Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

gamlefar skrev (23 minutter siden):

Er Tyskland hele Europa eller Norge? Du må prøve å forholde deg til hva som faktisk skrives.

Uansett har salget av Tesla totalt sett falt i Europa før reell konkurranse har startet. Det lover ikke godt.

Tesla matet på med biler i mars sist år, hvordan er tallene om du tar vekk denne måneden? 

Litt som ID3, solgte 200+ biler pr dag sist måned. Nå, ca det samme på en uke. Så er de også på randen da? Taper marked??

 

EDIT: Tesla sitt salg pr i år(foruten september som er en kjempe måned for de..) er 81,19% av 2019. 

VW sitt salg pr i år(foruten september) er 67,8%.... 

Har en glemt at det er en pandemi når en spyr ut tøyset? Tesla gjør det bra i Europa, tross forutsetningene. 

 

Kilder: https://carsalesbase.com/

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Tesla matet på med biler i mars sist år, hvordan er tallene om du tar vekk denne måneden? 

Litt som ID3, solgte 200+ biler pr dag sist måned. Nå, ca det samme på en uke. Så er de også på randen da? Taper marked??

Hvis man trikser med statestikken kan man få akkurat det resultatet man ønsker. 

ID3 som du nevner har så langt i Oktober registrert 332 biler, og 192 biler i samme periode forrige måned. 
Men det har ingen verdi ettersom det er en ny modell. Akkurat som for Model 3 i mars 2019. 

Quote

EDIT: Tesla sitt salg pr i år(foruten september som er en kjempe måned for de..) er 81,19% av 2019. 

VW sitt salg pr i år(foruten september) er 67,8%.... 

Har en glemt at det er en pandemi når en spyr ut tøyset? Tesla gjør det bra i Europa, tross forutsetningene. 

 

Kilder: https://carsalesbase.com/

Du ser på total salget for Tesla, men vet jo at de både har flere modeller og fabrikker? Synes du ikke det er vesentlig å ta med? 

Tesla gjør det bra med Model 3 i Europa, kun 12% nedgang i 2020. S og X har til sammenligning -84% og -81%.. 
Vet ikke hvordan dette ser ut for salget totalt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Litt som ID3, solgte 200+ biler pr dag sist måned. Nå, ca det samme på en uke. Så er de også på randen da? Taper marked??

Når startskuddet gikk, så går det litt kjappere når man kun trenger bygge om produksjonslinjer fremfor å bygge komplette fabrikker og deres nye produksjonslinjer. 

Innen 2022, så vil det være 7 fabrikker oppe for MEB platformen alene. Altså fra 0 til 7 iløpet av 3 år. 
I tillegg så kommer PPE platformen, og J1 platformen innenfor konsernet, som også er rene EV platformer. 

For Daimler, så går startskuddet litt senere, men de kommer de også. 

EQS er starten på deres dedikerte platform som heter EVA, laget for større biler. 
Så kommer MMA for "mid size" klasser. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Marzo skrev (29 minutter siden):

Tesla gjør det bra med Model 3 i Europa, kun 12% nedgang i 2020. S og X har til sammenligning -84% og -81%.. 
Vet ikke hvordan dette ser ut for salget totalt. 

Vet du hva den totale økningen er for elbiler i Europa 2020 YTD vs. 2019? Sett noe i retning av 100%.

Ser også at PHEV har hatt en enda større vekst og er i ferd med å gå forbi BEV.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -l said:

Vet du hva den totale økningen er for elbiler i Europa 2020 YTD vs. 2019? Sett noe i retning av 100%.

Ser også at PHEV har hatt en enda større vekst og er i ferd med å gå forbi BEV.

https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2020/08/27/tesla-blown-away-as-renault-dominates-europes-july-ev-sales-party/#b04845951e5a 

Ser vi på juli tall så økte det med 131%. Mye hjulpet av utvalget som økte fra 28 til 38 ulike modeller. 
Renault Zoe har hatt absolutt størst økning med 146% økning i juli og 148% i august. 
 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Marzo said:

Ser vi på juli tall så økte det med 131%. Mye hjulpet av utvalget som økte fra 28 til 38 ulike modeller. 
Renault Zoe har hatt absolutt størst økning med 146% økning i juli og 148% i august.

Europa likar småbilar som Zoe.  Alle Tesla-modellane er eigentleg for store til å selje bra i Europa, men dei sel godt likevel.  Når Berlin-fabrikken står ferdig til neste år skal Tesla lage ein mindre modell der, i klasse med ID.3 og Zoe, meir tilpassa den europeiske marknaden.  Tippar den vert ein større hit enn Model 3 i Europa.  No får Zoe god konkurranse av ID.3, men veksten i den totale marknaden er so stor at det er god plass til begge.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Hvis man trikser med statestikken kan man få akkurat det resultatet man ønsker. 

ID3 som du nevner har så langt i Oktober registrert 332 biler, og 192 biler i samme periode forrige måned. 
Men det har ingen verdi ettersom det er en ny modell. Akkurat som for Model 3 i mars 2019. 

Du ser på total salget for Tesla, men vet jo at de både har flere modeller og fabrikker? Synes du ikke det er vesentlig å ta med? 

Tesla gjør det bra med Model 3 i Europa, kun 12% nedgang i 2020. S og X har til sammenligning -84% og -81%.. 
Vet ikke hvordan dette ser ut for salget totalt. 

Id 3 var ikke i salg på denne tiden sist måned, startet den 10ende. Men de registrerte biler. 

