Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (9 minutter siden):

Enig, for ikke å glemme 3090.

Jeg mener å huske at 3090 og 3080 kort har akkurat samme chip. De som er høyest kvalitet blir 3090 kort pga de som har noen feil blir 3080 kort.

Sitat

As you would expect, initial yields and silicon quality in early stages of production won't be phenomenal. As production matures, both start to gradually improve. The early figures for Ampere aren't that bad actually. According to Igor, vendors divide the quality of the silicon into three main categories: Bin 0 for average quality, Bin 1 for good quality and Bin 2 for very good quality. 

Ideally, you would want to land a chip from Bin 2. Dies from this category reportedly operate at a significantly lower temperature under full load with a higher boost clock speeds at the same voltage. Additionally, there is more overclocking headroom.

The German publication's sources claim that 30%, 60% and 10% of the GeForce RTX 3080's dies belong to the Bin 0, Bin 1 and Bin 2, respectively. The data is reassuring since it suggests that the majority of consumers should get a good sample, unless you're one of the unlucky ones to fall inside the 30%.

This should be the same for the GeForce RTX 3090 as well, except that the percentage of Bin 2 chips should be higher, maybe. This is due to the fact that manufacturers are only receiving a small number of GA102 dies from the initial production. However, RTX 3090 will necessitate using the higher binned GA102 chips in the first place since it has 82 SMs instead of only 68 SMs.

 
 

That last part will likely impact the overall quality of RTX 3080 chips. If most of the Bin 2 chips end up going into RTX 3090, and there's a reasonable chance that most of the Bin 0 chips will end up in RTX 3080, your chance of getting a 'very good' RTX 3080 drop. Beyond that, the AIBs will further bin whatever chips they receive and offer varying models of each GPU, with the best chips being reserved for higher factory overclocks ... and higher prices.

https://www.tomshardware.com/news/outstanding-geforce-rtx-3080-rtx-3090-samples-will-be-hard-to-come-by

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk utsatt betaling hos Elkjøp på min 3080 tuf oc. Står fortsatt med forventet 19.10, men de gjorde slik at faktura kommer samme dato med forfall 14 dager seinere. Jeg betalte aldri faktura med frist 1.10. Ringte og fortalte at jeg ikke ønsket å betale før kortet er sendt, da utgangspunktet for handelen var at kortet skulle sendes før faktura hadde forfall (25.09 vs 1.10)

 

Var veldig reale på kundeservice, og de ordnet alt direkte med Santander. Kommer langt med å være høflig og ryddig som kunde tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MikeDaUnicorn skrev (1 time siden):

"Jeg tror det er en god sjans for at du får denne mnd og at den datoen kan stemme"

Veldig nøye og forsiktig ordlagt..

Enig der.

 

Han jeg pratet med hadde også 3080 Strix OC på bestilling. Bestilt samme tidspunkt som meg og har hatt samme datoer. Han virket veldig optimistisk på at de fikk flere kort snart.

Endret av Idrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også bestil Strix OC. ordrenummer 379005xx fra komplett, står at det ble bestilt 15:41, men mener at jeg la inn bestillingen ikke langt etter 15:00, bekreftet 15:51

Datoen jeg har er "forventet inn på lager 22 oktober 2020" sist oppdatert 06/10, er spent på om denne ikke får en ny oppdatering med levering ute i november eller ikke.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Okdokk said:

Jeg har også bestil Strix OC. ordrenummer 379005xx fra komplett, står at det ble bestilt 15:41, men mener at jeg la inn bestillingen ikke langt etter 15:00, bekreftet 15:51

Datoen jeg har er "forventet inn på lager 22 oktober 2020" sist oppdatert 06/10, er spent på om denne ikke får en ny oppdatering med levering ute i november eller ikke.

Det får den nok. De får ikke inn så mange kort av gangen, iallefall ikke i disse dager.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Ordre registrert 1535. bestilt kl 1501 den 17.09 3080 TUF OC står fortsatt forventet inn på lager 22.10

Regner med at de får en stor sending Asus kort den dagen. Men så skal de pakke og sendes de kan ta ett par dager.

Neste store bolk er 1. november, og der har min ordre stått hele tiden. Jeg bare håper mange nok har bestilt ørten kort og avbestiller slik at jeg rykker fremover til 22. oktober. Men jeg holder ikke pusten ...

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min bestilling på Gigabyte Eagle OC ble pushet frem til 27. okt før helgen, og i dag ble det pushet frem til 22. okt. Virker lovende. Er dog mer interessert i et Asus TUF, men der har det stått 01. nov helt siden bestilling, og det bestilte jeg 19.09, i motsetning til Gigabyte Eagle som jeg bestilte rett etter slipp 17.09.

