Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (15 minutter siden):

Utdanna frå YouTube-universitetet, forstår eg.  Det forklarer ein del.  Der er det mykje rart.  Eg kan berre skrive om eigne erfaringar og den gjeld Model S vs VW Golf stasjonsvogn (diesel).  Model 3 har eg ingen erfaring med.

 

Eg pleier ikkje å kaste vekk tid på YouTube, men det ser ut som dei kastar vatn på ein frosen bil.  Her pleier det ikkje å striregne i kuldegrader, som kan forklare kvifor ikkje bilen har frosen is i alle eksponerte holrom når det er kaldt.  Veit du om nokon bilmodell med dører som ikkje kan frysast på denne måten?

 

Maken til trolling..

Du finner alltids noen marginale værfenomen som gjør det vanskelig å være bilist..

I januar parkerte jeg min TM3 ute i underkjølt regn og minusgrader. Da blir bilen ganske greit glasert, med en fin hinne som både gir dårlig sikt, låser dørhåndtakene og sørger for at vinduene ikke kan slippes ned nå døra skal åpnes. Trikset var selvfølgelig å skru på varmen 5 minutter før jeg gikk til bilen..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (56 minutter siden):

Gjer han eigentleg det?  Golf har vore den mest selde bilmodellen i Noreg i mange år, og det er Golf ID.3 skal erstatte.  Måla til ID.4 er dønn like Model Y, men ID.4 er dårlegare utstyrt.  Eg ville venta med å kjøpe ein til Model Y vert lansert i Europa, for då må VW setje ned prisen.  (ID.4 er billigare i USA enn i Europa.)

Nå kommer jo Golf også som stasjonsvogn. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Du finner alltids noen marginale værfenomen som gjør det vanskelig å være bilist..

I januar parkerte jeg min TM3 ute i underkjølt regn og minusgrader. Da blir bilen ganske greit glasert, med en fin hinne som både gir dårlig sikt, låser dørhåndtakene og sørger for at vinduene ikke kan slippes ned nå døra skal åpnes. Trikset var selvfølgelig å skru på varmen 5 minutter før jeg gikk til bilen..

Min gamle Opel Vectra kunne ikke forvarmes på den måten, og det kan forsåvidt ikke min 2019 Kona heller, så begge de bilene hadde fått akkurat samme problem i slikt vær. Det vet vedkommende som laget den videoen godt også. Forvarming som man kan starte fra app hadde løst dette problemet på kun kort tid, uten problemer.

Det å skape et slikt problem, og ikke bruke den naturlige løsningen, er jo et klart hint om et kunstig kreert problem. Det er så man begynner å tro at fyren disser Tesla som en slags hevnaksjon. Så må jeg si jeg fikk et helt nytt syn på fyren, som ble kjent fordi Tesla trakk masse bestillinger etter en konflikt med han. Tydeligvis må det ha vært endel mere til den diskusjonen enn det han selv påstod i videoene sine.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Huh lit mer om en Tesla, og småkrangel om gammelt nytt.

 

Med en liten boks til 1 000,- kroner kan vel alle startes og forvarmes (men husk å ta bilen utav gir). I motsatt fall går jo utviklingen bakover.

Joda, biler kan gjøres kule, men jammen er det nå mykje unødvendig tull som er råd å selge inn. Og det koster skjorta å ha bilen på verksted bare for å få fatt i en ekstra nøkkel, et speil kan koste 50 000,- osv, osv

Men vi lever i et «demokrati» Der det er helt opp til Den enkelte om det er bilforhandleren eller Du som skal ha råd til et landsted. Så det er bare å gi bort penger / resurser.

 

I fredstid er jo det meste greit, men går strømmen (er det første som blir tatt) så sitter Du i saksa om Du ikke har hybrid. Ladbare hybrider med minst 50 km batterirekkevidde burde hatt minst like bra fordeler som rene batteribiler.

Men joda, ved å velge hybrid sparer Du gode 300 000,- i CO2 engangsavgift, og slepp å drasse på 500 ekstra vekt i form av batterier. Når det er sagt, store breie dekk er ikke kult, Du har ikke bruk for det og det gir bare ulemper.

 

Det er bare å vente i 10 år så ser man kva stoda har blitt.

Men en oppkoblingsmulighet for en hybrid til huset og en tank til 1000 liter bensin var noe alle med litt vet i skallen burde ønske seg under hjule-tredet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Min gamle Opel Vectra kunne ikke forvarmes på den måten, og det kan forsåvidt ikke min 2019 Kona heller, så begge de bilene hadde fått akkurat samme problem i slikt vær. Det vet vedkommende som laget den videoen godt også. Forvarming som man kan starte fra app hadde løst dette problemet på kun kort tid, uten problemer.

