Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

ID3 er nok en temmelig god bil i det store og hele. Ut fra noen debattanters meninger her virker det som de er oppriktig redd for konkurransen også. Ut fra salgstall har noen fått seg en knekk i det siste. Mitt spørsmål er egentlig prising på denne bilen. ID4 1st koster 426 med "bra" utstyr og 77 kwh batteri. ID3 1st plus koster 400 tusen med greit utstyr og 58 kwh batteri. Sånn sett kan man si ID3 eiere sponser de som kjøper ID4. I løpet av neste år spår jeg store priskutt eller kampanjer på ID3 for å holde oppe salget. Det at det mangler både hengerkrok og takholdere betyr mye for mange i Norge, og bør senke prisen vesentlig. Plus til 350 og Max til 400 kunne kanskje vært greit? Med vinterdekk og metallic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Id3 har vanlig nøkkel. Jeg var heldig og fikk prøvekjørt en på Hamar, og den var så bra at jeg nesten kjøpte. Det var rett før lanseringen til id4 og det blir nok den i stedet pga. Hengerfestet.

Id3 har hull i benken så man får med ski inni. Skipose er originaltilbehør ❤️. Den med største og bare 4 seter skal også ha denne luken. Stort pluss for easyfix i tre seter (passasjer foran og to bak) da man slipper å dra beltet over barnesete hvis det kommer med seatfix. Mange med to barn vil gjerne ha eldste foran og yngste bak med en forelder.

Svingradiusen er helt amazing! Sportmodus føles lekent på grusveiene i Vangsåsen. Elsker dynamisk fartsholder og var stort sett enig i nedbremsing før sving på sommerføre - usikker på om jeg hadde turt på vinteren.

Favoritt funksjonen min på elbiler vinterstid er «limit» i stedet for cruisekontroll. Siden elbiler mangler motordur er det ekstremt vanskelig å holde farta på fellingen med pedal. Jeg prøvde med en B-klasse som var levert uten CC. Så om vinteren brukes limit mye på egolfen, og jeg er veldig glad funksjoner er med videre.

Ellers kan man nevne NORMALE DØRER OG DØRHÅNDTAK som et stort pluss i et vinterland.

Filholderen er kjapp på å be om hender på rattet. Vanskelig å styre med låret. Og to induktive ladeporter for mobil foran. Menmen, trenger det hengerfestet så da ble det med en forsmak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

ID.3 har vel nøkkel? Det har ikke Model 3, så folk må ha smarttelefon for å låse opp å bruke bilen. (dvs den har nøkkelkort man kan bruke til nød - men det fungerer jo da ikke med keyless systemet og er ikke en optimal løsning)

Ahha, så det er derfor Tesla eiere fremdeles står utenfor bilene sine når fergene åpner baugporten og alle andre sitter inne i bilene klare til å kjøre. Jeg har nemlig lurt fælt på dette "rituale" men det er jo ikke mobildekning på bildekket før baugporten åpnes så da har vi det forklart 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, 6RCURCGB said:

Ahha, så det er derfor Tesla eiere fremdeles står utenfor bilene sine når fergene åpner baugporten og alle andre sitter inne i bilene klare til å kjøre. Jeg har nemlig lurt fælt på dette "rituale" men det er jo ikke mobildekning på bildekket før baugporten åpnes så da har vi det forklart 😉

Nøkkelfunksjonen går via bluetooth, så neppe problem med dekningen som slår inn der.

Man kan forøvrig låse opp å starte bilen utenfor bluetooth avstand, men det gjør man jo ikke om man skal kjøre bilen selv. Men da går det på mobil\wifi dekning.

Tipper disse har Iphone eller Huawei telefoner som i flere år har misslikt Tesla sin app og absolutt skal stoppe den fra å kjøre i bakrunnen. Personlig aldri hatt noe problem med min Oneplus telefon og Tesla sin app.

Men her ser man det støreste ankepunktet med å ha app og ikke fysisk nøkkel. Om du har en "dårlig" enhet til å ha "nøkkelen" på så kan man bli plaget.

Koster 1550kr for en fysisk nøkkel til Model 3 i form av en lekebil. Er vel en løsning om man absolutt må ha iPhone.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, 6RCURCGB said:

Jeg er ganske sikker på at de ikke står på utsiden for å lage trafikkkork med vilje. Sikker på at appen ikke må snakke med Musk før den låser opp bilen via BT?

Appen må bare snakke med bilen direkte via Bluetooth. Men som sakt en del telefoner som ikke har lyst til det.

Om det til nød skulle være noe feil med bluetooth på telefonen eller noe?!? så kan man holde mobilen mot dørstolpen og bilen vil åpnes via NFC. (funker ikke om man har iPhone fordi.. Apple..)

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Appen må bare snakke med bilen direkte via Bluetooth. Men som sakt en del telefoner som ikke har lyst til det.

Om det til nød skulle være noe feil med bluetooth på telefonen eller noe?!? så kan man holde mobilen mot dørstolpen og bilen vil åpnes via NFC. (funker ikke om man har iPhone fordi.. Apple..)