Lenke til kommentar
BartSimpson skrev (41 minutter siden):

Kjenner jeg håper AMD har et kort som matcher 3080 så kan jeg avbestille og heller kjøpe amd. Lei nvidia og komplett nå

De har nok ikke det. Benchmark som AMD har vist (med 3 spill) så scorer Big Navi 15% lavere enn 3080, og det er uten dlss og rt. 

6900 XT som blir flaggskipet har også vesentlig færre shader units, eller cores. Specs er også nærmere 3070.

Lenke til kommentar
ap1978 skrev (1 time siden):

Det får den nok. De får ikke inn så mange kort av gangen, iallefall ikke i disse dager.

Regner med det.

 

Ser en Post fra Juan Guerrero som er en representant fra Asus.

Han sier at kortene som er i aktiv produsering er TUF 3080/3090 OC og ikke-OC, og Strix 3080/3090 OC, nevner ikke non-OC av Strix korta.

Edit: Kan legge til at dette hovedsaklig gjelder US og Canada.

Kilde på facebook.

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
13 hours ago, Deimos_Anomaly said:

Siste oppdatering (før i morres) var vel på fredag.

Er litt forskjellig når de oppdaterer.

i trøtten sjekka jeg ikke dato, det har du helt rett i :)
  

2 hours ago, traveldag said:

Fikk utsatt betaling hos Elkjøp på min 3080 tuf oc. Står fortsatt med forventet 19.10, men de gjorde slik at faktura kommer samme dato med forfall 14 dager seinere. Jeg betalte aldri faktura med frist 1.10. Ringte og fortalte at jeg ikke ønsket å betale før kortet er sendt, da utgangspunktet for handelen var at kortet skulle sendes før faktura hadde forfall (25.09 vs 1.10)

 

Var veldig reale på kundeservice, og de ordnet alt direkte med Santander. Kommer langt med å være høflig og ryddig som kunde tror jeg.

Jeg var også høfflig og ryddig men fordi jeg hadde valgt mastercard (ble trukket, ikke reservert) og postforsendelse var det ikke mulig. Men jeg kansellerte heller siden jeg ikke ville vente og måtte betale i lang tid i forkant. no hard feelings og en helt ryddig prosess.

 

Komplett:
Når det gjelder at mange er frustrerte pga "kørot" så er det forståelig, men det som har skjedd har skjedd. Systemet tryna pga. lasten og ordrene kom veldig tilfeldig. Da må man gjøre som best man kan og få ordrene igjennom selv om rekkefølgen har blitt veldig lotto. Det har heller ingen god effekt å være gretne eller ufine mot kundeservice, de har en veldig utakknemlig jobb i å håndtere kaoset som oppstår.

Akkurat Ampere lanseringen synes jeg komplett har håndtert veldig bra. Er det noen som evt. skal kritiseres her så er det 1. Scalpers (også Finn folka) og 2. Nvidia. Etterspørselen i år har også vært  hinsides alle forventninger men Nvidia kunne nok sørget for litt bedre lagerstatus før de lanserte, men da måtte vi jo ventet lengre.

Jeg synes Komplett og Proshop har gått en god jobb her under forutsetningene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aetius said:

Neste store bolk er 1. november, og der har min ordre stått hele tiden. Jeg bare håper mange nok har bestilt ørten kort og avbestiller slik at jeg rykker fremover til 22. oktober. Men jeg holder ikke pusten ...

Hvor fikk du info om at neste er 1.november?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Okdokk said:

Regner med det.

 

Ser en Post fra Juan Guerrero som er en representant fra Asus.

Han sier at kortene som er i aktiv produsering er TUF 3080/3090 OC og ikke-OC, og Strix 3080/3090 OC, nevner ikke non-OC av Strix korta.

Edit: Kan legge til at dette hovedsaklig gjelder US og Canada.

Kilde på facebook.

Hmm shit.. jeg som bestilte 3090 Strix non-oc

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, MrHorgen said:

Bruker PorterBuddy til Komplett 6 uker på å levere? Har fått sendingsbekreftelse og leveringsdato er 1. DESEMBER. Tar kortere tid å gå til Komplett sitt lager og hente det jo. 

En kollega fikk samme dato.  Men er nok bare feil i systemet dems.  Han fikk den samme kveld selvom det stod 1 desember ;)

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (4 timer siden):

at folk med nyere ordrenummer og senere bekreftelse har fått kortene sine før andre som tilsynelatende bestilte før.

Uhm, Selvom man bestiller før og får e-post bekreftelse i etterkant på orderet, så betyr det ikke at man har havnet i noen "kø". Det er ikke slik at så fort man får e-post fra komplett så er orderet ferdig prosessert om det var det du trodde.. 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...