Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Muttertrekker til hjulskift


H-Frame

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thunderhead skrev (På 19.9.2020 den 9.52):

den mest effektive måten å løsne hjulboltene for meg er å bruke den medfølgende nøkkelen (til bilen) og sette den slike at den blir stående noenlunde vannrett og trampe på den så boltene løsner

Tror de fleste skal være forsiktige med den teknikken da det er fort gjort å skade bolthodet (evt. mutteren), dvs. at hodet blir rundt i kantene. Samme gjelder ved bruk av hjulkryss.

Har selv brukt uttrekkbar latmannsarm fra Biltema og bilens originale jekk (som jeg alltid setter en plankebit under); aldri hatt problemer når jeg har skrudd løs boltene. Ved tildraging (i stjernemønster) pleier jeg å ha latmannsarmen så kort som mulig og så stramme til ved å legge kroppsvekten på enden, samtidig som jeg holder godt rundt bøyen og pipen for å sikre at pipen sitter godt inntil. Pleier også å løsne, for så å stramme håndbrekket igjen mellom hver gang jeg flytter jekken sånn at bilen står mest mulig i ro; det blir gjerne litt ‘spenninger’ ettersom bilen heves i ett og ett hjørne.

Sjekket for moro skyld med Biltemas digitale momentadapter og det angir at jeg strammer til med ~100 Nm - som er litt lavere enn de 110 som er oppgitt for bilen. Uten at det har gjort at noen bolter har løsnet. Går uansett over etter noen kjørte mil og sjekker/etterstrammer.

Ved bruk av garasjejekk er det viktig at man finner rett ‘jekkested’ for å sikre at man ikke ødelegger kanalen eller andre deler. En gummipute (Jackpad) kan også med fordel brukes.

Endret av NoBo
Autokorrektur er no’ dritt :/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjulskift er det eneste jeg gjør på bilen selv, så det føles fint å ta i alle fall dette selv.

Gjort på en halvannen time omtrent, med pent og rolig tempo uten anstrengelser.

5 minutter på å finne frem jekk og hjul, 10 minutter på hvert av hjulene og resten av tiden på vasking av de skitne hjula før de skal legges vekk igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (8 minutter siden):

og bilens originale jekk (som jeg alltid setter en plankebit under)

Ved bruk av garasjejekk er det viktig at man finner rett ‘jekkested’ for å sikre at man ikke ødelegger kanalen eller andre deler. En gummipute (Jackpad) kan også med fordel brukes.

Vær obs på en ting:  Bilens originaljekk er IKKE ment for stadige hjulskift. Jeg har selv "slitt ut" en originaljekk og brukte selvsagt munn på verksmesteren.. Men han kunne enkelt fortelle at disse var produsert for å skifte hjul ved punktering og IKKE alle dekkene to ganger i året. Etterpå fikk jeg en ny jekk da! 🙂
Jekkested står vel i manualen til bilen? Har aldri brukt andre punkter enn de fire som står i instruksjonsboka. 

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (17 minutter siden):

Bruker en luftdrevet muttertrekker, men drar alltid til for hånd med latmannsarm for å kjenne at mutterne er skrudd til riktig. 

Luftdrevet er synderen i mange saker hvor det har blitt strammet for hardt.

Min Ryobi muttertrekker strammer rett på innstilling 2, så jeg holder inn knappen til den har slått noen ganger.
Går over med momentnøkkel etterpå og de trenger maks en kvart omdreining eller mindre.

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Vær obs på en ting:  Bilens originaljekk er IKKE ment for stadige hjulskift. Jeg har selv "slitt ut" en originaljekk og brukte selvsagt munn på verksmesteren..

Hehe, ikke uenig i det og etter snart 20 år i bruk vår/høst samt ved annet behov (skifte caliper, oljeskift etc.) så er den ikke ‘som ny’ men fremdeles brukbar. Regner med at den nok holder ut bilens levetid. Tipper jeg har brukt den 70+ ganger på disse årene.

Lenke til kommentar
Woff skrev (15 timer siden):

Etter å ha opplevd slurv fra merkeverksted flere ganger

Blir som regel veldig vanskelig å påvise,  for de skylder helst på andre ting. Men jeg orker ikke gjøre det selv lenger, og har ikke omgivelser for det heller.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 timer siden):

Brukte omtrent 10 minutter per bil

Imponerende, spesielt om du bruker jekk og ikke løftebukk!

