Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra de undersøker ja, men heldigvis er det ikke funnet noen sammenheng utover at virussmitte øker risiko, som vi jo vet fra før.

Til sammenligning gir jo for eksempel p-piller en langt, langt høyere risiko for blodpropp enn AZ-vaksinen hvis det mot formodning skulle være en sammenheng her. Mellom 5 og 12 av 10.000 kvinner får blodpropp av p-piller hvert år. Så kan man legge på at blodpropp i tillegg svært sjeldent er dødelig.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp/

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (42 minutter siden):

Hørt om dette med blodprop lenge så tviler på antallet er så lavt som nevnt i div artikler, så bra de undersøker.

 

 

 

Ja kjempe bra at en undersøker, men å stoppe vaksinering. Det er jeg ikke enig med. På grunnlaget av det vi vet såklart. Er det mer til dette så er jo situasjonen en annen.

Lenke til kommentar

Her er alle bivirkningene meldt i UK i januar og februar relatert til AZ vaksinen. Listen er laaaaang. Sikkert ikke alt som skyldes vaksinen dog. 

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/968414/COVID-19_AstraZeneca_Vaccine_Analysis_Print.pdf

Legg merke til at folk har blitt blant annet blinde og døve etter å ha fått vaksinen. Man blir vel ikke plutselig blind eller døv uten noen form for ytre skade? 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (25 minutter siden):

Her er alle bivirkningene meldt i UK i januar og februar relatert til AZ vaksinen. Listen er laaaaang. Sikkert ikke alt som skyldes vaksinen dog. 

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/968414/COVID-19_AstraZeneca_Vaccine_Analysis_Print.pdf

Legg merke til at folk har blitt blant annet blinde og døve etter å ha fått vaksinen. Man blir vel ikke plutselig blind eller døv uten noen form for ytre skade? 

Finnes vel noe form for sykdom som kan gjøre det, men aldri selv hørt om at noe sånt.

Skummelt mye som virker gå hånd i hånd med både virus infeksjon fra covid og ting som dukker opp hos de hardest rammet med long covid med tanke på de mest alvorlig bivirkningene man ser her på listen.

Vil nok uansett tro at meste av det er ikke relatert til vaksinen som du også påpeker.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja kjempe bra at en undersøker, men å stoppe vaksinering. Det er jeg ikke enig med. På grunnlaget av det vi vet såklart. Er det mer til dette så er jo situasjonen en annen.

Pleier være ganske korte de stoppene, mindre en par uker ofte.

Hva jeg tenker mest på nå er all vaksine skepsis som vil dukke opp etter dette.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (35 minutter siden):

Her er alle bivirkningene meldt i UK i januar og februar relatert til AZ vaksinen. Listen er laaaaang. Sikkert ikke alt som skyldes vaksinen dog. 

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/968414/COVID-19_AstraZeneca_Vaccine_Analysis_Print.pdf

Legg merke til at folk har blitt blant annet blinde og døve etter å ha fått vaksinen. Man blir vel ikke plutselig blind eller døv uten noen form for ytre skade? 

MYE rart på den listen der, f.eks hepetitt, herpes, svineinfluensa, muskelskade, elektrisk sjokk,  insektsibitt, en trafikkulykke, brannskade flere skader osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

MYE rart på den listen der, f.eks hepetitt, herpes, svineinfluensa, muskelskade, elektrisk sjokk,  insektsibitt, en trafikkulykke, brannskade flere skader osv..

Ja, så listen må vel bare inneholde alt som har skjedd med et individ uansett årsak etter vaksinering. Eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Til sammenligning gir jo for eksempel p-piller en langt, langt høyere risiko for blodpropp enn AZ-vaksinen hvis det mot formodning skulle være en sammenheng her. Mellom 5 og 12 av 10.000 kvinner får blodpropp av p-piller hvert år. Så kan man legge på at blodpropp i tillegg svært sjeldent er dødelig.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp/

Dette må du dokumentere. Hvordan kan du sammenligne AZ mot p-piller? Ingen vet hvor landet ligger for AZ.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 timer siden):

Ja, så listen må vel bare inneholde alt som har skjedd med et individ uansett årsak etter vaksinering. Eller noe sånt. 

Det er ganske vanlig i forskningssammenheng at man samler inn all data først. Selve metodikken omhandler mye hvordan man sorterer - herunder hvilke data man utelater og på hvilket grunnlag. Og det er jo også noe av det man må redegjøre for når man publiserer; hvilke data er utelatt og hvorfor.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 timer siden):

Dette må du dokumentere. Hvordan kan du sammenligne AZ mot p-piller? Ingen vet hvor landet ligger for AZ.

Det er ikke noe å dokumentere enda før man har data nok. Jeg sammenligner fordi p-piller er et legemiddel som vi vet gir en sjanse for blodpropp på 5-12 tilfeller per 10.000. Leser du posten min igjen ser du at jeg ikke konkluderer rundt AZ og setter de to opp mot hverandre bare hvis det skulle vise seg at disse 22-25 tilfellene av over 3 millioner skulle ha sammenheng med vaksinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/03/12/195745786/coronavaksinert-kvinne-i-30-arene-dode

Nå er det litt verre når 30 åringer som dør,

Sitat

sies ikke hadde kjente akutt sykdom ti dager etter at hun ble vaksinert med AstraZeneca-vaksinen. – Vi er ikke kjent med at hun hadde noen underliggende sykdommer, sier han.