 

Ser på det totale salget i Europa. Som brukeren påpekte. Det var han som grein om Europa og den enorme nedgangen. Viste seg bare ikke å være Tesla, siden de gjør det bra i Europa tross tilstanden. Sammenlignet med de andre.

 

Salget til Tesla er totalt sett opp, som også nevnt tidligere her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

 Når Berlin-fabrikken står ferdig til neste år skal Tesla lage ein mindre modell der, i klasse med ID.3 og Zoe, meir tilpassa den europeiske marknaden.  Tippar den vert ein større hit enn Model 3 i Europa.  

Denne billigere Tesla-modellen skal komme i 2023 i følge Musk på Batteridagen.

Mye vann vil renne i bekken før den tid.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, RaptorStrike said:

Blir spennende å se om de kjører kliss likt design på den bilen også. De har tross alt så og si likt design på alle bilene sine siden 2012 nå.

Rart det der.. at de prøver å holde en stil.. er jo ingen andre bilprodusenter som gjør slikt..

Bilene er veldig aerodynamisk så er nok en grunn til urformingen. Vil tro den nye vil ligne på Model 3.

Ved å benytte deler fra 3/Y som feks lykter og dører kan de spare masse på produksjon, som igjen vil tilsi en billigere bil.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Sturle S said:

Europa likar småbilar som Zoe.  Alle Tesla-modellane er eigentleg for store til å selje bra i Europa, men dei sel godt likevel.  Når Berlin-fabrikken står ferdig til neste år skal Tesla lage ein mindre modell der, i klasse med ID.3 og Zoe, meir tilpassa den europeiske marknaden.  Tippar den vert ein større hit enn Model 3 i Europa.  No får Zoe god konkurranse av ID.3, men veksten i den totale marknaden er so stor at det er god plass til begge.

Salget er 89 % 3&Y. Ikke akkurat bredde i spekteret.

Lenke til kommentar
On 10/3/2020 at 8:50 AM, Dr. Bombay said:

Det at VW fremdeles ikke klarer å lage elbiler som kalkulerer rekkevidde tildels korrekt, er ikke mindre enn ekstremt svakt. Det har ingen hensikt å i det hele tatt vise rekkevidde dersom den bommer med 9 mil. At det finnes noen biler som er like dårlige er ingen unnskyldning. Dette skulle være en elbil fra bunnen av og en storsatsing, så viser det seg at den er akkurat like elendig som elbil som Egolf. Har de tatt like mange snarveier i andre avgjørelser vedrørende "bilen"? Eneste som mangler er at "check engine"-lampen begynner å lyse dagen etter garantien utløper.

 

Forstår ikke hvorfor folk kjøper denne søpla fra Møller, når de helt åpenbart ikke klarer å lage ordentlige biler.

9 mil var litt voldsomt men ikke uvanlig at "gjettometeret" som har blitt kjælenavnet siden 2011 i elbiler tar såpass feil som at man har eks. kun 2 mil igjen når den sier 3.6.

Derav vil de fleste ansvarlige elbilister lære seg å bruke batteriprosent fremfor å stole på et gjettometer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Ved å benytte deler fra 3/Y som feks lykter og dører kan de spare masse på produksjon, som igjen vil tilsi en billigere bil.

Jeg trur de fleste Tesla eiere ønsker seg nye lykter og bedre lys. Så får håpe de ikke tar disse med videre isåfall. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Jeg trur de fleste Tesla eiere ønsker seg nye lykter og bedre lys. Så får håpe de ikke tar disse med videre isåfall. 

Etter at Tesla gikk over til LED har vel de fleste vært fornøyd med lysene. Jeg er og fornøyd med mine. Men Model 3 får nye lykter nå så er nok de som kommer i den billige utgaven og vil jeg tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Rart det der.. at de prøver å holde en stil.. er jo ingen andre bilprodusenter som gjør slikt..

Bilene er veldig aerodynamisk så er nok en grunn til urformingen. Vil tro den nye vil ligne på Model 3.

Ved å benytte deler fra 3/Y som feks lykter og dører kan de spare masse på produksjon, som igjen vil tilsi en billigere bil.

Joda, andre produsenter har jo en stil, men etter alt mellom 6 og 9 år kommer det ny versjon. Derfor jeg er nysgjerrig på om 2023 blir noe nytt eller samme gamle. Jeg synes Tesla var kult i begynnelsen, men kjedelig når "alle" har det. Akkurat som jeg synes e-tron var kult inntil "alle" fikk seg den også. Synes det er mer stas å se en EQC f.eks.

Men nå er jo jeg litt rar. Favorittmerket mitt er Alfa Romeo, og jeg er en romantiker når det kommer til bil.

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Fronten har endra seg mykje sidan 2012.  Cybertruck går eg heller ikkje med på at er kliss lik.

Nei, den har ikke endret seg "mye". Cybertruck er jo mer en tanks enn en bil. Blir jo ikke typegodkjent i Europa engang.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Etter at Tesla gikk over til LED har vel de fleste vært fornøyd med lysene. Jeg er og fornøyd med mine. Men Model 3 får nye lykter nå så er nok de som kommer i den billige utgaven og vil jeg tro.

Om man skal befinne seg i premiumsegmentet, så kan det lønne seg å se hva andre firma i samme segment gjør. Audi, BMW, Mercedes, VW etc har opsjoner for bedre lys alle sammen, og utviklingen der ser ut til å gå rimelig kjapt. 

Er spesielt imponert over hva Audi og Mercedes viser frem angående bruken av lys i trafikkbildet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...