Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

pfizer-vaksinen er fryktelig innviklet både med transport og forholdene med selve prepareringen av dosene

et knippe guidelines og beskrivelser (mye av likelydene(overlappende info, men enkelte tilleggsmomenter nevnt hos noen)

https://www.fda.gov/media/144413/download

https://www.idsociety.org/covid-19-real-time-learning-network/vaccines/Pfizer-BioNTech-COVID-19-Vaccine/

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/veiledere/koronavaksinasjonsveileder/implementering-ultrakjolekjedevaksine-i-kommunen_2.pdf

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/943417/Information_for_healthcare_professionals.pdf

det står f.eks. et sted at vaksinen må ha fått romtemperatur, før den fortynnes, men det er ikke nevnt i FHI veilederen. Og, at vaksine tint i romtemperatur må brukes innen 30 minutter (heller ikke nevnt av FHI)

alt i alt virker dette så innviklet at man kan lure på om alle, fra by til landsbygda, vil greie etterleve det til punkt og prikke?

det neste spørsmålet blir da, -hva er evt. konsekvensen av å få ei dose som ikke er etter standarden? vil man bli sjuk, eller "bare" mister den vaksine-effekten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (13 minutter siden):

det står f.eks. et sted at vaksinen må ha fått romtemperatur, før den fortynnes, men det er ikke nevnt i FHI veilederen. Og, at vaksine tint i romtemperatur må brukes innen 30 minutter (heller ikke nevnt av FHI)

Dette står i FHI-veilederen: Når vaksinen er godkjent vil det komme en prosedyre som beskriver håndteringen av selve vaksinen (opptrekk, utblanding, oppbevaring etter utblanding mm). Dette omhandles ikke videre i dette dokumentet.

Relæks.

Lenke til kommentar

beklager, det la jeg ikke merke til.

men selve problematikken rundt håndteringen av dosene vil bestå.

btw, nå er det forresten planlagt å lage reserve-lister over folk som kan steppe inn å få vaksine, hvis kommunen en arbeidsdag plutselig har fler klargjorte doser enn de får brukt (på pleiehjemmet/omsorgsboligen) ifølge prioriteringslista skal dette være "generelle"  70-80 åringer, men burde det ikke åpnes for stort sett alle i grunn? (eller under 65 m/underliggende i allefall) ?

yngre er kanskje raskere på labben og mer mobile. og formålet er jo å unngå at det må kastes vaksiner.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

men selve problematikken rundt håndteringen av dosene vil bestå.


De fleste andre land løser dette i stor grad ved at de har massevaksineringssentre, hvor titusenvis av doser settes, slik at de som jobber der har kontroll på tining, blanding, tidsgrenser osv.

Jeg tror det er lettere å ha orden på dette, når man setter tusenvis av vaksiner daglig, men at det kanskje kan bli litt vanskeligere for hver eneste fastlege ute på bygda å få det riktig.

Likevel, dersom veiledningen er god, så burde det gå greit, det er tross alt ikke rakettforskning, men krever at man leser bruksanvisningen og har planlagt godt for når pasienter kommer inn osv.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (10 timer siden):

Det har ikke noe med å fortsatt være i trassalderen å gjøre.

Eg svarte ein som spesifikt sa at det gjekk litt trass i han, mtp vaksinen og vaksine forkjempara.

 

fivebigcities skrev (10 timer siden):

Men jeg føler ikke at noen kan forvente at andre skal bry seg noe mer om dem enn hva de selv gjør om andre. Og det var ikke mye omtanke hos dem overfor andre for å si det sånn. Ikke hos de som fikk meg til å reagere, i hvert fall.

"Dem"? Kven er det du snakker om? 

Lenke til kommentar

Mye som jeg lurer på ang vaksinen.

1 Virker vaksinen på alle covid19 variantene?

2 Hvor lang tid vil det ta før man kan forvente at vasinen beskytter etter man har fått/tatt den?

3 Kan man ta flere typer vaksiner?

4 hvor lenge varer beskyttelsen?

 

osvosv. jeg føler det er my ubesvart. sikkert mye dem ikke vet, men media spør heller ikke 🤕

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar
7 hours ago, -PoWa- said:

Mye som jeg lurer på ang vaksinen.

1 Virker vaksinen på alle covid19 variantene?

2 Hvor lang tid vil det ta før man kan forvente at vasinen beskytter etter man har fått/tatt den?

3 Kan man ta flere typer vaksiner?

4 hvor lenge varer beskyttelsen?

 

osvosv. jeg føler det er my ubesvart. sikkert mye dem ikke vet, men media spør heller ikke 🤕

1. Sannsynligvis

2. 4-6 uker (det er 2 doser der den siste dosen tas etter 3-4 uker)

3. Uvisst - ikke forsket på dette enda. Man vil nok ikke bli anbefalt å ta flere ulike da man ikke vet konsekvensene av dette.

4. Uvisst - dette vil ta en god stund før man finner ut 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som liksom lovet meg selv å holde meg unna dette Covid emnet og vaksinen her inne, men her kommer det informasjon om en medisin som funker mot Covid.

Pierre Kory, M.D., Associate Professor of Medicine at St. Luke's Aurora Medical Center, delivers passionate testimony during the Senate Homeland Security and Governmental Affairs Committee hearing on "Early Outpatient Treatment: An Essential Part of a COVID-19 Solution, Part II."
 

 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Betroz said:

Jeg som liksom lovet meg selv å holde meg unna dette Covid emnet og vaksinen her inne, men her kommer det informasjon om en medisin som funker mot Covid, som beviser at vaksinen er helt unødvendig :

Pierre Kory, M.D., Associate Professor of Medicine at St. Luke's Aurora Medical Center, delivers passionate testimony during the Senate Homeland Security and Governmental Affairs Committee hearing on "Early Outpatient Treatment: An Essential Part of a COVID-19 Solution, Part II."
 

