Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arbeiderpartiet på velgerjakt og regjeringsslakt i Februar. Tror ikke Alta AP fikk eposten fra egen stortingspolitiker

https://www.ifinnmark.no/finnmark-trenger-ladenettverk-for-elbiler/o/5-81-1123036

Sitater:

  • "Arbeiderpartiet vil ha Finnmark med på overgangen til nullutslippsbiler. "
  • "Skal Finnmark være med på overgangen til nullutslippsbiler, må ladeinfrastruktur være på plass i hele landet. "

Litt synd de ikke har lokal forankring på egen politikk. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde en mistanke, men hadde ikke fått sjekket det opp. Men nå kommer det jo i klartekst. https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183

"Hyundai Motor Group har bestemt seg for å gå inn i bilprodusentenes hurtigladenettverk Ionity.

Ionity er et fellesforetak med bilindustrien på eiersiden, og ble grunnlagt i 2017 av BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen. Nå har de altså fått en ny deleier."

 

Klart at de tradisjonelle billeverandørene kan bidra til å bygge 12 ladestasjoner i Alta i 2020 om de har vilje til det igjennom eierskap i Ionity. Allikevel er blokkering av en brysom konkurrent heller valget de tar i Alta. 

 

Endret av Asbjørn Eliassen
Småfeil i tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 1.11.2020 den 17.42):

For å vise at man ikke kan stole på det Elon Musk sier. Du glemte også å kommentare linken som inneholder løgner og falske uttalelser i alle retninger. 

Det å peke til "bevis" der "beviset" er EM's uttalelser må man altså snart slutte med når ordene hans har null verdi og kan stoles på. 

Man kan fint stole på Elon Musk. At folk lyver om at han lyver er ikke nytt. Linken inneholder en haug med løsrevne sitater.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (31 minutter siden):

Hadde en mistanke, men hadde ikke fått sjekket det opp. Men nå kommer det jo i klartekst. https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183

"Hyundai Motor Group har bestemt seg for å gå inn i bilprodusentenes hurtigladenettverk Ionity.

Ionity er et fellesforetak med bilindustrien på eiersiden, og ble grunnlagt i 2017 av BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen. Nå har de altså fått en ny deleier."

 

Klart at de tradisjonelle billeverandørene kan bidra til å bygge 12 ladestasjoner i Alta i 2020 om de har vilje til det igjennom eierskap i Ionity. Allikevel er blokkering av en brysom konkurrent heller valget de tar i Alta. 

 

Nå var det bare avdelingen i Alta/Finnmark og Coop Finnmark som gikk den veien, ikke alle andre. Men helt enig i at om de andre vil bygge ut så må de satse og de vil måtte søke om plass og tillatelse til å opprette ladeplasser på samme måte som Tesla.

Så får vi se om dette øker takten som Ionity holder, og om de begynner å etablere seg enda lengre nordover. Nå stopper det jo i Trondheim, som tydeligvis for mange bedrifter/kjeder er langt nok nord til å kalle seg landsdekkene, tragisk nok.

Men som Hyundai-kunde, så jubler jeg innvendig, for da er det kanskje snart slutt på blodpriser for lading der. Og så håper jeg de ser lenge nordoiver snarest...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ionity har definitivt en jobb å gjøre om de skal bli aktuelle for Alta-væringer eller folk som vil besøke Alta. Det er nemlig hele 1400 km langs E6 til nærmeste Norske lader, i Trondheim. For dere sørpå som ikke har helt føling med avstandene her nordpå så tilsvarer det Bergen-Oslo-Gøteborg-København-Hamburg. Og skal en Finnmarking satse på Ionity så bør de jo kunne kjøre mer enn én retning. Det er nesten like ille om man skal kjøre noe sted i Sverige eller Finland, med godt over 1000 km til nærmeste Ionity der også.

TLDR; Glem Ionity i Finnmark i overskuelig fremtid. Du har sikkert byttet bil N ganger før det blir aktuelt.

Skal man langt i Finnmark, noe det ofte blir, så blir 50 kW-laderne for tidkrevende. Tesla er de eneste som bygger et egnet ladenettverk for langkjøring i Finnmark. For Finnmarkinger som skal skaffe seg elbil står det altså mellom enten Tesla eller lokal småkjøring. Er det rart elbilandelene har latt vente på seg der oppe?