Bilen tror sikkert den er stjålet siden den er låst men i bevegelse. Og utfører ekstra sikkerhetstiltak før den godkjenner nøkkelen/app. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, rm84 said:

Bilen tror sikkert den er stjålet siden den er låst men i bevegelse. Og utfører ekstra sikkerhetstiltak før den godkjenner nøkkelen/app. 

Neinei! så smart er den ikke. Men ID.3 er "mye mere avansert" enn Model 3 så kansje den er så smart.

Tilt alarm er et stort problem med Model 3 og ferger da. Folk vet ikke hvordan man skrur det av og nesten alle biler hyler på ferger. Har fått meg noen sjokk selv ved dekkskift og man har glemt av denne funksjonen. Så snart man begynner å jekke bilen så uler den.

Det er dog en bedre løsning enn å ha låsemutter på hjulene som var populært en stund.. Har noen timer med pjesking for å få av hjulene på biler hvor låsekoppen er borte..

(når alarmen på bilen går så uler telefonen din og. Det gir en ekstra mening til alarmfunksjonen)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Ahha, så det er derfor Tesla eiere fremdeles står utenfor bilene sine når fergene åpner baugporten og alle andre sitter inne i bilene klare til å kjøre. Jeg har nemlig lurt fælt på dette "rituale" men det er jo ikke mobildekning på bildekket før baugporten åpnes så da har vi det forklart 😉

Nå er det vell strengt tatt kun Model 3 som har mobilnøkkel så det bekrefter nok ikke din teori om at Teslaeiere venter på at baugporten åpner. Men igjen, all autentisering foregår mellom bil og mobiltelefon over BT og helt uten internett. Pendler selv mye Arsvågen - Mortavika og har aldri opplevd noe krøll med mobilnøkkel på nedre dekk, ei heller i Klostergarasjen og Sartorparken som heller ikke har mobildekning. 
Større sannsynlighet for at de du ser fikler med dørhåndtaket. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Panneband skrev (7 timer siden):

Nå er det vell strengt tatt kun Model 3 som har mobilnøkkel så det bekrefter nok ikke din teori om at Teslaeiere venter på at baugporten åpner. Men igjen, all autentisering foregår mellom bil og mobiltelefon over BT og helt uten internett. Pendler selv mye Arsvågen - Mortavika og har aldri opplevd noe krøll med mobilnøkkel på nedre dekk, ei heller i Klostergarasjen og Sartorparken som heller ikke har mobildekning. 
Større sannsynlighet for at de du ser fikler med dørhåndtaket. 

Ja, vestlending selv og tar en del båt. Aldri sett noen med slike problemer selv. Aldri sett det tatt opp som issues i Tesla gruppene. Er nok bare en ny tinfoil teori fra koret.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 timer siden):

SNIP

Fikk varsel på telefonen min nå nettop om at vinduet på passasjersiden min ikke var helt lukket. Kunne bare trykke i appen at jeg ville lukke det så var problemet fikset uten at jeg måtte gå ut til bilen.

ID.3 sin app må jo være like god da om bilen er mye mer avansert.

 

Måtte lukke bakluka på naboens E-Tron i går, da den stå på fullt gap, og visste frem et ganske så fullt bagasjerom. Det kan jo virke som denne bilen ikke har noen slik varsling i appen, siden hen ikke hadde merket noe selv. Mangler det på premium-bilen fra Audi, så er det vel en god sjanse for at den og mangler hos VW.

Men da fikk jeg ihvertfall testet funksjonen med motorisert bakluke...

😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Derfor vil VW overgå Tesla etterhvert:

Watchdog.jpg.9c5e25bc1cc6ff27b79fe3b78a1e238f.jpg

 

Sitat

But it has also been joined at the bottom of the list by Elon Musk's car firm, with its pricey plug-in vehicles found to have 'disastrously high fault rates and lengthy garage stays', according to the consumer watchdog.  

Sitat

'Teslas seemingly desirable Tesla Model S saloon and Model X SUV both get the poorest possible mark for 0-3-year reliability thanks to disastrously high fault rates and lengthy garage stays,' Which? researchers said.

Sitat

Then factor in that 3 per cent of owners we heard from had already seen their car break down. The Model 3 looks destined to go the way of the Model S and Model X in terms of dependability,' researchers added. 

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Så du mener det er større sannsynlighet for at en Tesla eier ikke forstår hvordan dørhåndtaket fungerer enn at det er manglende mobildekning evt. "radiostøy" på bildekket? Jaja...

Hvor vanskelig er det å forstå at bilen ikke er avhengig av mobildekning for å åpne bilen? Du er busted..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Mye tyder på det er misvisende undersøkelse.
 

Sitat

But our research found that Tesla owners had experienced some of the highest fault rates and lengthiest average garage stays in their first three years - making it one of the least reliable brands out of the 35 included in our survey.'

Tesla UK said it did not want to make a comment about the Which? survey but highlighted that the Model 3 was both the most reliable executive car and electric car in another reliability poll by What Car? published earlier this month.

However, the same What Car? survey where the Model 3 excelled the Model S was rated the least reliable of all electric vehicles reported on and Tesla came third bottom for brand reliability.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...