Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

oophus skrev (11 minutter siden):

Om du kan velge mellom to like biler, så velger du selvfølgelig den med 0% sjanse for at har blitt ladet oftere maks I SoC.

To like biler? TM3 og ID.3 er da ikke like. :p

Kjør diagnostikk på batteriets helse. Om det er umulig på den bilen kjøper du en annen. Problem solved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

Om jeg kan velge mellom samme bil, hvor den ene har 450km rekkevidde og den andre har 500km rekkevidde så velger jeg jo den med 500, selv om det betyr at batteriet får litt mere juling de 3 gangene jeg har behov for den rekkevidden.

Vi snakker fremdeles om sannsynlighet... 

 

Den bilen som har lengst rekkevidde innenfor samme bilmodell og år, vil være den som er blitt brukt mest forsiktig. 

Sannsynligheten er størst for at det er nettopp den bilen med 0% antall landinger til 4.2V i det vi kikker på og diskuterer. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, oophus said:

Vi snakker fremdeles om sannsynlighet... 

 

Den bilen som har lengst rekkevidde innenfor samme bilmodell og år, vil være den som er blitt brukt mest forsiktig. 

Sannsynligheten er størst for at det er nettopp den bilen med 0% antall landinger til 4.2V i det vi kikker på og diskuterer. 

Tror ikke jeg skjønte helt hva du skulle frem til her?

Å lade til 100% trenger ikke nødvendigvis å skade så veldig mye, det er vell så viktig er å ikke bli der lenge.

Det har man jo sett på mobiltelefoner i alle år. De som lader om natta har ødelagt batteri etter bare ett år siden batteriet ligger på 100% i timesvis hver natt.
Mobiler har heldigvis begynt å bry seg om dette og noen lader bare til 80\90%, og iPhone lader bare til 50% frem til det nærmer seg vekkeklokke og lader seg da til 100% rett før man skal stå opp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Å lade til 100% trenger ikke nødvendigvis å skade så veldig mye, det er vell så viktig er å ikke bli der lenge.

Det er tilfeldig. Der er poenget. Sjansen øker jo høyere opp i spenning på samme måte som at batteriet må beskytte seg selv ved å ikke tillate for lav spenning. 

Sannsynlighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 timer siden):

Gå tilbake og les hele diskusjonen. 

Jeg *har* lest diskusjonen og som så ofte før når du deltar drukner eventuelle poenger i sutring over Teslas måte å gjøre ting på.

Du vil *alltid* klare å bruke en gjenstand så hardt at den tar skade ut over normal elde og slitasje. Alltid.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus said:

Det er tilfeldig. Der er poenget. Sjansen øker jo høyere opp i spenning på samme måte som at batteriet må beskytte seg selv ved å ikke tillate for lav spenning. 

Sannsynlighet. 

Uansett så ønsker jeg å kunne benytte hele batteriet om jeg vil. Har ikke hatt behov for det enda men er fint å ha muligheten. Bilen advarer meg om risikoen og alt er greit. Det er mitt batteri.

Biler som kan lades til 100% hele tiden blir gjerne plugget i på fredag etter jobb og står der ladet til 100% hele helgen (hva nå enn 100% faktisk er på den aktuelle bilen) og det tror jeg er mye mere skadelig enn å lade til ekte 100% i en time to ganger i året.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tror ikke Polestar 2 advarer om man lader til 100%? Den har jo heller ikke buffer i topp.

Gjelder vel nye Volvo XC40 og siden den er basert på Polestar 2.

Burde kansje heller klage på dem? Tesla gir jo gode beskjeder og advarsler iallefall. Og skal man lade over 90% går man jo over i Trip mode som også burde bjelle en ring hos folk som kanskje bare skal på butikken.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Tror ikke Polestar 2 advarer om man lader til 100%? Den har jo heller ikke buffer i topp.

Gjelder vel nye Volvo XC40 og siden den er basert på Polestar 2.

Burde kansje heller klage på dem? Tesla gir jo gode beskjeder og advarsler iallefall. Og skal man lade over 90% går man jo over i Trip mode som også burde bjelle en ring hos folk som kanskje bare skal på butikken.

Ja det er det jeg mener. Fiks det heller i software med beskjeder og gjerne nedstengning om nødvendig. Men å fjerne alt fra dag 1 er håpløst i mine øyne. Men som nevnt før er det jo bare min preferanse:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg *har* lest diskusjonen og som så ofte før når du deltar drukner eventuelle poenger i sutring over Teslas måte å gjøre ting på.

