Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen som vet sikkert om man i fremtiden kan være smittsom selv om man har fått vaksinen.

Vaksiner fungerer slik at de gir kroppen mulighet  til å lage antistoffer, uten at man blir syk i særlig stor grad.

Immunsystemet husker disse antistoffene, slik at neste gang vi utsettes for viruset, så får vi viruset likevel, det kommer inn i kroppen, det er ikke slik at det bare preller av, men kroppen vet nå hvilke antistoffer som trengs for å bekjempe viruset.

Når kroppen allerede vet dette, så går det raskere og enklere å bekjempe viruset.
I de fleste tilfeller vil viruset bekjempes av immunforsvaret før man blir syk.

Sykdom man opplever fra virus er immunforsvaret som forsøker ulike måter å bekjempe viruset på.
Det kan være å øke kroppstemperaturen, ved at man får feber, fylle lungene med væske osv.

Dersom immunforsvaret vet hva som skal til, fordi det tidligere har bekjempet samme virus, å kan produsere de rette antistoffene uten noen form for prøving og feiling, så unngår man normalt sykdom.

De fleste virus er generelt smittsomme når man får symptomer, men for SARS-CoV-2 så vet vi at man kan være smittsom også noe før symptomer, samt at noen aldri får symptomer.

Spørsmålet blir da om immunforsvaret klarer å bekjempe viruset før man kommer i den fasen hvor man er smittsom.
Svaret på det vil nok variere. Jeg tror at de aller fleste ikke vil være smittsomme etter at de er vaksinert, selv om de får viruset, men at noen få likevel vil være det.

Fra andre vaksiner, selv mot ting som meslinger som gir livslang immunitet, så er det kjente tilfeller hvor vaksinerte personer likevel har smittet andre, uten å selv oppleve sykdom.

For influensa er det et langt mer kjent fenomen, men det er likevel ganske sjeldent, man kan anta at det vil være samme for SARS-CoV-2, men det er ingen som vet dette sikkert enda.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men, hvis jeg har forstått det riktig, er vel risikoen for å smitte andre som vaksinert langt lavere fordi viruset både vil angripes mer effektivt av kroppens immunforsvar og dermed brytes ned hurtigere, og fordi antistoffene medfører at viruset ikke klarer å reprodusere seg på langt nær like effektivt, ergo mengden virus man kan spre blir mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En finsk studie viser at av de som har vært smittet, har de aller fleste antistoffer etter seks måneder.
Av de som var hardt nok rammet til å komme på sykehus, hadde 100% antistoffer, blant alle var gjennomsnittet 91%.

Dette viser altså at immunitet varer minst seks måneder, studien har ikke pågått lenge nok til å si noe om når immunitet avtar.

https://thl.fi/fi/-/thl-n-tutkimus-valtaosalla-koronavirustartunnan-saaneista-vasta-aineet-sailyvat-yli-puolen-vuoden-ajan

Lenke til kommentar

Det har allerede vært problemer med beviser på negativ koronatest, så det blir vel forfalskninger også av bevis på tagen vaksine. 

Noen mener at de vaksinerte må fortsette å bruke munnbind:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/12/16/195726698/derfor-ma-man-bruke-munnbind-selv-etter-a-ha-tatt-vaksinen

Sånn i teorien, hvis noen går over til Sverige via en gammel fluktrute og forsøker å komme tilbake  til Norge på normal måte, kan de da nektes å komme inn i Norge igjen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå man vet at vaksine kun hjelper dersom mange nok tar den, så er jeg absolutt for å stoppe dette viruset en gang for alle. Selve vaksinen virker på RNA, slik at kroppen selv utvikler motstand mot viruset. Det er altså kroppen som tar seg av selve infeksjonen. DEt som holdt meg unna en kort periode var at vaksinene ble politisert. Det å få ut vaksiner fortest mulig i konkurranse med andre land, det er skadelig. Jeg vet nå at protokollene ble fulgt og at testene viser gode tall. Nei, du får ikke langtidsvirkning når det ikke har gått lang tid, men alternativet til ikke å ta vaksinen er verre. Det er bevist over det siste året.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at det vil ta flere år å utvikle en vaksine, også mot corona og de har jo langt på vei innrømmet at det de har kommet med nå slett ikke er en vaksine i det hele tatt ut i fra definisjonen på vaksine, men, ja, HVA ER DET EGENTLIG? Jeg er ikke konspirasjonsteorietiker, men en sprøyte som ikke en gang gir noen beskyttelse mot viruset og som ikke forhindrer spredning av viruset er ikke en vaksine i det hele tatt. De sier jo rett ut at den ikke beskytter deg og at vi må fortsette marerittet med avstand, munnbind, vasking av hender til blods, ødeleggelse av immunforsvarene våre fullstendig og nedstengning indefinitevely. Så hva var vitsen med "gladnyehten" da. Ja, det var vel en gladnyhet for de som invisterte i det. Og nå leser og hører man om alvorlige bivirkninger fra denne "vaksinen" som ikke en gang beskytter oss mot corona. Så nei, det er uaktuelt for meg å ta en "vaksine" med alvorlige bivirkninger som de også rett ut sier ikke beskytter oss mot corona.

De sa tidlig i pandemien at det ville ta flere år å utvikle en virkelig vaksine og at ideen om at den ville være ferdig til høsten et rent luftslott. Vel, det ser ut til at de hadde rett. Men store gigantselskaper sitter jo på pengesekken og har nok lagt umennekselig stort press på forskerne på å "ferdigutvikle" i rekordfart. Og de har et gigangtisk PR-apparat som står klar til å fortelle at dette er harmløse greier. Nå vet jeg at Big Pharma desverre ikke har noen bedre etikk en tobakksindustrien. Det er ikke konspiratorisk å hevde dette, det er fakta.

https://apnews.com/article/vaccine-virus-keep-wearing-mask-bc938ece543577a31795cc2933e27f0c

https://www.nytimes.com/2020/12/08/health/covid-vaccine-mask.html

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 minutt siden):

@Morromann hva mener du egentlig med at vaksinen ikke virker? Jeg får ikke tilgang på artikkelen fra NY times, men den andre sier bare det opplagte at det vil ta lang tid å vaksinere mange nok til at tiltakene kan lettes med det første?

Det står at den ikke vil beskytte den vaksinerte mot infeksjon eller mot spredning men at den bare forhindrer alvorlig sykdom. Altså en lindrende medisin om man vil men ikke vaksine ut i fra definisjonen av hva en vaksine er.

Lenke til kommentar

Det står so sort på hvit at vaksinene forhindrer at du blir syk i artiklene dine, men stiller spørsmål til om de vil forhindre deg å smitte andre, da en ikke har tilstrekkelig med data på akkurat det. Intet nytt her bortsett fra at en oxford professor har uttalt seg om noe som har vært snakk om i flere måneder allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...