 

Når slutade folk att skriva ned ting och istället lägger ut allt på youtube? Personligen tycker jag de sämsta kilderna är långa videor. Jag gidder oftast inte ens se på dem...

Hur länge ska man behöva se på den videon innan det kommer fram något intressant? Kan inte du som postar iallafall skriva en sammanfattning? Vad är det för mirakel medisin eller behandling?

Tvivlar på att jag är en en tänkt mottagare för diverse konspirationsteorier men tidigare kunde man ju faktiskt läsa och skrolla igenom långa dokument om för eksempel om hur man må ha sprängt world trade centers. Nu må man kjeda sig igenom timmar av videor istället. Vilket iallafall inte jag gidder göra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (20 minutter siden):

Jeg som liksom lovet meg selv å holde meg unna dette Covid emnet og vaksinen her inne, men her kommer det informasjon om en medisin som funker mot Covid, som beviser at vaksinen er helt unødvendig :

Ikke bare noe som antyder at vaksiner er unødvendig, men noe  "som beviser at vaksinen er helt unødvendig" - intet mindre. 

Kan du fortelle oss dette beviset, eller mener du vi  selv må se en halvtimes youtube-video og gjette oss fram til hva som skal bevise noe ingen medisinske forskere har funnet fram til så langt?

Lenke til kommentar

Det gäller alltså en medisinen ivermectin som enligt videon (har skrollat lite) är en mirakulös medisin mot covid som en massa bra forskning tydligen visar. 

Jag sökte lite. Den studeras och den verkar vara bättre än den förra mirakelkuren som satte stopp för covid ... clorhydrosin (eller vad den nu heter) men jag sliter med att finna alla studierna som visar att den är ett mirakel. 

Men det är ju så bra att Betroz nu kommer visa oss alla de studierna eftersom han redan vet att den skulle göra ett vaccin onödigt. Antar att länkar och finns tillgänglig i youtube videon. Det må ju göra det, annars är ju videon mest synsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok, inget fra dig alltså. Oväntat...

Videon är 30 minuter som är mer än vad jag gidder att se på

I min värld är bestämmer man inte om en medisin verkar i höringen i senaten, man gör det via publiserade studier.

Jag klarar faktiskt inte att finna något om att det är en mirakel medisin i de studierna som jag har funnit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Betroz skrev (13 minutter siden):

Hallo... det er en prosessor som snakker i en høring i senatet...og den er ikke timesvis lang. :roll:

Hallo... du påsto at videoen beviser at vaksinen er helt unødvendig. Var det bare tull, eller kan du fortelle oss hva beviset er?

Det er for øvrig ingen som har påstått at den er timesvis lang. Men den er over en halvtime, og fra erfaring med den type påstander som du kom med, så antar jeg at det ikke er noe sånt som du påstår i den, og vil derfor gjerne høre fra deg hva i videoen som beviser at vaksinen er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (21 minutter siden):

Det gäller alltså en medisinen ivermectin som enligt videon (har skrollat lite) är en mirakulös medisin mot covid som en massa bra forskning tydligen visar. 


Jepp, har vært mye snakk om Ivermectin i det siste, det er det nye Hydroxyklorokin, men det er foreløpig ingen seriøse studier som viser at det har noen som helst effekt, kun anekdoter fra ymse "eksperter".

Ivermectin er et godt kjent legemiddel som brukes mot lus, skabb, lopper og andre parasitter, det kan jo være det kommer studier etterhvert som viser en effekt mot COVID-19, men foreløpig er det litt tidlig å hevde at det er fantastiske greier.

Lenke til kommentar

Svarte vet ikke. Har ingenting imot vaksiner. I tillegg til de vanlige vaksinene har jeg tatt influensavaksine og vaksine mot svineinfluensa. Aldri opplevd noen spesielle bivirkninger av vaksiner før, selv om jeg har astma og allergi. Kommer ikke til å stå fremst i køen for å få denne vaksinen, men det gjør jeg ikke uansett da jeg er under 30.

Vil nok mest sannsynlig ta den på sikt, ihvertfall dersom det blir et krav for å fly, dra på konserter osv.

Om det ikke blir nødvendig og viruset dør ut sånn som svineinfluensaen står jeg over. I ettertid ser jeg at å ta svineinfluensavaksinen var helt unødvendig for min del.

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

I følge produsentene selv, samt det meste av "mainstream" lesestoff på området, er en av de store fordelene med denne relativt nye mRNA-teknologien at den er tryggere for mennesker som ellers ikke kan ta vaksiner fordi man ikke bruker selve patogenet for å trigge en immunrespons. 

Altså kan vi i dette tilfellet i stor grad skrote argumentet om at folk som ikke er i risikosonen allikevel må ta vaksinen i solidaritet med de som ikke kan ta den. 

Jeg ser for meg å vente ca 10 år med å evt ta den, inntil mer og bedre data foreligger på langtidseffektene av genmanipulering. Blir derfor et "ja med forbehold" fra meg.

Endret av Kastrup
Lenke til kommentar
Kastrup skrev (3 minutter siden):

Jeg ser for meg å vente ca 10 år med å evt ta den, inntil mer og bedre data foreligger på langtidseffektene av genmanipulering. Blir derfor et "ja med forbehold" fra meg.

Hva med langtidseffektene av Covid-19 målt opp mot langtidseffekten av vaksine?

På hvilket grunnlag har du sammenlignet disse to og kommet fram til at eventuelle bivirkninger av vaksine er en større fare enn eventuelle virkninger av sykdommen? Eller tar du det på magefølelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...