Det å skape et slikt problem, og ikke bruke den naturlige løsningen, er jo et klart hint om et kunstig kreert problem. Det er så man begynner å tro at fyren disser Tesla som en slags hevnaksjon. Så må jeg si jeg fikk et helt nytt syn på fyren, som ble kjent fordi Tesla trakk masse bestillinger etter en konflikt med han. Tydeligvis må det ha vært endel mere til den diskusjonen enn det han selv påstod i videoene sine.

Slik ising skjer ved rimelig skjeldne værfenomen og på helt tilfeldige steder.

spesielt ved overgang fra streng kulde til milvær. VannDamp fra den milde lufta kondenserer på kalde overflater og glaserer dem. Har sett dette flere ganger.

Poenget var å gjennskape dette på en effektiv måte. Ellers kunne han ha risikert å vente ett år før fenomenet inntraff der hans tesla var parkert.

Poenget var vel å vise konstruksjonen på dørhåndtakene som ikke var veldig gunstig ved slike forhold.

På mine biler har dørlåsen hatt el oppvarming slik at ved frost holder man dørhåndtaket tines låsemekanisme.

stillstandsvarme er heller ikke noe nytt.

Bmw har hatt dette siden 80tallet. Før mobiltelefonen kom måtte man programere dette inn i display. 
 

Når apper ble mere vanlig kunne man styre den fra mobilen. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Kun 2020 modellen av Kona som kan forvarmes fra app?

Stemmer, den kom med app først med 2020-versjonen.

Trestein skrev (2 timer siden):

Slik ising skjer ved rimelig skjeldne værfenomen og på helt tilfeldige steder.

spesielt ved overgang fra streng kulde til milvær. VannDamp fra den milde lufta kondenserer på kalde overflater og glaserer dem. Har sett dette flere ganger.

Poenget var å gjennskape dette på en effektiv måte. Ellers kunne han ha risikert å vente ett år før fenomenet inntraff der hans tesla var parkert.

Poenget var vel å vise konstruksjonen på dørhåndtakene som ikke var veldig gunstig ved slike forhold.

På mine biler har dørlåsen hatt el oppvarming slik at ved frost holder man dørhåndtaket tines låsemekanisme.

stillstandsvarme er heller ikke noe nytt.

Bmw har hatt dette siden 80tallet. Før mobiltelefonen kom måtte man programere dette inn i display. 
 

Når apper ble mere vanlig kunne man styre den fra mobilen. 

Poenget mitt, selv om det er en situasjon som kan oppstå, at de fleste vil knapt merke det fordi man setter på forvarming til å starte før man går ut til bilen, og dermed vil være så godt som et ikke-problem om man ikke bor/parkerer slik til at det dannes flere cm med panseris. Da må man kanskje kakke litt på isen for å bryte den opp, da den allerede er svekket av varmen fra bilen, og vil falle av raskt.

Har aldri trodd at Tesla har vært først med dette, men få biler, som jeg vet om som klarer dette uten å være parkert med motorvarmer tilkoblet strøm. Hvordan det er å fyre igang en slik bil med webasto og remote start, kjenner jeg ikke til. Har du opplevd slikt og faktisk testet det ut? Altså når den er dekket av panseris. Måptte tydeligvis presisere dette...

Endret av Snowleopard
(U)egnet til å misfostå, men det gikk visst an likevel... Presisert hva jeg snakket om.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Har aldri trodd at Tesla har vært først med dette, men få biler, som jeg vet om som klarer dette uten å være parkert med motorvarnmer tilkoblet strøm. Hvordan det er å fyre igang en slik bil med webasto og remote start, kjenner jeg ikke til. Har du opplevd slikt og faktisk testet det ut?

Er det en Amerikansk greie? En kamerat hadde det på Blazeren(?) sin for 15-20 år siden. Tøffe saker, fjernkontrollen startet webastoen fra opptil en mile unna. :p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Er det en Amerikansk greie? En kamerat hadde det på Blazeren(?) sin for 15-20 år siden. Tøffe saker, fjernkontrollen startet webastoen fra opptil en mile unna. :p

 

Skulle vel presisert at jeg snakket om når bilen er dekket med panseris, men trodde det ble forstått ut av kontekst. Får webastoen nok tilført luft/oksygen, og får den kvittet seg med avgassene, før webastoen kveles?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Skulle vel presisert at jeg snakket om når bilen er dekket med panseris, men trodde det ble forstått ut av kontekst. Får webastoen nok tilført luft/oksygen, og får den kvittet seg med avgassene, før webastoen kveles?