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Ionity har definitivt en jobb å gjøre om de skal bli aktuelle for Alta-væringer eller folk som vil besøke Alta. Det er nemlig hele 1400 km langs E6 til nærmeste Norske lader, i Trondheim. For dere sørpå som ikke har helt føling med avstandene her nordpå så tilsvarer det Bergen-Oslo-Gøteborg-København-Hamburg. Og skal en Finnmarking satse på Ionity så bør de jo kunne kjøre mer enn én retning. Det er nesten like ille om man skal kjøre noe sted i Sverige eller Finland, med godt over 1000 km til nærmeste Ionity der også.

TLDR; Glem Ionity i Finnmark i overskuelig fremtid. Du har sikkert byttet bil N ganger før det blir aktuelt.

Skal man langt i Finnmark, noe det ofte blir, så blir 50 kW-laderne for tidkrevende. Tesla er de eneste som bygger et egnet ladenettverk for langkjøring i Finnmark. For Finnmarkinger som skal skaffe seg elbil står det altså mellom enten Tesla eller lokal småkjøring. Er det rart elbilandelene har latt vente på seg der oppe?

Kan legge inn noen andre/tilsvarende eksempler for Østlendinger som ikke klarer å forholde seg til avstander med utgangspunkt fra Bergen.

Fra Oslo kommer man helt ned til Amsterdam eller Frankfurt om man kjører om Gøteborg og Malmø-København, eller Dortmund om man skal unngå ferge helt, og kjøre om Frederica, Kolding og Flensburg. Man kommer seg også til Berlin med km i rest om man vil den veien. 🙄

Tar man ferge til Kiel eller Hirtshals/Fredrikshavn, kommer man enda lengre sørover, så lenge man ikke regner med avstandene man tar ferge.

 

Ser elbilandelen tar seg godt opp nå, i og med at det bygges ladenettverk. Men det kan bli kaos ved laderne i sommer med alle som vil gjøre Finnmark i sommer, og samtidig skal dekke ladebehovet for Finnmarkingene som vil sørover med elbil, Og som i år, så blir det garantert kaos ved fergene ved Bognes-Skarberget/Bognes Lødingen (lofotturister) eller Bodø - Røst - Værøy, selv om det fort blir Bognes - Skarberget som sikkert vil oppleve den største køen, selv om det er den korteste ferge-strekningen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Nå var det bare avdelingen i Alta/Finnmark og Coop Finnmark som gikk den veien, ikke alle andre. Men helt enig i at om de andre vil bygge ut så må de satse og de vil måtte søke om plass og tillatelse til å opprette ladeplasser på samme måte som Tesla.

Så får vi se om dette øker takten som Ionity holder, og om de begynner å etablere seg enda lengre nordover. Nå stopper det jo i Trondheim, som tydeligvis for mange bedrifter/kjeder er langt nok nord til å kalle seg landsdekkene, tragisk nok.

Men som Hyundai-kunde, så jubler jeg innvendig, for da er det kanskje snart slutt på blodpriser for lading der. Og så håper jeg de ser lenge nordoiver snarest...

Det var vel mest en kommentar til de som påstår at de tradisjonelle bilprodusentene ikke bygger infrastruktur.

Men ja, det var en lokal gruppe av bilbransjeforeningen som sendte inn høringsuttalelse. Kunne vært interessant å høre om den er i tråd med sentrale holdninger.

Endret av Asbjørn Eliassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (10 minutter siden):

Det var vel mest en kommentar til de som påstår at de tradisjonelle bilprodusentene ikke bygger infrastruktur.

Men ja, det var en lokal gruppe av bilbransjeforeningen som sendte inn høringsuttalelse. Kunne vært interessant å høre om den er i tråd med sentrale holdninger.

Nå sjekket jeg aldri hvilke merker den lokale forhandleren og lederen for bilbransjeforeningen forhandlet, men tipper dette neppe ble diskutert sentralt. Dette var nok et veldig lokalt initiativ, og kanskje til og med et rent soloutspill, der han kledde på seg representasjonstrøya for egen vinnings skyld, siden det ga mer kraft bak innspillet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Ser elbilandelen tar seg godt opp nå, i og med at det bygges ladenettverk. Men det kan bli kaos ved laderne i sommer med alle som vil gjøre Finnmark i sommer, og samtidig skal dekke ladebehovet for Finnmarkingene som vil sørover med elbil, Og som i år, så blir det garantert kaos ved fergene ved Bognes-Skarberget/Bognes Lødingen (lofotturister) eller Bodø - Røst - Værøy, selv om det fort blir Bognes - Skarberget som sikkert vil oppleve den største køen, selv om det er den korteste ferge-strekningen.

