Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, uname -l said:

 

Men kanskje det kommer en gang i en OTA til Tesla?(Merk at denne OTA-oppdateringen må på magisk vis installere de nødvendige sensorene på bilen i tillegg.).

Har du klart å finne noen eksempler på at taket blåser av på ID.3? Eller er det noe man bare får til om man bygger bilen i et telt på parkeringsplassen?

Hvilken hardware kreves? Model 3 har jo både ryggesensorer og kamera som vil kunne detektere objekter. Det gjør den jo allerede ved å filme folk som kommer for nært når bilen står parkert.

Morro du nevner den ene hendelsen med taket på en Model Y.. 

Hva tenker du om dette da?

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-8382173/amp/Volkswagen-recalls-thousands-cars-fears-parts-fall-vehicles-cause-crashes.html

Volkswagen has recalled thousands of cars in Australia due to fears part of the roof could fall off the vehicles and cause accidents.

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hvilken hardware kreves? Model 3 har jo både ryggesensorer og kamera som vil kunne detektere objekter. Det gjør den jo allerede ved å filme folk som kommer for nært når bilen står parkert.

Radar. Ryggesensorer virker ikke på disse avstandene det er snakk om og hvor gode kameraene til Tesla er på å skjønne omgivelsene vet vi jo alle. Kommer til å bli mye bulking om Tesla påstår at de har denne funksjonen og eierne stoler på den.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

"There is no shortage of assistance systems: in the fully loaded version, a front radar, front camera, two rear radars, and eight ultrasonic sensors monitor the environment of the car."

https://insideevs.com/reviews/435470/vw-id3-first-drive-review/

Rart det ikke er nevnt på sensoroversikten da. Kun radar fremme, og finner kun journalister som skriver at den har to radarer bak.

Men mulig den har det da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (27 minutter siden):

VW ID.3 solgte mer i Europa dette kvartalet enn Model 3. Det til tross for at ID.3 bare ble levert de to-tre siste ukene.

 

Kvartalet? De har jo bare solgt biler i 3 uker av september og til nå i oktober. Men gjerne kilde på det? Finner ikke salgstallene totalt for Europa. Men som sagt ble de slått i iallefall Nederland, Sverige og Tyskland. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Volkswagen has recalled thousands of cars in Australia due to fears part of the roof could fall off the vehicles and cause accidents.

Merk forskjellen på å tilbakekalle fordi noe kan skje og det å la være å gjøre noe som helst til tross for at ting har skjedd.

Tesla klarer ikke å feste taket ordentlig og har null kvalitetskontroll på toppen. Massevis av rapporter om lekkasjer og vibrasjoner. Ta med litt frostspreng til vinteren og mange Model Y-eiere vil oppleve den gode cabriolet-følelsen.

image.thumb.png.8a5a69253c2fbddb65e2761a480b617c.png

 

'I looked up and the roof was gone': California family says they were driving their new Tesla Model Y home when the roof blew clear off

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Merk forskjellen på å tilbakekalle fordi noe kan skje og det å la være å gjøre noe som helst til tross for at ting har skjedd.

Tesla klarer ikke å feste taket ordentlig og har null kvalitetskontroll på toppen. Massevis av rapporter om lekkasjer og vibrasjoner. Ta med litt frostspreng til vinteren og mange Model Y-eiere vil oppleve den gode cabriolet-følelsen.

 

Er vel ikke noe hemmelighet at Tesla har slitt med kvalitetsproblemer med glasstaket, men hjelper det VW noe da? Er det greit at VW leverer dårlig kvalitet siden Tesla gjør det? 

De ultrasoniske sensorene til Model 3 detekterer 8 meter ut, og kombinert med 3 kamera som peker bakover burde man kunne få til ett ganske bra system. De har jo allerede obstacle aware acceleration som fungerer veldig bra.

Tro hvor langt disse "radarene" bakpå id.3 kan detektere. Burde jo være en del om de detekterer trafikk. De er vel kansje ekstrautstyr og?

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Er vel ikke noe hemmelighet at Tesla har slitt med kvalitetsproblemer med glasstaket, men hjelper det VW noe da? Er det greit at VW leverer dårlig kvalitet siden Tesla gjør det?

Den eneste grunnen til at du skriver her er at du har Model 3 selv og vil slenge litt FUD om alt ikke-Tesla. Du hev deg på med det første innlegget. Når du da selv drar frem Tesla så må du tåle at sammenligningen gjøres. Ikke bare er du med på leken, du satte den i gang.

Complexity skrev (10 minutter siden):

De ultrasoniske sensorene til Model 3 detekterer 8 meter ut, og kombinert med 3 kamera som peker bakover burde man kunne få til ett ganske bra system. De har jo allerede obstacle aware acceleration som fungerer veldig bra.

Jeg vet ikke. Vi får begynne å telle dager fra da Musk 21. juni svarte på Twitter at de vurderte å implementere det som man får på omtrent alle andre biler.

Hvor godt Obstacle Aware Acceleration fungerer på Tesla får man svaret på når rapportene om SUA nå er blitt så mange at NHTSA har innledet etterforskning.

NHTSA Investigating 500,000 Teslas over Sudden-Acceleration Complaints

Endret av uname -l
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, uname -l said:

Den eneste grunnen til at du skriver her er at du har Model 3 selv og vil slenge litt FUD om alt ikke-Tesla. Du hev deg på med det første innlegget. Når du da selv drar frem Tesla så må du tåle at sammenligningen gjøres. Ikke bare er du med på leken, du satte den i gang.