Du vil *alltid* klare å bruke en gjenstand så hardt at den tar skade ut over normal elde og slitasje. Alltid.

Hvem kommer hit med sutringa sa du? 
Ting er hardt når man må forklare hvorfor majoriteten av firma velger det samme som mobiltilfefoner nå etterhvert har gjort. Man sørger for bedre batterihelse ved å gjøre dette. 

Samt sutringa står jo du for. Dette gjelder ikke kun Tesla, selv om du får det til å virke slik og føler deg truffet. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, oophus said:

Hvem kommer hit med sutringa sa du? 
Ting er hardt når man må forklare hvorfor majoriteten av firma velger det samme som mobiltilfefoner nå etterhvert har gjort. Man sørger for bedre batterihelse ved å gjøre dette. 

Samt sutringa står jo du for. Dette gjelder ikke kun Tesla, selv om du får det til å virke slik og føler deg truffet. 

Funksjonen for å bare lade til 80/90% på mobiler må aktiveres manuelt. Er avslått som standard.

Samme gjelder på laptopper. Måtte lete ganske grundig på min Huawei laptop før jeg fant valget om å justere ned max ladegrense.

Så det er helt valgfritt og avslått som default. Så kan man jo ta samme diskusjon om det kansje heller burde vært påslått som standard og ikke tillatt brukerne slå det av?

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Funksjonen for å bare lade til 80/90% på mobiler må aktiveres manuelt.

På min P30 så var det slik allerede fra første stund når man gikk igjennom litt instillinger første gangen man slå den på. Noe jeg ikke har sett før på eldre mobiltelefoner - da måtte man manuelt laste ned en app for å få det til. 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Så det er helt valgfritt og avslått som default. Så kan man jo ta samme diskusjon om det kansje heller burde vært påslått som standard og ikke tillatt brukerne slå det av?

En mobiltelefon som går iløpet av 1 år koster en brøkdel å kjøpe splunka ny. Dens levetid er beregnet (hvert fall snitt av det folk har for sine mobiler) å være 3-4 år uansett. En elbil har et batteri som koster desidert mest av alt i bilen og bidrar høyt til bilens totale verdi. Det ligger altså litt mer poeng i å sørge for at den holder seg gjennom bilens levetid. 

Det blir et mer langsiktig spill, der man helst ønsker å ikke oppleve et mediahelvete om 10-15 år pga bilene ryker for tidlig, med biler som havner på skrapen selv om de er i god stand ellers. Heldigvis ønsker de fleste å fortsette med modulære batterier, slik at de forhåpentligvis kan skiftes ut om 10-15 år, men det i seg selv hjelper lite mot produsenten som må stå der og forsvare hvorfor biler går ut av drift mye tidligere enn forespeilet om batteriet ryker tidlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Har VW planer om en form for Camp Mode til ID.3?

Å holde batteriet på 13 grader ser ut til å gi ganske høyt forbruk når man skal campe  ifølge nyeste videoen til Bjørn. VW burde jo gi en mulighet til å deaktivere dette på noe vis.

Ja, dette med 13 graders opplegget håper jeg får litt justeringer. Om man kun skal 2km til butikken, så får man høyt forbruk fordi bilen står ved butikken og varmer seg opp mens man er inne.  For eksempel så kan ECO modus ha en litt annen prioritet rundt batterivarming enn Normal og Sport f.eks. 

Dog, det kan hende dette har med batteri-levetid å gjøre, at det lønner seg å gjøre dette over tid. Men da håper jeg VW informerer om det, rundt hvorfor ting er valgt litt som de er valgt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

En mobiltelefon som går iløpet av 1 år koster en brøkdel å kjøpe splunka ny. Dens levetid er beregnet (hvert fall snitt av det folk har for sine mobiler) å være 3-4 år uansett. En elbil har et batteri som koster desidert mest av alt i bilen og bidrar høyt til bilens totale verdi. Det ligger altså litt mer poeng i å sørge for at den holder seg gjennom bilens levetid.

 

Lenke til kommentar

@trikola Hva prøver du å si? Du siterer en fyr som klager over at dette kun gjelder Tesla og er et "angrep" mot Tesla. Det stemmer ikke. Dette omhandler elbiler med og uten en øvrig buffer. Om dette er et angrep mot Tesla, så vil det være et "angrep" mot f.eks Polestar også. 

Logikken rundt hvorfor enkelte produsenter velger en øvrig buffer burde være greit forstått, eller er den det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...