fjor for 250kW og har biler som lader på dette, CCS har teoretisk 350kW, men usikker på om noen kan lade på dette. Chademo er 62,5kW, de snakker ennå om 100kW, men så vidt jeg vet har de ennå ikke fått gjennom godkjenning på denne standarden.

 

På hvilken måte mener du at dette bryter IEC 62196-1:2003?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

I Osaka...

Ja, først må man inngå en avtale om plass. Så må man snakke med e-verket slik at man får tilstrekkelig strømforsyning til plassen. Så setter man opp ladere og innlemmer ladestasjonen i POI, på nettside osv.

Så du vil at tilfeldige ansatte hos div. forhandlere skulle kjøre stand alone prosjekter for å etablere ladestasjon? Trenger du ikke kompetanse på el-kraft? Trenger du ikke jurister som kan sjekke kontraktsutkast før signering? Trenger du ikke entreprenører som kan ta civil arbeidene og evt. VA? Du vil altså at damen i kundemottaket og gubben på delelageret skal bygge ladestasjon på si?

Beklager, for meg høres det desidert billigst ut å ha et core team som bare driver med dette uansett hvor det er i verden. Hvis du mener at damen i kundemottaket og gubben på delelageret er billigst må du gjerne forklare hvordan?

 

Og her svarer du på kompleksiteten.

Nå er det jo ikke resepsjonisten eller delelageret som har etablert forhandlernettverket i hvert land for VW f.eks.

Det å etablere tilstedeværelse er en like stor eller større kostnad enn å sette opp ladestasjonen. 
Hvis du noen gang har forsøkt å ha med statlig byråkrati å gjøre i et land du ikke har samme skriftspråk som, så vet du at det er en «humbling experience». Det er vanskelig nok å sende inn og få godkjent en byggesøknad til plan og bygg her i Norge.... 

Hvis Tesla hadde fått med seg VW eller Toyota, så hadde de allerede lokal kompetanse på å etablere infrastuktur i alle markedene. Dette hadde spart enorme summer og masse tid.

Men, uansett hvor mye penger som kunne bli spart, så kunne ikke Tesla fire på kravet om at de skulle styre hvordan ladingen fungerte. Siden ladeopplevelsen er kritisk for at det skal være greit på ha elbil som nr1 bil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Og her svarer du på kompleksiteten.

Med all respekt, å sette opp ladestasjoner er ikke særlig komplekst. For hvert nytt land man skal inn i må man gjøre seg kjent med lover og regler. I noen land har sikkert Tesla har knyttet til seg lokal kompetanse på søknader, avtaler og evt. prosjektering.

1 hour ago, bzzlink said:

Hvis Tesla hadde fått med seg VW eller Toyota, så hadde de allerede lokal kompetanse på å etablere infrastuktur i alle markedene. Dette hadde spart enorme summer og masse tid.

Forhandlerleddet er ofte private. Fasilitetene de eier/leier er som regel prosjektert av lokale byggefirmaer mens profilering etc. kommer fra sentrald hold. Jeg tror ikke for eks. VW eller Toyota har så mye å bidra med.

1 hour ago, bzzlink said:

Men, uansett hvor mye penger som kunne bli spart, så kunne ikke Tesla fire på kravet om at de skulle styre hvordan ladingen fungerte. Siden ladeopplevelsen er kritisk for at det skal være greit på ha elbil som nr1 bil.

Igjen, det er lite/ingenting som tyder på at Tesla har hatt ønsker om å samarbeide med andre. Man kan ikke offentlig si at man ønsker å samarbeide mens man samtidig stiller totalt urimelige betingelser. Ladenettverket er helt grunnleggende for Teslas forretningsmodell.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (16 timer siden):
RJohannesen skrev (16 timer siden):

På hvilken måte mener du at dette bryter IEC 62196-1:2003?

https://www.evseadapters.com/products/tesla-to-non-tesla-type2-ev-adapter/

På hvilken måte mener du at dette bryter IEC 62196-1:2003?

Slutt å spamme med intetsigende linker og fotklar heller hva du mener. Eller beklag om du tok feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, RJohannesen said:

På hvilken måte mener du at dette bryter IEC 62196-1:2003?

Slutt å spamme med intetsigende linker og fotklar heller hva du mener. Eller beklag om du tok feil.

For eks. type 2 kontaktene til Tesla ligner på type 2 men de passer ikke om hverandre så man trenger adapter. Det er du som spammer med åpenbare faktafeil.

Lenke til kommentar
On 11/7/2020 at 11:16 PM, 6RCURCGB said:

Dette ser ut som bullshit.  Eg har ofte sett andre bilar enn Tesla lade på destinasjonsladarar.  I fylgje denne sida er pluggen inkompatibel slik at andre bilar ikkje kan lade der, men det stemmer ikkje.  Eg har òg sett andre bilar prøve å lade på Tesla superladarar.  Pluggen passar heilt fint, men dei får sjølvsagt ikkje straum når bilen ikkje kan identifisere seg som ein med gyldig avtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den adapteren var litt pussig ja.

Ser på bildet i artikkelen at den er laget for destination chargers.

Har en akkurat slik en på jobb, og de lader vittelig alle elbiler med Type2 plugg.

Man dog låse den med en dipswitch innvendig til å kun fungere på Tesla, og det må jo isåfall være denne sperren adapteren bryter. Altså ikke noe fysisk i veien som hindrer den i å lade andre biler.

tesla-chargers-comparison_large (1).jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, 6RCURCGB said:

For eks. type 2 kontaktene til Tesla ligner på type 2 men de passer ikke om hverandre så man trenger adapter. Det er du som spammer med åpenbare faktafeil.

Tull.  Både kontakten og pluggane til Tesla er standard Type 2.  Mange med Type 2-kontakt har ein ladekabel frå Tesla i bilen, fordi Tesla ei stund selde billige Type 2-kablar av god kvalitet.  Alle Med Type 2-kontakt kan lade på destinasjonsladarane til Tesla.

 

Eg ser at Wikipedia hevdar at Tesla brukar ein modifisert plugg, utan å oppgje ei kjelde for dette, og at andre siterer Wikipedia som kjelde.  Teorien er at fordi superladarane tilbyr høgare effekt enn pluggen er spesifisert for, må det vere ein skilnad.  Eg tvilar på at det må vere ein skilnad, for spesifikasjonen gjeld kontinuerleg effekt.  Over ein kort periode kan effekten godt vere mykje høgare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...