Jeg planlegger å oppleve den turen og øyriket der før den hydrogenifiseres i 2024.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg planlegger å oppleve den turen og øyriket der før den hydrogenifiseres i 2024.

Har Kjørt Bognes - Lødingen flere ganger, siden jeg er fra den andre byen... 😉 Men skulle gjerne tatt turen en gang før det, jeg og. Spesielt den biten mellom Røst og Værøy i skikkelig godvær. Og så hadde det vært veldig interessant å få turen mellom Bodø og Lofoten når vestavinden står litt på. Blir ikke veldig lett sjøsyk, så det burde gå greit. Men kanskje fint å ta den turen uten egen bil på bildekket... 😎

Kan jo hende det blir et alternativ, f.eks. på returen fra sommerturen til Finnmark i 2021. Men siden det blir første turen til datteren min, så vil jeg gjerne at hun får oppleve turen over Hamarøy til Bognes. Synes det er en virkelig del av Norge man får med seg der. Et alternativ er jo å ta turen fra Skutvik til Svolvær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Men helt enig i at om de andre vil bygge ut så må de satse og de vil måtte søke om plass og tillatelse til å opprette ladeplasser på samme måte som Tesla.

Løsningen for Finnmark er å samarbeide. De burde samle alle bilprodusentene, og lage et slags "flåtesalg" opplegg av det, med en bitte liten bonus rundt det. Om Finnmark da til slutt kjøper XXX elbiler, så vil du se at ladetilbydere slåss om å få kastet opp nettverk, da når de vet at etterspørselen faktisk er der. 

Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (På 4.11.2020 den 14.56):

Ladestatus pr fylke.

Troms og Finnmark:

Tesla har tre lokasjoner (18 V2 ladere), og CCS har litt over 20. (Det er noen plasser med bare en lader). De fleste bare 50kW med unntak av det som nå kommer på ishavsveien

Edit:Jeg tror det var bare tre lokasjoner før ishavsveien. Altså i august.

  • Alta - Fortum 2x50
  • Hammerfest, - 1x50kW, Fortum/Hammerfest parkering
  • Kirkenes - 2x50kW

Capture+_2020-11-04-14-52-15.png

Tesla fyr......

Har ikke oppfattet 2025.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 12:52 AM, 6RCURCGB said:

Jeg har ingen tro på at Tesla snakket med andre el-bil produsenter om noe samarbeid før de startet å bygge selv. Det ville bare forsinke prosessen. Dessuten, hvor mye visste Tesla, Nissan og BMW om hverandres utvikling av bil, evt. ladeopplegg osv?

Ladenettverket var ment å være eksklusivt fra dag en. Hadde Tesla ønsket å få med seg andre hadde de ikke profilert ladestasjonene som Tesla. Jeg ser ingen fordeler for Tesla med å dele ladenettverket.

Ta en titt på dette ladenettverket.
Kikk på hver røde prikk.

Se for deg at du driver en liten bilfabrikk i California. Tenk på hvor mange lokale interesseorganisasjoner, kommunestyrer og landeiere du må overbevise.

Følg tankerekken på organisasjonen du må bygge, logistikken som skal til. Tenk på strømstandarder, effekttariffer. Strømnett i statlig eie i mange land.

Ser du fortsatt ingen fordeler med å få med en av de verdensomspennende bilfabrikantene på laget?

 

027CEFE6-E4ED-48B9-97BB-B3BFDE50AB74.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, bzzlink said:

Ta en titt på dette ladenettverket. Kikk på hver røde prikk.

 Jeg har kommet til 17 nå, hvor lenge må jeg se på hver prikk?

14 hours ago, bzzlink said:

Ser du fortsatt ingen fordeler med å få med en av de verdensomspennende bilfabrikantene på laget?