Jeg vet ikke. Vi får begynne å telle dager fra da Musk 21. juni svarte på Twitter at de vurderte å implementere det som man får på omtrent alle andre biler.

Hvor godt Obstacle Aware Acceleration fungerer på Tesla får man svaret på når rapportene om SUA nå er blitt så mange at NHTSA har innledet etterforskning.

NHTSA Investigating 500,000 Teslas over Sudden-Acceleration Complaints

Starta tråden med å spørre om VW hadde lakkert under panseret på bilen. Så nettop en fersk review an ID.3 hvor testbilen der og manglet lakk under panseret. Trodde VW hadde fikset dette? Eller kansje det bare "gamle' biler testerne får utdelt. Fikk og litt slakt for å ikke ha gassdempere under panseret men er vel ikke meningen at man skal fylle spyleveske og slikt selv så gjør vel ikke noe.

Men denne radarfunksjonen du snakker om som hindrer at man rygger på barnevogner er standard eller koster den masse ekstra?

Rimelig sikker på at mange av de tilfellene med plutselig akselerasjon på Tesla er folk som vil slippe unna å betale for sine egne feil. Skal være ganske sikkert system Tesla har snekret sammen. https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/394068/jason-hughes-sua-tesla-cases-impossible/amp/

"I've examined logs from 29 accident vehicles to date, 19 of which were third-party unintended acceleration related – several for direct customers, over a dozen for a particular insurance company.  One hundred percent of them were pedal misapplication. The driver was pressing the accelerator pedal commanding the acceleration, and then in most cases, eventually braked and stopped the car. In two cases, the driver actually never touched the brake, but the obstacle or airbag deployment prevented further movement of the vehicle.”"

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Starta tråden med å spørre om VW hadde lakkert under panseret på bilen.

Er man i tvil om hensikten din med det spørsmålet så kan man jo bare se på de andre 50 postene dine i denne tråden. 

Complexity skrev (4 timer siden):

Shttps://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/394068/jason-hughes-sua-tesla-cases-impossible/amp/

"I've examined logs from 29 accident vehicles to date, 19 of which were third-party unintended acceleration related – several for direct customers, over a dozen for a particular insurance company.  One hundred percent of them were pedal misapplication. The driver was pressing the accelerator pedal commanding the acceleration, and then in most cases, eventually braked and stopped the car. In two cases, the driver actually never touched the brake, but the obstacle or airbag deployment prevented further movement of the vehicle.”"

Dette er irrelevant. Alt pådrag skjer elektronisk så da vil ikke dette være noe bevis på om gasspedalen var trykket inn eller ikke. Det kan være sensorfeil eller en av de mange bugsene som opptrer i disse evige beta-systemene. Og i og med at mange av disse klagene fører til kollisjoner med gjenstander og mennesker så betyr det at "obstacle awarenessen" er på samme tekniske nivå.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, uname -l said:

Er man i tvil om hensikten din med det spørsmålet så kan man jo bare se på de andre 50 postene dine i denne tråden. 

Dette er irrelevant. Alt pådrag skjer elektronisk så da vil ikke dette være noe bevis på om gasspedalen var trykket inn eller ikke. Det kan være sensorfeil eller en av de mange bugsene som opptrer i disse evige beta-systemene. Og i og med at mange av disse klagene fører til kollisjoner med gjenstander og mennesker så betyr det at "obstacle awarenessen" er på samme tekniske nivå.

Leste du artikkelen?

The drive units contain at least three distinct pieces of hardware that all simultaneously crosscheck any pedal input. The pedal hardware itself contains two independent sensors that must agree as well. This way, only a genuine pedal input will cause torque to be commanded. There are additional crosschecks of this in other modules as well, such as the ABS.

I tillegg loggføres jo alt, og som han sier er alle tilfeller han har sett logg fra selvforskylt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Ser ut til at vw selger brukbart. Solgt like mange id3 på en måned som tesla m3 på 9mnd
 

https://elbilstatistikk.no

+/- 60% av registreringstallene til model 3 den første måneden.

 

Men ingen tvil om at id3 selger bra her hjemme. Det vill nok stort sett hele id serien gjøre går jeg ut i fra(med tilhørende biler fra skoda osv)

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

+/- 60% av registreringstallene til model 3 den første måneden.

 

Men ingen tvil om at id3 selger bra her hjemme. Det vill nok stort sett hele id serien gjøre går jeg ut i fra(med tilhørende biler fra skoda osv)

Vw sier jo direkte at dette er nermest test produksjon av biler. Når de virkelig setter i gang kan de produsere mange på kort tid

Har sett endel kommentarer på dette.

vw har alt på plass fra dag 1. De har verksteder, de har biler folk kan prøve, et enormt apparat.

Mange ønsker seg en el bil som bare gjør det den skal. Går noe går galt kan de kjøre til nermeste verksted å få det fikset. De trenger ikke at bedriftens utviklingsavdelig først skal løse problemet og så få sendt deler fra et annet kontinent.

Tror de kommer til å selge mere enn mange oppstarts firma.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Vw sier jo direkte at dette er nermest test produksjon av biler. Når de virkelig setter i gang kan de produsere mange på kort tid

Har sett endel kommentarer på dette.

vw har alt på plass fra dag 1. De har verksteder, de har biler folk kan prøve, et enormt apparat.

Mange ønsker seg en el bil som bare gjør det den skal. Går noe går galt kan de kjøre til nermeste verksted å få det fikset. De trenger ikke at bedriftens utviklingsavdelig først skal løse problemet og så få sendt deler fra et annet kontinent.

Tror de kommer til å selge mere enn mange oppstarts firma.

 

Det gjør de nok, for det har de alltid gjort:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...