10 minutter på 4 hjul, altså (uten medregnet pause til å flytte jekken):

150 sekunder på å løsne boltene, plassere jekken, jekke opp bilen, skru av bolter, bytte hjul, skru på bolter, senke bilen og stramme boltene.

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (4 minutter siden):

Imponerende, spesielt om du bruker jekk og ikke løftebukk!

10 minutter på 4 hjul, altså (uten medregnet pause til å flytte jekken):

150 sekunder på å løsne boltene, plassere jekken, jekke opp bilen, skru av bolter, bytte hjul, skru på bolter, senke bilen og stramme boltene.

Det går rimelig kjapt om man har gangen i det.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (11 timer siden):

Hehe, ikke uenig i det og etter snart 20 år i bruk vår/høst samt ved annet behov (skifte caliper, oljeskift etc.) så er den ikke ‘som ny’ men fremdeles brukbar. Regner med at den nok holder ut bilens levetid. Tipper jeg har brukt den 70+ ganger på disse årene.

Det er nok ganske store kvalitetsforskjellar ute og går blant dei ulike merka og modellane.
Det er nok mange produsentar som kutter litt utgifter på å ha ein dårleg jekk og som bortforklarer den dårlege kvaliteten med at det er ein nødjekk som ikkje er meint til vanleg bruk. Dei siste åra så har det blitt berre færre og færre nye bilar som det ikkje følger med jekk på i det heile tatt.
Jekkar som har ein slik kvalitet at dei kan brukast fast har typisk litt kraftigare dimensjonar og puter som er tilpassa bilens jekkepunkt.

Det sagt så er eg einig i at ein skal være litt forsiktig når ein bruker bilens medfølgjande jekk, men då fyrst og fremst fordi mange slike jekkar kan bli veldig ustabile om dei ikkje står på fast underlag. Det er både kjedeleg og farleg dersom bilen skulle bevege seg sidelengs og falle ned. Ein garasjejekk på hjul vil i mykje større grad kompensere for slike sidelengs belastningar.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Det sagt så er eg einig i at ein skal være litt forsiktig når ein bruker bilens medfølgjande jekk, men då fyrst og fremst fordi mange slike jekkar kan bli veldig ustabile om dei ikkje står på fast underlag. Det er både kjedeleg og farleg dersom bilen skulle bevege seg sidelengs og falle ned. Ein garasjejekk på hjul vil i mykje større grad kompensere for slike sidelengs belastningar.

Godt poeng og ser jeg glemte å skrive at i tillegg til plankebiten (2" tykk) under jekken så har jeg som vane å legge støtte under bilen sånn at den dagen jekken gir seg så faller bilen ikke på meg eller skader bremskive /-skjold/oppheng. Skal ikke nekte for at det kan gjøres enklere (med garasjejekk) 😆

At jeg løsner og strammer håndbrekket mellom hvert hjul er også for å sikre stabiliteten.

Lenke til kommentar
13 hours ago, NoBo said:

Hehe, ikke uenig i det og etter snart 20 år i bruk vår/høst samt ved annet behov (skifte caliper, oljeskift etc.) så er den ikke ‘som ny’ men fremdeles brukbar. Regner med at den nok holder ut bilens levetid. Tipper jeg har brukt den 70+ ganger på disse årene.

Varirer veldig hvor god jekk som leveres med bilene da. Har vært borti to saksejekker som har kollapset under bruk. Skulle nesten tro noen var laget av aluminium.

Ang hjulskift så er det jo greit å nevne at elbiler gjerne skal ha mere moment på boltene enn andre biler. 170Nm på Tesla Model 3 og 204Nm på Ford Mustang Mach-e f.eks. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, 1Dr.E said:

Hjulskift er det eneste jeg gjør på bilen selv, så det føles fint å ta i alle fall dette selv.

Gjort på en halvannen time omtrent, med pent og rolig tempo uten anstrengelser.

5 minutter på å finne frem jekk og hjul, 10 minutter på hvert av hjulene og resten av tiden på vasking av de skitne hjula før de skal legges vekk igjen.

Gjorde det på forrige bilen. På den nye er dimensjonen 255/50/21", og da blir det litt drøyt å mase med selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...