Tesla har etablert ladestasjoner i 10 år, det er endel av deres forretningsmodell. Hvis Tesla skulle delt laderene med andre bilmerker måtte samarbeidet antagligvis opprettet et nytt selskap og omprofilert alle ladestasjonene.

Køene på ladestasjonene vil øke samtidig som "eksklusiviteten" vannes ut. Ladenettverket til Tesla er foreløpig et stort fortrinn. Tesla sine biler er forbigått på flere områder og de vil antagligvis bare fortsette å sakke akterut.

Det globale el-bil salget synker og det råder en usikkerhet rundt lønnsomheten til dette foreløpig snevre men langsomt voksende segmentet fremover. El-biler har kommet for å bli men det er fremdeles et fullstendig virr-varr å forholde seg til for kundene.

Tesla har gjort dette litt enklere når det gjelder lading, hvorfor gi fra seg det antagligvis største fortrinnet de har?

Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

 Jeg har kommet til 17 nå, hvor lenge må jeg se på hver prikk?

Tesla har etablert ladestasjoner i 10 år, det er endel av deres forretningsmodell. Hvis Tesla skulle delt laderene med andre bilmerker måtte samarbeidet antagligvis opprettet et nytt selskap og omprofilert alle ladestasjonene.

Køene på ladestasjonene vil øke samtidig som "eksklusiviteten" vannes ut. Ladenettverket til Tesla er foreløpig et stort fortrinn. Tesla sine biler er forbigått på flere områder og de vil antagligvis bare fortsette å sakke akterut.

Det globale el-bil salget synker og det råder en usikkerhet rundt lønnsomheten til dette foreløpig snevre men langsomt voksende segmentet fremover. El-biler har kommet for å bli men det er fremdeles et fullstendig virr-varr å forholde seg til for kundene.

Tesla har gjort dette litt enklere når det gjelder lading, hvorfor gi fra seg det antagligvis største fortrinnet de har?

Du skulle se på hver prikk og tenke på hvor mye som skulle til for å bygge hver av de prikkene. Det er gjort på under 10år. Så kan du tenke over hvor stor sjans det er for å gå konkurs mens man bygger det ut.

Så skulle du reflektere over hvor mye billigere enklere og raskere man kunne gjort det om man hadde en partner som allerede hadde tilstedeværelse i alle geografiene man skulle bygge i.

Tenk om Elon hadde tro på hydrogen, og kalte selskapet sitt Cavendish? Da hadde vi hatt hydrogenbiler og ferdig utbygget fyllenettverk i dag.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

 Jeg har kommet til 17 nå, hvor lenge må jeg se på hver prikk?

Tesla har etablert ladestasjoner i 10 år, det er endel av deres forretningsmodell. Hvis Tesla skulle delt laderene med andre bilmerker måtte samarbeidet antagligvis opprettet et nytt selskap og omprofilert alle ladestasjonene.

Køene på ladestasjonene vil øke samtidig som "eksklusiviteten" vannes ut. Ladenettverket til Tesla er foreløpig et stort fortrinn. Tesla sine biler er forbigått på flere områder og de vil antagligvis bare fortsette å sakke akterut.

Det globale el-bil salget synker og det råder en usikkerhet rundt lønnsomheten til dette foreløpig snevre men langsomt voksende segmentet fremover. El-biler har kommet for å bli men det er fremdeles et fullstendig virr-varr å forholde seg til for kundene.

Tesla har gjort dette litt enklere når det gjelder lading, hvorfor gi fra seg det antagligvis største fortrinnet de har?

Du glemmer helt at Tesla VILLE selge elbiler og bygge hurtigladere for å gjøre det mulig for folk å gå helt over til elbil.

Og de andre, kanskje med unntak av Nissan, VILLE IKKE selge elbiler og ville derfor trenere utvikling av standarder og utbygging av ladere.

 

Dette er jo også tydelig i Alta hvor de andre bilforhandlerne ikke ønsker elbilladere. Tesla ville samarbeide om 12 egne og en del andre. 

Ole Steinar Østlyngen som er daglig leder i Alta Motorsenter, og representerer Arbeiderpartiet i kommunestyret i Alta og sitter også i planutvalget som har behandlet Teslas søknad om dispensasjon ville ha null Tesla og 1stk 50kw og 1 stk 150. Han ville ikke ha 12 andre nei, han ville at både Tesla eiere og de andre skulle dele på den ene 150kW laderen. Det er ikke vanskelig å se hva problemet er.

