Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (Akkurat nå):

Oh boy...

Kan de da avskrive seg noe annsvar om man får trøbbel med batteriet og det viser seg at man har brukt bilen på vinteren i Norge?

Kaldeste mitt batteri har vært er -38 grader

Jeg måtte slå opp i manualen på nytt, og det står at den ikke må parkeres i kuldegrader uten lading tilkoblet om batteriet har mindre enn 40% strøm. 

Ang. garanti så aner jeg ikke, men VW forhandlere parkerer biler ute i frost uten å være tilkoblet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg måtte slå opp i manualen på nytt, og det står at den ikke må parkeres i kuldegrader uten lading tilkoblet om batteriet har mindre enn 40% strøm. 

Ang. garanti så aner jeg ikke, men VW forhandlere parkerer biler ute i frost uten å være tilkoblet.

Ja jeg søkte opp jeg og. Sto ikke helt det du sa først 😛 

manual.png

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

I manualen står det at man ikke skal parkere bilen i minusgrader uten å være koblet til lader.

Hvorfor ikke inkludere sitatet? 

EDIT: Too slow! 
image.png.5cbeacba08cc9570ab090ef50aa3f111.png
image.png.fd9602dfe9bb9e960c4ed39a541372ad.png

Dette følger jo i grunnen bare selve naturen til alle litium-ion batterier. Under -20 og over 60 grader er heller lite anbefalt at man har dem ved over lengre tid. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Temperature behaviour The high-voltage battery provides less power at very low temperatures. If the charge level is also low, power may be significantly restricted only a short time after driving off. —In frost conditions, do not park the vehicle for several hours with a charge level below 40% (→ Alternating current (AC)). —Use the stationary air conditioning in good time to improve comfort and performance, particularly at temperatures below -15°C (→ Stationary air conditioning).

 

NOTICE If the vehicle is parked for an extended period with discharged high-voltage battery, it is possible that the high-voltage battery will no longer be charged or the vehicle will no longer start. In the long term, irreversible damage can be caused to the high-voltage battery. ● Charge the high-voltage battery at regular intervals.

Her er sitatet fra manualen min. Åpenbart forskjell på manualene.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Her er sitatet fra manualen min. Åpenbart forskjell på manualene.

Nei, det står det samme som i notice boksen Complexity fikk med. 

Dette er samme opplegg som følger litium-ion batterier generelt sett. Alle lithium-ion celler har en cutoff som går inn om de utlades for mye. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus skrev (3 minutter siden):

Nei, det står det samme som i notice boksen Complexity fikk med. 

Dette er samme opplegg som følger litium-ion batterier generelt sett. Alle lithium-ion celler har en cutoff som går inn om de utlades for mye. 

 

Det står ikke slik i min manual, som du ser. Har heller ikke hørt at dette gjelder alle andre elbiler.

Når det gjelder 12V batteri anbefaler de ikke å lade dette selv men at det uføres på merkeverksted.

Forøvrig er  min katalog ID3-beta versjon, så nyere manual er sikkert tilgjengelig.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nidar2 said:

Det står ikke slik i min manual, som du ser. Har heller ikke hørt at dette gjelder alle andre elbiler.

Når det gjelder 12V batteri anbefaler de ikke å lade dette selv men at det uføres på merkeverksted.

Forøvrig er  min katalog ID3-beta versjon, så nyere manual er sikkert tilgjengelig.

12V batteriet i en elbil burde strengt talt ikke måtte lades i det heletatt. Dette skal bilen ordne helt selv, så normalt sett er det ikke en problemstilling.

Manualen jeg fant var oppdatert Juni 2020 så det er sikkert en nyere utgave enn den du har.

Lenke til kommentar
oophus skrev (22 timer siden):

Ryktebørsen nevner 130kW oppgradering i midten av 2021,og 170kW mot slutten av året. Dette som oppgradering hos eksisterende biler samt nye. 77kWh versjonen skal da få 40km lengre rekkevidde. 

https://tekdeeps.com/the-volkswagen-id-3-will-have-its-first-update-in-2021-increasing-its-autonomy-to-580-km/

En liten artikkel på oppdateringen. 130kW for 58kWh batteriet og 170kW for 77kWh batteriet. Samt lengre rekkevidde på alle. 4 mil på største batteri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

https://tekdeeps.com/the-volkswagen-id-3-will-have-its-first-update-in-2021-increasing-its-autonomy-to-580-km/

En liten artikkel på oppdateringen. 130kW for 58kWh batteriet og 170kW for 77kWh batteriet. Samt lengre rekkevidde på alle. 4 mil på største batteri. 

Da må de få til noe oppvarming av batteri før man ankommer laderen, hvis ikke vil jo coldgate ødelegge i Norge iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Da må de få til noe oppvarming av batteri før man ankommer laderen, hvis ikke vil jo coldgate ødelegge i Norge iallefall.

Det blir uansett et kompromiss. Forvarmer du batteriet bruker du energi på det. Gjør du det ikke kommer du kanskje til en lader der du kan få mat eller gå på toalettet. Ville sagt at man bør kunne velge og bilen fortelle deg at enten blir det lading her eller så blir det litt saktere lading der.

ID modellene ser ut til å fungere bra i lave temperaturer. Har sett andre elbil eiere som får mye lavere hastighet i kulde enn det vw gjør.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Da må de få til noe oppvarming av batteri før man ankommer laderen, hvis ikke vil jo coldgate ødelegge i Norge iallefall.

Det blir nok justert ja. Det står jo i artikkelen at justeringer i "thermal management" er en av grunnene for oppgraderingen. Og forvaring over vedlikehold ved 13 grader er jo logisk at inkluderes der. Eventuelt gjøre som e-tron som bruker kort tid på å "rampe opp". 

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man burde hatt en "setevarme-bryter" for oppvarming/forvarming av batteriet da bilen/SW alene ikke kan vite hva/hvordan man planlegger dagen. Nå mangler jo de fleste biler også temperaturvisning av batteriet så det blir svært vanskelig å vite hva man skal i de fleste tilfeller. Det virker som om bilprodusentene ikke vil at vi skal se verken ladehastighet eller batteritemperatur da de bevisst utelater dette.

Når det gjelder ID3 har jeg mistet all tro på at de klarer fikse alle problemene med SW oppdatering. Jeg blir også sterkt tvilende til ID4 som trolig bruker mange like komponenter. Selv SW virker svært likt på denne bilen, så det skal bli spennende å se hvilke problemer man møter her.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nidar2 said:

Man burde hatt en "setevarme-bryter" for oppvarming/forvarming av batteriet da bilen/SW alene ikke kan vite hva/hvordan man planlegger dagen. Nå mangler jo de fleste biler også temperaturvisning av batteriet så det blir svært vanskelig å vite hva man skal i de fleste tilfeller. Det virker som om bilprodusentene ikke vil at vi skal se verken ladehastighet eller batteritemperatur da de bevisst utelater dette.

Når det gjelder ID3 har jeg mistet all tro på at de klarer fikse alle problemene med SW oppdatering. Jeg blir også sterkt tvilende til ID4 som trolig bruker mange like komponenter. Selv SW virker svært likt på denne bilen, så det skal bli spennende å se hvilke problemer man møter her.

Funker bra på Tesla. Man velger ladestasjonen på kartet så vet bilen at man tenker å lade der og starter forvarming en stund før man kommer frem.

Er vel slik Porche Taycan og gjør det.

Men en manuell bryter ville vært mye bedre enn ingenting iallefall.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...