Men kan være de som har høy blodtrykk eller blodpropp fra før er  risikoen for å død tidligere større med vaksinen eller alergisk, er jo synd på offerene som gjør det lurt å vente til det blir finnet ut av. For risikoen for å død i norge nå er vel mindre siden mars i fjord, dropp reising og ungå kontakt med andre så er vel det tryggere.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (25 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/03/12/195745786/coronavaksinert-kvinne-i-30-arene-dode

Nå er det litt verre når 30 åringer som dør,

Men kan være de som har høy blodtrykk eller blodpropp fra før er  risikoen for å død tidligere større med vaksinen eller alergisk, er jo synd på offerene som gjør det lurt å vente til det blir finnet ut av. For risikoen for å død i norge nå er vel mindre siden mars i fjord, dropp reising og ungå kontakt med andre så er vel det tryggere.

At det er lurt å vente fordi det er synd på ofrene? Kan du forklare den nærmere?

Hvor mange liv ofrer man pr dag man utsetter vaskineringa?

Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/dode

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-covid-19-assosierte-dodsfall-i-dodsarsaksregisteret/

Totalsett er det nok få antall døde i norge, sammenlignet mot Sverige\England, USA og Afrika.

Men kostnad er jo også spørsmål, og fordel vs ulemper. Det er jo fremdels i dag usikker om de gir lengere beskyttelse en 1 år, eneste vi tror er det 60-70% beskyttet mot sykdom de første månedene og opp mot 95% neste vaksine.

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/11-sporsmal-og-svar-om-koronavaksinen/73209125

Men det som er problemet med tanke på

SARS-CoV-2 muligens kun Novavax og Johnson & Johnson som er egnet?

https://www.nrk.no/urix/astrazeneca-vaksiner-hoper-seg-opp-i-tyskland-og-frankrike-1.15405948

Er selv ikke så veldig god på dette, men ingen ting er 100% trygt, noen tar risikoen særlig de som er døden nær, men for oss andre er det en del måneder til det blir vår tur. Så innen da har vel meste roet seg ned.

Husk det er uansett ikke norge som trenger flest vaksiner. Men tror ikke afrika får gjort mye med dødstallene eller usa, for de som ligger på respirator er det desverre størst sansynlig forsent, samme med de som får uhelbredlig kreft.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at blodproppene som har kommet etter vaksinene er direkte relatert til vaksinene.

Vi vet at SARS-CoV-2 gir en immunrespons som gir store problemer med blodpropper og "clotting", og standard behandling for alvorlig syke mange steder er blodfortynnende. Akkurat hva som gjør dette viruset spesielt ille i forhold til blodpropper vet man vel ikke helt, men det er immunforsvaret.

Når vaksinene inneholder S-proteinet for å stimulere immunrespons er det ikke akkurat ulogisk at immunresponsen også her gir økt risiko for blodpropp.

Når det er sagt; hadde man gitt folk COVID i stedet for vaksine hadde nok mange flere dødd av blodpropper, men det er ingen grunn til å "friskmelde" vaksinene. Spesielt den fra AstraZeneca gir en rimelig heftig immunrespons / "sykdom" av en eller annen grunn, mulig dette gjelder for alle som er viral vektor.

Jeg sier nei takk til både vaksine og COVID enn så lenge. Nå står jeg sist i køen uansett, så jeg har ikke noe valg, men jeg hadde takket nei til AZ sin i alle fall.

Edit:

Orker ikke å bla tilbake og mulig det er delt før, men her er to døde fra Italia også:

Italy bans AstraZeneca batch following two deaths in Sicily: source (yahoo.com)

Endret av delfin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tre nye helsearbeidere innlagt med blodpropp etter vaksinering:

OUS: Tre helsearbeidere innlagt med blodpropp etter vaksinering – VG

Om det faktisk stemmer (at det er en sammenheng) så er dette litt katastrofe. Den nøyaktige mekanismen som gjør at SARS-CoV-2 gir denne responsen er ikke kjent, men økt fare for blodpropp varer en stund for de som får alvorlig forløp, og behandling med blodfortynnende er en del av standard behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9oglO/erna-solberg-mer-redd-for-corona-enn-for-vaksine

Så er synd på de som er alergisk eller har for høy blodtrykk tror det kan ha sammenheng.

Sitat

Jeg sier nei takk til både vaksine og COVID enn så lenge. Nå står jeg sist i køen uansett, så jeg har ikke noe valg, men jeg hadde takket nei til AZ sin i alle fall.

Men tror du alle vaksiner er risiko for blodpropp eller kun AstraZeneca? Ja vi er heldige som kan ungå vaksine og COVID men på tid risiker vil at sommerferien går i vasken hvis det blir mangel på vaksiner, eller vi risiker å bli syke på lengere sikt, men er vel oslo og de som bor i risiko området som har størst risiko.

Sitat

Om det faktisk stemmer (at det er en sammenheng) så er dette litt katastrofe. Den nøyaktige mekanismen som gjør at SARS-CoV-2 gir denne responsen er ikke kjent, men økt fare for blodpropp varer en stund for de som får alvorlig forløp, og behandling med blodfortynnende er en del av standard behandling.

Nå har jo overvektige uansett høyere risiko både for corona og blodpropp, men det burde sjekke det før vaksinen burde det ikke det? Selv om det prøver å forsvare at få del av 5 milioner vaksiner er kun få tall som ender i dødlig utgang er det alikevel dramatisk for de det gjelder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hopper glatt over AZ jeg også. Mange som har tatt den mener at den er verre enn å oppleve Covid19-sykdom i praksis. Kun gudene vet hvilke langtidseffekt vaksinen vil gi og om man i det hele tatt overlever det neste året før alle blodårene er grodd igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...