 

Vi skal alle være glade og takknemlige for at Tesla gikk foran og viste at man kunne lage elbiler med lang rekkevidde og kraftigere hurtigladere som gjør det greit å dra på langtur med elbil. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Du skulle se på hver prikk og tenke på hvor mye som skulle til for å bygge hver av de prikkene. Det er gjort på under 10år. Så kan du tenke over hvor stor sjans det er for å gå konkurs mens man bygger det ut.

Ladestasjonene var endel av planene hele tiden. Forretningsmodellen var å selge en el-bil som man kunne brukes som en bensinbil med minst mulig endring i bruksmønster. Hvis man skulle selge el-biler uten lademulighet vil jeg anta av konkursfaren hadde vært enda mer overhengende enn det har vært for Tesla i perioder.

1 hour ago, bzzlink said:

Så skulle du reflektere over hvor mye billigere enklere og raskere man kunne gjort det om man hadde en partner som allerede hadde tilstedeværelse i alle geografiene man skulle bygge i.

Du mener at de kunne sette opp ladestasjonene hos forhandlerene av bilmerkene som tok del i et evt. samarbeid? Da har man hvertfall løst dette med tomt, selve installasjonen og alt det andre må på plass. Hvor stor del av budsjettet til Tesla er plassleie til ladestasjoner?

1 hour ago, bzzlink said:

Tenk om Elon hadde tro på hydrogen, og kalte selskapet sitt Cavendish? Da hadde vi hatt hydrogenbiler og ferdig utbygget fyllenettverk i dag.

Javel.

1 hour ago, RJohannesen said:

Du glemmer helt at Tesla VILLE selge elbiler og bygge hurtigladere for å gjøre det mulig for folk å gå helt over til elbil.

Nei, jeg glemmer ikke det.  Ørten ganger har jeg skrevet at ladestasjonene var en grunnleggende forutsetning for å i det hele tatt selge el-biler med Tesla sin strategi. Enkelte fremstiller det som noe Tesla fant på i farten for å hjelpe de andre el-bil produsentene.

1 hour ago, RJohannesen said:

Og de andre, kanskje med unntak av Nissan, VILLE IKKE selge elbiler og ville derfor trenere utvikling av standarder og utbygging av ladere.

Helt feil, det er Tesla som ikke har villet bidra i standardiseringen.

Nissan, Toyota, Mitsubishi, FHI og Tokyo Electric Power Company utformet Chademo i 2010.

BMW, Audi, Daimler, Ford, GM, folkevogn og Porsche ble enige om CCS i 2012.

At byggingen av ladere gikk tregt i starten er naturlig. Hovedbruksområdet til elektrisk bil er bykjøring / småkjøring og da er det tilstrekkelig med å lade over natten.

1 hour ago, RJohannesen said:

Dette er jo også tydelig i Alta hvor de andre bilforhandlerne ikke ønsker elbilladere. Tesla ville samarbeide om 12 egne og en del andre. 

Noen ønsket at Tesla skulle få alle plassene, noen ville ikke at det skulle settes opp "private" ladere i det hele tatt. Tesla fikk halvparten av plassene. Jeg synes Tesla kom veldig bra ut jeg.

1 hour ago, RJohannesen said:

Ole Steinar Østlyngen som er daglig leder i Alta Motorsenter, og representerer Arbeiderpartiet i kommunestyret i Alta og sitter også i planutvalget som har behandlet Teslas søknad om dispensasjon ville ha null Tesla og 1stk 50kw og 1 stk 150. Han ville ikke ha 12 andre nei, han ville at både Tesla eiere og de andre skulle dele på den ene 150kW laderen. Det er ikke vanskelig å se hva problemet er.

Politikk er å påvirke for å få gjennomslag for sine egne saker. Jeg diskuterer ikke person.

1 hour ago, RJohannesen said:

Vi skal alle være glade og takknemlige for at Tesla gikk foran og viste at man kunne lage elbiler med lang rekkevidde og kraftigere hurtigladere som gjør det greit å dra på langtur med elbil. 

Å lage blytunge el-biler som bruker masse energi og beslaglegger store mengder batterier som i stor grad er uvirksomme i hverdagen er ikke en god måte å fremme el-bil bruk på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...