Da er det stor fortvilelse.

 

Si mei ; har Du ingen personer som lager sovemusikk ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 timer siden):

Gjer han eigentleg det?  Golf har vore den mest selde bilmodellen i Noreg i mange år, og det er Golf ID.3 skal erstatte.  Måla til ID.4 er dønn like Model Y, men ID.4 er dårlegare utstyrt.  Eg ville venta med å kjøpe ein til Model Y vert lansert i Europa, for då må VW setje ned prisen.  (ID.4 er billigare i USA enn i Europa.)

ID.3 er blitt såpass kostbar at ID.4 fremstår som et bedre kjøp.

For de fleste fremstår VW som et langt tryggere kjøp enn Tesla. Regner med salget av Tesla vil falle betraktelig i etablerte markeder nå som de får langt tøffere konkurranse, og vi begynner å få data på hvor dårlig driftssikkerhet bilene deres har.
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8768905/Expensive-Land-Rovers-Teslas-UNRELIABLE-cars-says-watchdog.html

Sitat

Then factor in that 3 per cent of owners we heard from had already seen their car break down. The Model 3 looks destined to go the way of the Model S and Model X in terms of dependability,' researchers added. 

 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (9 minutter siden):

ID.3 er blitt såpass kostbar at ID.4 fremstår som et bedre kjøp.

For de fleste fremstår VW som et langt tryggere kjøp enn Tesla. Regner med salget av Tesla vil falle betraktelig i etablerte markeder nå som de får langt tøffere konkurranse, og vi begynner å få data på hvor dårlig driftssikkerhet bilene deres har.
https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8768905/Expensive-Land-Rovers-Teslas-UNRELIABLE-cars-says-watchdog.html

 

Det har dere regnet med i 8 år nå, enda har Tesla stadig salgs rekorder. Her hjemme solgte model 3 veldig bra sist måned selv i konkurransen med to flett nye biler som også solgte bra. Samme i Sverige, bare at model 3 tok pall plassen. Hva er det egentlig basert på, foruten fantasi?

 

Tall fra Tyskland vedlagt..

Screenshot_20201006-073705__01.jpg

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Det har dere regnet med i 8 år nå, enda har Tesla stadig salgs rekorder. Her hjemme solgte model 3 veldig bra sist måned selv i konkurransen med to flett nye biler som også solgte bra. Samme i Sverige, bare at model 3 tok pall plassen. Hva er det egentlig basert på, foruten fantasi?

 

Tall fra Tyskland vedlagt..

 

Det er først nå Tesla begynner å få konkurranse med biler som bl.a. ID.3, ID.3, Enyaq, Mustang, Ariya osv. Så hva som har blitt regnet i 8 år, er en logisk brist her. Da har man ikke skjønt poenget.

Model 3 solgte knapt i flere måneder og salget i september må sees i lys av det og det var enn oppsamling for flere måneder. Det er uansett når disse nevnte bilene er godt tilgjengelig på markedet at vi kan se hva konkurransen vil ha og si.

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (9 minutter siden):

Det er først nå Tesla begynner å få konkurranse med biler som bl.a. ID.3, ID.3, Enyaq, Mustang, Ariya osv. Så hva som har blitt regnet i 8 år, er en logisk brist her. Da har man ikke skjønt poenget.

Model 3 solgte knapt i flere måneder og salget i september må sees i lys av det og det var enn oppsamling for flere måneder. Det er uansett når disse nevnte bilene er godt tilgjengelig på markedet at vi kan se hva konkurransen vil ha og si.

Ingen solgte i flere måneder, se vedlagt. Bransjen raser, Tesla øker(som vanlig).

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 minutter siden):

Fakta er at salget av Tesla i Norge har falt dramatisk hittil i år med 84% i august og det har også vært et kraftig fall i Europa. Og det er før de største konkurrentene har kommet på markedet.

Hva med å vise til fakta, som jeg la ved over ift Tyskland der Tesla er de eneste som øker? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Hva med å vise til fakta, som jeg la ved over ift Tyskland der Tesla er de eneste som øker? 

Er Tyskland hele Europa eller Norge? Du må prøve å forholde deg til hva som faktisk skrives.

Uansett har salget av Tesla totalt sett falt i Europa før reell konkurranse har startet. Det lover ikke godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...